Dvakrát více lidí za 15 let. Ropid ukázal, které železniční linky v PID jsou nejvytíženější
Jednotka Pesa Elf.eu pro PID. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Vlakem po Praze loni jelo nejvíce lidí v historii.
Vlakem po Praze loni jelo nejvíce lidí v historii.
By mne zajímal stav na trati 210. Vysloužilé Regionovy lidi už dávno vyhnaly do aut a autobusů ale kdyby tam nasadili Regiofoxy tak budou koukat jako blázni jak provoz stoupne a budou se ještě možná divit že to je narvané a vyplatí se elektrizace!
Do aut v případě trati 210 vyhnalo lidi především to, že jsou zastávky vzdáleny od sídel více, než je průměrmý cestující ,,nešotouš“ akceptovat. Regionovy sice nejsou výkřik pohodlí a komfortu, ale čistě vozidly to v tomto případě není. Trať 210 z Vraného do Dobříše je čistě sezonní záležitost, v pracovních dnech mimo turistickou sezonu je to na zastavení provozu. Druhou větev přes Davle do Čerčan zachraňuje Týnec, tam poptávka je.
Ta trať má aktuální největší potenciál spíš na území Prahy díky nové zástavbě v okolí Zbraslavi, v Komořanech a u Belárie. Tam by to ostatně chtělo další zastávku u nových sídlišť. No a samozřejmě použitelnější interval a odstranění úzkého hrdla z Kačerova do Vršovic.
To by byl možná dobrý začátek renesance S8 v situaci, kde dál za Prahou jsou ty stanice umístěné dost nešťastné, dobříšská větev nedokáže konkurovat D4 a sázavská větev je trasována v podstatě jako tangenta.
Je tam 30 min interval skoro celou špičku, možný i 15 min, ale i těch 30 je slušných.
Nová zastávka jako kde? Teď jsou popisované oblasti po 1 km – Modřany zastávka a Komořany.
Úzké hrdlo je teď navěky a stavbou metra D se ještě zúží, když v Krči budou jen nějaká provizoria přes stavební jámu o 2-3 kolejích a bídné rychlosti, nyní je zdě pěkných 80 km/h
Nová zastávka klidně v úrovni ulic Barrandova/Československého exilu (dneska tam je ostatně hluché místo i na tramvaje, vzhledem k nové zástavbě).
Interval 30/60 není na Prahu nic moc, hlavně z těch Komořan by to umělo odvézt o dost víc lidí než busy po zasekané Komořanské.
Když mohl pardubický hlavák fungovat rok jako zastávka, tak to zvládne i Krč. Horší je to fakt tam, kde se musí procpat i odkloněná dálkovka z hlaváku.
To vyhánění začalo ještě s předchozími 714+Btax na pomalé trati s nechráněnými přejezdy a nemožností vyjezdit rozumný takt bez prostojů – na čerčanské větvi je to tak trochu dodnes a na dobříšské přišla ta modernizace a regíny příliš pozdě. A hlavně došlo k rozvoji těch busů, vzpomínám po roce 2000 na první PID busy v Malé Hraštici, 6 spojů jen v pracovní dny. Dneska to má i půlhodinový interval. Na lince S6, kde foxy nahradily regíny, žádný raketový nárůst frekvence nepozoruji – zvyšuje se to, ale spíš novou zástavbou.
Narovinu, on už není nějaký masivnější nárůst počtu cestujících na 173 nějak žádoucí. 😄
Kapacita tratě je téměř vyčerpána, delší soupravy tam provozovat už nelze a špičky jsou skoro na hraně. Když se tam objeví mimořádně místo dvou Pes dvě 814, tak je to hotový Kongo.
Za posledních 20 let se počet spojů v pracovních dnech na této trati zvýšil z 11 párů na 30. Linka S6 začíná silně šlapat na paty S3.
Nechápu proč na Benešov tedy nejsou priorit nové patrové jednotky a chtějí je koupit jen všude jinde když zrovna tam když tam je vyšší kapacita nutná! Přeci podle té vytíženosti je nutné stavět priority a koupit nové soupravy právě na ty vytížené tratě a ideálně rovnou na celé střední čechy a ne to zase kouskovat a zbytečně kupovat za draho malé množství když se dá koupit všechny soupravy najednou se slevou..
Nutné budou hlavně tam, kde bude stridavina, to je Nymburk, nebo kde je nejvíce vyzrane kapacity a kde je záhodno snižovat rozdíl jízdní doby proti dálkovým vlakum, to jest Kolín.
Nov é jednotky na Kolín neušetří ani minutu, vliv dálkové dopravy. Není problém seškrtat rychlíky a sjet to o 10 min kratší…
Tak na to bych si počkal..
By mne zajímalo, zda je/jsou i tratě, kde počet cestujících stagnuje či dokonce klesá.
Kandidátem by mohla být trať 120 (možná i 122)
2/3 lokálních tratí je na stejných číslech nebo i počet cestujících klesá .
Trať 120 je zoufalá z Kladna do Rakovníka dlouhodobě. Problém v případě 120 je ten, že jsou stanice a zastávky i několik kilometrů od sídel (např. Kamenné Žehrovice, Rynholec) a naopak tam, kde se projíždí skoro návsí zastávka není. (Srby, Ruda).
U tratě 122 se lidé naučili na přestup v Jinonicích, počet cestujících je stabilní a nedošlo na obavy z poklesu vlivem dvojí úvratě na Smíchově.
Ano, souhlasím. Trať 120 je zoufalá a to spíše trať pro trampy než pro pravidelné cestování. Ona je teď zoufalá i na část mezi Kladnem a Prahou (nejen z Kladna směr Rakovník)
Jen mne prostě zajímalo, zda někdo ukáže, i ty druhé tratě – tam, kde není co k chlubení a kde je možná i pokles.
pro vyváženost zprávy by to bylo fajn – chápu, že Filip Drápal z Ropidu se tím chlubit nebude.
Úsek z Prahy do Kladna má naštěstí do budoucna perspektivu, i když se to ještě pár let potáhne. V tomto úseku vzniknou přeložky i nové zastávky a v kombinaci s vyšší maximální rychlostí a novými elektrickými jednotkami zájem cestujících půjde nahoru. Kdežto úsek z Kladna do Rakovníka se dá považovat za cílový stav. Plánovaná přeložka u ze Stochova do Strašecí je spíš nutnost, než nějaké zásadní zlepšení parametrů a jízdní dobu zkrátí jen o 1,5 minuty. Tomuto úseku by pomohlo ,,zjednovrstvení“ a odpálit zastavování tam, kde statisticky skoro nikdo nenastupuje a začít pracovat na zastávkách naopak tam, kde se kolem… Číst vice »
Tak z těch vyjmenovaných mám na této trati tu hydru (854) nejraději 🙂
Také se s ní rád svezu, měl jsem ji rád i jako vlakový doprovod. Ale zase chápu civilní nešotoveřejnost, že to není něco, co by je motivovalo k přesednutí z auta.
Na BEMU je to moc dlouhé?
Tam a zpět z Kladna do Rakovníka cca 67 km by bylo asi dost na hraně, ale pro budoucí generace BEMU už by to nemusel být problém i s dostatečnou rezervou bez dobíjecí stanice v Rakovníku. Dobíjecí stanici v Rakovníku pro samotnou 120 s vlaky v intervalu ~60′ asi nikdo řešit nebude. Tam by to mělo smysl v případě, že by o něčem podobném přemýšlel v budoucnu někdo i u 174. Ale to se bavíme o relativně vzdálené budoucnosti a úkolu pro další generace. My budeme rádi, když se dožijeme zdvoukolejnění a elektrifikace 120 z Masny na letiště a do… Číst vice »
Prosím o vyjasnění, ten uváděny počet cestujících jsou opravdu cestující po Praze (nástup a výstup na zastávce v Praze), nebo cestující mimopražští kteří do Prahy dojíždějí (nastupují mimo Prahu). Ti necestují po Praze, ale do Prahy.
Ti co jedou na území Prahy, tzn ukončí a nebo začnou svou cestu v nějaké Pražské zastávce.
Uvádí se počet cestujících v nejsilnějším úseku dané linky, ten bývá typicky uvnitř Prahy. A je to počet všech cestujících – protože i ten, co nastoupil v Rostoklatech, z Klánovic do centra jede ‚po Praze‘
Přesnější ale je , jede do Prahy. Takto je to trochu zavádějící. Holt ta čeština.
Neví někdo jestli existují podobné statistiky pro ODIS?
Však jim napište, oni nějaký data ze sčítání budou mít. Pokud vlaky jezdí v ZVS, neměli by problém je poskytnout. Když by se cukali, můžete využít zákona č. 106/1999 Sbírky 🙂
Já postrádám upřesnění co znamená vlak PID. Zahrnují i rychlíky, které před 15 lety integrovány mimo Prahu nebyly?
Čekal bych, že v tom budou všechny integrované vrstvy.
Nechápu proč na Benešov tedy nejsou priorit as nové Bemu a chtějí je koupit jen všude jinde když zrovna tam je vyšší kapacita nutná
Souvisí to s plánem konverze na 25 kV.
B jako Benešov, nebo baterie? Proč by měly vlaky do Benešova vozit baterie? 😮
Původně jsem myslel, že to je myšleno BEMU na Vlašim a Sedlčany, což je také nesmysl, ale asi je tím myšleno EMU400, které půjdou na jiné tratě, zatímco na Benešov doslouží EMU320.
Teď jen vychovat děti, aby interiery nebyly posprejovany smardlavy humus s poškrábanými skly a ucpanými WC. Také vychovat rodiče, aby nekradli toaletní papír (v 1.třídě dokonce bílý dvouvrstvý), nekouřili v interieru a netelefonovali na hlasity odposlech… …mno snažší je emigrovat…
A kamžeto kde se nic z tohoto neděje??
No tak já mám pocit, že ve sprejerství (a obecně ve vandalismu) jsme jedni z nejlepších na světě. K tomu je ale potřeba říct, že na většině míst je zas mnohem větší takovej ten všeobecnej bordel způsobenej lajdáctvím a neúdržbou.
Taky myslím, že je to už dost na ústupu.
Australie, NZ, Svycarsko… …obecně kdekoli, kde lidem záleží na okolí, ve kterém žijí. Kámoška před lety dostala (dle mého právem) vyčiněno od kolemjdoucí, že vařící vodu z těstovin slila na záhonek v parčíku, protože tam spaří krokusy, které tam komunitně vysázely. Prvně se to zdálo jako nepodstatná blbost, ale přesně tohle je ta péče a radost z toho, kde žiju. A je v ČR zcela zlikvidováno… Nám je ukradené, v jakém hnusu náš veřejný prostor a mobiliář je. Nejsou to jen vlaky, ale koše, lavičky, chodníky. Kdejaký národovec se bije v prsa o naší světovosti, ale hanba by nás měla… Číst vice »
Mě to teda ukradené není a nevím o nikom, komu by bylo, ale on je spíš problém v klasické české byrokacii než že by se lidi nezajímali o veřejný prostor. Protože i když dopadnete sprejera nebo tagera tak hodně štěstí, protože u nás se neumí a nechce pracovat s alternativními tresty (moc práce, moc složitý). A těžko budete v noci držet občasnké hlídky. Cokoliv končí na tom, že úřady nepomohou ty z řady vybočující dostat do latě (ty co mají nějaké upozornění na háku). A takoví lidé jsou všude.
Víte také, v čem jsou češi jedni z nejlepších ? V sebemrskačství, jak je ti tu všechno špatné a i ta tráva je za hranicema zelenější.
Má pravdu, předsedo.
co se týká sprejerství, stačí třeba na Moravu, zdejší osobáky jsou na tom výrazně lépe (čímž nechci říct, že se to tu nevyskytuje vůbec)
Nejhorší ta situace je v Praze. Včera jdem viděl i už posprejováný Panter na R41.
Už jsem to pod nějakým článkem kdysi zmiňovala. I v Ostravě bývaly vlaky posprejované. Dokonce tak, že prakticky nešlo poznat, že pod tou vrstvou spreje je vlak (taky to mohla být zeď, že). To mohlo být někdy do roku 2005, pak se to nějakým zázrakem zlepšilo o téměř 100 %. Kdo ví, proč v Praze to nejde.
Hádám že kritické jsou spíš noční odstavy v Kolíně, Nymburce, Berouně… protože Elefanty jsou na ONJ společně s klasickými vozy a ty posprejované prakticky nikdy nejsou.
Koelm roku 2005 to bylo in asi všude, vlaky neměly speciální nátěry, takže když někdo vlak posprejoval, tak to na něm vydrželo dlouho, protože to šlo blbě dolů. Ale vlaky kolem prahy jsou hodně počmárané i zevnitř, a to mám poct, že se na moravě tolik nedělo.
Dokonce bílý, dvouvrstvý! V roce 2025? Wow! Kde se ten pokrok zastaví?
To jsem si takhle jednou vlezl na letišti Bari celkem pozdě večer s rodinou do místního autobusu MHD. Cesta trvala určitě přes půl hodiny. V busu tři čtyři puberťáci, všichni sjížděli Tiktok nebo co nahlas, většina z nich během cesty stihla jedno nebo dvě cíga. Další cestující celou cestu hlasitě řešila nějaký telefon nebo koukala na video nahlas. Autobus byl plný a ostatní cestující nic neřešili, pro ně asi vše v pořádku. Tak až budete emigrovat, udělejte si napřed průzkum, abyste se nespálil. Tím nechci naznačit, že vámi popisované jevy jsou v pořádku. Sám bych k tomu ještě začal prověřovat,… Číst vice »
V pořádku… Já mám více než dekádu v zahraničí odžitou a zpět mne přivedl covid a následně rodina… Nicméně je asi na čase si přiznat, že onu „českou malost“ a argumentaci ve stylu „ale voni to maj taky hnusný“ tu za pár let nevyřešíme. Z mého pohledu není moc důvodů proč se bít v prsa nad vlastní světovostí… …a to je něco jiného, než si lízat rány…
Z Klánovic se do Peček nově dostanu jen z přestupem. Že Spěšného udělali od Českého Brodu po Kolín normální osobák. Doba dojezdu se tím prodloužila. Zlepšilo se spojení jen Praha Úvaly. A to je mi prd platné
Je to HROMADNÁ doprava, která řeší potřeby většiny, ne menšiny. Ano, v určitých případech je to mrzuté.
Jojo, jak už zpíval Jahelka
Hromadná doprava – pořádná otrava,
a kdo se rád mačká, užije si – stačí kačka.
Jahelka je komik z minulého století, občas i vtipný. Samozřejmě jsou tu dvě alternativy: nejezdit ve špičkách a nebo se ve vlastní plechovce mačkat v kolonách.
Opravdu prodlouzila? poucte me, ale od kdy je 34 > 34?
primemu Os (v sedle prac dne + o vikendu) trva klanovice – pecky 34 minut
kombinaci os-sp (ve spickach prac dne) to trva take 34 minut
A co hůř, už ani nejezdí přímý osobák z Klánovic do Hradčan u Tišnova, jako jezdíval kdysi
Ano, počet spojů je nyní u nás na 232 lepší, ale výrazně se zhoršila doba jízdy těm, pro které je výhodný hlavák. Zatímco dříve (do roku 2017, tj. po trati před modernizací) šlo jet rychlíkem z Lysé za 31 minut na hlavák, tak dnes je to 38-43 minut osobákem a rychlík už použít nelze, protože Lysou projíždí. Tak snad se to po úplném dokončení modernizace zlepší a ještě zrychlí, protože očekávání zatím nejsou naplněna.
Lysá má nyní Sp. Rychlíky tam zastavovat nemají ani v budoucnu, protože MD se bojí toho, aby se do nich lidi vešli a ROPIDu se nechce platit posilový vůz. Naprostý bizár, ale je to tak. Ještě mnohem horší je teď spojení z Milovic, kde se prodloužila jízdní doba, zavedly naprosto nepravidelné časy odjezdů a ani ten přestup na Sp, který by to mohl značně zlepšit, údajně není možný. Máme si prý počkat na Všejanskou spojku 🤦
Tak ono ty 9-10 vozové rychlíky už také neposílíš…
Delší nástupiště (je-li třeba) nebo patrové soupravy. Jo, u souprav tažených lokomotivou tak může ještě dojít k určitému zpomalení. Záleží na prioritách.
Úplně by stačilo vyměnit kupé za velkoprostory, než taková drastická operace s patry a nástupišti. Na 9-10 vozovém vlaku to udělá rozdíl.
Špičkové Sp na Masnu jsou mi na nic, když potřebuji na hlavák. Kromě toho jsou primárně určeny pro lidi, kteří potřebují do centra právě do okolí Masny. Takže podle toho vypadá i jejich zaplnění.
Rychlíky vídávám často a i ve špičce je v nich dost místa i pro lidi do/z Lysé i Milovic, kteří je využívali.
To je hlavně strukturální problém (ne)propojení Masaryčky a Hlaváku. Já jsem zvyklý jezdit na Masnu, protože tam jezdí všechny vlaky z Milovic, když zrovna není výluka. Takže mně osobně je to skoro úplně jedno kam vlak přijede.
Já si ještě pamatuji dobu před pár lety, kdy jsem nastupoval v Lysé do 9vozového rychlíku a musel jsem se hodně mačkat, aby se za mnou zavřely dveře. Jak moc jezdí plné teď nevím. Ale úplně krásně by se teď nabízel proklad s tím novým Sp na půlhodinový takt rychlé vrstvy, bohužel se nechce.
Rychlíky pravidelně vozím a ve špičkách je i 9vozová souprava před Prahou natřískaná. Zastavení v Lysé by u většiny rychlíku nepřinášelo nic dobrého. Je to mrzuté, ale je to tak.
První třída čítající dva celé vozy ve špičce rozhodně není natřískaná, to ani omylem.
Přestup není sprosté slovo.
Jen pokud existuje přijatelná návaznost.
A proto když jedu 1. třídou v tom rychlíku tak je skoro plná. To mi nepřijde jako, že by v tom rychlíku bylo dost místa.
Z Masny na Hlavák chodím 5 minut pěšky. Problém je, že jezdí jen ve špičce všedního dne…
Rychlíky jsem používal často a plné byly jen některé ráno na Prahu. Takže mimo špičku a o víkendech se situace výrazně zhoršila. A ještě každou hodinu čekání 6 minut v Čelákovicích nebo každý vlak se zastávkou ve Mstěticích… část lidí přešla na auto.
Vzhledem k tomu jak je spolehlivá trať 171, a jaké problémy tam mají i ČD s dodržováním řazení, se nemůžeme divit že spadla na 4. místo
Hlavně prosím ať nikdo ani neuvažuje ve stávajících podmínkách o 15′ taktu do Řevnic, byť je to vlhký sen rezidentů a zastupitelstva …
Vždyť ten 15′ takt je tam už minimálně 10 let. 😃
Trať 171 nezačíná v Praze-Radotíně.
Takt mezi Smíchovem a Řevnicemi je v pracovních dnech ve špičce ~15 minut (4 spoje za hodinu) od GVD 2012/2013 (zdroj : archiv GVD nanadrazi.cz). Já se o Radotínu nezmínil a nějak nechápu souvislost. 🙄
On je to přesněji 10′-20′ takt. Zpočátku (už je to víc let) byly odjezdy v 15′ taktu, ale tehdy ty vložené vlaky byly zrychlené. Postupně z toho udělali zastávkové vlaky (nejdřív jen ráno do Prahy, časem vše) a potom bylo třeba takt posunout aby se to vešlo mezi rychlíky.
Děkuji za upřesnění !
Je určitá šance, že od JŘ 2033 nebo později budou vlaky doplněné na 6 za hodinu s tím, že jeden za hodinu bude jen z Dobřichovic. Ale kdo ví, je to ještě daleko.
Hmm, zajímavé. Víte, kde se na to má vzít kapacita navíc oproti současnosti? ETCS L3, nebo něco jednoduššího? Berounský tunel toho času asi ještě nebude…
Ano ETCS. Smichov-Radotin uz je hotove. Karlstejn-Beroun se ted dela a to „mezi“ se ma brzy zacit. Nicmene nevim zda ten plan nahodou nepocita s dvema kolejema pres Vltavu na Vytoni – V soucasne situaci je novy most v roce 2033 spis zboznym pranim nez pevnym planem. Na druhou stranu tou dobou uz by melo byt hotovo nove nadrazi na Smichove, tak snad by se obraty provadely tam a ne na hlavaku, potazmo v C.Brode
Prostě že se v taktu 15′ z Prahy hlavního do Řevnic přímo nedostanete, byť by si to spoustu lidí přálo …
Pro infrastrukturu ve stávajícím stavu by to byla ucpávka.
Další prozaičtější důvod je, že na této lince ubylo vlaků, kterými by se dalo jezdit – vložené S7 zkrácené na Smíchov, kmenové S7 nepokračují na Český Brod (takže se tím nedá snadno jet z východu na Smíchov) a jestli tam počítají i integrovanou R16, ta byla loni zkracována na Smíchov také.
Bylo by zajímavé zjistit, jak proti tomu konkrétně vzrostla IAD na vstupech do Prahy, zejména od II/115. Protože je to znát „pouhým okem“. Nespolehlivý produkt (oni nejsou schopni udržet provoz bez problémů ani ve svátek – viz situace 1.5. odpoledne), v neprozákaznické podobě (ačkoli hodně nepopulární ukončování spojů na Smíchově je dáno objektivním problémem), retro vozba na části vložených spojů, vložené spoje jedou odpoledne na nárazníku narvaných (a obvykle mírně zpožděných) dlouhých, aby vůbec šlo protáhnout údolím Berounky rychlíky. A ráno mívá Radotín problém se do vlaku vůbec vecpat, pokud je tam nějaká trochu nepravidelnost. Začíná být nedostatečný i 30min.… Číst vice »
Pouhým okem výrazně vzrostla IAD i z Berouna/ska. Lidé jsou neustálými mimořádnostmi, výlukami, prodlužováním jízdních dob a nenávaznostmi na místní autobusy vyhnáni buď do busů 384/394 nebo spíše aut. Všichni stejně zastaví na Rudné nebo sjezdu na D0. K tomu S7 a S6 nelze (protože MD, SŽ a IDSK) synchronizovat do polovičního taktu z Berouna/Smíchova.
A co infrastruktura?
Na tý se taky pokročilo. Vzpomeňme, v jakém stavu byla trať 221 před 15 – 20 lety, 232 je z větší části hotova, 011 taky po rekonstrukci, nové nádraží ve Vršovicích, Vysočanech, optimalizovaná Libeň a Holešovice, nová čtyřkolejka z Vršovic na Zahraďák, už se začalo konečně se 171 a mnoho dalšího. Chybí toho ještě hodně, ale na to, jak byl před 20 lety pražský uzel zanedbaný, tak se udělal obrovský kus práce.
Pred 20 lety (v lete) zacala rekonstrukcr 221 Hostivari.
V rámci PID se meziročně přidalo 11 % spojů, bohužel se v článku nepíše, jaký byl meziroční růst cestujících.
spocitat si mezirocni narust je ucivo … zaklasni skoly?
potrebne udaje mate v clanku.
V článku se to nepíše, protože to nepíše ani Ropid ve své aktualitě. Přidaná hodnota by byla, kdyby se redakci podařilo získat a publikovat údaje v té struktuře a časových řadách, jako uveřejňuje TSK v ročenkách dopravy – tabulka se jmenuje „Počet přepravených osob vlaky PID na jednotlivých tratích na území Prahy (průměr. prac. den)“ a zatím poslední publikovaná ročenka je za rok 2023.
Jenže ten nárůst byl v roce 2024, vlaky jsou až od letošního roku.