Dvakrát denně třicet minut zdarma. Brno podpoří sdílená kola, než vyčerpá dva miliony korun

Jízdní kolo společnosti nextbike. Foto: nextbikeJízdní kolo společnosti nextbike. Foto: nextbike

Data z provozu chce město využít při plánování lepší infrastruktury pro jízdu na kole.

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš679.2

A jen tak mimochodem jsem koukl na obrázek. Kde má ono jízdní kolo povinou výbavu?

Tomáš679.2

Nedalo mi to a koukl jsem na fotografie kol této společnosti. Prostě ta kola nemají nemají dle fotografií kompletní povinnou výbavu a tedy nemohou být způsobilá pro provoz na pozemních komunikacích.

ghj

skoda, ze nextbike nema tarif 1min = 1kc. takhle je (dotovana) mhd levnejsi nez to kolo. casto jezdim 10-15min, ale platit za to 28kc, kdyz jizdenka na mhd je za 19.5kc, se mi moc nechce.

Joska

Kvalitní lobing majitelů půjčoven, připojí se i půjčovny aut ?

Ibragim z Bastru

Nejdou sdílená, jsou z půjčovny. Nepodporujme tenhle šílený newspeak !

Nekdo

no podle reakcí koukám, že na špek marketingovým oddělením půjčoven (ať už auto-, kolo-, nebo elektrických motorových jednostopých vozidel, bůhvíproč v té jejich hatmatilce nazývaných „koloběžky“) už skočilo hodně lidí. o to víc mě to mrzí na výborném a odborném fóru kterým zdopravy.cz celkem je…

Honza

Původně bylo současným sdílením myšleno opravdu sdílení, tedy že kola, auta, byty nebo cokoliv nebude vlastnit mezinárodní společnost, ale komunita nebo jednotlivci a ti budou nabízet předměty ke sdílení. U některých typů věcí pouze v čase kdy je sami nepotřebují. Ale pošlo k posunu výrazu, jazyk tak funguje. Sdílení dopravních prostředků, především kol nebo koloběžek znamená půjčení s minimálním množstvím formalit, poměrně levně, přímo na ulice, třeba na krátký čas, rychle a za použití moderních technologii. Ale ano je to půjčovna, ale svého druhu.

Tomáš679.2

Pokud je nutné někam jít, vyplnit, zapůjčit a po využití opět navrátit na konkrétním místě je vše v pořádku. Odpadá tak možnost vypůjčení nevyhovujícího či poškozeného a nebezpečného prostředku a je prokazatelné, kdo za stav v době vypůjčení nese odpovědnost.

původní Jakub P

Jinými slovy, když to bude nesmyslný opruz, aby to pro nikoho nebylo šikovné a použitelné, tedy když to v podstatě nikdo nebude chtít používat, bude to mít vaše milostivé svolení k existenci?

Tomáš679.2

No jo. Ono by to bylo moc složité a kdyby to nikdo nemohl odložit kde se mu zlíbí nebude to pro něj šikovné a použitelné. No, já myslím, že tento můj názor není mimo , když některá města se tento problém již rozhodla řešit. Zrovna dnes jsem četl, že Olomoučtí policisté začali provádět kontroly koloběžek a jejich uživatelů a rovněž toho, zda jsou vybaveny povinnou výbavou.. Konečně ! Často vídám na silnici večer svištět koloběžku na které bez osvětlení po silnici jede dítě. A že mu to sviští. Přeberte si to jak chcete, ale dle mého názoru by oblast těchto… Číst vice »

původní Jakub P

Provozovatelé těch kol mají pravidla, kde a kam je vracet nastavená. Což samozřejmě nezabrání jednotlivým excesům, za které jsou pokuty. Stejně jako pokuty za špatné parkování nezabrání tomu, že denně vidím několik aut zaparkovaných v rozporu s předpisy. Většinou mi na to stačí podívat se z okna. Rozvozy a kurýrní společnosti podezírám z toho, že některým vybraným řidičům schválně dávají auta s polepy konkurence, jinak si některé jejich akce vysvětlit nedovedu. A ti poskytovatelé ta pravidla samozřejmě nastavují podle požadavků jednotlivých měst a obcí (ve větších městech i podle požadavků jednotlivých městských částí). To je jen přirozené a normální. Zejména… Číst vice »

Tomáš679.2

„Jinak k těm kontrolám povinné výbavy, co konkrétně podle vás kterým těm sdíleným kolům chybí? Podle toho, co vím, by měly mít všechny povinné prvky i některé pouze doporučené.“
Nevidím ve výpletu kol oranžové odrazky. Vy ano?

původní Jakub P

Taky je tam nevidím. Ale ony tam být dávno nemusí podle vyhlášky, respektive její přílohy, která povinnou výbavu stanovuje, platí, že „tyto odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty.“ Ostatně podobně jako všechny ostatní povinné odrazky na kole. Ty na šlapkách mohou být nahrazeny odrazovými materiály na obuvi nebo poblíž ní, přední a zadní odrazovými materiály na oděvu nebo kombinovány se světlem, atd. Ony totiž všechny ty povinné odrazky byly reálně často dost k vzteku – lámaly se, padaly, drnčely. Dnešní materiály jsou o… Číst vice »

Tomáš679.2

Sdílené prostředky mi vadí. Až se nebudou tahle posunovadla válet „odstavená“ na každém druhém rohu nebo tam, kde někomu odpadla od ruky možná změním názor.

Tomáš679.2

A než začne mínusová smršť raději ještě uvedu proč. Za prvé to často překáží (obvykle chodníky ve městech) a za druhé pokud dříve někdo viděl ležet jízdní kolo či koloběžku zpozornil a hledal toho, jemuž ono kolo patří. Jednou se mi takhle stalo, že jsem u silnice v příkopě spatřil kolo. Zastavil a šel se podívat zda někdo kolem neleží. neležel. Seděl na stromě na větvi a vyhlížel přijíždějící vlak. To jsem si oddychl. Takže pokud se tyhle prostředky budou jen tak někde poflakovat velmi snadno si na to zvykneme a otupíme. A až takové kolo bude ležet někde u… Číst vice »

Leinad

1) Souhlasím, to je otázka legislativy.
Nějak vydefinovat kde se smí/nesmí parkovat. Když nechám auto někde na zákazu stání, tak a) hrozí mi pokuta b) protože půjčovně hrozí odtah, má nějaké podmínky na vrácení/ukončení zápůjčky mimo provozovnu.
2) jsou místa, kam má smysl dojet na kole. (Stanice metra/vlakové nádraží, vchod do baráku,…) nicméně kola ve škarpě bych si stejně všiml.
A kola ležícího mimo stojan, zraněného člověka na asfaltu či schodišti poblíž vstupu do metra, bych si asi taky všiml.

původní Jakub P

1) za vrácení kola mimo určená místa je pokuta taky. Samozřejmě záleží na jejich definici, jsou tzv. free-floating systémy (v Praze třeba Rekola v centru), kde můžete kolo vrátit kdekoli (ale i pro to jsou pravidla a konkrétně u Rekol musíte kolo pro vrácení vyfotit) a systémy stanicový (v Praze Nextbike, kde musíte kolo vrátit jen v ofiko stanicích (v tomto případě většinou městské stojany a ještě zdaleka ne každej městskej stojan je stanice; ale jsou i systémy (Paříž, Londýn), kde mají sdílená kola svoje vlastní speciální stojany s protikusem na zamykací kus rámu a jinde je platně nevrátíte). Obojí… Číst vice »

Pavel

Tak se snad dočkáme nejen podchodu Hladíkové, ale i Křenová. Obě místa jsou katastrofa, nejen pro cyklisty, ale i pro chodce.

Mihalinda

Katastrofa pro cyklisty je takřka celé Brno. Kolem Svitavy. Teď rozjebané Poříčí a jako bonus Mendlák.

původní Jakub P

2×30 minut na sdileny kola je super krok. Jen se vzhledem k dlouhodobemu vyvoji v Brne bojim, ze je to jen predvolebni „bikewashing“ aktualni koalice a nic vazne minenyho.

*h8*

dokud to nebude propojené s šalinkartou, tak jde o slepý výstřel, který zásadně nepřispěje k udržitelnosti, spíše naopak (viz https://doi.org/10.1016/j.trd.2021.103134)

Liboros

Toto nemá chybu, super!

tomash

Po zavedení rezidenčního parkování a zavedení otřesné kvality MHD vlastně nic jiného člověku nezbývá, než jet do centra na kole. Čili mám radost, v podstatě jediný použitelný dopravní prostředek do centra, snad kromě koloběžky.

Vikmstr

MHD v Brně opravdu není otřesná. Každý kdo zvedl prdel a byl dál než v Rajhradě, vám to potvrdí.
Druhak – auta v nejužším centru opravdu nemají co dělat. Chodci a cyklisté vám taky nelezou na dálnici, tak vy nejezděte do centra.

Tomáš679.2

Nezapomínejte však na určitou skupinu lidí, co do toho centra autem jezdili, jezdí a jezdit budou, protože MHD či město jako takové často bariérovost a sdílené prostředky jsou takovým lidem rovněž k prdu. Takhle třeba rikšy i s řidičem. To je snad jediná možná varianta jak bez auta do města.

M19

Častá bariérovost? Kde? V centru Brna? To těžko.

Tomáš679.2

Nevím jak konkrétně v Brně, ale myslím si, že v každé m městě se nějaká větší či menší bariéra najde. Takovou „bariérou“ může být jednoduše i přeplněnost spojů MHD. A kde není bariérovost od jara do podzimu tam může být v zimním období. Záleží na tom jak město přistupuje k zimní údržbě chodníků a zejména k úklidu vstupů na přechody.

Kleist

To tam nešel udělat prostě přechod se semaforem ? Proč se musí zaplatit drahý a megalománský podchod s již tradiční brněnskou likvidací veškeré zeleně okolo. Předpokládám že zlepšováním míst kde jezdí cyklisti je myšleno domalování na silnici cyklopiktohovadin které jsou původně určené k doplnění krátkých úseků mezi dvouma cyklostezkami.

Beekee

Nešlo. Kvůli tý nesmyslný vlečce. Ale i kdyby, podjezd je v tom místě lepší řešení.

M19

Vlečka je nesmyslná proč? Nedávno jsem na ní viděl pojíždět lokomotivu.

M19

Mínusy za to, že někdo něco viděl na vlastní oči a položí dotaz k něčímu tvrzení. To už je šotobolševismus. 😉

Jiří Kocurek

„s již tradiční brněnskou likvidací veškeré zeleně okolo“

myslíte náletové dřeviny na železničním náspu? Jinak nedávno jsem jel kolem zamilca, furt tam je, nezabetonovali ho.

Kleist

Je pravda že tady to je asi v celku jedno, ale už jsem si zvykl z tradičních rekonstrukcí jako je nábřeží Svratky kde je vše potřeba vyměnit za nové včetně stromů a mizejících keřů (hojně na sídlišti). Také jsem si všiml že město rádo staví zbytečně megalománské stavby. Například předimenzovaná dalnice dornych se směrovími tabulemy vhodnými na tu dalnici. Protihluková plotní která dostala svůj plot (tak ošklivou ulici jsem dlouho neviděl). Tyto dvě ošklivé stavby nikdy nemuseli vzniknout kdyby byl městský okruh, a doufám že takto nebude vypadat celá ta nová nádražní čtvrť. Ještě za zmínku stojí budoucí křižovatka kamenolom… Číst vice »

Tomáš Gottschalk

Vysvětlovat Vám rozdíl mezi radiálou a tangenciálou je asi zbytečné. Jak by se po VMO dalo dostat z centra na jih? Při pohledu na mapu mne nic nenapadá. Na Dornych se přesunula IAD z Plotní, takže musí mít nějakou kapacitu, kterou bohužel snižuje pehršel zbytečné SSZ.

Mihalinda

Tak tu Plotní jsem taky nepobral. Asi nějaká norma na novostavby tratí.