Dvanáct zemí za 24 hodin. Švýcarský start-up zkouší překonat vlakový rekord, v Česku nabrali zpoždění
Odjezdová tabule v Curychu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Cesta má ukázat i na limity přeshraniční železniční dopravy v Evropě.
Nezná někdo itinerář té cesty? Ať počítám, jak počítám, tak mi vychází jako limit spojení Mullhouse-Luxemburk, které jezdí 1-2x za týden (So, někdy i Ne) 21:12-23:31 na něj pak navazuje vlak do Arlonu až o půlnoci 00:00-00:29, takže když se to počítá od odjezdu 0:41 ze Zebřidovic, tak jsou to opravdu necelé 24 hodiny. Takže realizovatelné to je a záleží jen na štěstí. Ale takové spojení bych s výjimkou pokusu o rekord fakt nechtěl plánovat, mám radši přestávky na přestupech nejmíň 1/2 hodiny. Zde je to, k čemu jsem se dopracoval: 0:41-5:25 EN407 Zebřidovice-Vídeň, po cestě dvě zbytečné 3/4 hodinové… Číst vice »
Nestudoval jsem detailně podmínky, ale už jen to, že bylo nutné použít 7 jízdenek a ne nějaký ten Europa pass o něčem svědčí. Čekal bych že něco jako Interrail Global Pass který stojí údajně €233 je na takovou cestu jako dělaný.
Že to tentokrát nevyšlo, žádný problém, příště to třeba vyjde. Nebo bylo na tom pokusu něco jedinečného, kvůli čemu je neopakovatelný?
Jaké jsou přesně podmínky „soutěže“? Vypadá to, že v Německu a Lichenštejnsku vůbec ani neplánovali zastavovat. To je v pořádku?
A v Česku ano?
No pokud pod pojmem zastavovat je myšleno, že vlak zastaví a případně mohou na 10s vylézt na nástupiště, tak ano, v Břeclavi staví snad každý vlak.
Vlastně ještě Itálie a Francie, tak je jich fakt 12.
Ten Brenner (Brennero) to je přímo echt Itálie. Tak jen jestli tam při tom zastavení opravdu překročí hranici. Nevím jestli je to stejné jako před 20 lety (byl jsem tam naposledy v roce tuším 4), kdy hranice vedla napříč nádražím, bylo vyznačené, kde je ještě Rakousko a kde už Itálie. Jinak mi to přislo jako takové dost opuštěné nádraží předimenzované zřejmě kdysi kvůli celním a pasovým kontrolám.
Dle map googlu i map.cz je většina nádraží v Itálii
No jo, opravdu, ta hranice má zajímavý tvar, a nástupiště jsou (z naprosté většiny) už za hranicí. Takže asi žádný problém. Přitom si pamatuju, že byla čára přes nástupiště a na skalách italská a rakouská vlajka na znamení toho, kde se člověk nachází. Ale vzpomínky na rok 2004, kdy jsme tam čekali na vlak do Boloni už dost vybledly.
Jinak celá ta oblast (Tyrolsko) je takové prodloužení Rakouska, na to jsem narážel, že to je echt itálie, jsou tam všude dvojjazyčné nápisy, ale pro ten účel je důležité administravitní zařazení do Itálie a ne jak to tam vypadá.
Podle mapy se mi zdá, že jich je jen 10. Polsko, Česko, Slovensko, Maďarsko, Rakousko, Lichtenštejnsko, Švýcarsko, Německo, Lucembursko a Belgie.
Plus Itálie a Francie.
To je skoro výzva pro Čočíka 😄
Tristní je skutečnost, že zde máme EU, která velice pracně dává dohromady TSI, ale současně ji uniká skutečnost, že by měla řešit budoucnost, kterou je síť vysokorychlostní železniční dopravy, kde podle propočtů by neměl být problém se během jednoho dne přesunout ze Španělska do Pobaltí. Tím, že i vysokorychlostní železnice se řeší na národní úrovni a přiznejme si, že každý stát vidí a řeší především to své a s ohledem na skutečnost, že pokud se podaří vybudovat alespoň RS1, RS2 a RS4 v rámci ČR (nutné minimum), tak z německých hranic na rakouských a slovenských a opačně budu za 2… Číst vice »
Já si myslím, že podstata a zároveň základní chyba ve vaší úvaze je napsána v této větě:
A kdo tedy potřebuje? EU potřebuje, aby se zkrátila významně jízdní doba
Kdo/ co je ta EU, která to potřebuje?
Úřednici EU to evidetně nejsou – ti používají letadla i na 50 km (viz Ursula a její let mezi Bídní a Bratislavou)
A obyvatelé žijící na území EU taky – v masovém měřítku – také ne. Jaký objem lidí očekáváte, že by pravidelně přemisťoval mezi Paříží a Berlínem (viz Váš příklad). Objemově tak akorát na letadlo.
Mezi Paříži a Berlínem nevím, ale mezi Prahou a Berlínem by to bylo na několik letadel, to samé mezi Prahou a Varšavou a Vídní.
VRT potřebujeme ať chceme nebo ne, roky se tím zaklínalo jako jediný způsob uvolnění kapacity koridorů a už nemůžeme couvnout.
Tak když to bude několik letadel tak budou a hotovo a neni potřeba stavet VRT za nesmysl a pak nesmyslem dotovat
Přesně, pokud je to jen několik letadel, tak VRT je kapacitně a hlavně investičně úplněj nesmysl
Tohle je právě ten mylný pohled českých občanů. Mezi velkými městy západní Evropy (myšleno geograficky) se denně přesouvá mnohem větší počet lidí než například mezi Prahou a Vídni, či Prahou a Varšavou. My jsme zvyklí cestovat zejména po Česku, nicméně celá oblast Benelexu a okolních regionů včetně nemalých částí Francie, Švýcarska, Rakouska a Německa cestuje za hranice a to nejen v oblasti, ve které pouze pracují nebo bydlí velmi často, a to diky historickým vazbám, které vznikaly v době, kdy my jsme hleděli hlavně na východ.
Letuška mi našla za den pět přímých letů Berlin – Paříž.
Ale EU se docela snaží, jen toto je přesně ta oblast, kde to nejvíc naráží na národní odpor. Zatímco technickou harmonizaci a zabezpečovač všichni nějak skousnou, „národní dopravci“ si moc nechtějí nechat sahat na prodej jízdenek, natož lukrativní (předražené) SCIC-NRT.
Přesto v Evropě vzniká, spíše z popudu těch progresivnějších dopravců, jednotný technický standard OSDM, který má ambici nahradit dnešní prehistorické řešení ze 70. let. Jen je to opět docela velký boj, protože to chce vůli a investice od všech dopravců.
Nevíte někdo, jestli pořád mají v Maďarsku ten paragraf, který zakazuje pokračovat na vnitrostátní jízdné stejným spojem, ve kterém jste použili mezinárodní jízdenku?
To aby cestující „nepodváděli“ mezinárodní jízdenkou Hegyeshalom a pokračovali na levnější vnitrostátní tarif – jedině když vystoupí a počkají na další vlak.
Nejsou ty Zebrzydowice na té jejich mapě trochu mimo?
Jo jsou. Jsem rád, že si toho všiml i někdo jiný.
Docela pech si to načasovat na dobu, kdy se u nás kradou kabely.
Vybrali si na to špatný den.
To je jako když jsem si vybral jet o víkendu z Bělehradu do Budapešti novým vlakovým spojením. Jenže kvůli výročí pádu střechy na nádraží Novi Sad, kde zemřelo 16 lidí, zastavila srbská vláda provoz na železnici kompletně od pátečního odpoledne. A dnes se stále nejezdí. Bojí že by lidi přijeli pokojně protestovat, čemuž v sobotu stejně nezabránili. Prostě Balkán. U nás sice dojedou pozdě, ale dojedou.
Tak jsme se zas jednou proslavili, a to se počítá
zkusil jsem, jízdenku jsem nenašel – platforma za mě nefunkční.. asi celé k ničemu..
mezi Prahou a Vídní údajně jezdí přímé vlaky jen ty noční.. :-))
Jak funguje ten jejich projekt? Zkoušel si někdo přes ně koupit jízdenky?
Nevyšel přestup v Bratislavě, je po rekordu. Tak někdy příště.
To je vtip? Nebo vážně myšlená informace?
Vtip to není, cesta ukončena ve Vídni.
Pokud kromě rekordu bylo cílem akce „ukázat limity současné evropské železniční sítě“, tak se to povedlo na 120 %.
Chtěli cheatovat a vyhnout se německé železnici, ale my jsme si řekli, jako národ dodržující všechna pravidla, že dostanou trestné minuty 🙂
pokud se zapojí CZ a SK, úspěch zaručen
Upřesnil bych SŽ a ŽSR.
A to se snažili vyhnout se DB Infrastruktur.
A to začali v Polsku v poslední stanici u hranic, kde by jinak dálkové vlaky nezastavovaly, narozdíl od Bílska nebo Katovic.
Mimochodem: Stržená hákovnice by dokázala několikahodinové zpoždění zajistit taky.
Tak pokud plánovali pravidelné vlaky, tak přece neni problém to zopakovat někdy příště.
Další ukázka limitů by byla, jestli teda platí ta Evropská charta na ochranu cestujících, ujel jim vlak, tak pojedou dalším stejného dopravce a stejně tak se zbývajícími jízdenkami. Nebyl by rekord počtu zemí za jeden den, asi ani ve zpoždění, ale ukázalo by se, nakolik se může původně 24 hodinová cesta protáhnout. Tedy druhý aspekt limitů cestování (nejen) vlakem po EU.
Každopádně limity evropské železniční dopravy prověřili důkladně. Příště můžou zkusit autobusy nebo letadla a jako třešínku pak individuální dopravu, aby teda bylo porovnání dokonalé.