Dvakrát stržená trolej u Nymburka během 25 hodin. Hasiči evakuovali 150 cestujících z rychlíku
Stanice Kostomlaty nad Labem. Foto: Správa železnic
K události došlo na trati, která není v dobrém stavu a chystá se její modernizace.
A už zase stržena trolej v úseku Lysá nad labem až Kostlomaty.
Poděkujme ŽESNADu
Rekonstrukce pravobřežky se připravovala už před pěti lety. Ale ŽESNAD řekl ne a tak se dalších několik let předělává studie a teď projekty. Přitom vybojovaná třetí kolej kapacitě moc nepomůže. Takže místo opravy dvou kolejí „hned“ a pak třeba časem dalších dvou kolejí v nové stopě (s nižším rizokem blokování NIMBY) budeme mít možná někdy tři koleje (pokud si to v Poděbradech nechají líbit) a do té doby pořád flikované muzeum.
Včera jsem tím vlakem jel. Chci poděkovat paní průvodčí, která jediná o nás měla zájem. ČD se k tomu postavily zády. Všechny nás do Nymburka přepravil zájezdový autobus. Po hodině a půl nás vzal Regio Jet, který v Nymburku zastavil a přes Velký Osek a Kolín jsme se dostali domů. V takovém počasí, které včera bylo, to bylo dost náročné hlavně pro malé děti a starší lidi. Ještě jednou díky průvodčí 🌹
A už zase trolej, dnes před 12h.
Co tak místo připravování ji ihned opravit. Naši předci v předminulém století dokázali ročně postavit řádově i tisíce km nových tratí a tady, ve 21. století se vše jen připravuje po desítky let a další desítky se to uskutečňuje. Prostě úpadek této civilizace a E vropy už přesahuje všechny myslitelné meze.
Kolik dokázali naši předci postavit za den trolejového vedení?
Naši moc ne, nejsme Švýcarsko nebo Německo
Typická odpověď.
Měla poukázat především na výrazný rozdíl „tehdy“ stavěné trati (únosnost, poloměry oblouků, zabzař, napájecí systémy, podmínky povolování, způsob výkupu pozemků) a dnes stavěné trati. Minimálně částečně to zdůvodňuje rozdíly v rychlosti stavby… ne zcela, uznávám.
Dokázali. Železnice byla tenkrát nová dopravní technologie povozy na císařských silnicích jí nedokázaly konkurovat. Jenže silniční doprava se hodně od 19. století inovovala vynálezy pneumatik, asfaltu a dálnic a převzala většinové množství přepravených osob a nákladu. Železnice žije ze své podstaty, dotací a menšího zájmu o své služby. Ale byla prohlášena za ekologickou, tak bude zřejmě přežívat dál, ať to stojí, co to stojí.
Jo, je to tak.. Lidstvo se zamotalo díky penězům a firmám a všemu tomu propojenému, že ho to zahubí.
Naši předci měli vysokou nezaměstnanost a chudobu, sehnat jich několik stovek na práci na železnici nebyl problém, stejně jako v tom tehdy byly velké prachy, když to vedle lodní a koňské dopravy byla jediná pořádně použitelná, ale ty doby jsou pryč a silnice vozí většinu lidí i nákladu.
To je tak. Zhruba v podobnou dobu byla konstatována a obecně přijata potřeba generální rekonstrukce Pravobřežky a Havlbrodské. Druhá jmenovaná, ač celkově mladší a „vybavenější“ (např. co do ZZ – aktuální stav dosažen pokud se nepletu na začátku 80. let) byla pojata klasicky („postupně kde se to nejvíc rozpadá a na co jsou prachy jednotlivý zdánlivě osamocený projekt“) a až na občasné excesy tu s reko jen jedné koleje a vynecháním stanice onde se pomalu blížíme stavu, kdy jsme za půlkou (byť ano, zrovna úseky KO – Čáslav, co do připravovaného zlepšení významnější, by se bývaly slušely upřednostnit). Zatím ale… Číst vice »
tak zrovna tenhle úsek v tak hrozným stavu není. Horší je to z lysé dál na ústí. Třeba ta 50 ve Všetatech je vyloženě krásná, sebuzín – střekov taky nádhera
Líbí se mi označení „trať co není v dobrém stavu“ a modernizace měla být započata donedávna v roce 2025, pak 2027/8 a teď až za 7 let v roce 2031…
https://mapy.spravazeleznic.cz/stavba/S-08
No před 10 lety se mluvilo o termínech, dle kterých měla být trať hotová
Souhlasím, ba i dokonce i dřív, termíny kolem tratě jsem začal sledovat poslednich pár let, ale termíny kolem nádraží, viděl jsem minimálně 4 návrhy na přestavbu hlaváku
Což je jistě klíčové… v Praze není kde čekat, kde koupit lístek… učitě… a hlavně se to musí předělat na světové architektonické úrovni…
Jenom za tu architektonickou studii by bylo několik km trati!
No a pak se strhne vedení, a nejede to vůbec, ale hlavně že je krásné nádraží. Zase jednou vítězství formy nad funkcí…
Inu mnou bylo myšleno nymburské hlavní, které by mělo být součástí této modernizace, rekonstrukce se furt odkládá a nádraží padá na hlavu.
Kdyby jel rychlík to Trutnova celou dobu v nezávislé trakci, tak se něco takového nemůže stát a ještě ušetří pár minut na přepřah v HK. 🙂
Zato té zbytečné nafty co se 98% času spálí zbytečně pod dráty… když už tak mít záložní generátor, ale ne jezdit na naftu pořád.
„K události došlo na trati, která není v dobrém stavu a chystá se její modernizace.“
Do you have any idea how little that narrows it down?
Equivalent statement: “ K události došlo na trati, která není v dobrém stavu.”
Tak ona celá pravobřežka je jedna velká MU
Rekonstrukci tratě Nymburk – Lysá „připravuje“ Správa železnic (tehdy SŽDC) minimálně od roku 2017, pokud ne déle. Co se vleče, neuteče …
150 osob ze čtyřvozového rychlíku? To by sneslo vagón navíc.
Sedlo…
4 vozy to má jen v sobotu a svátky.
4 vozy jezdí na Krakonoších/Hradečanech pořád: velkoprostor AB (často nahrazený AB349), kupátkové Bmz a dva velkoprostory 2. třídy, z toho jeden s místy pro kola.
Kapacita vagónu je cca 80 (ctyrsedacky) nebo 60 (trojsedacky), takže spíš minimálně o vagón míň,ne? 🙃
Vy se rád mačkáte?
Vy rád platite jiným lidem čtyři prázdné sedačky,aby měli kam dát nohy a tašku?
Kapacita skoro 300 na 150 lidí furt znamená,že každý má dvousedačku pro sebe..
Hm, a co výkyvy v obsazenosti, fakt je podle vás dobré jezdit běžně (pokud budou 3 vozy) s vytížením nějakých 95% míst k sezení (jednička je ještě míň hustá, a navíc do ní málokdo může)?? A říkají vám něco čísla jako podíl na přepravě, takhle ho tedy u vlaků nezvednete, spíš se vám kdekdo na plnej vlak vyprdne, kromě skalních a režijkářů…
Ale to už by se fakt potom vyplatilo být důsledný a zrušit ty koleje úplně, ušetříte ještě víc. A místo vytrhaných kolejí postavit dálnice, autobusy + kamiony to (s obtížema, ale přece) zvládnou.
Proč? 240 sedaček na 150 lidí mi připadá docela dost, bez jednoho vozu 180 sedaček.
Nebo to bylo ve městě, většina cestujících utekla a na hasiče počkal jenom zlomek?
Kapacita 280/286 míst je pro 150 lidí dostatečná.
Ono to chce nějaké pohodlí a nejezdit jako sardinky. Proto také lidé do veřejné dopravy nechtějí. zejména do autobusů a nepohodlných stísněných nových vozidel na železnici.
Za takové pohodlí byste si musel připlatit a od toho je taky 1. třída. Tohle by byla byznys třída, pokud chcete jen 4 velká místa na kupé nebo podobně prostorný velkoprostor.
Je-li to ironie, tak za optimální pro nějaké pohodlí a rezervu se považuje tak 50% obsazenost. Tohle je spíš víc.
Ta představa, že když vystupuji mimo nástupiště, tak u toho musí asistovat hasiči, ta je opravdu tragickým přínosem moderní doby.
Ale ono se ve výsledku není čemu divit, když kolikrát je to nějakých 60-70 cm propad dolů, kdy nejeden cestující si na tom vyvrtknul kotník a předchazí se tak soudu apod…
A to ještě není jisté že někde opodál neleží kabel 3kV… a za několik let už 25kV… A jestli si myslí že je fajn nápad aby spolucestující sundávali z vysokých (a úzkých) dveří invalidní vozíky tak ať jako absolutní minimum zajistí pojištění takových dobrovolných pomocníků, neboť dneska je to o strach někomu pomáhat – vyklouzne vám držadlo z ruky a on vás zažaluje za ublížení na zdraví… Jojo pane, děláme si to navzájem, a každej samozřejmě řekne „to já bych nikdy…“ ale když dojde na lámání chleba íněco se stane), tak taková třetina lidí to přesto udělá. Když to prve… Číst vice »
Já osobně kdybych si tam zlomil nohu, bych se na nějakej soud vykašlal. A nebyl bych sám. To jen asi ti, co moc koukaj na americký filmy.
Já doufám že já taky, na druhé straně, kdyby mi právník řekl že můžu snadno vydělat milion, tak si sebou nejsem 100% jistej 🙁
Když budu ošklivý: Těch pět nevidomých mělo skákat poslepu do neznáma a řada obtížně se pohybujících asi měl slaňovat jako James Bond…
—–
Konečný počet evakuovaných je 150, z toho pět nevidomých a řada obtížně se pohybujících osob.
A to nestačilo asistovat těm potřebným? Možná by to u některých zvládl i personál dopravce…
Možná… dokonce třeba i 50:50, to je přeci slušná šance…?
Nic proti hasičům, není-li zbytí, hasičům všechnu čest.
Je-li ve vlaku 150 lidí, vystoupí s pomocí vzájemné solidarity úplně v pohodě a bez hasičů, pomůžou si navzájem.
Solidarita mezi lidmi by se měla podporovat, ne zašlapávat – tím mířím k takovému tomu „už běžte a nevšímejte si ho, od toho jsme tady MY“ (protože to má fakt mimo jiné také škodlivé důsledky).
To by bylo ovšem ideální.
Jenže to má různé důsledky.
Co když se pokusím někomu pomoci a on se zraní – hasič to umí líp (má školení a navíc vybavení) a kdyby, velení to lépe vysvětlí pojišťovně.
Co když po zranění bude mít následky (neschopnost, důchod) – kdo a proč mu to bude platit?
Dovedu si představit hromadu situací, kdy pomůžu (podat mimino) a kdy ne (aby na mě skákal člověk těžkej jako já), stejně tak situace kdy mi někdo nabídne pomoc a já přijmu nebo odmítnu.
Doba je jinde, lidi byli nuceni okolnostmi se o sebe postarat.Zajímavé jak v Železném dědkovi při náletu všichni vyskákali, je to hrané, ale zřejmě to lidi kdysi zvládli i při počtu postižených a hůř pohyblivých % lidí ve společnosti stejném.
Doba je jinde, lidi byli nuceni okolnostmi se o sebe postarat.Zajímavé jak v Železném dědkovi při náletu všichni vyskákali, je to hrané, ale zřejmě to lidi kdysi zvládli i při počtu postižených a hůř pohyblivých % lidí ve společnosti stejném.
Ta představa, že sám zkušeně vystupujete mimo nástupiště a usmažíte se na prověšené troleji je tragické myšlení lidí moderní doby. To vás nenapadlo, že ty hasiči jsou tam i z jiných důvodů než jen to, že vám pomohou z vlaku?
Chce to mít praxi z ONJ, pokud jsem pracně sehnal schůdky- byly čtvery na celou halu- vylezl jsem do vagonu a tam jsem něco opravoval, když jsem potřeboval ven, schůdky někdo ukradl. A bylo to z větší výšky než na širé trati. Pak jsem se naučil lézt i nahoru, než shánět schůdky.
Jenže to jste byl v roli profesionála… schopný pracovat takže schopný i někde lézt, a holt člověk se to naučí celkem rychle „jak na to“… ale napoprvé fakt nic moc.
Naučili jsme se docela draho zachraňovat lidi (od nemluvňat až po přestárlé), proč tu najednou zbytečně riskovat ve stylu „pětiprocentní ztráty jsou povolené“??
To je jen pokračování zvrácené doby, kdy lidé se bojí mít za sebe zodpovědnost. U železnice to začalo dveřmi u vagónů, kdy dřív stačila varovná cedule, že dveře nejsou blokovány a za jízdy se k nim nesmí přibližovat a když někdo vypadl, tak to byl čistě jeho problém. Dnes pokud někdo vypadne, tak automaticky jde k soudu vlakvedoucí, i když byl/a v době události o několik vagonů jinde. Když naopak onehdá vypadl ze služebního oddílu vlakvedoucí, tak k soudu šel chlap z dílny, protože byl poslední, kdo na tu mašinu sahal. Nebo je u soudu tramvaják, protože mu zavírající se… Číst vice »
Mícháte dohromady dobré věci se špatnými.
Vy máte snad povolení ke vstupu do kolejiště?
https://www.facebook.com/share/p/eW9HGswqyMpffaun/
SŽ největší škůdce železnice
Jaké jsou prosím nejčastější důvody stržení troleje? Je to nedodržení přikázané stahovačky? Nebo se na troleji prostě něco samo uvolní, zahákne za sběrač a vezme zbytek s sebou? Nebo se na sběrači ojede uhlík až na železo? Nebo něco jiného? Nebo to nějak souvisí s horkem? Nedá se provozovat elektrifikovaná trať takovým způsobem, aby tam ke stržení troleje prakticky nikdy nedocházelo?
Provozovat trať…
Jde to, ale chce to nepřekračovat životnost komponentů, viz text článku.
I kdyby šlo jen o ty stahovačky, rád bych viděl cost-benefit analýzu zrušení všech stahovaček a nahrazení děliči.
Problém je možná v tom, že costs by byly na straně #mynic a benefits na straně dopravců, objednatelů dopravy a cestujících.
Ale opravdu je instalace děliče dražší než jedno stržení troleje (cena za opravu infrastruktury a lokomotivy + škoda vzniklá zastavením trati)?
Kdyby se ty costs za nesjízdnou dráhu, odklony a NAD aspoň částečně přenášely na SŽ, tak by možná kmitali jinak.
To by ale musel někdo zařídit…
NAD platí Spržel. Dokonce v tu chvíli funguje drážní dopravce jako průtokáč (bus firma si vyfakturuje kilometry, dopravce to přepošle sprželi. A když to zrovna za drážního dopravce nekontroluje Jančura osobně, tak si bus firma může napsat co chce) 😀
Ale za odklony platí dopravce Sprželi (jede delší a pomalejší cestou, tak zaplaťte víc).
Když je kvůli výluce odklon, platí se víc? To mi přijde divný…
Mimochodem, trasa R10 je teď vlastně díky odklonu kratší 🙂
Platí se opotřebení trati (kilometry a tuny), případně elektřina. Pokud je odklon kratší, tak vyjde „mýto“ menší 🙂
Nemáte pravdu.
Pokud jde o provozní odklon, že se tam něco vy…., tak platí dopravci za původní trasu, pokud není kratší.
Pokud je to plánovaná výluka, platí si odklon dopravci sami.
Ale také MD a další politici. Aby si také uvědomili, že mají nějakou odpovědnost a že za ty peníze občanů mají také odvádět pořádnou a potřebnou práci.
a kdyby se do toho měl počítat ještě čas všech zúčastněných, od personálu dopravce, hasičů až po cestující kteří si nedobrovolně prodloužili jízdu 😉 Panečku, to by byly externality.
Hmm, dívali se švýcaři na tohle, nebo strávili čas substrátováním a kaštanováním? Mám jisté tušení…