Dva týdny po obří nehodě. Cisterny jsou pryč, začala demontáž kolejiště
Odstraňování následků nehody v Hustopečích nad Bečvou. Foto: Správa železnic

Následovat by mělo odtěžení kontaminovaného železničního svršku.
Následovat by mělo odtěžení kontaminovaného železničního svršku.
Vôbec nezávidím tomu, kto rozhodoval o odťažení vs. urýchlenom obnovení prevádzky s ponechaním kontaminovanej pôdy natrvalo pod traťou (na Slovensku by mal podľa zákona posledné slovo minister dopravy podľa zákona o kritickej infraštruktúre (rozhodoval v Trnovci nad Váhom v roku 2019 a rozhodol o urýchlenej obnove prevádzky a ponechaní kontaminovanej pôdy), neviem, kto o toom rozhodoval v Česku). Poprosím o zdržanie sa flamewar, pod minulými článkami sme si to myslím vydiskutovali dostatočne, len som chcel napísať, že tomu, čo musel rozhodnúť určite nezávidím jeho pozíciu.
Od začátku bylo jasné, že se kontaminovaná zemina musi odtěžit, takže nikdo žádné těžké rozhodnutí nejspíš neměl. Tady jsme v civilizované Evropě, kde se dbá na žívotní prostředí narozdíl od ruských gubernií na východě.
Prepáčte, ale toho označenia za necivilizovanú ruskú guberniu stesa naozaj mohol zdržať, je fakt, že sme v podobnej situácii dali prednosť tvrdej ekonomike pred zelenými rečami, pretože reči sa hovoria a chlieb sa je, s čím zjavne nesúhlasíte, ja váš názor akceptujem, ale vysvetlite mi, ako to súvisí s vaším označením za necivilizovanú ruskú guberniu.
V civilizované zemi nikdo vědomně nerozhodne o tom, že nechá v půdě a jejím podloží (konkrétně velmi propustném podloží), v osídleném území, svému osudu tuny karcinogenu. Otrava vody benzenem nejsou zelené řeči!! Ta látka je reálně toxická a karcinogenní.
Však sa kontaminované studne uzavreli, a počkalo sa, kým ten benzén odtiekol (vznikla ďaleko menšia škoda než keby sa malo odťažovať), stále však nerozumiem, ako to súvisí s ruskom. Význam slova civilizácia si prosím naštudujte napríklad tu https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Civilizace aby ste za necivilizované neoznačovali spoločnosti, ktoré tento stupeň vývoja dávno dosiahli.
Ony jsou různé civilizace, různě vyspělé, disponující informacemi dle stupně poznání, v onom čase dosaženém. Že je benzen karcinogen, se dnes ví ve všech civilizacích po světě. Ale v různých civilizacích se tomuto faktu přikládá různá váha.
Áno, viem, že so Slovenským postupom po nehode v Trnovci nesúhlasíte, ja tento váš názor plne rešpektujem, len nemám rád, keď niekto používa odborné pojmy ako nadávky a tým znevažuje ich pôvodný význam (podobne napríklad nadávanie do rôznych stupňov mentálnej retardácie, do dementných alebo do fašistov (pre osoby, ktoré nie sú fašistického zmýšľania)).
A nebylo by lepší místo zavření těch studen, snažit se zabránit jejich kontaminaci?
Jakou kompenzaci dostali lidé kteří tak přišli o zdroj vody?
Nie, pretože bolo nutné čo najskôr obnoviť prevádzku na trati (podarilo sa za 4 dni). Išlo výhradne o studne na úžitkovú vodu na samostatných záhradných pozemkoch, ktoré bolo aj tak dôrazne neodporučené v tej sezóne použiť. Za túto nemožnosť pozemky osadiť mala povinnosť majiteľov kompenzovať poisťoňa z PZP vynníka (nehodu spôsobil pád kusa metrového dreva z auta na priecestie, došlo k vykoľajeniu 1. vozňa 2 nápravami 2. vozňa 1 nápravou,na 1. výhybke v Trnovci sa vykoľajili úplne). Neviem, či si už poisťovňa svoju povinnosť splnila.
A to je rozdil mezi mezi (primitivni; podnikovou; plus-minus) ekonomikou a (explicitni a implicitni naklady, externality atp. uznavajici) ekonomii.
Odkaz na vychodni gubernie muze byt expresivni, ale odkazovana cast sveta je jednou z tech, ktere nikdy neprestaly celou ekonomiku ridit metodami vhodnymi pro rizeni prodejny potravin ve vesnici.
Tvrdy ekonomicky pohled je nasledujici: at si ty ekologicke skody zeleznice “vyzere” do posledniho halire. At zjisti pricinu, z priciny se pouci. At zainvestuje do preventivnich opatreni. Protoze jinak – tvrde ekonomicky – bude nutna spolecenska diskuse zda tolerovat rizika prepravy techto nakladu, nebo je proste zakazat.
Tvrdý ekonomický pohľad je: spočítam náklady vzniknuté odťažovaním, spočítam náklady (celospoločenské) pri ponechaní (uzavreté studne, úhyn rýb vo Váhu a Dunaji, kým kontaminanty neodtečú mimo územie štátu), a uskutočním tú variantu, ktorá má nižšie celospoločenské náklady, v prípade Trnovca to bola možnosť b, preto sa uskutočnila.
S tím „mimo území státu“ jste to definitivně zabil.
Když si uvědomím že slováci s tímto uvažováním provozují jadernou elektrárnu asi 40km od českých hranic tak začínám chápat rakouské protesty.
Uvedomte si, že keby sa v JE nedajbože čokoľvek stalo, tak by Slovenské mestá boli prvé na rane.
Ale těm to nevadí protože „chlieb sa je“. Takže by ministr asi rozhodl o urychleném obnovení provozu bez ohledu na životní prostředí…
Nie, pretože by ekonomické škody boli väčšie, než škody z odstavenia prevádzky (ak by išlo o nejakú lokálku a nie o hlavný þah do Maďarska, ktorého urýchlené sprevádzkovanie žiadala aj Maďarská strana, tak si myslím, že by minister postupoval inak).
„pretože reči sa hovoria a chlieb sa je“ Chlieb sa asi nieje, když prostě nebude, protože nebude mít půdu v které by mohly vyrůst obiloviny. Taky se blbě jí, když obilovina vyrostla, ale je těžce kontaminovaná životu nebezpečnou látkou. Ale jo, proč si dobrovolně nezkrátit život… „v podobnej situácii dali prednosť tvrdej ekonomike pred zelenými rečami“ To je dobře, z ocele se nažere celá rodina, na rozdíl od třeba zelené zeleniny. Jo počkat, není tomu naopak? „ako to súvisí s vaším označením za necivilizovanú ruskú guberniu“ Vcelku jednoduše. Necivilizovanou, protože si ty dva předchozí body dokáže civilizovaná společnost uvědomit, narozdíl… Číst vice »
Zamorené územie bol okruh s polomerom 1 až 2 kilometre, v pomere k poľnohospodárskej pôde na Slovensku zanedbateľné, aj tak si príroda s tým benzénom za 2 až 3 roky poradí, ako vám bolo napísané v komentároch k predošlému článku, tak nešírte paniku. Význam slova civilizácia si naštudujte napríklad tu: https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Civilizace aby ste za necivilizované neoznačovali krajiny, ktoré tento stupeň vývoja dávno dosiahli.
Ne já se omlouvám za svoji hloupost.
„kým kontaminanty neodtečú mimo územie štátu“
Očekávat, že někdo kdo si nevidí dál než za špičku nosu, byť jen sebemenší inteligenci a zodpovědnost byla chyba.
Už jen dle toho jména, kde se očividně trapně snažíte napodobit otčestvo, se dalo předpokládat jistou obdivu russáckých řešení problému a neschopnost se postavit čelem k problému.
Definice civilizace (jedna z mnoha): „proces racionalizace a humanizace společnosti, provázený stále vyšším stupněm sebeovládání jedinců i komunity“, takže Russácko není, nebylo a ani nebude civilizovanou společností a ta Slovenská společnost se dává velmi obdobnou cestou.
Petrovič (nebo Markovič) je na Slovensku dost běžné příjmení, z toho bych nic nevyvozoval 🙂
Prepáčte, ale naozaj nemôžem za to, že mám priezvysko Petrovič, nič proti vám, nemohli ste to vedieť. Čo sa týka odtečenia mimo územia štátu, Maďarsko vtedy ešte žiadalo Slovenko o urýchlené odstránenie nehody (jediná elektrifikovaná odklonová trať bola cez Rajku, čiže nevidím problém ich žiadosti vyhovieť, keď je to aj ekonomocky výhodné pre Slovensko.
I pod temi články bylo několikrát zmínění, že to civilizovaného světa nepatří a je to tu zase…
Prosím vás, prestaňte označovať za necivilizované národy také, ktoré tento stupeň vývoja už dávno dosiahli. Význam slova civilizácia si môžete naštudovať napríklad tu: https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Civilizace .
Jsem rád, že u nás do likvidace ekologické havárie nekecá ministr dopravy, ale nanejvýš ministr životního prostředí. Ale co jsem tak pochytil, tak to, že se to musí odtěžit a vyčistit, brali všichni zúčastnění jako samozřejmost. Jestli někoho napadlo to tam prostě nechat, tak si to asi rozmyslel dříve, než to řekl nahlas.
A asi v tom hraje roli i nedávná otrava Bečvy.
Som rád, že na Slovensku má minister dopravy plné právo hovoriť do toho, či sprevádzkovanie trate bude otázka dní (núdzové) resp. týždňov (plné) alebo rádovo vyšších jednotiek mesiacov. Normálne o odťažovaní rozhoduje minister ŽP, ale podľa zákona o kritickej infraštruktúre (patria pod ňu aj všetky železničné trate) má minister, pod ktorého táto infraštruktúra patrí (tu minister dopravy) právo ministra ŽP „preveliť“ a nariadiť urýchlenú obnovu prevádky kritidkej infraštruktúry, potom sú všetky ostatné ohľady druhotné. V Trnovci došlo presne k tomuto (bola z toho politická potýčka príslušných ministrov). Rozhodnutie ministra dopravy neovplyvňuje povinnosť sanovať ekologickú haváriu, pokiaľ sanačné práce neovplyvnia obnovenie… Číst vice »
Takže to nebylo Grand Plie, ale velikej pr*ser…
Hlupák se vždy ozve
To se divím, že to ty dřevěné pražce nespálilo komplet..