Dvě hlavní kanadské nákladní železnice stávkují, hrozí silné dopady na ekonomiku
Nákladní vlak kanadské společnosti CPKC. Pramen: CPKC
Stojí železniční nákladní doprava v Kanadě, pozastaveny jsou i všechny zásilky, které překračují hranice USA.
Nechtějí se spíš dohodnout o tom jak „přeDcházet únavě zaměstnanců“? 😉
Stávky na železnici vždy vedly k přesunu přeprav na silnice. Aby se to nedělo, museli by si silničáři stávkovat ve stejném rozsahu jako železničáři a být tak stejně nespolehliví.
„Odbory řidičů kamionové dopravy“ asi nejsou zrovna moc zorganizované… a vzhledem k výrazné individualitě asi nikdy moc nebudou.
Áááá v Kanadě také železničářům vadí, že toho vozí příliš a rádi by zařídili větší podíl kamionů na dopravním trhu.
V severní Americe má železnice vysoký podíl v nákladní dopravě díky tomu že se tam moc nepletou osobní vlaky.
Hlavně tam jsou vzdálenosti na úplně jiných škálách. Pro nás je naprosto nepředstavitelné jaké to je žít ve státě roztaženém přes čtyři časová pásma.
Kanada ma Newfoundland, Atlantic, Eastern, Central, Mountain a Pacific Time. Tudiz 6 casovych pasem.
Ano, ale kolik přeprav je po železnici přes všechny ty časové pásma a navíc u pólů přes časové pásmo přejdete jinou vzdáleností než u rovníku. Roli nehrají časová pásma ale vzdálenosti.
Od východního pobřeží Ameriky k západnímu je to stejná vzdálenost jako délka Evropy. Hlavní důvod, proč v Americe (Kanadě) vítězí železnice je ten, že jejich politika není antiželezniční a vlády tam kamiony nedotují stejně jako nedotují osobní dopravu na železnici. Evropa dělá vše obráceně (dotuje to ztrátové: na železnici osobku a na silnici nákladku) a proto nemůže ekonomicky Americe konkurovat.
Já bych si spíš tipnul na důrazně „sladěné“ prostředí železnice (spřáhla, zabezpečovačka, „národní piloti“…) od oceánu k oceánu. Ono by to u nás v Evropě taky mělo svůj pozitivní efekt! Na silnici už dávno platí, jako ukázka že to jde.
Dle vysokého počtu plusových bodů za váš komentář soudím, že nikdo není schopen si vzít pravítko a změřit si délku Ameriky a Evropy, která je přibližně stejná. Navíc naprostá většina přeprav v USA a Kanadě se nekoná v celé délce mezi pobřežími, ale v poloviční i třetinové vzdálenosti, tudíž totéž, co většina přeprav v Evropě. Ale klidně mě mínusujte za to, že jsem si tu troufnul napsat snadno ověřitelný fakt, že stejné vzdálenosti v Americe se vozí vlakem zatímco v Evropě kamionem.
Omlouvám se, napsal jsem blbost. Myslel jsem samozřejmě délku USA anebo šířku Ameriky mezi východním a západním pobřežím.
To je jen jeden z faktorů. Geografický činitel už zazněl, já přidám technické sjednocení v rámci kontinentu – v severní Americe proběhlo před 150 lety, v Evropě probíhá až poslední dvě dekády a ještě klopotně a polovičatě. Dále obrovský hospodářský prostor – na celém kontinentu mají dvě hranice, ovšem tok zboží přes ně je značný. My už 60 let budujeme EHS, což je super, ale pořád to ještě není celá Evropa.
To železniční sjednocení Evropy potrvá ještě další desetiletí… bohužel. Aspoň na nějaké rozumné úrovni (napájení, zabezpečení, spřáhlo)…
Jenom kolik je po Evropě různých potřebných smetáků pokud by se mělo jezdit všude!
Tohle není hlavní důvod, nákladka může fungovat i s osobkou, jen to musí někdo zaplatit (dostatečnou kapacitu tratí, aby se tam vešly oba druhy dopravy).
Přesně tak. Ona kapacita tratí v Americe je z evropského pohledu mnohdy žalostná – trať je dimenzovaná na dva páry ultradlouhých nákladů denně, a to je vše, protože víc není potřeba a zvyšování kapacity pro nenadálé případy stojí peníze.
A trať v tomto stavu je pro osobku totálně o ničem… tak možná jako pár kilometrů spojka, ale ne po tomto jet celý den…
Všeobecně zabezpečení trati jen pro nákladní dopravu je výrazně jednodušší než pro osobní, kde musíte počítat se vším možným i nemožným. Bez osobní dopravy vám stačí mít na trati stejné zabezpečení jako na vlečkách, vše ostatní (cca 90% nákladů) je jen kvůli osobní dopravě. V Americe tohle moc dobře vědí a proto na železnici osobní dopravu neprovozují, nikdy není šance, aby se to zaplatilo. Když donutíte lidi, aby se dopravovali na své vlastní riziko (IAD), výrazně to státní pokladně ušetří peněz. Proto mě naprosto irituje, jak EU nákladní dopravu na železnici nepodporuje (mnohdy až bojkotuje), aby náhodou jí něco ve… Číst vice »
Něco podobného by bylo potřeba i u nás.
Jistě, autodopravci chtějí vozit více a aut je také stále málo.
Nekonečné dálavy zdrojem silné únavy…