Dvě písmena nestačí. Registrační značky pro Prahu mají nově jen čtyři číslice

Registrační značky. Foto: Ministerstvo dopravyRegistrační značky. Foto: Ministerstvo dopravy

Kombinace se dvěma písmeny a pěti číslicemi brzo v Praze dojdou.

127 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub Konicar

Opravdu si nikdo na ministerstvu nevzpomíná na to, že kraj určuje první pismeno zleva ať je na kterékoli pozici? Oni budou měsíce řešit, jak bude značka vypadat namísto toho, aby si přečetli svůj vlastní původní popis logiky kombinací znaků. Stačilo by začít s jedním písmenem a to, po vyčerpání kombinací, posunout o 1 znak doprava : 1A1 1111 > 11A 1111 > 111 A111 atd. Potom totéž zopakovat s přidáním druhého písmene, třetího atd. A nakonec písmena s čísly dávat napřeskáčku. Kombinací jsou mraky, tak proč to na ministerstvu řeší?

Joe

Jestli on nebude problém v tom, že se ty značky nevrací do oběhu. Kdyby tomu tak bylo, podobně jako se znovu používají volné registrace v letectví, tak bude značek stále dost.

Duffy

To jsou starosti… Pamatujete si, jak v dobách dřívějších za formátu XXX XX-XX přešli Přerováci z PRB hned na PRE? 🙂

Mendy

Zato Jeseník si JEB nechal 😀

Pepa

Středočeský kraj se preventivně podělal a vynechal kombinaci písmen SS.

Han van Meegeren

Je zajímavé, že SA, SD coby též Hitlerovy jednotky, případně SU jako zločinecký stát nevadí.

Původní Pražák

No když mohli mít předtím na pionýrech ŠUK, tak tohle je nemohlo rozhodit 😀

Jiřík

Na pracovních je „LOO“ 😀

Martin

Libil by se mi system, kdy si clovek proste vybere znacku sam, zaplati a v registru uz bude jeho… kdyz ji nebude chtit, tak ji proda nebo vrati…
Klidne to muze byt i formou verejne drazby…. jako kdyz si zakladate email…
Limitujici by byl jen pocet znaku a mezera nebo pomlcka a zakazane znaky…

oja

To už dávno existuje, říká se tomu registrační značka na přání. Akorát ji pak nejspíš nemůžete prodat.

Lukas

Muzete ji prodat s autem a taky se to tak dela.

Michal

Není to pravda. SPZ se dělá na rodné číslo a s prodejem auta zůstává původnímu majiteli. Teď jsme to zjišťovali na úřadech.

Jiřík

Blbost, ja vzdy rz zdedil po nekom.

Martin

a proc yakovy system neaplokovat na vse?

oja

Myslíte jako že byste si SPZ ze starého auta nechal na nové? To se neptejte mě, ale ministerských úředníků, proč to „nejde“. V řadě jiných států to jde. Dokonce i nechat vyrobit novou se stejným kódem, třeba když je ta stará zničená, ztracená, nebo ji měníte za speciální (např. v Rakousku zelené písmo pro elektroauta nebo červeno-bílá na nosič na kola).

Mendy

Proč vůbec musíme vymýšlet kombinace znaků pro RZ? Stačí používat VIN a máme vyřešené RZ na celém světě.

Jiří Kocurek

Dokážete si zapamatovat 17 čísel?

Mendy

Je to nutné, když máme foťáky, kamery a radary?

oja

Ano. Třeba když auto způsobí nehodu a ujede.

Mendy

Tak to rovnou můžeme zavést registrační značky lidem, když někdo uteče z obchodu s kradeným zbožím, přepadne banku a uteče s penězi, cestuje bez jízdenky a uteče revizorovi…
Mimochodem, kolegovi se jednou stalo, že mu někdo ukradnul RZ, dal jí na své auto, natankoval a bez zaplacení odjel.

Pavel Q

Mimochodem, jestli počítám dobře, kdyby se před dvaceti lety neměnil systém, právě teď někdy bychom došli k AZZ 9999. 🙂

Jiří Kocurek

A jěště by bylo k dispozici XAA-XZZ a WAA-WZZ

pozor

a mohlo by pokračovat AAA A001

Lukáš

Proč se vlastně nepoužívají znovu značky zrušených aut? Je to jen administrativou, nebo je za tim něco jiného?

oja

Podle mě je to hlavně výrobně a procesně jednodušší. Ten výrobce jede strojově sérii a nic neřeší. Znovu vyrobit bývalou zrušenou SPZ mimo sérii se de facto rovná výrobě značky na přání. Administrativě by to taky nic nepřineslo a asi by tam musela být i dostatečná prodleva mezi zrušením staré a jejím novým přidělením, aby se stihly zapomenout všechny záznamy původního majitele (pojištění, pokuty, …). Což je i argument proti znovupřidělování čerstvě odebraných tabulek z rušených aut – přičemž celý proces znovupřidělení těch fyzických tabulek jinému autu by jistě byl výrazně dražší než výroba nových. A čemu by to prospělo?… Číst vice »

David

Ted jsi to už přesně nepamatuji ve které m státě to bylo, ale dalo se tam znovu použít staré SPZ.Když si člověk si koupil veterána ta zašel na úřad kde si mohl vybrat spz z té samé doby.

oja

Jo, proč ne, to je procesně v podstatě jako značka na přání. V konkrétních případech za zvýšený poplatek ano, ale pro sériové použití nevhodné / neefektivní.

Antonín

To mají Švýcaři – čím menší číslo, tím starší řidič, či rodina s autem a takové si tam považují. Nevím, jak veterán, ale značku mají jednou pro vždy.

oja

To je ale něco jiného, totiž přenositelnost značky mezi auty. Ale žádná „recyklace“ v minulosti vyřazených značek.

navratp

A jak to jenom dělají ti soudruzi z NDR (a NSR), že nejedou strojově sérii a značka na přání nestojí 400 Eur?

Lukas

Tak, ze v Nemecku urad tabulku nevyrabi a nevydava, vyrobu si zabezpecujete sam.

oja

Výrobně to problém nebude, spíš procesně a manipulačně.
Poplatek za SPZ na přání nejsou náklady na její výrobu a doručení, ale prostě administrativní příplatek za extrabuřt, což je v pořádku. Že ho nevybírají Němci, resp. velmi nízký, není argument, že ho nemohou vybírat ostatní státy. Navíc v Německu jsou Vaše možnosti, co si na SPZ můžete přát, dost omezené.

Honza V.

Protože recyklovat identifikátory je obecně dost kravina.

bakiy

„Recyklovat“ SPZ opravdu ne. Stačí, že se „recyklují“ telefonní čísla (tuším, že to jde už po půl roce).
Příklad z praxe. Pořídil jsem GSM ovládač a do něj novou SIM. Tu, abych ji „nastartoval“ (úvodní hovor, vypnout PIN apod.), jsem musel dát do telefonu a během deseti minut přišlo několik SMS, že tady dlužím, že když nezaplatím, že mě odpojí, že…
A u aut by to bylo obdobný. Koupím nové auto, dostanu novou, ale „recyklovanou“ SPZ, vjedu na dálnici a systém zjistí, že někde „visí“ pokuta a bude jí vymáhat po mě? Děkuji nechci…

Michal M

A jste si jistý, že se nejednalo o phishing?

bakiy

Úplně nová SIM poprvé vložená do telefonu?

Twix

Mě by zajímalo, na kolik let dopředu máme ještě fixovanou tu grafickou podobu značek. Není to vůbec nic zásadního, ale podle mě jsme si neměli zachovat ten úzký osmdesátkový font a ještě dávat na začátek číslici, auta s tím pak vypadají tak trochu chudě. Nemyslím že tam musíme mít barevný erb jako Rakušani nebo Slovinci, ale moc ošklivějších značek neznám (možná ty malé černé lichtenštejnské).

navratp

Třeba polské?

Pako

Rozhodně nechejte prosím rozlišení podle krajů. Proč?
Řidič se motá po Praze. Bez blinkru zleva doprava, sotva se rozjede hned nesmyslně brzdí. Co se děje?
Stačí se podívat na RZ. Vidím-li áčko, tak jsem fakt na pozoru. Můžou v tom být drogy, chlast, mokrý řidičák, infarkt nebo to ovádko čumí do mobilu a okolí je mu ukradený.
Když je tam jiný kraj, oddychnu si. Slušně jej pozdravím, pokynu ať jede přede mnou, i když nemá přednost, a řeknu si: „však já bych taky u tebe doma nebyl úplně na jedničku“. No a jsem v pohodě.

martinsad

Značky se nemění při přepisu vozidla, takže nemáte šanci poznat odkud řidič je…

Roman Soudný

Většina aut má značku podle bydliště majitele. Takže ta šance je poměrně vysoká, spíš skoro jistota.

oja

Podle tehdejšího bydliště / sídla PRVNÍHO majitele. Takže u auta, které neprovozuje jeho první majitel, máte skoro jistotu, že ta značka bydlišti současného provozovatele neodpovídá. V mém příbuzenstvu je to tak půl na půl.

Roman Soudný

Spousta lidí si značku stejně nechá vyměnit a to vaše půl na půl je pěkná kravina. Stačí se kouknout kolem sebe, v Praze dominuje A, vyjedete za hranici města a dominuje S, na Plzeňsku P, atd.

oja

Ze to nejak je v prumeru neznamena, ze to v nejake skupine lidi nemuze byt vyrazne jinak. Vase „skoro jistota“ je pekna kravina. Specialne A je hodne videt i mimo Prahu, jednak kvuli sluzebnim autum, druhak kvuli prodeji ojetin z Prahy ven.

Georg

je to tak. plus fleetove vozy jsou registrovane vetsinou na prahu.

Honza

🤦🏼 a taky naopak, spousta lidí si ji prostě nevymění, protože nechtějí dávat 8kil za nový značky a čekat frontu na MěÚ.
Stačí se kouknout kolem sebe.
Je to subjektivní pocit.
Jako sklenice, buď je poloprázdná, nebo je poloplná.

Honza

Už to dávno neplatí. Praha je plná značek z cizích krajů a naopak v pohraničí je víc pražských značek než kdy dříve a je to dané jen tím, že už nemůžete autu značku při změně majitele.

Georg

muzete, ale nemusite.

Georg

padesat procent…

oja

Mě takhle možná jednou eLko zachránilo před pokutou, když jsem v Praze přehlédl, že jsem na vedlejší (opravdu jsem to tam neznal a vedlejší přehlédl) a křižovatku projel těsně před policajty na hlavní. No ale to bylo ještě v dobách, kdy se při přehlášení auta jinam měnila SPZ. To se dávno nedělá, takže vypovídací hodnota je minimální. Tím spíš, že řada lidí má služební auta hlášená úplně jinde, než kde žijí.

zub

opravdu si myslíte, že písmeno z SPZ určuje chování řidiče? Sám mám na autě „A“ a přitom podle bydliště bych měl mít „U“. Co byste o mně usoudil?

Otakar

Učka jsou obecně nejhorší řidiči. Vidím auto s U, automaticky předpokládám, že udělá nějakou prasárnu.

Frantík

Pán se dívá na Plzeňskou Jehlárenskou 😀

Jiřík

Přeesně.

Dachs

Taky podle jednoho C nesoudím, že celý JČ kraj je plný vybržďovacích nán zralých na okamžité sebrání řidičáku (dáma se včera mstila, že jsem ji „omezil“ jízdou 80 tacho na sedmdesátce a ona byla nucena za výhrůžného blikání zpomalit ze své stovečky, načež předjela a…zažil jsem to, co je občas k vidění na českých dashcam a kdy nevěříte, že to někdo může udělat… a vážně je to hnusný). Tedy nikoli podle písmenek, ale jiných projevů. Klobouka poznáte na půl kilometru daleko, cesty neznalého nejspíše taky – a podle toho jet. Jen agresivista/ka se zjeví dost z ničeho nic a že… Číst vice »

Jiří Kocurek

Že ti největší spěchálisti pak mají fůru času na vybržďování… asi to nemají v hlavě v pořádku.

Jiří Kocurek

A teď zkuste to samé mimo Prahu – Áčko to tam zaručeně nezná, ikdyž parkuje před domem, za plotem.

Honza V.

Je fakt že venkovská značka ve spojení s mnoha dalšími indiciemi naznačuje větší riziko, že to řidič nečekaně lupne doleva pod tramvaj, nebude chápat složitější signály na křižovatce a bude zmatkovat a pomalu reagovat. Dalšími indiciemi jsou klobouk, plato vajíček za zadním oknem a především škrábance a promáčkliny na karoserii, které naznačují konkrétněji řidičovy sklony.

oja

Jenže tím, že jsou v ČR značky krajské, ty venkovské prakticky neexistují.

bakiy

Já bych venkovský řidiče/řidičky nepodceňoval. Jen jezdí podle svého prostředí. Jezdil jsem randit do malého města na úpatí Šumavy. Jak ta žena jezdila po sněhu, ledu a v noci, to jsem čuměl s otevřenou hubou. A pak mě jednou měla vyzvednout ve městě u supermarketu a opravdu velkej problém.
A teď opačně, když vidím, co většina „Přažáků/skoroPražáků“ předvádí na sněhu, ale v tlačenici jim to jde (bez ironie)…

Antonín

V 70. a 80. letech potkat A (Prahu) někde venku, člověk opravdu uhýbal, slušně jezdili venkovští, dnes ale A znamená, že dotyčný umí jezdit, je pohotový, staví na přechodech, je schopen jezdit v hustém provozu a vždy, když třeba jedu na kole tam, kde nelze jet po cyklostezce, předjíždí opravdu bezpečně, klidně za mnou přibrzdí, jede-li někdo v protisměru, zatímco venkovan sice dělá mezery mezi auty, ale jinak pohotový není, v Praze se bojí, přechody nezastavuje, na kole mě předjíždí tak, že pomalu končím ve škarpě, protože musí jet, i když je někdo v protisměru, předjíždí v místech kde jdou… Číst vice »

Duffy

Nomen omen…

Honza

Ale stejně takhle blbě se motají ostatní „vidláci“ po Praze….
Ne fakt, tohle je klišé. Je to jen tím, že cizí značky si u vás doma všimnete víc, než té domácí. Jinak jsou řidiči všude stejní. Ve městě, kde je hustý provoz se logicky děje víc přestupků, než ve Lhotě v podhůří.

Mickey

Dřív se říkalo, že nejhorší řidiči bývali z Mělníka (ME), pak se říkalo, že nejhorší jsou s Účkem, mimo Prahu nemají lidi rádi auta s Áčkem, ale stejně se to nepozná, odkud řidič je, je to jen taková lidová zábava 🙂

Jiří Kocurek

KI … okres disponující jedinou světelnou okřižovatkou, zato je zaplaven hromadou neschopných řidičů.

Granja

Pitomost nejméně na dvacátou.

Jiří Kocurek

A pak usuzujte na řidiče podle značky a takovýchto zaručených povídaček.

Jakub Konicar

Na Moravě bývaly varovnými písmeny na značkách VY a KI. Dnes už neni tak snadné poznat, na koho si dát pozor a áčko má na autě kde kdo, takže i tato nevraživost je dávno pasé.

oja

„S tím vydržíme několik let“: Mám pocit, že těch 5 milionů je víc, než kolik se v Praze vydalo za těch 22 let od změny z okresů na kraje. Takže by s tím měli vydržet minimálně dalších 20 let.
A když se tenhle formát SPZ zaváděl, neříkalo se, že první písmeno zleva, které se v SPZ vyskytuje, značí kraj, ať už je na kterékoliv pozici? To dává mnoho dalších možností. Komplikované pro výrobu? Hmmh…

Lord Pitzbudka

samozrejme, ze se to říkalo. a je to taqk celé koncipované.

Jen se dělá aféra z ničeho.

Pavel

Jako přežitek se jeví označení kraje pomocí prvního písmene v registračce. Jednak se auta stěhují napříč republikou i s původní RZ, jednak se tím zbytečně zužuje výběr dostupných kombinací (např. písmena D, G, I, L, N, R, … nemůžou být ve standardní RZ jako první). V mnohem větších zemích dokážou žít s jedinou celostátně vydávanou alfanumerickou sérií, třeba v Británii nebo v Itálii. Netuším, k čemu je dnes označování kraje, kde byla RZ vydána, ještě dobré, registr vozidel funguje celostátně.

oja

Podle mě není špatné, na SPZ vidět, odkud auto je, ale jak říkáte, ztrácí to smysl, když se při přehlášení jinam SPZ nemění.
Ten počet dostupných kombinací je i při stávajícím systému zcela dostatečný, těch 5 milionů „nových“ kombinací pro Prahu je víc, než kolik jich tam vydali za minulých 22 let současného formátu SPZ. A bylo by jich ještě řádově více, kdyby se nelpělo na tom, že A musí být na druhém místě zleva, při zavádění stávajících SPZ se přeci říkalo, že to může být A12 3456 stejně jako 123 456A.

Jiří Kocurek

„Podle mě není špatné, na SPZ vidět, odkud auto je“

A k čemu, řidiče to neidentifikuje, o jeho praxi to neříká už vůbec nic.

oja

Konkrétního řidiče ne, nějakou střední hodnotu ano. Od Z budete v Praze očekávat něco jiného než od A a když kdekoliv vidíte pomalé, váhající auto s SPZ z opačného konce státu, tak lze vycházet z toho, že to tam řidič nezná a očekávat, že třeba na poslední chvíli dupne na brzdu, aby odbočil. V ČR s krajskými SPZ narozdíl od zahraničí s okresními omezeně využitelné: Řidiči z velkých měst a jejich okolí obecně jezdí jinak, než ti z venkova.

Filip Jirsák

Zkuste si ze svého komentáře škrtnout písmena RZ, a bude to dávat větší smysl. Když vidíte pomalé, váhající auto (je pozoruhodné, jak auta polidšťujeme), tak lze očekávat, že třeba na poslední chvíli řidič dupne na brzdu, aby odbočil. Mimochodem, ten váhající řidič klidně může být z druhého konce Prahy, ze sousední čtvrti nebo jen bydlí o pár ulic vedle a zrovna tohle místo nezná. Nebo v tom autě s A sedí Ostravák, která se v Praze perfektně vyzná. Nebo Pražák, který po Praze normálně jezdí autem. Možná bude chování podle písmena RZ statisticky jiné, což ale nic nemění na tom,… Číst vice »

oja

Svojí poslední větou jste zopakoval moji první, tak nevím, co mi tu rozporujete.
A ano, minimálně ve státech, kde SPZ má vysokou vypovídací hodnotu o bydlišti řidiče, což ČR není, má ta značka slušnou vypovídací hodnotu o tom, proč se řidič chová tak, jak se chová. Když na rakouském venkově vidím pomalu jedoucí auto s místní SPZ, tak neočekávám, že je to návštěvník z druhého konce státu, který neví, kam má odbočit, nýbrž prostě pomalu jedoucí znalý místní. A od něj očekávám poněkud jiná možná nebezpečí, než od toho bloudícího.

Filip Jirsák

Rozporuju vše za tou první větou.

M19

A jak víte, že auto nepůjčil někomu z druhého konce státu?

oja

Tak ještě jednou: „Konkrétního řidiče ne, nějakou střední hodnotu ano.“
Odchylky existují vždy, ale určité vodítko to statisticky poskytuje.

Filip Jirsák

Ne, statistika neposkytuje vodítko o jednotlivcích. Spoléhat se na to, že má A, takže se vyzná v celé Praze, je nebezpečné a nesmyslné).

Granja

No a když to vezmu podle sebe, občas se za jízdy kochám. Takže ani nebloudím, ani se dokonce nekochám v místě kde jsem místní….

mimochodem

Je jedine dobre, ze se tu znacka menit nemusi a znacka tak nemusi souviset s bydlistem.

Vzpomente, neni to az tak davno, co jsme tady meli Hamackiadu a zakaz trajdani mezi okresy.
Totez vsak zavedli i soudruzi v DDR+BRD – ovsem s tim rozdilem, ze auta maji znacky dle okresu.

Ostatne soudim, ze cim mene informaci ma stat nebo uvedomely soused k dispozici, tim lepe pro kazdeho slusneho cloveka.

Honza

Některé znaky jsou zakázané, protože je automatizované systémy špatně čtou.
G,Q,I,O…
Zkuste fotit 6AY …., na 80% vám to přečte jako GAY 😆😆😆.
Ale u nás I je v GB 1. UA,SK a D mají O I 0, ale u nás to možné není. 🤷🏼‍♂️

vbb

> např. písmena D, G, I, L, N, R, … nemůžou být ve standardní RZ jako první)
V Liberci teda mají jako první písmeno co? 😉
Jinak R je vyhrazeno pro soutěžní vozy (koukněte se někdy v TV na reportáž z nějaké rallye v ČR) a V pro veterány.

bakiy

Je to kvůli zapamatovatelnosti. Snáz se hledá „bílá dodávka s Budějckým číslem“, než „bílá dodávka s AA“…

mrondycz

Neví někdo jestli bude další řada 1AA 0A00 nebo 1AA AA00? Jen čistě ze zvědavosti..

oja

Neví. „Jak bude vypadat značka poté, zatím ministerstvo neřeší.“ Vzhledem k tomu, že současný „problém“ řešili asi půl roku před tím, než nastal, a ta nová řada vydrží cca. 30 let, ani není důvod.

Surio Mario

Kde je v Pardubicích ten celorepublikový centrální areál, kde nové značky ukládají? Jsou tím myšleny sklady PČR na Kokešově?

Matěj

ne, je v Semtíně

Surio Mario

Děkuji. 🙂

jal

Kdyby se v Praze neregistrovala centrálně auta všech možných firem, které se třeba ze Zlínského kraje do Prahy v životě nepodívají, neměla by Praha problém.

Podobně, pokud budou opravdu přibývat elektromobily, dojdou kombinace i tam.
V jiných zemích to řeší zelenou značkou, pruhem atd.

Honza

ČEZ má třeba všechny auta registrovaná v MS kraji ,tedy s T.

vbb

>, pokud budou přibývat elektromobily, dojdou kombinace i tam.
Že vy jste zrovna chyběl, když se ve škole probírala kombinatorika, jmenovitě variace s opakováním?
Na elektromobily se schématem „čEL aaaa“ (kde č je číslice a a je alfanum. znak) vychází 10 milionů možností.
Takže až bude mít každý občan ČR vč. kojenců svůj vlastní elektromobil, tak možnosti opravdu dojdou. Resp. bude se muset přejít třeba na „ELč aaaa“ nebo „čEM aaaa“ a máme dalších 10 M…

Hytlák

A proč nezačali před tím prvním A,také 0 🤔

Jiří Kocurek

Udělat ty značky přenosné a přeregistrovatelné na další vozidlo?

Bartol

Ano. V zahraničí normální věc. Mám v Něm. stejnou značku již 10 let a měl jsem v té době 4 různých aut na stejnou značku…

Jiří Kocurek

Vtipné je, že značky na přání je možné přenášet mezi vozidly.

oja

Ano, v Rakousku taktéž, tady je dokonce možné jednu SPZ přehazovat mezi více auty.
Jen by si ČR musela stanovit úřední postup pro případ, že auto mění majitele (prostřednictvím bazaru) a ten původní si SPZ nechává.

Bobek

Ale to by se jich tolik nevyrobilo!

Bylo nebylo, v jednom království žila byla firma Neograph, která proslula výhodným tiskem jízdenek pro pražský dopravní podnik.
Byly kolem toho nějaké nepěkné nepříjemnosti. Firma se pak přejmenovala na Security Paper Mill, a jestli neumřeli…

(Mezitím byla další soutěž na výrobce, do které přišla výhodnější nabídka, ale nebyla zaokrouhlená na celé kourny, tak holt smůla…)

oja

To by se SPZ měnily při přehlášení auta do jiného kraje, jako to ještě v roce 2010 bylo. Tím by se jich podle mě protočilo víc, než kdyby bylo možné nechat si starou SPZ na nové auto.

tonda

Moje zkusenosti:

Jak je na SPZ J = vyhnout se obloukem

Jinak nejlepsi je Cckova – vsude Vas pusti ( Praha, Brno atd) reknou si jouda z Budejovic..

A jake mate zkusenosti Vy?

Lord Pitzbudka

Ze je to uplne jedno .) a pismeno v SPZ vubec o nicem nevypovida.

Jiří Kocurek

Čehůň! A tak mu vypustili gumy, zatímco šel zapaltit benzín. Jaké bylo jejich překvapení, že majitelem je slovák a dotáhl to dál než na umývače oken na benzínce…

Bartol

Nejhorší za mne je U…

Jiří

U a K :))

Honza P

Učka mají jinou charakteristiku nebezpečnosti než K 😀

pedro74

U jasně vede

Han van Meegeren

U je jasný – dávej si pozor na „spoluobčana snědé tísně“, u T svérázné chování (chachar), v řadě destinací jsou alergičtí na A a S (pražák a příměstský pražák), tam to bohužel slušným pražákům podělali arogantním chováním jejich nabubřelí spoluobčané (zejména pražské náplavy). Samozřejmě v dnešní změti spz je těžké zjistit, kdo odkud je. Třeba jistý MB výrobce, aby si mohl vyplatit tučné prémie, předal své dceřince mraky vozů (vzpomeňte tisíce vozů po různých parkovištích a letištích) a ty pak všechny dostaly značky A. Ale k jádru pudla: starý systém s třemi písmeny se zrušil pro vyčerpání a zavedl se… Číst vice »

MaT

Písmen je 26. Někdo tedy považuje za jedno písmeno i CH, v češtině možná, já bych to spíš označoval za hlásku. Pokud tedy na RZ/SPZ nechcete dávat i písmena s diakritikou. Nebo kromě latinky i nějaké znaky z cyrilice? 🙂 Ale mám pocit, že i ruské značky jsou v latince, asi to bude na základě nějaké mezinárodní dohody a bez toho by ruská auta už dřív do Evropy nesměla… 🙂

vbb

Písmen používaných v SPZ je 22, což s deseti číslicemi dává 32 možností, s čímž se nádherně počítá 🙂 – je to 5 bitů (takže třeba 4 znaky u elektromobilů dají 4 krát 5 bitů = 20 bitů, a to každý počítačově vzdělaný člověk ví, že 20 bitů je cca milion. No a 1 číslice před „EL“ to ještě vynásobí 10, takže e-mobilů můžeme registrovat 10 milionů 🙂 )

Han van Meegeren

Nesmíte zas tak puntíčkařit. Za první republiky bylo Č normálně. Helmuti taky používají třeba ö.

oja

Starý systém se nerušil kvůli vyčerpání, ale kvůli zrušení správních okresů a přenosu kompetencí kolem registrace vozidel na kraje.

Ondřej 2

Brno končilo s písmeny BZS. Mnoho kombinaci už nezbývalo.

oja

Jo, Karviná se taky dostala skoro na konec. Ale tak by prostě dostaly další dvoupísmení, třeba BX pro Brno, co já vím, kdyby bylo možné použít kódy slovenských okresů z dob Československa, tak by byla i řada rozumnějších možností, každopádně na tom celý systém nehavaroval.

Třicátáprvní Béé

Jste asi pražák co?😉 Ona ta nálepka nejhorších a bezohledných řidičů vždycky bude mít písmenko A.

Bartol

Většina vozidel v republice je registrována v Praze. Proto více vynikají. Existuje mnoho firemních vozidel, u kterých se lidé o vůz nestarají. Jinak Pražané jezdí rychle a mají tendenci při řízení méně spát. Tak to znám v Mnichově a z Mnichova. Samozřejmě to může mít odstrašující účinek na ospalce z provincie. Já tedy nejsem z Prahy, a kdybych byl, tak bych si dal L/B/P/U (rodina je tam) 😘.

Třicátáprvní Béé

Většina vozidel jejichž majitelé žijí v Praze, to ano. Už před dlouhými lety se vžil pojem, jezdí jak pražák. Ovšem, jen jsem si rejpnul, protože tohle škatulkování řidičů podle značky je to samé, jako např. vysmívat se těm co mají sestavu založenou na AMD, nebo Intelu. Zde to v diskuzi jde krásně vidět.

Roman Soudný

U je absolutní peklo, P se bojí kruhových objezdů a odbočování obecně, B a T jediní zvládají pražské tempo.

Otakar

M jsou v pohodě. Nejhorší opravdu U, to co auto, to jistota prasárny.

Kebab

Celkem mě překvapuje, že se mezi “populárními” písmeny zatím ani jednou neobjevilo E. Když je navíc na Peugeotu nebo na podobném “autě”, pak Vám budiž samo nebe milostivo.

Lord Pitzbudka

Upřímně, moc nechápu, proč je kolem toho takové haló (ted nemyslim ani tak zdopravy, ale obecná média).

Systém SPZek tak, jak byl navržen, od začátku počítá s tím, že kombinace s číslem na začátku a dvěma písmeny na pozici 2 a 3 jednou dojde, a proto je koncipován od začátku tak, že jediný tvrdý požadavek je, že SPZ musí obsahovat jedno písmeno, jedno číslo. a zbytek je zcela libovolný.

Takže vůbec nechápu, proč na ministerstvu řešili něco s formátem a podobně – to sami nevědí, co před mnoha lety jejich předchůdci vymysleli?

johny

To se pár měsíců na MD řešila takováto blbost? Nemáme čas to řešit, protože digitalizace, ale za pár let to budeme řešit znovu, abychom brzo měli už čtvrtou podobu RZ? Ach jo…

tonda

Jak chces digitalizovat SPZ joudo?

Jiří Kocurek

Použiju pouze digits – čísla. A bude to nanic.

johny

Nauč se číst, narážel jsem na vyjádření MD: V novém číslování je kolem pěti milionů kombinací. „S tím vydržíme několik let,“ uvedl Novák. Jak bude vypadat značka poté, zatím ministerstvo neřeší. „Máme v plánu důležitější věci, jako je digitalizace,“ podotkl Novák. To se pak není co divit, že stát přijde na buben, když se to tam řídí tímhle stylem.

MartinS.

Pokud značky v Praze s číslicí na 4. pozici vydržely 22 let, tak s písmenem na 4. pozici vydrží přes 50 let. Nedělal bych z toho vědu.

johny

To jo, ale jen za cenu, že za pár let to budou úředníci řešit znova. Předpokládám že zase pár měsíců… Jinak současná řada funguje v Praze cca od roku 2009, předtím byly na třetí pozici čísla. Po 22 letech to tedy bude třetí typ značky.