Dvanáct zemí za 24 hodin. Švýcarský start-up zkouší překonat vlakový rekord, v Česku nabrali zpoždění
Odjezdová tabule v Curychu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
                            
Cesta má ukázat i na limity přeshraniční železniční dopravy v Evropě.
Jaké jsou přesně podmínky „soutěže“? Vypadá to, že v Německu a Lichenštejnsku vůbec ani neplánovali zastavovat. To je v pořádku?
Vlastně ještě Itálie a Francie, tak je jich fakt 12.
Podle mapy se mi zdá, že jich je jen 10. Polsko, Česko, Slovensko, Maďarsko, Rakousko, Lichtenštejnsko, Švýcarsko, Německo, Lucembursko a Belgie.
Plus Itálie a Francie.
To je skoro výzva pro Čočíka 😄
Tristní je skutečnost, že zde máme EU, která velice pracně dává dohromady TSI, ale současně ji uniká skutečnost, že by měla řešit budoucnost, kterou je síť vysokorychlostní železniční dopravy, kde podle propočtů by neměl být problém se během jednoho dne přesunout ze Španělska do Pobaltí. Tím, že i vysokorychlostní železnice se řeší na národní úrovni a přiznejme si, že každý stát vidí a řeší především to své a s ohledem na skutečnost, že pokud se podaří vybudovat alespoň RS1, RS2 a RS4 v rámci ČR (nutné minimum), tak z německých hranic na rakouských a slovenských a opačně budu za 2… Číst vice »
Já si myslím, že podstata a zároveň základní chyba ve vaší úvaze je napsána v této větě:
A kdo tedy potřebuje? EU potřebuje, aby se zkrátila významně jízdní doba
Kdo/ co je ta EU, která to potřebuje?
Úřednici EU to evidetně nejsou – ti používají letadla i na 50 km (viz Ursula a její let mezi Bídní a Bratislavou)
A obyvatelé žijící na území EU taky – v masovém měřítku – také ne. Jaký objem lidí očekáváte, že by pravidelně přemisťoval mezi Paříží a Berlínem (viz Váš příklad). Objemově tak akorát na letadlo.
Mezi Paříži a Berlínem nevím, ale mezi Prahou a Berlínem by to bylo na několik letadel, to samé mezi Prahou a Varšavou a Vídní.
VRT potřebujeme ať chceme nebo ne, roky se tím zaklínalo jako jediný způsob uvolnění kapacity koridorů a už nemůžeme couvnout.
Tak když to bude několik letadel tak budou a hotovo a neni potřeba stavet VRT za nesmysl a pak nesmyslem dotovat
Tohle je právě ten mylný pohled českých občanů. Mezi velkými městy západní Evropy (myšleno geograficky) se denně přesouvá mnohem větší počet lidí než například mezi Prahou a Vídni, či Prahou a Varšavou. My jsme zvyklí cestovat zejména po Česku, nicméně celá oblast Benelexu a okolních regionů včetně nemalých částí Francie, Švýcarska, Rakouska a Německa cestuje za hranice a to nejen v oblasti, ve které pouze pracují nebo bydlí velmi často, a to diky historickým vazbám, které vznikaly v době, kdy my jsme hleděli hlavně na východ.
Ale EU se docela snaží, jen toto je přesně ta oblast, kde to nejvíc naráží na národní odpor. Zatímco technickou harmonizaci a zabezpečovač všichni nějak skousnou, „národní dopravci“ si moc nechtějí nechat sahat na prodej jízdenek, natož lukrativní (předražené) SCIC-NRT.
Přesto v Evropě vzniká, spíše z popudu těch progresivnějších dopravců, jednotný technický standard OSDM, který má ambici nahradit dnešní prehistorické řešení ze 70. let. Jen je to opět docela velký boj, protože to chce vůli a investice od všech dopravců.
Nevíte někdo, jestli pořád mají v Maďarsku ten paragraf, který zakazuje pokračovat na vnitrostátní jízdné stejným spojem, ve kterém jste použili mezinárodní jízdenku?
To aby cestující „nepodváděli“ mezinárodní jízdenkou Hegyeshalom a pokračovali na levnější vnitrostátní tarif – jedině když vystoupí a počkají na další vlak.
Nejsou ty Zebrzydowice na té jejich mapě trochu mimo?
Jo jsou. Jsem rád, že si toho všiml i někdo jiný.
Docela pech si to načasovat na dobu, kdy se u nás kradou kabely.
Vybrali si na to špatný den.
To je jako když jsem si vybral jet o víkendu z Bělehradu do Budapešti novým vlakovým spojením. Jenže kvůli výročí pádu střechy na nádraží Novi Sad, kde zemřelo 16 lidí, zastavila srbská vláda provoz na železnici kompletně od pátečního odpoledne. A dnes se stále nejezdí. Bojí že by lidi přijeli pokojně protestovat, čemuž v sobotu stejně nezabránili. Prostě Balkán. U nás sice dojedou pozdě, ale dojedou.
Tak jsme se zas jednou proslavili, a to se počítá
zkusil jsem, jízdenku jsem nenašel – platforma za mě nefunkční.. asi celé k ničemu..
mezi Prahou a Vídní údajně jezdí přímé vlaky jen ty noční.. :-))
Jak funguje ten jejich projekt? Zkoušel si někdo přes ně koupit jízdenky?
Nevyšel přestup v Bratislavě, je po rekordu. Tak někdy příště.
To je vtip? Nebo vážně myšlená informace?
Vtip to není, cesta ukončena ve Vídni.
Pokud kromě rekordu bylo cílem akce „ukázat limity současné evropské železniční sítě“, tak se to povedlo na 120 %.
Chtěli cheatovat a vyhnout se německé železnici, ale my jsme si řekli, jako národ dodržující všechna pravidla, že dostanou trestné minuty 🙂
pokud se zapojí CZ a SK, úspěch zaručen
Upřesnil bych SŽ a ŽSR.
A to se snažili vyhnout se DB Infrastruktur.
A to začali v Polsku v poslední stanici u hranic, kde by jinak dálkové vlaky nezastavovaly, narozdíl od Bílska nebo Katovic.
Mimochodem: Stržená hákovnice by dokázala několikahodinové zpoždění zajistit taky.