Dva vlaky Českých drah jely proti sobě, výpravčí zapomněl použít generální stop
U Jihlavy jely dva vlaky proti sobě, zastavily 28 metrů od sebe. Foto: Drážní inspekce
Od srážky dělilo vlaky 28 metrů.
Od srážky dělilo vlaky 28 metrů.
Událost z loňska, ale chápu že musí být klikbaitovy titulek..
Hm, ale závěrečná zpráva je z minulého týdne. Ono to chce číst více než ten údajný klikbajtový titulek.
Proč reagujete, když jste komentář nepochopil? Navíc proč reagujete nesmyslně, když z obsahu komentáře je jasné, že článek pod titulkem byl přečten?
Ty jo, celych 24 cestujicich v obou vlacich. A to se vyplati
Máte loňský kalendář?
„K události došlo 23. dubna ve 22:39.“
Nebo v sobotu v půl jedenácté večer očekáváte kolik cestujících?
24 lidí, kteří tam byli při příjezdu složek.
Jestli tam byl někdo fyzicky v pohodě a kašlající na pravidla, tak utekl (třeba i použitím nouzového otevření dveří).
Pozdě večer. Zrušením okrajového vlaku by klesla odpolebí poptávka (nepojedu na směnu vlakem, když bych se nedostal zpátky)
V ČR je ročně projetých nekolik stovek návěstí. Nevím co se tady v tomto hrabete jak v h…nu. Nemáte co na práci šotouši??Ukazuje to na velký problém mnoha faktorů. Školeni, přepracovanost, špatné zabezpečení, systém vůbec jakým se řídi a koordinuje doprava ze strany SŽ, přebujelost předpisů, odpočinky a hlídaní směn, fakt že se prakticky vůbec nepočítá s chybou strojvedoucího atd atd atd.
Není náhodou problém v tom, že tady nemáme NIC, co by tomu zabránilo? (ETCS taky nebude VŠUDE)
Akorat dle velkých plánů, tedy snů, má být zabezpečovač všude. Ale Česko.
Vzhledem k tomu, že i DI usoudila se tímto zabývat (což není při každé projetí návěsti), tak zjevně nejde o takové hrabání, jaké píšete.
Raději pomíjím, že došlo k potenciálnímu ohrožení cestujících ČD, potažmo i pracovníků ČD, což z mého pohledu rovnou vylučuje možnost, že by šlo o ho.., ehm, banální věc.
Možná by nebylo od věci říct do všech zpráv, že generální stop s příchodem nové modernější techniky už prakticky neexistuje. A že 80% vlaků prostě takto zastavit neumí.
Ale bacha, budeme mít ETCS. Tak že netřeba řešit že to teď je totální guláš. Budeme mít lepší zítřky, asi…
To je zas ckabek
Jo, ckabek je fakt super 🙂 A teď ještě česky…
Nepoužil generální stop, ale snažil se vlak zastavit jiným, míň vhodným způsobem, takže jen nečině nepřihlížel. Nedivil bych se, že kdyby nikomu nevolal a vypověděl, že si zrovna této situace v daný moment nevšiml (například kvůli jiné pracovní činnosti), tak má možná paradoxně míň problémů.
A vedl ten míň vhodný způsob k horším výsledkům? (Dovolal se výpravčí později než by to trvalo přes TRS? Pokud se dovolal stejně, tak to nebyl horší postup)
Tak na to bych vážně nevsázel. A už vůbec bych to nepovažoval za návod, jak se vyhnout „problémům“. Zanedbat to a neudělat nic je náběh na trestný čin, narozdíl od postupu sice méně vhodného, ale účinného.
Ano, možná se ho budou snažit vylít, protože narušuje iluzi bezchybnosti. Za mě má štít čistý.
Spíš se jen snažím poukázat na tu absurditu. Člověk, který alespoň něco udělá může mít víc problémů, než kdyby nedělal nic, jen protože to nebylo provedeno správně, i když výsledek je stejný.
Tak tady nejde o to proč to udělal méně vhodnou cestou, jako o to, že by se měli u SŽ poučit, že nějaké brebentění na školení ještě neudělá automatizované návyky.
V té zprávě Dopravní inspekce mě zaujalo, že strojvedoucí Os vlaku směr H. Brod, který tu událost svým opomenutím způsobil, má „vedlejšákovou“ živnost s údajným (dle svého vyjádření) rozsahem cca 8 hodin měsíčně.
Že se mu pro tak malý rozsah ta živnost vyplatí…
Ledaže by těch hodin bylo reálně více.
Pardon, samozřejmě Drážní inspekce.
Proč by se mu nevyplatila? Za živnost se platí jen jednorázový poplatek 1000 Kč za zřízení, pak už nic.
Patrně to není jeho hlavní zaměstnání a prostě občas dělá někomu něco za peníze a jelikož je poctivý, tak to nedělá na černo, ale má živnost a odvádí z těch vydělaných pár korun daň.
O. K., vyjádřil jsem se nepřesně.
Neměl jsem to na mysli ve finančním vyjádření, ale že mu stojí za to ten živnosťák kvůli tomu mít či kvůli tak málo hodinám řešit koordinaci práce s jeho směnami apod.
Ale O. K., i to je možná mimoběžné.
Druhou věcí, kterou jsem ale tímto chtěl naznačit, je že jde o vyjádření, které může, ale potenciálně také nemusí, být pravdivé.
Jestlipak (by) Drážní inspekce zjišťovala nějakým dalším způsobem jeho pravdivost?
A víme na co má ten živák? Jestli je muzikant a hraje 2x měsíčně půl večera, tak to zhruba sedí.
A není to jedno? Není to náhodou jeho věc? Ať si ve volném čase dělá co chce. Nebo budeme zkoumat jeslti byl ráno kakat a co jedl k večeři?
Kdyby někdo chyboval kvůli přepracovanosti/nevyspalosti (nebo něčemu jinému co způsobí pomalou reakci/chybný úsudek/co hůř mikrospánek,…) je správné snažit se to omezit.
Samozřejmě, živnostňák není jediný indikátor, nemusí mít živnost aby si „ve volnu“ makal na chatě atd., dokonce pokud živnost má, spíše si bude dávat pozor a řadit to do práce.
Jdi s tou komunisticko fašistickou závisti někam do Ruska. Když neco umíš, tak to dělej. Ale to je v ČR tak 7% lidi, 20 % z nich podobným způsobem všem hází klacky pod nohy a zbytek se veze. Závist …
Jaká závist?
Já naopak namítám, že je možné, že reálně těch „vedlejšákových“ hodin mohl odpracovat víc než jen 8 měsíčně.
Chybujícímu strojvedoucímu nemám důvod cokoliv závidět.
Strojvedoucímu Os 8376 (RS1) dát flastr. Strojvedoucímu Os 28 305 nějaké ocenění. Výpravčího bych z toho vynechal.
Za mě systémová chyba SŽ, po projetí „Stůj“ a říznutí výhybky bych očekával aktivování GS automaticky.
Stejně tak, jako projel stůj nedopatřením tenkrát, projede ji klidně i po deseti flastrech. Flastry řeší jen to, pokud někdo porušuje něco záměrně, tedy třeba řidič auta, který si řekne, že ta červená se sotva rozsvítila, že to ještě sthne projet. U drážní dopravy nikdo neprojede stůj vědomě, takže nějaký flastr neřeší vůbec nic. Spíš by se po vzoru letectví mělo řešit, proč to projel, jaké k tomu vedly okolnosti a co změnit, aby se to už pokud možno neopakovalo.
No já nevím, u jiného článku mi zřejmě odpovídal strojvedoucí, že prý nemá čas koukat na návěstidla, že prý musí volat do stanice před sebou, že vyjíždí a následně volat do stanice za sebou že vyjel.
Tak a teď nevím.
Tady v tom případě strojvedoucí nikam nevolal?
Je v tom pěkný holubník.
Někdo volá a někdo jede na červenou, super.
Nevím, co flastry řeší, ale všimni si, že u nehody na silnici dostane viník flastr vždy. A málokdy to asi udělá schválně.
U kapitalistů na Západě mají u každého návěstidla magnet, který v případě návěsti „Stůj“ okamžitě automaticky odpálí ventil a aktivuje rychlobrzdu. Mně se to také velmi libí, neb než někdo vymyslí, že má dát generální stop, uplyne spousta času a zda k srážce dojde či nikoli bývá otázkou náhody a štěstí. Velmi často též dispečeři argumentují stylem, „dvacet let jsem generální stop nepotřeboval, tak mne to nenapadlo…“ (viz řada dřívějších zpráv Drážní inspekce). Lze to pochopit, nejde o rutinní činnost, která by byla pravidelně trénována.
A tak, já to docela chápu. Když vidí, že mu jedou proti sobě vlaky, tak to je panický atak jako prase, krev plná adrenalinu a přitom to moc čistě nemyslí (nikomu upozorňuji), není to klídek jako když si tu kvákáme u klávesnice.
Tady fakt funguje nejlépe nacvičená rutina a zdá se, GS se nějak necvičí, ani mentálně, ani prakticky. Cokoliv za možnosti vymýšlet místo naučeného jednání vede k tomu, že to lidi pod tíhou situace nezvládnou udělat správně.
Velkým varováním je i tragická nehoda u Bad Aibling 9.února 2016 (čelní srážka dvou osobních vlaků), viz též https://www.youtube.com/watch?v=NLjc1j83Lj4, pozor záběry jsou drastické. Výpravčí odbavil dva vlaky proti sobě (jednomu dal nevědomky volno a druhý pak násilím poslal na trať na přivolávačku v domnění, že ten první čeká na křižování). Omyl si uvědomil, ale než vymyslel, která dvě tlačítka na radiostanici zmáčknout, tak nejdříve vyslal signál jinam a pak už bylo pozdě (12 mrtvých, 90 zraněných). Vyšetřovací zpráva doporučuje postupy zjednodušit a aplikovat naprostou blbuvzdornost, aby to snadno zvládl i člověk v nervech a stresu.
GS se „cvičí“ tak, že když výpravčí vidí nebezpečí a vymyslí, že to GS může zachránit a vnitřní vyšetřování zjistí, že to nebylo tak nebezpečný, tak výpravčího „sejmou“. Příklad z praxe – v jedné nejmenované stanici vlezli před projíždějící vlak lidé, výpravčí vlak zastavil GS a přišel o prémie. Že hrozili přezkouškama netřeba dodávat. Při takovém přístupu se nedivím, že se výpravčí „bojí“ GS použít a ve stresu si na něj ani nevzpomene…
To bych rád viděl to odůvodnění odebrání prémií.
Jsme Svejci, místo pochvaly pokuta
Ono by opravdu hodně pomohlo, kdyby se některé věci a postupy přebraly z letectví. Tam je řešení kritických situací, reakcí na ně a následné řešení příčin dotaženo téměř k dokonalosti a spousta z toho by se poměrně snadno dala na železnici aplikovat taky. Třeba základem je to, že se upustilo od automatického trestání chyb, ale soustředí se na to, proč se chyba stala a jak jí předcházet. Tohle dokud se nezmění, bude to pořád stejné. Žádné flastry nezabrání tomu, aby někdo nedopatřením projel stůj.
Taky se tomu v letectví říká „kultura“. Bezpečnostní kultura. Není to nějaký ordung shora, je to systém, kterým musí začít žít a respektovat jej odsdola nahoru.
Spousta výpravčích nezvládlo při zkoušce adresný stop, tam musí zadat číslo vlaku a báli se aby nespustili generální. Raději jsem ho spouštěl sám.
Kupodivu to měli i socialiste na východě. A maji dodnes.
Já chci sedět v druhém voze a pojedeme na výlet ( na Slovensku mají v téměř každé stanici výpravčího na perone ) tady hodně PC na dálku ..
Povel k zastavení vozidla umí dát funkce VNPN (výstraha při nedovoleném projetí návěstidla). Vozidla jsou identifikována počítači náprav a každý jejich průjezd je posouzen s ohledem na postavenou jízdní cestu dle elektronického staničního zabezpečovacího zařízení (pokud VNPN umí). V případě nedovolené jízdy vyšle tato funkce varování výpravčímu a rádiově pak povel k zastavení vozidel.
To ano, ale průser se řeší ex-post a to zprostredkovaně ještě k tomu.
O tom, že se může jet na nouzové spojení už ani nemluvím.
Ty prostě hledáš zařízení který úplně samo a vždy zabrání jakékoliv nehodě. Tak to good luck
On hledá zařízení, které dokáže zajistit neprojetí stůj a světe div se existují už přes sto let.
Jasný vy furt orodujte za 100 let starej vynález magnetu v kolejích. Protože vám připadá úplně dokonalej a zachránil by všechno. Vypadá to jednoduše ale není to samospasne. A hlavně to neumí zastavit ten druhý vlak. Neumí to přenášet navesti. Zrovna v tomto případě by jeden zastavil a druhej to do něj na výhybkách narval. Pak byste pindali jak tam mělo bejt GS
Jeden by zastavil mezi stůj a námezníkem, druhej by si pravda v klidu jel dál a nebyla by to jeho věc.
Tak toto 91 let staré zařízení je stale účinné. Kupodivu i do rychlostí 160 km/h. Ano, nepřenáši barvy. Ale umí spolehlivě nekorektní jízdu vlaku zastavit.
V konkretnim případě by skutečně jizdu projedšího vlaku zastavil.
Druhý vlak by zakezelo jde by se nachazel. Jestli pred vjezdovým návěstidlem, nebo za ním. Pred i toho by zabezpečovač zastavil.
Jinak by se viděly vlaky na větší vzdakenost, jelikož PZB počitá s prokluzovými vzdalenostmi, což je u nás termin neznámý. Z toho plyne i jiné rozmistnění návěstidel a magnetů u nich.
Ani jinde to není růžové, např. v Německu se ty prokluzové vzdálenosti (Durchrutschweg) dost pedantsky dodržují, ovšem na ÖBB Infrastruktur to už tak slavné není (velká kritika, že v minulých desetiletích se mnoho stanic „plíživě“ upravilo a prokluzové vzdálenosti mezi návěstidlem a kolizním bodem při rekonstrukcích zmenšily). Bylo z toho několik nehod a ředitele ÖBB Infrastruktur novináři halasně vyzývali k odstoupení. V každém případě se v minulých letech dostrojilo více než 1000 magnetů.
A použivaji se dodnes s vysokou mirou spolehlivosti a účinnosti.
Ja ho nehledám jelikož jsou vynalezena mnoho desetiletí před mým narozením. A to mi letos bude 63.
Nezabrání jakékoliv nehodě, ale vemi mnoho nehodám zabránilo.
Ano a u mnoha nehod taktéž snížilo kolizní rychlost díky tomu, že to začalo brzdit okamžitě po projetí stůj. Následky byly pak jen zlomkem těch potenciálních.
Tahle ne vždy funkční hrůza neměla nikdy existovat a mělo se investovat do zastavení vlaku PŘED projetím návěstidla.
Něco jako čtečka myšlenek nebo tak nějak?
Něco jako čtečka otáček schopná to odměřit od předvěsti. PZB to umí i bez čtení myšlenek.
Ale ano, prasklé nápravě vlakový zabezepočvač nezabrání. Prasklé kolejnici taky ne a padajísímu mostu taky ne. Podobně jako je cedník nanic, když chcete zalévat zahradu.
Ono jaksi není probém „drát od červené“ propojit s „magnetem“ kus před klackem a taky, pro jistotu, u klacku.
Ta čtečka myšlenek se v zahraničí jmenuje „magnet 500 Hz“ (doslova fünf hundert Hertz).
Výpravčího z toho nemůžete vynechat. Když jeden lidský faktor selže, on je ten faktor který to může ještě zachránit.
Flastr strojvedoucímu nic neřeší. Lidi dělali, dělají a budou dělat lidské chyby, žádné flastry to nevyřeší. Jediné co pomůže je analýza situace proč to přehlédl a hledání jestli se tam nedá něčeho vyvarovat a technické prostředky, které na lidské chyby dohlíží.
To se bavíte o jiném systému. GS lze obsloužit pouze ručně a to výpravčím. U tohoto systému automatika není.
GS môže byť ovládaný funkciou VNPN elektronického stavadla. Bohužiaľ zrovna v Jihlave táto funkcionalita k dispozícii t.č. nie je.
Zase povídáš své výklady.
To víš,že umí.
Bych očekával, že od toho je VZ, třeba ETCS.
Jak se dá zapomenout na něco, na co máte jen několik sekund?
Vůbec mě to nepřekvapuje. Nedávno jsem se setkal s případem, kdy mi výpravčí neuměl nadiktovat ani PV. Prý s tím nemá zkušenosti. Takže pokud někteří neovládají základní věc, těžko jim vyčítat, že neumí něco, co použijí max. 1x v životě.
Souhlasím. Kvalita strojvedoucích i výpravčích jde rapidně dolů…
Ano, máte pravdu. Jen pro upřesnění. Osobně považuji za hloupost házet všechny výpravčí do jednoho pytle. Musím říct, že znám víc těch, kteří jsou naprosto profesionální a je radost s nimi spolupracovat. Stejně tak je to i se strojvedoucími. Jsou ti dobří no a pak ti druzí…Spíš jsem chtěl poukázat na jednu věc. Pokud je možné (systémově) pustit do provozu někoho, kdo má problém sepsat rozkaz, těžko ho stejný systém může připravit na řešení krizové situace
Nejen strojvedoucích a výpravčích. Lze říci, že kvalita většiny pracovníků jde rapidně dolů. Já s nostalgií vzpomínám na doby, kdy jsem 25 let zpět začínal a měl pod sebou řidiče. Chlapi , se kterými jsme si sice čas od času vjeli do vlasů , ale já jsem věděl, že se na ně mohu spolehnout a že si svoji práci odpracují jak mají. Tito lidé jsou dnes v penzi , je jim něco mezi 70 a 80 lety … a jejich místa zaujala totální svoloč, která by nejraději chtěla obrovské peníze a za tyto odvést pokud možno žádnou práci. Lidi, kteří… Číst vice »
Typické důchodcovské kecy.
Já jsem osobně použil rozkaz PV poprvé až letos začátkem Března, když jsrm měl ztrátu komunikace s vjezdovým návěstidlem. Tedy po více jak 2 letech co vypravčího dělám.
Když si vzpomenu na minulost , výpravčí v některých stanicích musel umět prodávat jízdenky (musel znát tarif, uzávěrky atd.), musel si umět poradit s vozovou dispozicí, odbavením vozové zásilky, nákladní pokladnou a s dálnopisem… Ze železnice jsem již dávno pryč, ale přijde mi , že současný výpravčí musí umět pouze zlomek toho, co musel uměl výpravčí v některých stanicích před třiceti lety…
Protože by to ta současná generace, co umí především plkat totální kraviny na sociálních sítích, na mobilu střílet nestvůrky nebo čumět na stupidní videa, prostě nezvládla. Navíc jsou to absolutní nemakačenka, co chtějí jenom souložit, mít peníze a nicnedělat (a co nejvíc jíst).
Paušalizace vám jde dobře.
Osobnú kasu mali ešte nedávno, celá vozňová dispozícia a nákladná pokladňa, čo si ju pamätám, bola o vypísaní troch nie úplne zložitých lajstier a zavolaní „priateľovi na telefóne“ a miesto dialnopisu majú niekoľko pomerne zložitých IT systémov, ktoré nahrádzajú o.i. traťových dispečerov, takže reálne je tá práca úplne rovnako zložitá.
Nedivte se. Jsou stanice, kde se dokonce za 24 hodin ani jedinkrát nekřižuje a výpravčí jen postaví průjezd. Opravdu si někdo myslí, že při takové činnosti časem neztratí profesionalitu pro budoucí řešení nenadálé mimořádné situace, natož aby správně použili generální stop?
Tak předpokládám, že ani ve velkých stanicích nepoužívají výpravčí pravidelně GS. Tohle by se mělo trénovat na simulátorech.
Rád bych se zeptal místních výpravčích, jaký máte výcvik/školení a kolikrát v roce pro krizové situace?
Mají velký kulový. Ostatně na to si na železnici nehrajem. Řešit krizové situace, předvídat a hlavně školit tak jak se na 21. století patří. Za každou chybu na dráze stejně může strojvedoucí. Aspon takhle to říká předpis. Takže výpravčí jsou v klídečku…
Ano, strojvedoucí jsou největší chudinky. Můžete školit a cvičit kolik chcete, ale když se vám to stane v reálu a ještě navíc poprvé, tak pod tlakem můžete reagovat úplně jinak. Nikoho neomlouvám, ale tak to prostě je.
Ale v tom je právě ta profesionalita, aby pracovníci byli řádně vyškoleni i pro mimořádné situace, nejen pro běžný provoz. Piloti letadel také musí být na trenažérech řádně vyškoleni i pro situace, do kterých se s největší pravděpodobností v praxi nikdy nedostanou, ale pokud taková situace nastane, závisí životy cestujících i jejich vlastní na tom, aby je zvládli přesně podle předpisu.
Školení jsou, ale jak jsem řekl. To jak kdo zareaguje se ukáže, až se něco v reálu stane.
Souhlasím, že jsem to otevřel v domnění, co se kde dnes zas po**alo. A ono je to informace o rok staré MU..
Přesně. A to zrovna dneska dávali v bedně film mimořádná událost.
Tak GSM-R třeba GS (zatím) nemá… A protože se TRS postupně ruší a místo toho se nasazuje GSM-R, tak se vůbec nedivím…
Ale má, už 5 let.
https://youtu.be/gQMS0c01u1A
To, že Marconi nahraje na YT propagační video ještě neznamená, že to tak je i ve skutečnosti… Jo, GSM-R má to tlačítko. Ale to funguje tak, že všem strojvedoucím v dosahu opakuje text: Všechny vlaky Stůj… Ale fyzicky to ten vlak nezastaví. Takže tu laskavě nekecejte!
Kecas leda ty. Fyzicky vlak zastaví brzdy které aktivuje strojvedoucí jakmile se mu tam tahle hláška objeví. Sedí u toho vždy a tohle úplně stačí, fakt pochopí že je průšvih a udělá to rychle. Není to napojené schválně protože jak jsem už psal jsou situace kdy by nebylo vhodné a bezpečné
A když strojvedoucí omdlí, tak ho nezastaví nic… GSM-R je krok zpět! Ale frajeři jako vy si to nepřipustí… Složitý a na ho*no… Na TRS stačilo zmáčknout GS a vlaky stály! Na GSM-R bude prodlení, než to výpravčí zmáčkne, než si fíra uvědomí, že má zastavit… Kecy, kecy, kecy…
Nepij!
Frajere, případ na TRS, kdy kolega na Kolínsku cosi zpackal a výpravčí se jej pokoušel zastavit GS, přičemž všechno zastavilo a dotyčný vlak pokračoval spokojeně dál jste patrně nezaznamenal. On totiž fíra ke všemu ještě neměl naladěnu správnou stuhu. Tolik k TRS.
Neustálé přelaďování kanálů za jízdy vlaku je u TRS důvodem značné nespolehlivosti generálního stopu. Například z Ústí do Třebušic přes Úpořiny se na 50 kilomotrech musí přeladit 4x .
Nemusíme chodit moc do minulosti, Řejlovice 2015.
A když na TRS nepřeladí kanál…
Zato na TRS nesmie byť v okamihu vysielania v signálovom tieni, musí mať naladený správny kanál, nesmie prebiehať hovor, a neviem čo ešte všetko ďalšie.
A má drážní úřad statisticky vypočítánu reakční dobu na „TRS“ a „GSM-R“, aby s tím v případě události mohl pracovat ?
No jo, ale to by to TRS taky muselo fungovat všude a ne, že zajedete za skálu a nemáte signál. Jak vlak zajel za Mokropeský most, tak přes TRS jste se s ním už nedomluvil, takže když vlak zůstal na zastávce Černošice-Mokropsy, tak si s ním bez mobilu nikdo nepokecal.
Navíc nemusíte neustále jak idiot každých 30 km přepínat stuhu, navíc jednou výpravčí, jindy dispečer.
U GSM-R máte celou směnu klid a vyjma čísla vlaku a funkčního čísla nic nepřepínáte.
U GSM-R nemusí strojvedoucí přepínat stuhy, vlaku se dovoláte napříč republikou, protože je to telefon a telefonním číslem je číslo vlaku.
S brzdami to samozřejmě propojené je. Jen ne povinně, protože to není součástí standardu ERTMS.
Kecy ale od tebe. Nic vic nic miň.
S tímto nemohu souhlasit. Jako montážní pracovník jsem již namontoval x RDST s připojením na VZ ventil přes relé na GSM-R stop. Dělali se pak i funčkní zkoušky, kdy při příchodu stopky došlo k vypuštění vzduchu. Je to i lehce přidatelné. Stačí do obvodu TRS stopu přidat sériově kabel na relé v GSM-R bloku. Je pravda, že záleží na dopravci a často je funkce zakázaná a kabel je pouze připravený a trvale v blokaci. Nevím, jak to mají třeba ČD, ale fyzicky lze vlak lze zastavit a úprava na stopku je vcelku i jednoduchá.
Tak se uklidni a nekecej tady průjmy.
Osobně hsem byl na mašinách na ktetých sr GS v GSMR zkoušel a fungoval v pohodě, bez problémů. Na RDST z českou SIM kattou je tati funkce v činnosti.
No a na zahraniční registrace je v nouzi onen hlasový generator STOP, STOP.
Ono se totiž i zahraničí predvaděl náš GS, ale z bezpecnostních, ano z bepečnostnich důvodů jej nechtějí. Oni totiž na takovéto situace mají mnoho desetiletí skutecný vlakový zabezpečovač, který ma tu schopnost skutečně jizdu vkaku kolem navěstidel zavezpečovat
Čili rúzné GSy, kvíkatka apod, jsou jenom národní substituční zařízení.
.
Ale má. Jen oproti TRS neumí vlak zastavit (u GSMR implementace na kohout VZ je finančně náročná, tak to moc dopravců nemá). GSMR umí vyhodit „STOP VLAK“ – rozezní se plechová huba – a nebo „NOUZE VLAK“ – přeruší všechny hovory.
Dávám palec dolu, protože GSM-R prostě ten vlak nezastaví… TRS to umí skvěle… Popravdě i ta firma se diví, proč si jednoduchý a funkční TRS nenecháme…
TRS to umí skvělě… ale u Velvět se to nepovedlo.
Mnoho malérů TRS na železnici skutečně odvrátil. Pokud ovšem strojvedoucí nemá navolenu na radiostanici správnou kanálovou skupinu, je jeho vlak nezastavitelný. Za to nemůže systém TRS, byl tak na základě požadavků drah v minulosti vyvinut, ale strojvedoucí Unipetrolu, který nerespektoval při výjezdu z UNL příslušnou návěst s kanálovou skupinou … dobře to víte. TRSka tehdy zastavila vše, co bylo na kolejích, fungovala velmi dobře … kromě vlaku Unipetrolu. Pokud by strojvedoucí naladil správnou kanálovou skupinu při výjezdu z UNL, jak mu nařizoval radiovník ( navíc měl povinnost při změně kanálové skupiny provést i D-test ) a za jízdy by usnul… Číst vice »
Kdyby měl z UNL správně nastavený kanál, hned za Koštovem by měl zase špatný kanál,protože tam musí mít přeladit. Kdyby za jízdy usnul/zkolaboval, zastyví ho VZ (SIFS,KBS, Mirel, LS..).
Jenže VZ bylo vyplé.
Takže máme zabezpečení, které reaguje v případě chyby strojvedoucího, jen se předpokládá, že ten samý strojvedoucí při obsluze neudělá chybu.
Čo si, Kefalín, predstavujete pod takýmto termínom „argumentácia kruhom“?
A co povinnosti vypravčiho ve stanicich kde je poblíž radiovnik, kdyz se mu D test vlaku neukázal? Kplik výpravčích za ty léta jednalo podle předpisu? Z11 platí nejenom pro strojvedoucí.
Jinak konečně letos bude na severu aktivovano a zpuštěno GSMR.
Ono se to nepovedli v mnoha místech .
Pokusím se vysvětlit. Protože TRS funguje na analogickém principu kdežto GSM na digitálním a umožňuje přenos daleko více dat a to je třeba kvůli plánovanému ETCS. Fyzicky samozřejmě přenos probíhá na nějaké frekvenci u obou systémů jinak to ani nejde, to je fyzika. Rozdíl je v fyzicky v tom že digitálnímu přenosu stačí k přenosu stejné informace o hodně užší rádiové pásmo ( díky digitální kompresi). Ze stejného důvodu se ukončilo vysílání televize analogově a přešlo se na digitál. Do pásma kde byl dříve jeden program se jich díky tomu vejde desítky.
princip je analogovy ne analogicky
Analogový ne analogický pane profesore. 🙂 Hlavní výhoda digitálních „rádií“ je, že umí handower. Tedy automatizované udržování spojení, situaci, že BTC stanice si klienskou stanici předají, ty se kromě toho mohou přeladit na jinou frekvenci bez ztráty spojení. Komprese a užší pásma tam jsou také, ale to nemá vliv na „automatizaci obsluhy radiové stanice“.
Technikálie ohledně udržení čistého příjmu prostě nejsou na obsluze, síť to zajistí sama.
Ano studente, díky, zřejmě automatická oprava. Jak si můžete všimnout dále v textu je to správně. Jsem rád že dáváte pozor.
u TRS musí strojvedoucí přepínat kanálové skupiny, jinak nefunguje. … třeba MU z roku 2015 (srážka Nex a Pn)
Na mnoha místech je TRS rušena, což stěžuje hlasovou komunikaci.
Nahrazovat skutečný vlakový zabezpečovač jakýmsi rádiovým udělátkem je taková z nouze ctnost.
To je česká cesta.
Skvěle? Asi mi něco uniklo. Spíše umí to pokud: je signál, je volný kanál, není zrovna naladěná jinam…
Nenechame jelikož už dnes jsou dokonalejší radiosystémy. TRSje výběh.
Implementácia u GSM-R na kohút VZ je úplne rovnaká ako na TRS. Na mnohých vozidlách, ak to tak už nie je, tak je to v rovine konfiguračnej/SW úpravy, pretože za ten drát k VZ ťahá tá istá vysielačka čo zaň ťahá pri TRS generálnom stope.
Ste úplne mimo. GSM-R sa nechá z pohľadu GS vybaviť úplne rovnako ako TRS. Vysielačka má výstup, ktorý sa zapojí na príslušný vstup VZ (či už LSIV, LS90, LS06 alebo Mirel) a môže sa ťahať za brzdu. V podstate je to len na dopravcovi. A úplne rovnako môže mať dopravca vysielačku na TRS nezapojenú do bŕzd.
Připomenu, že to je již několikátá mimořádná událost v šetření Drážní inspekce, kde vypravčí či dispečer provozovatele dráhy „zapomněl“, jak jednat v případě ohrožení bezpečnosti provozu. Stále se ale řeší jen simulátory pro strojvedoucí, bodový systém pro strojvedoucí, pokuty pro strojvedoucí… byť nepopírám, že zde prvotní příčina na straně strojvedoucího byla.
A je krizový trénink pro výpravčí?
Proč by se výpravčí/dispečer trénoval – protože si to manekýn nepřeje a jeho slovo je i pro MD zákonem – bohužel.
Jak to víte, že zrovna on má takové slovo?
🪂
Bohužel, jak je něco na rozhodování člověka (zda vůbec generální stop použít) ještě k tomu spousta dalších bezpečnostních mezer (strojvedoucí musí mít naladěnu kanálovou skupinu, když zapomene, je to na nic, resp. u GSM-R musí reagovat na hlášku a být v bdělém stavu ne náhodou na desítku sekund v mdlobách či transu a ty sekundy mohou být pro odvrácení srážky klíčové), tak je jen otázkou času a pravděpodobnosti, že systém ve výsledku nezafunguje a všichni se opět znovu diví, jak je to možné, vždyť je to tak vyspělé vymakané, světová technika – a nic, ve výsledku stejně bum. Asi je… Číst vice »
„Asi je čas uvažovat nad něčím, co systém v případě projetí „Stůj““
Nad tím není třeba uvažovat, protože se již zavádí- ETCS
To je právě to, že se teprve „zavádí“, tj. „plánuje“. V zahraničí je systém, který automaticky zastaví při projetí „stůj“ již desítky let realitou. To je ten malý rozdíl.
Někde se podle něj již jezdí, takže netřeba posouvat významy slov až k „plánuje“.
A pokud zadádění vadí, tak věřte, že bez toho zavádění se k cílovému stavu „je“ nedostanete nikdy.
Opravdu mimořádná a původní myšlenka. Podstatné je, že v zahraničí je reálný zabezpečovač na téměř celé síti již teď. U nás je to stále v dalekém výhledu.
A co bude rychlejší: „uvažuje se“ nebo „zavádí se“?
Než „zauvažujete“, bude ETCS i v Horní Dolní a v Puklíku.
Krásný optimismus, ale zatím tomu nic nenasvědčuje, při rekonstrukcích hlavních tratích se zabezpečovače spíše demontují.
Na kterých?
Problém je ve výcviku výpravčích. A v lidech kteří je kontrolují. Ti jsou bohužel často úplně neschopní a tak jako správný svazáci buzerujou za špatně vyplněný kolonky, špatně podepsaný rozkazy, za necumeni na projíždějící vlak, za nevysvětlenou minutu zpoždění… Bohužel v těch lidech vypěstují totální podelanost něco sám okamžitě razantně rozhodnout. Páč použití GS netrenují, netlucou jim do hlavy neboj se to zmáčknout, nic ti neuděláme, je to fakt důležitý. A cvičit tyhle reakce. Místo toho při použití GS, co náhodou nebylo úplně potřeba bude výpravčí muset vysvětlovat, sepisovat, rozebírat situaci,hodí na něj všechno zpoždění… Tak holt možná opatrně zavolá… Číst vice »
Máte naprostou pravdu. Strojvedoucím raději volají na mobil než na radiostanici, kde se hovory nahrávají, protože by mohli být sankcionování za nepřesnou hovorovou kázeň.
Někdo zas od zavedení závažných složitých znění praktikuje tzv. rádiové ticho.
Před pár lety se chystalo pravidelné trénování výpravčích na krize. pak to někdo smetl.
Ale co jineho je výpravčí na dalkovině s ASJC, než řešitel mimořádností a krizí?
Takové pravidelné jednoduché školení by bylo fakt potřeba. Schopnost rychle a správně reagovat v krizových situacích je fakt tristní. Viz Vraňany. Nebo tenhle případ a jistě jich víc.
Jestli by spíš ta úplně prvotní reakce neměla být na samotném ZZ po detekci projetí do obsazeného (natož protisměrným vlakem) oddílu…
Tak elektronické ZZ všetkých výrobcov to majú k dispozícii, stačí len dodať čo chýba. Čidlá počítača náprav (ak tam sú KO), príslušný softwarový modul, konfiguráciu a potom ešte krabicu čo sa montuje medzi ZZ a vysielačku (po povele od ZZ ustrihne hovory a začne vysielať stop signál).
Třeba proto, že od toho má být opravdický VZ, s ne nějaké předražené čudo?
Vždycky budeš mít třeba potenciálně kolizní posun. Vždycky může jet nějaký blb s vypnutým VZ. Vždycky mohou někde ujet vozy… Já nevím, proč se jeden systém staví proti druhému, podle mě je třeba mít obojí (byť bychom se asi snadno shodli na prioritách).
Naprosto geniální a hodné vyzdvihnout. Pokud by se udělala seriózní analýza rizik stávajícího děravého systému, pak musí vyjít přesně toto Vaše doporučení.
Proč by se výpravčí/dispečer trénoval – protože si to manekýn nepřeje a jeho slovo je i pro MD zákonem – bohužel.
Ano, bohužel máte smutnou pravdu. Jako dopravní kontroloři pracují většinou zamindrákovaní lidi, kteří si své mindrály hojí buzerací a šikanou provozních dopravních zaměstnanců. Vůbec se nedivím tomu, že pan výpravčí raději „“zapomněl““….
To je starý a celkem známý fakt. Jenže jak ten problém napravit, když kamarádství je tak strašně často provázané tak, že náprava může být v některých případech i nemožná (respektive do doby odchodu do důchodu dotyčné/ho).
Vlastní zkušenost z pravidelné školy pro strojvedoucí. Máme fakt dobrého školitele a ten nám říká že většině strojvedoucím je do hlavy vtloukáno aby nepoužívali nouzové volání na vysílačce (červené tlačítko s vláčkem). Většinou tohle razí staré gardy ještě z dob ČSD/ČD (nic proti dopravci), že by to byl průser, všechno by se zastavilo, výpravčí by to musel řešit a kdesi cosi. Celý systém výcviku mimořádností je prakticky nula,snad kromě simulátoru ČD. Všechno tady závisí na tom jak každý v dané situaci zareaguje. P. S.: Vtipná poznámka na konec, když chci mluvit pri nouzovém volání tqk musím zaklíčovat jako na simolexu,… Číst vice »
ale na druhou stranu zase- mluví se o něm ve škole, mluvi se o něm v testech, mluví se o něm v tabletu při prezentaci na vysilačku, ptá se na něj i lektor na simulátoru strojvedoucích… zdá se mi tedy, že informací o tom, jak se čerený gombík používá máme až až. (a že se u něj drží klíčování, když se do vysílačky mluví mi přijde docela zažité, ptám se na to často i zácvikantů. )
Tak to je fakt super, protože o nutnosti klíčování při použití nouze nám za x let nikdo neřekl! Ale předpisy nabobtnaly do asi 3-násobného rozsahu oproti stavu před rozdělením na SŽ(DC) / Dopravci. No tak hlavně že to mají příslušní „specialisté“ v nějakém odstavci určitě zpracováno…
Povinné školní nikdy neměly nějakou hvězdnou úroveň (čest výjimkám), ale co vzniklo DVI tak je to totální zoufalství…
Zajímavé na tom je, že když jsem tu kdysi psal, že na této trati je úplně normální, že vlakvedoucí / výpravčí „odmává“ vlak klidně i proti červené na odjezdovém návěstidle a ten se rozjede a před návestidlem na konci stanice brzdí a že mi to jako cestujicímu nepřipadá dvakrát bezpečné, tak jsem byl ubezpečen, že se nemůže nic stát a jsem idiot, co tomu nerozumí…no očividně se stát něco může….
Ano, při zpoždění spěšného vlaku od H. Brodu v čase přípojové skupiny okolo S:23 h (resp. vlivem zpoždění později) je běžné, že Os vlak směr H. Brod bývá „popotažen“ až k odjezdovému návěstidlu žst. Jihlava.
V případě, že se má přípojová skupina kompletně odehrát „u budovy“, je to dokonce nevyhnutelné – protože na 1/2 je rychlík Plzeň – Brno, na 1/1 nejprve Os Jihlava město – H. Brod a pak na tutéž kolej přijede (a to byť včas či skoro včas) Sp H. Brod – Slavonice.
Dodám, že situace ve 22:36 h je zčásti jiná – v této části dne už vlaky mezi JI a HB nejedou zrychleně, ale zastávkově, takže vlak z Jihlavy do H. Brodu nepřijede před 22., ale až po 22. h, takže vůz obracející z něj na vlak směr Jihlava nemůže odjet v taktových 22:03 h, ale jede až ve 22:08 h. Sám pak zastavuje všude, takže přípojová skupina v žst. Jihlava se neodehrává v (jinak taktových) 22:23, ale až ve 22:36 – 22:37 h (plus v té době již nejedou rychlíky, takže se tam potkává Os H. Brod – Telč, protijedoucí… Číst vice »
Postup který popisujete se používá VĚDOMĚ na POKYN výpravčího nebo dispečera. To samozřejmě nelze srovnávat s neúmyslným projetím stůj. Pokud vám to už naposledy bylo vysvětleno a stále jste od toho neupustil ano jste idiot co tomu nerozumí
Ne, je to úplně stejné. Vypravili ho a on před tím stůj nezastavil a projel ho. Ale to víte, že tomuto vysvětlení rozumíml, jen je vidět, že tak moc bezpečné to není, protože jak je vidět strojvedoucí může chybovat a na ničem jiném už odjezd vlaku nezávisí. Chytráku.
Chytrák vám ještě dovysvětlí, že proti stůj vás nikdo vypravit nemůže a popotáhnutí k návěstidlu se koná formou posunu nemáte zač
Říkat si tomu můžete jak chcete, z pohledu cestujícího je to normální vypravení vlaku & tedy pro chytráky – písknutí píštalkou, odmávání buď plácačkou výpravčím nebo rukou vlakvedoucím. Očividně to strojvedoucí ne vždy pichopí, že to je jen posun.
Normálnímu cestujícímu pro kterého je vlak jenom dopravní prostředek a nic okolo ho nezajímá je úplně u vrtule nějaká omáčka okolo. Vlak buď jede nebo stojí, jakmile průvodčí zapíská zavřou se dveře. Víc vědět nepotřebují a nechtějí.
No a pak je tu šotoveřejnost která se si myslí že všemu rozumí nejlíp.
Však já se nehadam, jen i z jiných oblastí vím, že když jednu věc kontrolují dva je menší pravděpodobnost chyby….nic víc, nic míň….
Pak byla nehoda u Stéblové, kde mělo X lidí zároveň kontrolovat odjezdové návěstidlo.
Jenže výpravčí NESMÍ vypravit vlak proti stůj (pokud vlak nemá rozkaz o jízdě proti stůj,). Maximálně mu může dovolit posun k odjezdovému/cestovému návěstidlu kde je stůj, jinak je to MU C7 nebo kolik.
U nás se to kolikrát dělá, že se vlak popotáhne k Stůj. A osobně jsem si nevšiml, že krom šotoušů tohle někoho vzrušuje.
Prostě takové věci se mají odesílat automaticky.
Prostě má být zabezpečovač. Pak jsou české náhražky zbytečné.
Proč je pro aktivaci generálního stopu nutné chodit do dopravní kanceláře a dělat nějaký postup, na který je třeba návod a zvýrazněná tlačítka? Čekal bych že taková funkce bude realizována nějakou bluetooth klíčenkou, kterou výpravčí bude mít vždy v kapse, a bude stačit tři vteřiny podržet tlačítko aby byl generální stop aktivován.
Protože generální stop není zabezpečovací zařízení ale další česká nesystémová prasárna. Naštěstí nám ho EU pravděpodobně zakáže.
GS je součástí zab zařízení. EU nám fakt nebude zakazovat GS. Jediná nesystémová prasarna je to co jsi sem napsal.
GS skutečně není součástí zabezpečovaciho zařízení.
Skutečné zab. zař. pracuje preventivně a hlavně přímo, bez zprostředkování lidskýn činitelem. V tom je hlavní nedokonalost GS.
Prasarna je silný termín, neboť něco se podařilo zachránit a bylo ti silně nedializováno a mnoho se nepodařilo zachránit o čemž se v médiích nezmiňovalo.
Ono je to z mnoha důvodů dané právě takhle mimo automatický zásah. Samozřejmě by bylo snadné to napojit a třeba při při narušení vl cesty to odbouchnout. Jenže není to tak, dělalo by to víc škody než užitku. Nepředpokládá se totiž že to bude obsahovat nesvéprávný nymand ale školený personál.
Školení není trénink. Krizové řízení tohoto typu, kdy má nic nemáte čas, se musí hlavně trénovat prakticky.
Ok souhlasím. Ale jak to udělat prakticky? Jedině nějakým slepým testem. SW odpojim na chvíli funkci GS a zavolám jako z vlaku 123 že na přejezdu v druhé koleji stojí auto. Nebo nasimuluju projetí návěstidla. A budu sledovat reakce. Jinak teda moc nevim
Tak GSM-R třeba GS (zatím) nemá… A protože se TRS postupně ruší a místo toho se nasazuje GSM-R, tak se vůbec nedivím…
GSM-R jej samozřejmě má.
https://youtu.be/gQMS0c01u1A
Nemá!!!
TRS umí vlaky zastavit, Tenhle krám NE!!!
není to zabezpečovací zařízení. A není to nic celoevropského. Je to české specifikum.
Podpis.
Jasně a bluetooth zrovna nebude sparovaný nebo bude zarušený a co?
Ne, je tam jasně tlačítko a to je STOP!
Nechápu proč řeší že vypravší dá pokyn STOP, STOP ustně, když to slavné ETCS to má na požadavky z ČR uplně stejně, jinak by tam nebylo nic.
Jak byste chtěl zastavit GS lokomotivu registrovanou mimo Česko?
Či spíše s nečeskou radiostanicí GSM -R?
Proč se tady řeší GSM-R, když v Jihlavě je TRS.
Tak keď to bude zahraničné vozidlo čo nemá väzbu z rádiostanice do VZ, tak ho GStopom nezastavíte ani na TRS…
Přesně! Hloupé GSM-R to oproti TRS neumí!!!
Furt dokola. Pokud je na mašině ETCS mobilka, tak to umět bude.
Nebo bude mimo dosah, 4 metry, 4 zdi. Ty představy, že zabezpečovačka se dá ovládat stejně jako televize dálkovým ovládáním…
Šel okolo IT, viděl BT hotspot. Tak se připojil. Copak to asi umí, zvědavý byl.
Už jte někdy zažili, že uprostřed akce vám někdo vypíná projektor mobilem? Náramná sranda…
GSMR pokrytí je ale řádově lepší, než TRSkové. Vyzkoušeno v praxi mnohokrát na mnoha místech.
Zní to dobře, ale tahle jednoduchost bude mít vliv na náhodné zastavení, kdy si dá klíčenku do kapsy a při sednutí se omylem aktivuje. Ale třeba priložení klíčenky k něčemu na stole, či u dveří nebo klidně obojí by nebylo špatné řešení. Nebo třeba osobní karty (alespoň by k něčemu byla)
A viděl jste někdy gsmr mobil? Aha!
viděl
Blbý je, že GSM-R jenom vysílá hlášení, že maji fírové zastavit… Ale fyzicky ho nezastaví. TRS to umí. Ale musí se rušit…
Jsi si jistý?
je to tak TRSka te zastaví ssama GSMR ne
Ve většině připadů GS na TRS selhalo z různých příčin.
Neradi se tím chlubí
Jděte do háje s celou trskou, pořád měnit stuhy, nikdy se nikam nedovolat když to potřebuji a když se náhodou dovolám tak není rozumět, protože fouká. Navíc to pořád řve že ztrácí signál. Zlatý GSM-R.
Navíc na trsce mám na nouzové volání 20-30 vteřin a pak mě to utne.
Nerozporuji, že na GS musím reagovat což není úplně ideální ale pořád lepší než se zapomenout přeladit a nezastaví mě ani pán bůh.
A proč musí výpravčí čumět na vlak, když by mohl čumět na zabzař a v případě pruseru hned reagovat? Vím nejméně o jednom případů, kdy výpravčí nevydal GS, protože ve své stanici musel sledovat odjezd jiného vlaku. Ke srážce dvou vlaků tedy došlo i kvůli tomu.
A kde to bylo? Popřípadě odkaz na závěrečnou zprávu? Rád bych si ji pročetl. Tohle vmést do tváře tomu našemu kontrolorovi by bodlo.
To můžete. Ovšem D1 jednoznačne narizuje, že nejdůležitější na světě je panáčkování.
Rád bych, ale čekám na informaci kde to bylo.
Pretože to je tak nespoľahlivé zariadenie, že aj keď je nutnosť dobehnúť do DK a tam niečo zmačknúť naskutku tá najmenej spoľahlivá časť, ten zvyšok na tom nie je o nič lepšie.
Šotonesmysl. Implementace dálkového ovládání základnové stanice by vyžadovalo nové schválení celého zařízení. Jak to dálkové ovládání zabezpečíte proti krádeži, zneužití, stisku omylem?
Tak nějak, ten signál má letět od zabzař přímo, když se obsadí úsek, který má být volný.
Výpravčí může taky trůnit na ministerstvu úlevy, když se to semele. A že se to dovede semlít i při výluce služby, viz ujeté vagony ve Mstěticích.
Jenže obvod má být obsazený (protijedoucím vlakem).
Vpnp by mohla fungovat, pokud by tam byl čitač náprav . Nebo vlaky nemusí být poslané proti sobě, ten stojící může být přes odvratnou výhybku poslaný do pole.
Nebo je fakt, že i při současném zařízení, by se dalo reagovat třeba na říznutí výhybky.
Tááák…