Dvacetihodinový let odstartoval, Airbus potvrdil nabídku na ultradálkové letadlo pro Qantas

Nový nátěr společnosti Qantas pro Boeing 787-9Nový nátěr společnosti Qantas pro Boeing 787-9

Letecká společnost Qantas odstartovala svůj první test se zhruba padesátkou lidí na palubě, během kterého chce zjistit, jak cestující zvládají

Letecká společnost Qantas odstartovala svůj první test se zhruba padesátkou lidí na palubě, během kterého chce zjistit, jak cestující zvládají zhruba dvacetihodinový let.

Zcela nový Boeing 787-9 registrace VH-ZNI odstartoval z letiště v New Yorku ve 21.27 hodin místního času, v Sydney má přistát po letu 15 časovými pásmy podle plánu v 7:10 místního času. Průběh letu můžete sledovat na Flightradar24.com.

Qantas má naplánované celkem tři zkušební lety, na všechny využije nové dreamlinery, které si jen namísto prázdného přeletu do Austrálie bez cestujících mírně zaletí. První přeletěl ze Seattlu do Los Angeles a následně do New Yorku, kde nastoupili cestující pro pokusný let, druhý přeletí do Londýna a pak s cestujícími do Sydney.

Letadlo obsadila aerolinka jen 40 cestujícími a deseti členy posádky, především kvůli doletu. V letadle jsou jak zaměstnanci, tak například vybraní novináři nebo pravidelní cestující, které aerolinka oslovila.

Qantas speciální let připravoval několik měsíců včetně optimální trasy. Na palubě je celkem šest pilotů, střídat se mají čtyři, dva jsou záložní. Letadlo je natankováno s plnou nádrží 101 000 kilogramů, na přistání má mít rezervu 6 tun, která má vydržet na hodinu a půl letu. Letadlo startovalo se vzletovou hmotností 233 tun, maximum pro 787-9 je 254 tun. Téměř polovinu hmotnosti tak tvoří palivo. Zprvu letadlo poletí ve výšce 36 tisíc stop, po šesti hodinách stoupne do 40 tisíc stop.

Od testovacích letů si slibuje lepší data například pro plánování doby pilotování posádky: piloti budou během letu vybaveni takzvaným elektroencefalografem (EEG) měřící mozkovou aktivitu a pozornost. Data mají sloužit i například k sestavení vhodného jídelníčku na palubě. Qantas chce například cestujícím nabídnout na začátek pálivá jídla, aby je prvních šest hodin udržel vzhůru a teprve pak usnuli.

Zatímco první let na této trase letí Qantas s dreamliner, v budoucnu počítá s jiným letadlem. Vypravit letadlo jen pro 50 lidí by se mu ekonomicky nevyplatilo a 787 má takový dolet jen díky tomu, že letí téměř prázdná.

Airbus tento týden oficiálně potvrdil, že Qantasu už podal nabídku na dálkové letadlo, které by splnilo požadavky aerolinky na tyto lety. I tak ale zůstává kolem nabídky Airbus poměrně tajemno. Airbus počítá s nabídkou svého modelu A350-1000 ve verzi s prodlouženým doletem.

Výrobce to potvrdil serveru Flightglobal. Podle Airbusu dojde k prodloužení doletu letadla pro 380 cestujících na 8700 námořních mil, tedy 16 112 kilometrů. Takové letadlo ale nemusí Qantasu zatím stačit. Na let z New Yorku do Sydney to stačí, na spojení z Londýna do Sydney ale chybí dolet téměř tisíc kilometrů navíc. Airbus ale může problém vyřešit tím, že sníží počet cestujících v letadle. Například dreamliner na lince z Perthu do Londýna létá v konfiguraci jen pro 232 cestujících.

Firma už na svých stránkách zvýšila i maximální vzletovou hmotnost na 319 tun, tedy o tři tuny. Ředitelka marketingu Airbusu Marisa Lucas-Ugena ale potvrdila, že nabídku už Qantasu podali a že si jsou jistí, že splňuje podmínky aerolinky.

Airbus už dříve vyvinul verzi pro ultradálkové lety pro letadlo A350-900, které má dolet téměř 18 tisíc kilometrů. Létá na lince Singapore Airlines ze Singapuru do Newarku, aktuálně nejdelší lince na světě. Letadlo má ale značně omezenou kapacitu, je jen pro 161 lidí.

Airbus nechce o letadle zatím říct více detailů, tvrdí ale že je lepší než 777X od Boeingu, především díky nižší hmotnosti. Aerolinka chce rozhodnout o výběru letadla do konce roku.

Tagy Airbus Airbus A350-1000 Project Sunrise Qantas
25 komentářů