Dvakrát více jízd na kole, lepší spojení s venkovem i omezení kamionů. Co plánuje rakouská vláda v dopravě
Udržitelná mobilita ve Vídni. Zdroj: Město Vídeň

Nová vláda bude dál rozvíjet výhodnou jízdenku Klimaticket.
Nová vláda bude dál rozvíjet výhodnou jízdenku Klimaticket.
Jsem zvědav, jak se nová rakouská vláda postaví k záměru nové rychlé dvoukolejné trati České Budějovice – Linec. Sice evropská priorita (potenciální osa Berlín-Praha-Linec-Graz-Koper), ale ministryně Gewesslerová nechala záměr v roce 2023 vyškrtnout ze strategického dokumentu Zielnetz 2040. V Horních Rakousích nastal poprask ze strany hejtmana a Hospodářské komory, média plní kritické články o hanebnosti spolkové vlády a o tom, že EC Praha-Linec se Waldviertlem řítí průměrnou rychlostí 47 a čtvrt kilometru za hodinu. Šéfové ÖBB a SŽ se rozumně sešli, oprašují studii z roku 2004 a snaží se záměr aktualizovat do podoby, ve které by mohl projít. Kam a… Číst vice »
Tak SŽ a ÖBB tvrdí, že ve 2030 by se mohlo začít. Dokud nebude dokončeno spojení do ČB z Prahy, tak nic nezačne. Jasnější obrysy projekt bude mít, až bude NeMaš v pokročilé fázi stavby.
V Rakousku se v poslednich letech pravidelne mluvi i o snizovani rychlostnich limitu na silnicich. Celkove ale od nove vlady v tomto necekam vyrazne zmeny, resp omezovani mimomestskeho automobilismu. ÖVP a SPÖ jsou v tomhle dost konzervativni, ta pravidla ostatne samy zavadely, a volici Neos se casto rekrutuji z bohatsich vrstev, ktere si auto nenechaji vzit. Zvyseni dani pro sanaci rozpoctu mozna ano, jinak ale pujdou hlavne cestou podpory alternativ.
To je bohužel škoda. NEOS nemá ve vládě co dělat, měli se domluvit se Zelenými, pak by to šlo a auta mimo městovy se výrazně omezila jako ve městě. Při současném zákazu fašistické FPÖ by měli ústavní většinu a prosadili by všechno, co Rakousko potřebuje.
Proc by se domlouvali se Zelenyma, kdyz se snaze dohodnou s Neos? V dopravni politice kazdopadne. Jak rikam, ÖVP a SPÖ si zadne velke omezeni aut nepreji, tak je to taky logicke. Politika bohuzel vetsinou nehledi na dlouhodobe zajmy statu, ale na kratkozrake zajmy politiku.
Rakouské banky, pojišťovny, tu podnikají moc rády (stejně jako Raiffeisen v rusku, který odtamtud nikdy neodešel). Jaderné elektrárny jsou zlé, z nich stačí jen přes hranice odebírat většinu elektřiny. Poslat sem všechny kamiony, aby doma mohli žít ve vídeňském snění, na to se tamti Slovani na východě (přitom severu) taky hodí. Hlavně nezmiňovat že Vídeň východněji než Praha, ne je přece u Alp. Vlastně celkově, radši o tamtěch na východě a jihovýchodě mlčet. A v klidu bez zlých zpráv z toho světa kolem, užívat si jedno z nejvyšších HDP v Evropě a sedět ve vídeňské kavárně (na toto s posměchem… Číst vice »
Po ruseni rychlostnich omezeni na dalnicich vola pouze a jedine FPÖ, takze se o tom v programovem prohlaseni logicky nepise, kdyz to je vlada bez FPÖ.
Rakousko je vyspělé a bohaté, protože využívají železnici, mozek, dovedou si vydupat pořádek v dopravě a mají ohled i na přírodu. Češi jsou zaostalí a chudí, protože má každý auto, stavět dálnice je stranická povinnost, nikdo nedodržuje pravidla a na zdraví občanů i krajiny se seje.
Reálně: síť dálnic a „Schnellstrasse“ v Rakousku je rozsáhlejší než u nás. A reálně má auto naprostá většina Rakušanů. P. S. Už je to 12 – 15 let, kdy jsem v letních obdobích cestoval Rakouskem coby většinová náplň těch letních období. Vždy to bylo veřejnou dopravou. V jednom létě jsem se zaměřil i na cesty v autobusech po těch spolkových zemích, které tehdy měly týdenní neomezenou jízdenku pro celé své území (což byly Štýrsko, Voarlberg, Tyrolsko a širší okolí Vídně). Zejména v odlehlejších oblastech Štýrska bylo kloudné spojení jen v pracovní školní dny (a proto jsem tu týdenní cestu zvolil… Číst vice »
A co tim vsim chcete rict? V Rakousku se klima zhorsilo podobne jako vsude jinde, protoze to je globalni zalezitost. Ovzdusi se nejspis nezlepsilo uz jen proto, ze stale pribyva kamionu. Ano dalnicni sit je hustsi nez v CR, protoze tam s tim zacali mnohem drive a intenzivneji nez v CR. Pocet aut na pocet obyvatel asi nebude o moc jiny nez v CR. Na venkove jich bude o neco vic,ve mestech mene. Ono ale nejde o to, osobni auta vymytit. Jde o to, jak se pouzivaji: Na venkove se bez nej neobejdete, ale je rozdil, jezdit jim vzdy a… Číst vice »
Lze počítat i lokální emise/klima.
Ostatně, pokud přijmu tezi s tím, že je myšleno celosvětové klima, pak bych název té jízdenky považoval za nepatřičný už z principu – jak rakouská jízdenka může přispět k řešení celosvětového klimatu.
Zejména když její součástí nebylo rozšíření počtu spojů veřejné dopravy „drahých na zajištění“.
Lokalni emise ano, lokalni klima tezko, resp. existuje mikroklima, ale to je dane lokalni geografii a i to podleha globalnimu klimatu. Pokud rakouska jizdenka nemuze prispet k reseni globalniho klimatu, tak nemuze prispet nic. To je klasicke mysleni „proc ja bych se mel snazit,kdyz je to kapka v mori“. Naopak, neco se da zmenit jen,kdyz se budou snazit vsichni. A rakousky Klimaticket je jednim z dilku te skladacky. Ze se nerozsiril pocet spoju je lez. Minimalne v nekterych oblastech ano. Navic tady jsou opakovane clanky o nakupech dalsich dalsich jednotek ÖBB, vyrazne rozsirit provoz na zeleznici nejde ze dne na… Číst vice »
O. K., jak se tedy za ty 3 roky zlepšily v Rakousku lokální emise?
Pořízení nových vlaků atd. je věc nezávislá (časově i existenčně) na existenci „Klimaticketu“.
Nezlepšily. Protože přibývá náklaďáků, dovolenkářů v obřích SUV, auta jsou čím dál větší. Ale bez Klimaticketu by se zvýšily ještě víc, protože by se auty jezdilo ještě víc. Jako v ČR.
Pořizování nových vlaků má s Klimaticketem souvislost, protože ten na hlavních tratích počet cestujících výrazně zvýšil a tudíž je potřeba navyšovat kapacitu. Obnova vozového parku by probíhala i bez něj.
Nabízí se otázka – jak je možné, že počty spojů jsou navyšovány i ve Švýcarsku, kde však neomezená jízdenka stojí výrazněji více než její rakouská obdoba?
P. S. Zrovna Švýcarsko je fajn příkladem země, kdy je slušná četnost veřejné dopravy do skoro každé obce. A to už dost dlouhou dobu = dle tezí výše, tak mnoho mladých Švýcarů si nepořizuje díky tomu auto?
Urcite sa nic nezmestilo, ked jazdi len tolko isto rovnako preplnenych vlakov, ako ked ten smiesne lacny nesystemovy nezmysel vymysleli.
Mmch. nevidím tam zmínku např. o VRT Wiener Neustadt – Graz. Je pro mě až nepochopitelné, že nic takového není plánováno (úpatní tunel Semmering toho moc neřeší, když okolo jsou úseky jen na cca 140 – 160 km/h). Srov. s VRT Praha – Brno na 320 km/h a srov. s i počty vlaků za nich.
A i v Rakousku se „vylidňují regiony“ (čemuž má u nás zabránit VRT) https://web.regionalberatung.at/fileadmin/_processed_/b/8/csm_Bevoelkerung-Prognose-2014-bis2030_9bc1cf8e50.jpg
Programové prohlášení vlády není dlouhodobý infrastrukturní plán správce železniční sítě. Navíc když se podívám, co všechno SŽ v posledních 20 letech naplánovala a jaká je realita… Ani VRT nevyřeší všechny problémy regionu. Speciálně VRT Praha – Brno vylidňování nepomůže, ta akorát rychle spojí Prahu s Brnem. Dobrá, pomůže okolí nácestných stanic, jako každá velká infrastrukturní stavba. Okolí Brna, které se VRT dostane do dojezdové vzdálenosti Prahy, nemá problém s vylidňováním ani teď. SBT naopak vylidňování Mürztal pomůže dost sám o sobě, protože to se díky tomu dostane do dojezdové vzdálenosti Vídně. Jestli se mezi Wr. Neustadt a tunelem pojede 160… Číst vice »
Výjimečně s vámi musím souhlasit. Někteří Češi opravdu jsou chudí a zaostalí. Bohužel. A nevím, čím to je. Vždycky, když čtu vaše příspěvky, se nad tím musím pozastavit.
Spolková vláda chce současně více řešit opatření proti tranzitní kamionové dopravě, která by měla vést ke snížení jejího množství.
Vyborne, o to vic madarskych, rumunskych a srbskych kamionu na nasich dalnicich. Dekujeme… asi by v tom taky zacalo chtit neco delat, pripomina mi to kontroly na hranicich, aneb jak svuj problem prenest na nekoho jineho? Co nase MD?
Auto dělá lidi chudými. Kdyby jezdili na kole, byli by bohatí jako já.
Něco na tom vztahu ježdění na kole a „bohatství“ bude, i když si nejsem jistý, co je příčina a co důsledek. Od spousty lidí i v dnešní době slyším, že auto je společenský status. Ale ćasto ti samí lidé se o pár vět později zmíní, že autem MUSÍ jezdit, aby vše stihli. To už nějak tu teorii společenského statusu podkopává… Já pořád tvrdím, že jezdím na kole, právě proto, že si to můžu dovolit. A dovolit si to můžu právě proto, že na kole dojedu do kanclu sice o půl hodiny později, ale vyvětraný, vysmátý a hlava pak jede na… Číst vice »
Já naopak do kanceláře, dojedu na kole nejrychleji ze všech možných prostředků, v Brně přes týden ucpaném plechovkama s jedním člověkem uvnitř, to je pokud to počasí dovolí jasná volba.
Ono to jde ruku v ruce. Koupí si auto, aby v očích ostatních nebyli za socky. Jenže tou sockou se právě stávají, protože pořád poslouchám, že vlak je drahý, tramvaj je drahá a podobně. 😀 Tak kdo je tady potom socka? 😀 Oni dají za provoz auta někdy i třetinu výplaty a pak jim nezbývá na ostatní radovánky. Diví se, že jsou všude zácpy, že dojedou pozdě. Když máme jednání a někdo přijde pozdě, protože přijel vlakem, dostane doporučení, aby jezdil o vlak dřív. Ale když jede autem, vymluví se na zácpu, tak ho všichni pochopí. Přitom míra vlastní viny… Číst vice »
S tou třetinou výplaty si úplně jistý nejsem, ale je to dost. Když člověk započítá i amortizaci auta. Jenže spousta automobilistů v mém okolí má právě problém s tím počítáním. Když jsem si koupil dražší kolo, slyšel jsem často, že bych za to mohl mít ojetou fábii. Jim asi platí opravy auta, ručení a PHM maminka, nebo fakt nevím…
U některých lidí ta třetina i je. Mám v širší rodině příbuzného, který bydlí na vesnici, dojíždí 20 km autem do malého města, protože veřejná doprava mu zkrátka nevychází. To chápu. Ale jeho plat je cca 25 tisíc a má takovou starou šunku, protože si nové auto nemůže dovolit. No tak o čem to pak je? Prostě jen krmí auto.
Když slyším, kolik teď kolega platil za servis kola před sezónou…
No tak to radeji už servisovat tu jetou Fabii.
Tak povídejte, přehánějte, nebuďte slušnej. Řekněte čísla. 🙂 A pak rovnou spočítejte, kolik by Vás to stálo u Fabie. Dokážu si představit jen několik položek u kola, které se dokáží vyrovnat opravě auta. Je to poškození karbonových částí, nebo zapletených silničních kol u kterých jsou specifické náhradní díly a za jeden jediný drát zaplatíte několik tisíc… Dokonce i výměna elektronického řazení na kole je stále levnější než výměna DPF u auta…
Su vselijaki magori, ale za cenu co da clovek za prevadzku auta za rok sa urcite da kupit velmi, velmi slusne kolo.
Nikoliv, mira vlastni viny za zpozdeni je pri ceste autem vetsi nez vlakem. Pri ceste autem do mesta se zacpou, problemy s parkovanim apod. proste musite pocitat. Pri ceste vlakem, pokud jde o trasu, kde vetsinou jezdi nacas, neni duvod ocekavat, ze by mel zpozdeni vic nez 10 minut. Ale zpozdeni autem se jaksi perverzne akceptuje. Stejne jako spolecnost akceptuje urazy pri dopravnich nehodach nebo treba nemoci z obezity a koureni, ale kdyz se zranite na kole nebo na horach, jste silenec, ktery si o to koledoval.
No tak je dokonce větší. Díky za doplnění.
redakce, už ho zablokujte
Proč? Já jsem pro absolutní svobodu slova. Ať každý ukáže, co v něm je. Odpadne tím spousta zbytečných iluzí a ušetří se tím hromada zklamání v lidech.
Lapidárně řečeno ano. Ale neuvědomují si to. 😀 Když ty nutnosti spojené s vlastnictvím a provozem auta rozpitvám na atomy, tak to je nejdříve pořízení auta a zaplacení nějakého poplatku. Potom to je povinné ručení, dálniční známka, STK, servis, přezutí gum, parkování. Co se týká prostoru, musíte najít místo, kde ho budete parkovat (to ale dost lidí neřeší, protože je jim to vlastně jedno a vědomě porušují zákon). Co se týká času, je třeba si na servis a STK vyhradit nějaký čas. A to vše jen za běžného provozu – kde jsou následky nehod? Zjistil jsem, že lidi s autem… Číst vice »
No já tedy s tou cyklistikou nevím… Na tu „poslední míli“ je spíš potřeba podporovat nějaké ty elektrokoloběžky apod, ale to je z nějakého důvodu snaha spíš omezovat.
Cyklistika je spíš taková alternativa řetězce pěšky – MHD („ideálně“ s přestupem na kratší vzdálenosti) – pěšky pro případ hezkého dne v rovinaté krajině.
Tak sdilet se daji i kola bez motoru,ve Vidni pokud vim porad funguji. Proti elektrokolobezkam mesta bojuji, protoze na nich spousta lidi jezdi bez jakehokoliv ohledu k pravidlum a ostatnim. To je na kole bez motoru vyrazne slozotejsi.
Zatímco Donald Trump v USA chystá snížení daní, Rakousko chystá zvýšení dotací a zdvojnásobení jízd cyklistů.
Tak jsem zvědav, kde dojde k většímu hospodářskému rozvoji.
Donald zatím naštval všechny obchodní partnery a spojence (a to zavedení cla je nejmenší problém), tak jsem hlavně zvědav, jak bude fungovat ta jeho vysněná America only ekonomika a růžové to asi nebude.
Všechno to odskáčou i jeho voliči, protože to clo zaplatěj v potravinách a dalším zboží, rozjede se inflace.
Trump toho už řekl, ale nepochybuji, že i v ČR je dostatek idiotů, co ho obdivuje. Ostatně stačí sečíst volební výsledky ANO, SPD a dalších ruských podsvinčat.
Vim ze budu zablokován ale od zkorumpovaného novináře co psal články na objednávku tohle fakt sedí. Takže podle Vás je většina Americanu idioty?
V USA je to u voleb slozitejsi, kdyz mate na vyber jen dve moznosti – to pak mnohdy volite mensi zlo. Nekoho volit a bezmezne ho adorovat je dost rozdil.
Opravdu je Trump menší zlo? 😀
Podle koho?
Polovina Američanů, kteří přišli k volbám, pro něj hlasovala. Ať už protože jim mluvil z duše, nebo protože pro ně byl menší zlo, nebo cokoliv mezi tím. Pro druhou polovinu zlo představoval.
Tak to prostě je, ať je Váš nebo můj názor na něj jakýkoliv.
Jen jsem řekl, že to, že vyhrál volby, ještě neznamená, že polovina Američanů jsou idioti, kteří ho obdivují. I když část taková je.
Zvolit si opakovaně idiota do čela země je známkou demence.
To ale stejne tak plati pro CR a radu dalsich zemi. Volici populistu bohuzel casto rychle zapominaji jejich prusvihy a minulost si idealizuji.
Ja myslim, ze Trumpa by volila mj. vetsina ceskych volicu ODS, vzdyt nabizi presne to, co oni chteji: nizke dane, neomezovani fosilnich paliv, omezeni pomoci znevyhodnenym, spoleh na vlastni penezenku. Jsou to vsechno idioti?
(Pro poradek: Trumpa neobhajuji a rozhodne bych ho nevolil. A dlouho uz ani ODS. Jen rikam, ze zdaleka ne vsichni, kdo ho volili, s nim ve vsem souhlasi)
Vsak to vidíme dlouhodobě, viz znovuzvolení zlodědka.
Když má někdo paměť akvarijní rybičky, tak to je volič na dvě věci. Všechny předchozí prohřešky jsou odpuštěny. Nedokážu pochopit, že mnoho lidí chce volit zase Babiše, ale vlastně se té volby všichni bojíme a dopředu víme, že to bude katastrofa. Jestli tohle není známka demence nebo stockholmský syndrom, pak už nevím. A nepište mi nic o tom, že buď ANO nebo SPOLU. Politiků máme dost. Stačí hledat a vybírat.
I podle mě.
Tam kde se rozpadne stát, tedy v USA? 😉 😉 😉
Trump chystá masivní cla, což je obdoba daní.
Tzn. hodně falešné dilema.
Mmch. Rakousko na ty dotace (výdaje) vezme jakými daněmi (či jinými příjmy)?
Správně, tak se zvyšuje kvalita života ve městech. Auta ji zhoršují. Kolo je svoboda. Auto je zátěž.
Kolo je jediný stroj s účinností 300 %. Za energii vloženou do jedné cyklojízdy můžete pořádně vyprudit auta, ohrožovat chodce na chodníku a ještě si pak vyvěsit smradlavý trikot v kanceláři. A to se vyplatí!
V tom případě je, v této kategorii výkřiků, nejméně 5x méně obtěžující než auto, tedy až na to , že u některých lidí slovo kolo spouští slovní průjmy kterými zamořují diskuse…
Skutečnost je taková, že je to jediný dopravní prostředek, který šetří energii oproti chůzi. Všechny ostatní sice šetří (v lepším případě) energii uživatele, ale spotřebovávají jí násobně víc z jiných zdrojů…
No, takovy vlak metra sice asi na ceste z Jizniho Mesta do centra spotrebuje vice energie, nez kdyby 500 lidi slo stejnou trasu pesky, ale asi by toho pak uz moc nenapracovali.
Koloběžka nebo brusle jsou taky méně náročné než chůze.
Proč stále máte tendence bojovat proti kolům a dělat z nich nepřátele aut a chodců? Kola „prudí auta“ a „ohrožují chodce“, jedině proto, že naprosto chybí jakákoliv infrastruktura a kola musí tedy jet buď po silnici nebo po chodníku.
Je to jako kdyby letadla používala místo přistávacích drah dálnice a „auta by prudila přistávající letadla a pletla by se jim do cesty“. Vůbec to nestává logiku, stejně jako nedává logiku nadávat na kola, protože „překážejí autům“.
Logiku to dava, protoze infrastruktura pro kola ve meste vetsinou ubira misto autum a to preci automobilovi fanatici nemuzou dopustit.
Ze oni sami prudi cestujici v MHD, ktera stoji v kolonach aut? Nezajem.
Ze by bylo spravedlive autum prostoru v ulicich ubrat a prenechat ho jinym druhum dopravy, ktere omezeny mestsky prostor vyuzivaji mnohem efektivneji? Na barikady!
Protože má strach. Strach ze změny, strach ze ztráty statusu quo. Tak jak je ten systém momentálně nastaveny mu pres možné výhrady vlastně vyhovuje a má strach, že by se to mohlo změnit. Proto útočí na potenciální nositele změny.
Fascinuje mě, jak se parta lidí, které bych nejspíš spočítal na prstech, dokáže vzájemně plácat po ramenou, posilovat ve své pravdě a prohlašovat se za apoštoly přinášející světu změnu (samozřejmě k lepšímu). Takhle nějak si představuji náboženské sekty. Naštěstí, mimo toto uzavřené oddělení, existuje i reálný svět, kde takové výkřiky nepadají na váhu. Není se čeho bát.
Obávám se, že jste to Vy, kdo se ne zcela orientuje v daném tématu, což dokazují například komentáře, které zde zanecháváte. A ano, kola opravdu jsou prokazatelná změna k lepšímu, viz Nizozemí, Kodaň, Paříž atd. To je objektivní fakt a ne názor nějaké náboženské sekty, jak se zde snažíte naznačit.
Co mate zase za problem? Pokud jsem to spatne odhadnul a není za tím vaše obava ze ztraty statutu quo, tak si to od Vás rad nechám vysvetlit. Nemyslel jsem to vůči vám nikterak pejorativně, přijde mi to normální lidská úvaha – něco jakž takž funguje, tak proč to měnit. Tohle je vysvětlení, které alespoň já jsem schopen pochopit, protože jinak tomu fakt nerozumím – vždyť existují reálné případové studie z mnoha měst ze investice do cyklodopravy mají za následek nárůst cyklodopravy. Dopravní indukce zkratka funguje i tady. To nejsou nějaké domněnky, to jsou data. A méně hlučné, nebezpečné mesto,… Číst vice »
Máte to obráceně. Je to jako kdyby si auta vynucovala cestu přes runway a „prudila“ letadla. Což se, pokud vím, nikde neděje.
Neděje se to jen proto, že auta a letadla mají oddělenou infrastrukturu. Kola a auta ji nemají oddělenou, a to je důvod všech problémů.
A pokud vím, tak ani kola si v současnosti nic nevynucují, naopak jsou jen trpěna na úkor automobilů.
Vždyť ten příměr je úplně mimo. Město – typicky ulice – přeci není runway. IAD tvoří někde cca mezi 25 – 40% přepravní práce a máte snad pocit, že by zabíraly pouze 25 – 40 % veřejných prostranství ve městech dedikovaných dopravě? Výborně tu asymetrii vystihuje následující analýza z Berlína – https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Allocation_of_Space_for_Transport_Infrastructure_-_Example_of_Berlin.png – zatímco auta tvoří 32 % přepravní práce, tak zabírají 79% prostranství pro dopravu.
Auta ohrožují chodce na chodníku taky dost často. V blízkosti našeho bydliště auta parkují na chodníku, i když se to nesmí. A když tam stojím a někdo chce na chodník vjet, tak mě vytroubí, proč tam vlastně stojím. Někam ten smradlavý pekáč prostě musí uklidit. A to se vyplatí?
Auto je zatez a proto je predevsim potreba ho adekvatne zpoplatnit. Prostor, ktery zabira pri parkovani, i narocne dopravni stavby, ktere potrebuje pro svuj pohyb. I MHD je svoboda – nekdy je vyhodnejsi ta, nekdy kolo.
V Rakousku z českého pohledu asi nejvíc chybí severojižní obchvat Vídně. A to v podobě chybějící spojky S1 Schwechat – Süßenbrunn ( https://www.asfinag.at/bauen-erhalten/bauprojekte/s-1-wiener-aussenring-schnellstrasse-schwechat-bis-suessenbrunn/ ). Ta však dostala od předchozí ministryně dopravy za zelené stopku. S tím, že Rakousko potřebuje víc investovat do železnice než do dálničních obchvatů… Nevím no – letiště mám z Brna kousek, ale pravidelně strávím na mostě přes Dunaj ve Vídni aspoň 15-20 minut… Třeba to nová vláda přehodnotí…
Moc to nevypadá, ministr dopravy je z SPÖ, která je přeci tou stranou, která se staví proti S1 snad více než Die Grüne
To je naprosty nesmysl, SPÖ je velmi pro-automobilisticka a v dotycne oblasti byl v minulych letech silny spor kvuli stavbe kapacitni mestske silnice prosazovane prave magistratem dlouhodobe vedenym SPÖ.
To ale nutne neznamena, ze se SPÖ bude o dostavbu S1 zasazovat, kdyz se musi setrit a snaham o omezovani IAD ve Vidni by uskodila.
Z Brna na videnske letiste rychle a pohodlne dojedete vlakem a jeste Vam odpadnou problemy s drahym parkovanim.
Ten usek by holt byl velmi drahy a pritom by krome pomoci tranzitni doprave vygeneroval spoustu aut mezi levym brehem Dunaje a jihovychodem mesta, takze kdyz se rozhodneme IAD nepodporovat, je jeho prinos velmi sporny.
Co kdyby ho Rakousko postavilo, ale zpoplatnilo mytem tak, aby se za 10 let zaplatil?
To by se mělo udělat i u nás,jenomže naše vláda je totalně neschopná
K nám tyhle trendy taky přijdou – až po nich bude zásadní společenská poptávka – pak je začnou strany voličům nabízet. Je to hodně generační záležitost, zelená témata víc oslovují mladé, než starší.
Ona ve společnosti už je, ale máme v politice silně nadreprezentované starší a staré lidi a ti tyto změny odmítají brát na vědomí. A z mladých k sobě snáz pustí ty, kteří jsou myšlením podobně zastaralí jako oni…
Což je logické vzhledem k tomu že nejvíc voličů je mezi starší generací.
To je v Rakousku taky. Ale i ti důchodci jsou tam mentálně od 20 let dál, než jsou průměrní důchodci v ČR.
Což je vlastně do jiste míry paradoxní – co je konzervativnejsi hodnota než ochrana prostředí ve kterém se pohybujeme tak, abychom naši zemi svým dětem předávali alespoň ve stejném stavu jako jsme ji dostali od našich rodičů.
Jsem zvědavý až za pár měsíců možná týdnů bude nová německa vláda, co bude v jejím prohlášení na tema dopravy. Ale pravděpodobně to nebude tak zajímavé.
Rakousko, to je jiná liga. To jsou vždycky zprávy.
Možná tak ta minula německá vláda.
Kéž by něco podobného bylo i u nás
V Praze je to v současné konstelaci úředníků a politiků zcela utopie
Zato v Brně to bude utopie i za 20 let.
Podpora cyklo-dopravy je současně podporou veřejné dopravy, protože řeší onu pověstnou „poslední mílí“ mez domovem a zastávkou vlaku (nebo autobusu).
Pokud to máte u nás na vlak třeba 2 km a žádná cyklostezka nebo autobus, tak vezmete auto a pojedete s ním až do cíle své cesty.
Čím více kol, tím více zákazníků ve vlacích.
Ano je to tak
Ono se nedá jet na kole po silnici, nebo po polňačce co?
Po polňačce po dešti se většinou kvůli bahnu opravdu nedá (a nikdy nevíte, jestli vám nezaprší na zpáteční cestu), po silnicích je to často jen pro otrlé kvůli agresivním řidičům aut.
Btw, proč se podle vás staví dálnice, když i autem se dá jezdit po polňačkách, které jsou drtivou většinu času naprosto nevytížené a vedou prakticky všude…
Ježiš, neomarxisti. U nás je projevem kvality života víc aut a víc kamionů.
Ani mesta a cesty nie su nafukovacie. Je to proste fakt mesta a cesty maju svoje limity. Boli ste vo Viedni ? Asi nie ,ja som bol minuly rok a pochopil som ze preco Viedencania su hrdy na svoju verejnu dopravu. Od byciklov az po metro. Fungovalo to na jednicku.
Vy jste nepochopil cynismus.
Cynismus, nebo sarkasmus? 🙂 Očividně se té nálepky „neomarxismu“ pro jakýkoli jiný než momentálně ražený individualistický konzumní směr chytli níže další.
Tak třeba cynický sarkasmus? Ale ano, máte pravdu, sarkasmus.
Moc se vám to nepovedlo a ještě si pletete pojmy…
Nicméně v Praze je veřejná doprava taky vynikající.
O. K., možná že síť metra není tak rozvinutá, ale zde měla Vídeň náskok už od začátku 20. století.
Doporucuji Viden dele nez na vanocni trhy … tam se treba cyklopruhy jedou na ukor mene pouzivanych chodniku a ne aut. Je tam spoustu parkovacich domu a parkovani na ulici pro rezidenty treba i za 100 eur mesice. Takze jen tak po neomaristicku se rozhodnout, ze se zrusi pulka parkovacich aut v ulici, se tam uplne nedeje.
a zdvojnásobení jízdného ve STČ kraji
O zdvojnásobení jízdného v STČK jsem nic nikde nečetl…
Jestli Rakouská vláda plánuje změny v dopravě tak, jako naše vláda plánovala nezvyšovat daně, tak není třeba se nijak vzrušovat.
Co tunel Lobau?
Rakousko je jinde no. V CR proti tomu dalsi pruhy na dalnicich koncich na kraji mesta, lokalky a opravy nadrazich budov misto staveb skutecne zatraktivnujich zeleznici. Cyklisti se rovnou stali obeti kulturnich valek a na jakoukoliv infrastrukturu pro ne se kasle.
No, tak mohli by začít třeba povolením horských kol v dálkových vlacích railjet (což jsem nikdy nepochopil k čemu to je dobré), kde jsou ofiko povolené jen městská a silniční….(kdo nevěří, nechť si přečte SPPO)…
On je nejspíš problém v tom, že do držáků v Railjetech moderní horské kolo s řidítky šířky 800mm a plášti 2,5″ nedáte. A když ano, zabere i sousední místa.
A) lidi to tam normálně vozí, naštěstí je tam syndrom ČSD zastoupen minimálně
B) že železnice není schopna zareagovat na trend, který je už 30 let (možná víc) je taky ubohé a smutné
C) nejvtipnější je to, že je to problém jednoho víc zohnutého drátu
D) ano, takže když to normální člověk zjistí, že to nejde, tak udělá co? Ne, nepojede bez kola, ale pojede svým autem s kolem….(a to si furt ani tam ani u nás nějak někteří nechtějí uvědomovat….)
Ještě dodatek, pak je otázkou, proč to u SBB jde , a to i u autobusů, a dokonce i s háky pro fatbiky, a o stát vedle je to neřešitelný problém (a u nás částečně taky)
U nás to jde taky v některých krajích i u autobusů, akorát je to pouze čistě sezonní záležitost(např. v Listopadu se už nesvezete), na omezených počtech linek a navíc pouze o víkendech. U vlaků je to výrazně lepší, tam je největším nepřítelem cyklistů Jančurův Regiojet, u jiných dopravců bývá přeprava kol bezproblémová.
Také jsem si toho předpisu všiml. Důvod je jasný > šířka kol pro které nejsou rámy uzpůsobeny. Ale reálně to nikdo neřeší. Podobně Vám ČD nevezmou do vlaku jako „úschovu během přepravy“ elektro-kolo, protože je limit na kolo 20 kg.
Ony jsou také nějaké hmotnostní limity pro manipulaci. Kdo si jím chce usnadnit šlapání, nechť si je také do vlaku vytáhne, nebo na něm rovnou jede, když už to má ten motorek. Horská kola asi problém jsou, no u nás je to často hlavně věc módy, pokud to chce někdo kombinovat; na většinu míst se dá jet od nádraží po silnici, byť někdy jen s dostatečnými převody. 🙂
Ja si to kolo do vlaku klidne zvednu, to problemfakt neni.problem je, kdyz me to nenechaj udelat…
Ano, a to je v 21. století raketová věda ohnout kus drátu trochu víc, že….. Aneb proč by se železnice přizpůsobovala že…. (analogičnost jako myšlenka proč dělat nabíječky na parkovištích a divit se, proč by je jako někdo měl chtít…)
Tyto programové prohlášení vlády je třeba brát s rezervou. Cíle nejsou nijak závazné.
Tak třeba univerzální jízdenka na veřejnou dopravu po vzoru švýcarského GeneralAbo se pravidelně objevovala v programech předchozích vlád asi 15 let, než ji opravdu zavedli.
Zdvojnásobení podílu cest na kole je taky dobrý evergreen…
Stále lepší, když je to v programovém prohlášení a nesplní se to, než aby to tam ani nebylo. Třeba zvýšení podílu cest na kole je věc, o kterou by měla usilovat všechna vyspělá města
No když se podívám na Vídeň tak tam opravdu měli plán kterého se drželi a investovali 130 milionů eur do nových cyklostezek. Vzniklo jich na 70 km. Takže ano s rezervou ale jsou tu i hmatatelné věci. O tom si třeba v Praze můžeme nechat zdát.
(130 mil. EUR * 25 CZK/EUR)/70 km = 46,5 mil. CZK/km
Pro porovnání:
D6 Knínice – Bošov 296,2 mil. CZK/km
D6 Petrohrad – Lubenec 287,3 mil. CZK/km
Poměr cen 1:6,3
Ovšem dálnice je trochu odolnější stavba, cca 8 krát širší a přepravní kapacita je úplně jinde.
JJ, ve městě má daleko větší přepravní kapacitu ta cyklostezka, než dálnice…
Jeden pruh pro auta pobere cca 7x tolik lidí na kole jako v autech. To znamená, že ta městská dálnice by musela mít přes 6 pruhů, aby měla kapacitu jedné solidní cyklostezky…
Nicméně i cyklisté jezdí různou rychlostí, tzn. aby každý mohl jet svým tempem, bylo by potřeba víc pruhů.
Nicméně i tak by to bylo prostorově méně problematické než pro auta, to je jasné.
Gratuluji, dokázal jste smysl příspěvku, na který reagujete dokonale minout.
Ale když už jsme odbočili od ceny k dopravním tokům, kde u nás můžu vidět cyklostezku po které jezdí denně desítky tisíc osob?
Jenže na to, aby jste měl přepravní kapacitu na dálnici musíte mít plno další infra pro auta z veřejných zdrojů. Parkovišti počínaje, přes silnice, k externalitám. To vše u cykla být nemusí. Nebo jen v naprosto minimální míře, např. cyklostojany na veřejných prostranstvích.