Dvacet metrů nad ranžírem. V Brně otevírají novou estakádu, přinese velké změny v dopravě
Nový úsek Velkého městského okruhu v Brně Tomkovo náměstí - Rokytova. Foto: ŘSD
Ke kompletnímu zprovoznění všech nájezdů dojde do prosince.
Inu dnes jsem v 17.10 (dovolim si tvrdit, ze v silnem – byt ne nejsilnejsim – provozu jel ze Zlutaku do Vyskova, jako nejlepsi trasu mi Waze aplikace shodou okolnosti ukazala trasu Hlinky – Zabovreska – Progresova – Husovicky tunel – Provaznikova – Rokytova – Jedovnicka – Novolisenska – Trnkova – slatinsky kruhac – II/430. Z cele trasy je nejvetsim spuntem v tomto smeru nikoliv v diskuzich obavane odboceni z nove silnic na ul. Rokytova (snad az na obcasne zmatky ridicu, kteri nesleduji dopravni znaceni, ale to si asi zvyknou, ze jeden pruh je vlevo a jeden vpravo), ale krizovatka… Číst vice »
dle fotek je to jak vystřižené z konce 80. let – dálnice uprostřed města, když hlavním problémem Brna je extrémní množství auto a nesmyslně podfinancovaná mhd, která je nepoužitelná (a už vůbec nemluvíme o potřebě pořádného Sbahnu nebo „metra“) a žádné jiné levné alternativy se nepřipravují, protože oddělená cyklostezka je asi komunismus
Náhodou, při stavbě za 2,5 miliardy se na cyklisty nezapomělo. Na světlech na Tomkáču máme na silnici nastříkanou stopčáru. Cyklopruh samosebou ne, se nějak nevešel. Se nějak nikdy nevejde….
MHD v Brne funguje bezvadne. Co hulite?
Bezvadně bych úplně netvrdil, těch problémů je dost (například stále velké problémy s preferencí na semaforech), ale souhlasím že nepoužitelná rozhodně není (už jen proto že ji denně používám)…
Zkuste napřed mapu. Střed města je někde zcela jinde. 😉
Až bude v provozu VMO Vinohrady, Ostravská radiála a pokud možno i Bratislavská radiála, tak to začne dávat smysl. Jenž to nebude srív než 2032 a spíš ještě mnohem později.
Do té doby bych ale brzdil optimismus; VMO Tomkovo náměstí a Rokytova jsou krásný stavby, který ale v tuto chvíli nic moc neřeší a končí víceméně uprostřed ničeho. Buď sjedu dolů na Svatoplukovu a budu vlastně ve stejné situaci jako než se s estakádou začalo, nebo skončím nahoře na Vinohradech na Žarošické v kaskádě čtyř semaforů.
Největší špunt bylo právě odbočování na Vinohrady. To teď do značné míry odpadne.
Přesně, typické hlášení z Brna zní „zase to stojí v Židenicích u kasáren“… a ty kasárna teď část provozu mine, navíc kratší trasou (přepona trojůhelníka).
Dále úpravou křižovatky na Tomkáči na mimoúrovňovou by měla stoupnout propustnost pro ty kdo nechtějí „skrz“ ale někde na Dukelské či Karlově odbočují, s předpokladem zkrácení kolon stojících často až v tunelu (což není moc dobré).
Bylo by to ještě lepší kdyby se nekopalo na Gajdošové, ale tam prý akutně praská vodovod takže se jim splní dlouhodobý sen zastavení tranzitu o něco dřív…
Teď bude “zase to stojí přes celý Vincky”, případně “zase stojí celý Poříčí”…
Špunt se spolehlivě přesune do Vinohrad dík zde již zmíněné kaskádě semaforů.
od kasáren se kolony akorát přesunuly o 500 metrů výše pod Akátky … hned první den ráno kolona až k mostu přes Svitavu
Je to minus jeden semafor na tomkaci minimalne…
Mínus jeden na Dukelské… mínus jeden na Karlove… mínus jeden na Markéty Kuncové… mínus jeden na Rokytove… plus jeden na Rokytove („nahoře“, pouze ve směru „do kopce“)… takže podle toho kam míříte, zhruba tři světelné křižovatky mínus.
Nádherná stavba! Už i z těch obrázků je naprosto zřejmé, že to je přesně ten typ stavby, který zlidští široké okolí, výrazně přispěje k pocitu spokojenosti obyvatel v okolí i uživatelů a v jehož blízkosti chce žít každý. Jen houšť a větší kapky, přesně takováto nádherná díla potřebujeme k tomu, aby se nám všem lépe žilo! Škoda, že článek použil v popisu přínosů pro obyvatele málo výstižné slovo „uleví se“, zcela na místě by byl nějaký expresivnější výraz, třeba „učiní výrazně šťastnějšími“ nebo tak něco. Myslím, že po úplném dokončení úžasné estakády vedoucí jim kolem domů stoupne index štěstí obyvatel… Číst vice »
Kritika by měla obsahovat také lepší návrh trasování. Zatím ho tady nikdonepředložil, krom zákazů přeprav a totalitní kontroly nad pohybem lidí a zboží.
Jaká kritika? Já jsem naopak vyjádřil bezbřehé nadšení! Ale je vidět, že totalitní zabedněnci nechápající význam neomezené mobility a takovýchto úžasných staveb jsou stále mezi námi a můj oslavný příspěvek zákeřně mínusují! Ale s takovým my jednoho dne v rámci boje za svobodu zatočíme!
1) podpora snižování přepravních potřeb (územní plánování, hospodářská politika), 2) podpora šetrnějších způsobů přepravy (zahrnutí nákladů do ceny, přednostní zlepšení šetrnější infrastruktury). Opakovat se to dá donekonečna, ale patrně je to zbytečné. Nakonec, na úvodním obrázku je jasně vidět, že nějaké místní vazby a kvalita prostoru nynější technokraty naprosto nezajímá. Ohled na okolí? Ale kdeže. 🙂 Hlavně, že se bude pohodlněji a o to více jezdit auty.
Z toho kvanta příspěvků v téhle debatě je ten váš jeden z mála smysluplných, popisující jediné možné řešení problémů s dopravou. A taky jste to v mínusech pěkně schytal. Bude trvat dlouho, než bezbřehou individuální dopravou zfanatizovaný národ pochopí, že dalšími dopravními stavbami dopravní problém nejenže nevyřešíme, ale naopak zakonzervujeme a zhoršíme.
Fascinující je, že ani opakovaná empirická zkušenost potvrzující, že nové dopravní stavby problémy neřeší, ale pouze přemisťují jinam a násobí, většinu lidí nepřesvědčí o bláhovosti téhle víry.
Estakáda nevede snad kolem ani jediného domu… leda snad někdo že by bydlel v areálu kasáren…? A i tak si myslím že i takový by uvítal místo provozu cukavého před okny provoz plynulý vysoko nad střechou…
Možná jste měl na mysli most přes Dukelskou ale co já vím, máte to psát jasně. Pak jsou z toho nepřesné bláboly.
Máte pravdu, v místech, kudy nová estakáda vede ani v okolí nikdy žádné domy nebyly, nejsou a žádní lidé tam nebydlí. A samozřejmě, mít nad hlavou silniční estakádu, to je jeden ze zásadních vlivů ovlivňujících kvalitu bydlení. Realitní makléři by mohli vyprávět, nemovitosti bez magistrály nad střechou a bez velké dálniční křižovatky v bezprostředním sousedství jsou dnes prakticky neprodejné.
Jistěžě, nemusíte tak často spravovat střechu, semtam díra se snese 🙂
Však vás nikdo nenutí estakádu uživat .Mužete se po stezkách města brněnského pohybovat pěšmo s tuláckou holí v ruce a v kamizole z hrubého plátna nebo na osedlaném oslíkovi.
Ale uklízet koblížky!
Vypadá to že na celé estakádě je rychlost omezena na 60, což je při těchto rozhledových podmínkách hodně útlocitné až nesmyslně málo. A vůbec to nedává smysl, když stejná rychlost je i v Husovickém tunelu, kde jsou o řád horší podmínky a ještě tunel. IMHO bude tento nesmysl dodržovat málokdo. Na tu estakádu patří minimálně 70 ne-li 80, jako je běžné na jiných částech VMO.
A bavíme se o dočasné rychlosti před kolaudací, nebo návrhové rychlosti?
Bavíme se o rychlosti, která je tam teď. Pokud máte nějaké podrobnější insider info, tak sem s tím.
V případě VMO Tomkovo náměstí i VMO Rokytova se jedná o navrhovou rychlost.
A nějaký argument kromě pocitu?
Pořád je to dopravní stavba v intravilánu města, vedoucí v těsné blízkosti obytné zástavby, s malými vzdálenostmi nájezdů a sjezdů.
Chápete, že ne všechno, co má víc pruhů, je automaticky dálnice?
Prosím vás, projeďte se Vy trochu po Brně a zjistěte si, kde všude se jezdí 70, 80 nebo i 100 uprostřed zástavby a na jakých parametrech, když je tak zmiňujete. Konkrétně třeba zkuste Kníničskou, kde se jezdí 70 a zítra si to hned srovnejte s parametry estakády.
Souhlas že 60 je tam fakt žalostně málo, zároveň však bude určitě háček v plnění hlukových limitů.
Nemá cenu z toho dělat rychlostní „schodiště“. Tam kde jsou odbočovací/připojovací pruhy (před mostem přes řeku, za ním) je šedesátka naprosto namístě, a na těch 200 metrů nad nádražím to nemá cenu zvyšovat, ještě nějakej pošuk provalí zábrany a sletí z „tupého“ konce…
Na D1 to taky svádí k porušování 130, nicméně rozumné to není (kromě zcela ojedinělých okamžiků kdy je (skoro) prázdná).
Chudáci řidiči to neprojedou za minutu, ale za minutu a čtvrt…
Při relativně malé vzdálenosti křižovatek a průpletových úseků je 60 km/h optimálních. Komu se to nelíbí, může jet kolem kasáren průměrnou rychlostí 6 km/h.
Jak je to s trolejbusy, neměly by být na estakádě dráty? Linky 25 a 26 jsou zkrácené na Štefánikovu Čtvrť pouze dlouhodobě dočasně.
Měly, ale zatím je brzy. Ovšem stožáry jsou připravené a výložníky taky. Zatím visí jen část stopy od Karlovy ulice po sjezd na Tomkovo náměstí.
Zkuste vysvětlit, k čemu potřebuje trolejbus výložník? 😉
Žeby tehdy když (vzhledem k poměrně velké šířce „od pangejtu k pangejtu, neboli mezi stožáry na kraji komunikace) se raději než natáhnout nosné lano přes celou šířku vyplatí na každé straně dát poměrně krátký výložník, na který se posléze zavěsí trolej?
Při jízdě po estakádě by taková linka vynechávala docela dost zastávek, nemyslím si že by to měly 25/26ky dělat. To spíš tama poslat nějakou „expresní“ linku ve stylu E56, která ale klidně může být v autobusech/duobusech a troleje na estakádě by pro ni byly celkem drahý „špás“…
Spíš si pospíšit aby všechny nové trbusy měly baterku aspoň na 2-3km, pro objíždky při výlukách a mimořádnostech…
Vynechá přesně zastávku Židenice, kasárna. Tedy jednu, kozsek vedle he Svatoplukova. Uvažuje se o expresní lince E72, případně obdobného značení, která by jela z KrPole, potažmo Řečkovic Husovickým tunelem a estakádou na Vinohrady a dále do Slatiny na Černovickou terasu. O tom už se mluvilo před cca 10 lety.
Vynechá též Akátky (pokud by se nepřesunuly výrazně „výš“ do kopce) a Údolíček, plus znemožní závlek přes Starou osadu…
Ony se zruší dráty na Starou osadu, kvůli tomu? Odbočka nelze zřídit? Ale šlo by. Jen netušíte kde že ty dráty přesně budou, tak fabulujete. Dokonce se nemusí rušit a měnit jediná zastávka a od prosince mohou.jezdit trolejbusy po části estakády. 😉
Pokud říkáte estakáda i mostu přes Svitavu tak tama samozřejmě jezdit trolejbus bude…
Takže se pobavíme v prosinci říkáte?
„Dráty“ povedou tak jak do teď. Tzn na VMO budou pouze v úseku mezi Karlovou a Tomkovým náměstím. Expresní spojení po estakádě a výhledově tunelem pod Vinohrady budou zajišťovat autobusy.
Příjemně překvapily klopené oblouky na nájezd do Husovického tunelu, naopak nechápu jen jednopruhové odbočení z Rokytovy na estakádu, když hned za odbočením jsou zase pruhy dva (a pak se sbíhají zase do jednoho, bo od kasáren se logicky) čeká větší zátěž, takže připojení z Karlovy bude do otevření tunelu pod Akátkami dvoupruhové. Snad Brněnské komunikace budou pečlivě vyhodnocovat změnu dopravních proudů a přizpůsobí jim signální plány na křižovatkách Svatoplukova-Rokytova (včetně změny řazení – na levé odbočení do Rokytovy bude stačit jeden pruh) a Rokytova-estakáda (tam by asi měla být preference směru estakáda – Vinohrady, bo po Rokytově na Svatoplukovu pojede… Číst vice »
Tak křižovatka estakáda x Rokytova bude podle všeho dynamicky řízená, takže se délky zelených budou odvíjet od reálné poptávky v čase, což je jediné vhodné řešení… Koordinace křižovatek na Žarošické je vzhledem ke vzájemné vzdálenosti křižovatek pouhých 200m možná vždy pouze v jednom směru. Je fyzikálně nemožné tady zkoordinovat oba směry na hlavní zaráz, tak aby vůbec zbyl nějaký prostor na zelenou z vedlejších… Koordinovat jde snadno křižovatky vzdálené 500-700m od sebe v závislosti na rychlosti mezi nimi a přizpůsobení délce cyklu..
Domnívám se že při jednopruhovém odbočování z Rokytovy jde o to aby se nevyskytla kolize že někdo z levého pruhu odbočí doprava, zatímco někdo z pravého zkusí jet rovně… šlo by to odstranit pokud by se na Rokytovu před odbočením vešly (bez problému) tři pruhy, což si nejsem úplně jistý… ale stojí to vůbec za to? Nebude kapacita odbočení doprava bohatě dostatečná (plynulá, bez křižovatky…)? Ty pruhy při průjezdu směrem dolů „nad kolejištěm“ a nad Karlovou tam jsou (všude nejmíň dva, místy tři), „akorát“ jsou v celé délce „vyšrafované“… doufám že se jedná o dočasné značení než bude vše hotovo… Číst vice »
Proč stát nepřispívá i Praze?
Protože Brnu také nikdo nepřispívá. Komunikace patří státu a je ve správě ŘSD.
Přispívá, cestou pražského kraje… malému Brnu musí pomoct velký Jihomoravský kraj.
Stát platí dálnice, silnice I. třídy. Nižší třídy komunikací jsou v majetku krajů, místní měst. Na D0 stát přispívá, ostatní je už v majetku města. Praha má sama osobě největší příjmy z rozpočtového určení daní, v některých ohledech až 3x větší než srovnatelné kraje.
Když se podíváte na rok 2022 tak SDFI, rozdělil krajům na silnice 6 mld. Kč, Praze 0,6 mld. Kč.