Dvě hlavní kanadské nákladní železnice stávkují, hrozí silné dopady na ekonomiku

Nákladní vlak kanadské společnosti CPKC. Pramen: CPKCNákladní vlak kanadské společnosti CPKC. Pramen: CPKC

Stojí železniční nákladní doprava v Kanadě, pozastaveny jsou i všechny zásilky, které překračují hranice USA.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
KIV

Nechtějí se spíš dohodnout o tom jak „přeDcházet únavě zaměstnanců“? 😉

Petr Herbrik

Stávky na železnici vždy vedly k přesunu přeprav na silnice. Aby se to nedělo, museli by si silničáři stávkovat ve stejném rozsahu jako železničáři a být tak stejně nespolehliví.

SYN

„Odbory řidičů kamionové dopravy“ asi nejsou zrovna moc zorganizované… a vzhledem k výrazné individualitě asi nikdy moc nebudou.

Petr Herbrik

Áááá v Kanadě také železničářům vadí, že toho vozí příliš a rádi by zařídili větší podíl kamionů na dopravním trhu.

Rudolf Tuček

V severní Americe má železnice vysoký podíl v nákladní dopravě díky tomu že se tam moc nepletou osobní vlaky.

Geralt

Hlavně tam jsou vzdálenosti na úplně jiných škálách. Pro nás je naprosto nepředstavitelné jaké to je žít ve státě roztaženém přes čtyři časová pásma.

Erskine

Kanada ma Newfoundland, Atlantic, Eastern, Central, Mountain a Pacific Time. Tudiz 6 casovych pasem.

Petr Herbrik

Ano, ale kolik přeprav je po železnici přes všechny ty časové pásma a navíc u pólů přes časové pásmo přejdete jinou vzdáleností než u rovníku. Roli nehrají časová pásma ale vzdálenosti.

Petr Herbrik

Od východního pobřeží Ameriky k západnímu je to stejná vzdálenost jako délka Evropy. Hlavní důvod, proč v Americe (Kanadě) vítězí železnice je ten, že jejich politika není antiželezniční a vlády tam kamiony nedotují stejně jako nedotují osobní dopravu na železnici. Evropa dělá vše obráceně (dotuje to ztrátové: na železnici osobku a na silnici nákladku) a proto nemůže ekonomicky Americe konkurovat.

SYN

Já bych si spíš tipnul na důrazně „sladěné“ prostředí železnice (spřáhla, zabezpečovačka, „národní piloti“…) od oceánu k oceánu. Ono by to u nás v Evropě taky mělo svůj pozitivní efekt! Na silnici už dávno platí, jako ukázka že to jde.

Petr Herbrik

Dle vysokého počtu plusových bodů za váš komentář soudím, že nikdo není schopen si vzít pravítko a změřit si délku Ameriky a Evropy, která je přibližně stejná. Navíc naprostá většina přeprav v USA a Kanadě se nekoná v celé délce mezi pobřežími, ale v poloviční i třetinové vzdálenosti, tudíž totéž, co většina přeprav v Evropě. Ale klidně mě mínusujte za to, že jsem si tu troufnul napsat snadno ověřitelný fakt, že stejné vzdálenosti v Americe se vozí vlakem zatímco v Evropě kamionem.

Petr Herbrik

Omlouvám se, napsal jsem blbost. Myslel jsem samozřejmě délku USA anebo šířku Ameriky mezi východním a západním pobřežím.

Kubrt

To je jen jeden z faktorů. Geografický činitel už zazněl, já přidám technické sjednocení v rámci kontinentu – v severní Americe proběhlo před 150 lety, v Evropě probíhá až poslední dvě dekády a ještě klopotně a polovičatě. Dále obrovský hospodářský prostor – na celém kontinentu mají dvě hranice, ovšem tok zboží přes ně je značný. My už 60 let budujeme EHS, což je super, ale pořád to ještě není celá Evropa.

SYN

To železniční sjednocení Evropy potrvá ještě další desetiletí… bohužel. Aspoň na nějaké rozumné úrovni (napájení, zabezpečení, spřáhlo)…
Jenom kolik je po Evropě různých potřebných smetáků pokud by se mělo jezdit všude!

Petr Herbrik

Tohle není hlavní důvod, nákladka může fungovat i s osobkou, jen to musí někdo zaplatit (dostatečnou kapacitu tratí, aby se tam vešly oba druhy dopravy).

Geralt

Přesně tak. Ona kapacita tratí v Americe je z evropského pohledu mnohdy žalostná – trať je dimenzovaná na dva páry ultradlouhých nákladů denně, a to je vše, protože víc není potřeba a zvyšování kapacity pro nenadálé případy stojí peníze.

SYN

A trať v tomto stavu je pro osobku totálně o ničem… tak možná jako pár kilometrů spojka, ale ne po tomto jet celý den…

Petr Herbrik

Všeobecně zabezpečení trati jen pro nákladní dopravu je výrazně jednodušší než pro osobní, kde musíte počítat se vším možným i nemožným. Bez osobní dopravy vám stačí mít na trati stejné zabezpečení jako na vlečkách, vše ostatní (cca 90% nákladů) je jen kvůli osobní dopravě. V Americe tohle moc dobře vědí a proto na železnici osobní dopravu neprovozují, nikdy není šance, aby se to zaplatilo. Když donutíte lidi, aby se dopravovali na své vlastní riziko (IAD), výrazně to státní pokladně ušetří peněz. Proto mě naprosto irituje, jak EU nákladní dopravu na železnici nepodporuje (mnohdy až bojkotuje), aby náhodou jí něco ve… Číst vice »

bifidus

Něco podobného by bylo potřeba i u nás.

Beny

Jistě, autodopravci chtějí vozit více a aut je také stále málo.

Jan

Nekonečné dálavy zdrojem silné únavy…