umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letecké společnosti Letectví

Dvacetihodinový let odstartoval, Airbus potvrdil nabídku na ultradálkové letadlo pro Qantas

Nový nátěr společnosti Qantas pro Boeing 787-9
Nový nátěr společnosti Qantas pro Boeing 787-9

Letecká společnost Qantas odstartovala svůj první test se zhruba padesátkou lidí na palubě, během kterého chce zjistit, jak cestující zvládají zhruba dvacetihodinový let.

Zcela nový Boeing 787-9 registrace VH-ZNI odstartoval z letiště v New Yorku ve 21.27 hodin místního času, v Sydney má přistát po letu 15 časovými pásmy podle plánu v 7:10 místního času. Průběh letu můžete sledovat na Flightradar24.com.

Qantas má naplánované celkem tři zkušební lety, na všechny využije nové dreamlinery, které si jen namísto prázdného přeletu do Austrálie bez cestujících mírně zaletí. První přeletěl ze Seattlu do Los Angeles a následně do New Yorku, kde nastoupili cestující pro pokusný let, druhý přeletí do Londýna a pak s cestujícími do Sydney.

Letadlo obsadila aerolinka jen 40 cestujícími a deseti členy posádky, především kvůli doletu. V letadle jsou jak zaměstnanci, tak například vybraní novináři nebo pravidelní cestující, které aerolinka oslovila.

Qantas speciální let připravoval několik měsíců včetně optimální trasy. Na palubě je celkem šest pilotů, střídat se mají čtyři, dva jsou záložní. Letadlo je natankováno s plnou nádrží 101 000 kilogramů, na přistání má mít rezervu 6 tun, která má vydržet na hodinu a půl letu. Letadlo startovalo se vzletovou hmotností 233 tun, maximum pro 787-9 je 254 tun. Téměř polovinu hmotnosti tak tvoří palivo. Zprvu letadlo poletí ve výšce 36 tisíc stop, po šesti hodinách stoupne do 40 tisíc stop.

Od testovacích letů si slibuje lepší data například pro plánování doby pilotování posádky: piloti budou během letu vybaveni takzvaným elektroencefalografem (EEG) měřící mozkovou aktivitu a pozornost. Data mají sloužit i například k sestavení vhodného jídelníčku na palubě. Qantas chce například cestujícím nabídnout na začátek pálivá jídla, aby je prvních šest hodin udržel vzhůru a teprve pak usnuli.

Zatímco první let na této trase letí Qantas s dreamliner, v budoucnu počítá s jiným letadlem. Vypravit letadlo jen pro 50 lidí by se mu ekonomicky nevyplatilo a 787 má takový dolet jen díky tomu, že letí téměř prázdná.

Airbus tento týden oficiálně potvrdil, že Qantasu už podal nabídku na dálkové letadlo, které by splnilo požadavky aerolinky na tyto lety. I tak ale zůstává kolem nabídky Airbus poměrně tajemno. Airbus počítá s nabídkou svého modelu A350-1000 ve verzi s prodlouženým doletem.

Výrobce to potvrdil serveru Flightglobal. Podle Airbusu dojde k prodloužení doletu letadla pro 380 cestujících na 8700 námořních mil, tedy 16 112 kilometrů. Takové letadlo ale nemusí Qantasu zatím stačit. Na let z New Yorku do Sydney to stačí, na spojení z Londýna do Sydney ale chybí dolet téměř tisíc kilometrů navíc. Airbus ale může problém vyřešit tím, že sníží počet cestujících v letadle. Například dreamliner na lince z Perthu do Londýna létá v konfiguraci jen pro 232 cestujících.

Firma už na svých stránkách zvýšila i maximální vzletovou hmotnost na 319 tun, tedy o tři tuny. Ředitelka marketingu Airbusu Marisa Lucas-Ugena ale potvrdila, že nabídku už Qantasu podali a že si jsou jistí, že splňuje podmínky aerolinky.

Airbus už dříve vyvinul verzi pro ultradálkové lety pro letadlo A350-900, které má dolet téměř 18 tisíc kilometrů. Létá na lince Singapore Airlines ze Singapuru do Newarku, aktuálně nejdelší lince na světě. Letadlo má ale značně omezenou kapacitu, je jen pro 161 lidí.

Airbus nechce o letadle zatím říct více detailů, tvrdí ale že je lepší než 777X od Boeingu, především díky nižší hmotnosti. Aerolinka chce rozhodnout o výběru letadla do konce roku.

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mgr.pavel

Zajímavé, že nyní letí onen let QFA7879 těsně za pravidelnou linkou QFA12 , ale estimated arrival má o 20 minut dřív..

Jen tak

zrovna tato data je mozne brat vazne – tyto odhady, co u techto dvou letu flightradar ma, nejsou jen z vypoctu vzdalenost a rychlost (jakonu vetsiny letu), ale pochazi z atfm systemu.

predpokladam, ze duvod je prozaicky – tipuju, ze 7879 si da prulet nad sydney ci nejake jine podibne divadlo.

Jen tak

(tvl… jak maji nekteri lide problem s levou a pravou, tak ja si pletu registrace … a mam tompresne naopak 😀 tak jako bych nic nerekl – uz je pozde 🙂

Martin V.

Oproti údajům z článku začali podle FR24 v nižší letové hladině 34 tis. stop a do finální hladiny 40 tis. stop se dostali až po 9 hodinách letu JV od Havaje. U předchozího článku o tomto letu se rozproudila debata o tom, zda a proč je levnější letět non-stop nebo naopak s dotankováním paliva cestou. Bohužel jsem se věcně zdůvodněných závěrů nedočetl (větu „Větší blbost jsem dlouho nečetl.“ mezi ně nepočítám). Jako argumenty pro non-stop let mě napadají: úspora času a přistávacích poplatků na mezilehlém letišti, úspora paliva za přiblížení a vzlet (klapky, podvozek, hustší vzduch…), větší volnost při trasování… Číst vice »

MildaIV

Letadlo, které veze méně paliva je lechčí. Díky tomu dokážou křídla vygenerovat dostatečný vztlak i v řidším vzduchu a letadlo tak letí výš. Tam má samozřejmě menší odpor, tedy motory nemusí generovat tak velký tah a tedy spotřebovávat tolik paliva.

Martin V.

Ano, argumentu s vyšší letovou hladinou rozumím. Ale proti tomu naopak musím někde uprostřed letu tuto výhodnou hladinu opustit, sklesat až k zemi, vysunout klapky, podvozek, přistát, dotankovat, vzlétnout a vystoupat zpátky. Tento ukázkový let JFK-SYD určitě není typický, ale řekněme, že s těmi 50 lidmi na palubě by nezvyšovali letovou hladinu FL340 -> 360 -> 380 a 400 teprve poblíž Havaje, ale letěli by jen s 55 tunami paliva rovnou ve FL400 do Honolulu a po dotankování znovu ve FL400 až do Sydney. Vyšlo by to srovnatelně, líp nebo hůř? http://www.gcmap.com/mapui?P=JFK-HNL-SYD%2C+JFK-SYD&MS=wls&DU=km&SG=850&SU=kph&E=120&E=180 Ještě vlastně můžou vystoupat trochu výš, dostup Dreamlineru… Číst vice »

MildaIV

Ta spotřeba paliva na mezipřistání se na 10hodinách letu určitě vrátí. Dražší budou jiné náklady – letištní poplatky, opotřebení letadla, motorú, pneumatik, brzd…. Taky to, že letadlo, stojí a negeneruje peníze. Bez významu taky nejsou vzdušné proudy. Pokud letíte bez mezipřistání, múžete mnohem lépe optimalizovat trasu s ohledem na ně. Ty mají někdy dokonce takový vliv, že se vyplatí letět niž.

Pzag

Tohle nejde vyřešit. Prostě nejde. Museli bychom mít performance manual pro tohle letadlo. Pak by se dalo porovnat kolik paliva padne na přímý let a na reálné alternativy s přestávkami. To je jedna věc. Druhá jsou reálné náklady. Obsazenost, poplatky, handling posádky, údržba a proti tomu příjem a schopnost takovou linku udat. A tohle nám nikdo neřekne, tohle je totiž součástí firemního know-how. Co by se dalo udělat je analýza oné spotřeby, mít manuál s ohledem na reálně použitelné trasy. Já ho k B787 nemám. Navíc je důležité si uvědomit, že hospodárnost bude jiná s ohledem jak na TOW tak… Číst vice »

MildaIV

Spočítat to je pro normálního člověka téměř nemožné, nicméně z chování aerolinek lze dovodit, že hranice, kdy začíná být výhodné technické mezipřistání je u současných letadel někde nad 13 hodinami letu. Z cen letenek na přímé lince Honkkong – NY je evidentní, že tato je hodně za hranicí výhodnosti.

Pzag

Nebo je to třeba prostě tím, že to je mimo technické možnosti.

Jen tak

to jaksi neni ani tak o vyhodnosti. ale o doletu toho letadla.

Eva

A co to dělá se zdravím člověka? Je to něco jako létající rakev. Mají dost prostoru pro nebožtíky? A dámy, které chtějí být dlouho krásné, by tím asi neměly vúbec létat nebo až se to na nich odrazí, si připlatí za plastiky. Já o to tedy nestojím, já dálky radši s přískokem.

mgr.pavel

Jaká je prosím pravděpodobnost, že během následujících 20 hodin zemřete, vy jedna rakev?

Když doktor slouží 24hodinovou službu v nemocnici, pohybuje se na zhruba podobném prostoru jako ti v letadle. Plus u toho musí pracovat, často ve stresu. Dělají to i ženy, i krásné, s plastikou i bez.

A slyšela jste někdy o mezinárodní vesmírné stanici? 😉 Zrovna teď tam jsou spolu dvě ženy..

Eva

Jsem Vám snad zkazila plánovaný výlet ? Tak to se omlouvám, víte, já když se zrovna nudím, tak napíšu sem do diskuze. Pak už nemusím ten den jít ani do divadla ani do kina a super se pobavím. 🤣 Já tomu běžně říkám pluralita názorů, ale tady je to samej Inšpektór.

Jen tak

tvl, pisete z lecebny?

jaka je vyhoda ve variante letet 2×12 hodin, nebo jednou 20 hodin?

(toliko k blabolu, ze letet s prestupem je … zdravejsi 😀 )

Martin V.

Evo, vy byste měla létat zásadně rychlostí blízkou rychlosti světla, to by vám na pleť rozhodně pomohlo (i bez plastik a bez přískoků). Detaily naleznete zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/Paradox_dvoj%C4%8Dat

Daniel Novák

Rozhodně je zajímavé sledovat vzájemně protichůdné trendy. Na jedné straně čím dál více nepohodlnější sedačky a současně narůstající dolet letadlem.
Doposud pro mne bylo ztělesněním utrpení ve vzduchu 777-300 s deseti sedačkami napříč a 12+ hodinový let. 20 hodin si v takové konfiguraci jednoduše nedokážu představit… aniž bych přišel o zdraví a o rozum.

Eva

Ve jménu pokroku přidejme do kroku, jen ten člověk z toho nėjak vypadává, z toho kolotoče úspor materiálových a mzdových nákladú. Reklamní argumentace – úžasné cestování pro zákazníky ale nevyslovené zústane skryto – rizika a ekonomicky úsporná opatření, protože akcionáři chtėjí víc peněz. Vždyť ta rovnice je tak jednoduchá a v dnešní dobė snad ani jiná nefunguje. A už je to stejně jedno, po nás už nejspíš nepřijdou další lidé, ale roboti co už se kamarádí s našimi dėtmi. To, že to v Česku ještě běžné není neznamená, že už toho není plný svět. Takže chci tím letět, tak letím,… Číst vice »

Jen tak

vase existence je ztrata casu

Pako

Hlupak a jeste hulvat!

Jen tak

nemusite se bat, v takove konfiguraci tech 20
hodin fakt nepoletite.

Y.K.

Tak já nevím, je to nějaký sofistikovaný typ humoru nebo ukázka “trumpetovitosti”?

TGm

Podle času odletu a příletu se bude ve směru do Austrálie se jedná o let včera, dnes a zítra, az v sobotu večer přistanou, bude v Sydney neděle ráno. Tyhle dvacetihodinové lety by se měly nazývat jedině Holzmanovy.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast