Doprava ve městě Infrastruktura Silnice

Dva severní úseky Pražského okruhu budou mít jeden proces EIA, stavba začne za čtyři roky

Mimoúrovňová křižovatka Přední Kopanina, odkud má pokračovat Pražský okruh k Suchdolu. Foto: okruhprahy.cz
Mimoúrovňová křižovatka Přední Kopanina, odkud má pokračovat Pražský okruh k Suchdolu. Foto: okruhprahy.cz

Plánované úseky Pražského okruhu mezi Suchdolem a Březiněvsí a mezi Suchdolem a Ruzyní budou mít společný posudek vlivů na životní prostředí (EIA). Vyplývá to z databáze EIA. Jako první by se měl začít stavět prvně zmíněný úsek, označovaný 519, a to v roce 2024. O rok později by měla začít stavba části 518. Nejblíže zahájení je jihovýchodní část okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1, kde chce Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začít stavět v příštím roce.

Více než osmikilometrový úsek 519 má mít šest pruhů, tři mimoúrovňové křižovatky a 18 mostů včetně mostu přes Vltavu. Kromě Suchdola a Březiněvsi stavba zasáhne do městských částí Praha 8, Dolní Chabry, Ďáblice a do středočeské obce Zdiby. Úsek 518 do Ruzyně má být podobně dlouhý a oba úseky by měly být podle dokumentace uvedeny do provozu společně.

Ministerstvo životního prostředí v návaznosti na provázanost obou záměrů rozhodlo, že ŘSD má připravit jednu společnou dokumentaci pro EIA. Požadují také zpracování hlukové a rozptylové studie a návrh opatření, která by měla omezit negativní hlukové a imisní dopady na okolí. Mezi další požadavky patří zpracování studie vlivu stavby na klimatický systém a její odolnosti vůči klimatickým změnám nebo návrh opatření pro ochranu nadzemních a spodních vod.

V rámci připomínek se proti záměru už vyjádřila obec Horoměřice, které se nelíbí zvýšení hluku a množství zplodin. Kriticky se k záměru vyjádřily také Zdiby, městské části Nebušice, Lysolaje, Suchdol, Ďáblice, Dolní Chabry a několik místních spolků. Naopak hlavní město, Praha 6 a Středočeský kraj se vyjádřily kladně.

Starostové malých městských částí na severu města dlouhodobě požadují posunutí trasy okruhu mimo území metropole. Proti plánovanému trasování padlo i několik žalob. Magistrát před časem nechal možnost posunutí trasy více na sever prověřit. Analýza Institutu plánování a rozvoje (IPR) ukázala, že nová varianta by zabrala dvakrát více cenné půdy a zároveň vyžadovala změnu územních plánů několika obcí. Vedení města na základě toho změnu trasy označilo za nereálnou a odmítlo ji.

Vnější Pražský okruh by měl po dokončení měřit podle dosavadních plánů asi 83 kilometrů, v provozu je nyní zhruba polovina. Nejblíže zahájení je stavba úseku 511 na jihovýchodě Prahy, u kterého nyní ŘSD ve spolupráci s magistrátem řeší výkupy pozemků.

ČTK

67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ACSMAN

Třicet let se plánuje a odsouvá až to dojde do situace, kdy se postaví dálnice zastavěným městem… chce se mě blejt, sbohem Draháni

Michellini

jak to myslíš zastavěné město ? Povětšinou jsou to sídliště nebo polorozpadlé vesnice kolem Prahy. Apropo ten Pán ze Suchdola co mu vadí hluk z dálnice, provozuje rozvoz Mlíko z farmy a votravuje život pod oknem celý rok…

2701

Jestli myslis pana Nemce, tak ten je starostou Radonic… ale proti okruhu je, to zas jo….

Ben

A sídliště snad nejsou zastavěnou součástí města?! Ono to obvykle vadí tomu, koho se to v jeho lokalitě osobně dotýká.

Suchdolák

Stopa severní části (tehdy ještě skutečně vnějšího) okruhu přes Suchdol byla součástí územních plánů už od konce 20. let minulého století a v terénu je také skutečně po celou tu dobu držena jako nijak a ničím nezastavovaný pruh pozemků (jsou tam jen zahrady a sady s lehkými zahradními přístřešky a chatičkami) – tehdy to ovšem byl naprostý venkov v polích, kde původní obytnou zástavbou byl jen nynější „Starý Suchdol“ v údolí směřujícím z boku do Tichého údolí vedoucího od Únětic do dolních Roztok. Současně se však v té době začaly intenzivněji budovat i nové čtvrti Suchdola (až do roku 1968… Číst vice »

súdružka Kolesárová

No co, tak se postaví připravená jižní varianta, která bude suplovat i spojení pro městskou dopravu (což by SOKP v principu samozřejmě neměl). Velmi se obávám, že severní varianta je už neprůchodná = neprojednatelná s místními samosprávami a jejich nároky na klidné bydlení, přinejmenším ne v příštím desetiletí. Odvrácenou stranou jižní varianty bude samozřejmě zvýšená hlučnost (nebude možné použít limity pro SHZ) a emise na jižním SOKP i připojených komunikacích, takže se to bude řešit nejrůznějšími opatřeními (výměna oken, zatrubňování, ekologické viněty, apod.). Za 1/4 století se pak postaví i severní varianta, protože za tu dobu i vísky kolem Prahy… Číst vice »

Martin

…ono to neni k smichu, ale ono to tak skutecne dopadne, … v horsim pripade se misto oblasti blize mestu, tedy Horomerice, Suchdol, Chabry prestanou rozvijet pro bydleni a budou atraktivnejsi lokality vzdalenejsi – tedy vice dojizdeni do mesta…

Suchdolák

Ano, bohužel to lze očekávat přesně tak – i s těmi dalšími mnohaletými negativními dopady na centrum + severní část vlastní Prahy 6. Naštěstí mě už to zjevně trápit nemusí, odnesou to až další generace.

Jan Matoušek

A co to zkusit jen ze širšího pohledu. Obchvat Prahy je v podstatě hotov a vede po trase: Žilina, Bratislava, Wien, Linz, Passau, Regensburg, Chemnitz, Dresden, Wroclaw, Krakow. Chybí jen úsek z Krakova do Žiliny a je hotovo. A my to platit nemusíme.

Michellini

No ono bude stačit opravit tu okresku I/52 s přechody pro chodce u Dolní Věstonice/Untern Wisternitz a sanovat po 4 letech ten most přes cca 100 m dlouhý.
Pokud se něco nezmění, tak Česko bude Ruská enkláva jak Koenigsberg a kolem nás EU.

Octupus

Analyzy IPRu nebrat, nevěřit

JarynJarin

V rámci připomínek se proti záměru už vyjádřila obec Horoměřice … ti jsou tam fakt jeblí. To, že díky neexistence okruhu se tam nedá přejít silnice a po okrsce jim tam jede kamion za kamionem jim nevadí?

jozka

Klasicke pribehy vysponovaneho sobectvi. Dtto treba Prilepy. II/240 by jim vyvedla dopravu z centra na obchvat, ale … ouha na kraji obce vznikl satelit a jeho obyvatele ted obchvat nechteji. Ze ted vede veskera doprava centrem? Nezajem. Ze to bylo v uzemnim planu, kdyz si domecky staveli? Nezajem. Ja, ja, ja…

Ilona

Diskutéři by si měli nejdříve prohlédnout mapy a podrobně se seznàmit s okolím ve kterém se změny provádí. Propojení má jediný účel připravit rychlý spoj mezi plánovaným rozšíření letiště Ruzyně a plánovanými rozšířením i letišť Vodochody a Kbely… pro Cargo atp..zahltí to šestku . A vůbec to nesplní účel okruhu pro menší zatížení Prahy.. možná částečně odlehčí Holešovičkám ale kdo ví jestli si zaseklý úsek jen řidiči neobejdou přes Letnou ,a hlavně okruh projde Prahou a ne středočeským krajem o to jde. Neplánuje se s vizí pro budoucnost, jen se spojují zájmy . A že občané řešili bytový problém nákupem… Číst vice »

Viťa

Plánované rozšíření Kbel? Hahaha

martinK

Třeba myslí leteckého muzea:-D

Martin

Ja bych nebyl proti posunu dal od Prahy, bylo by to levnejsi a obce s tim souhlasi, ale opravdu nejde o rychle propojeni Ruzyne, Vodochod a Kbel, to by totiz lepe splnovala stredoceska varianta, navic Kbely se rozhodne rozsirovat nebudou,… Jediny duvod k teto variante je, ze mesto chce vyuzivat okruh i pro spojeni mestske, tedy Dejvic a Bohnic/Kobylis napr.,… Proto na tuto variantu tlaci mesto dlouhodobe… A asi by vznikl jeste mesto muselo resit dopravu mezi Suchdolem a Bohnicemi, napr, novym mostem, ale to nechce, nebot by byly mistni proti a byl by to naklad mesta… V soucasne dobe… Číst vice »

jozka

Severni variana je uz taky hezkych par let nepruchodna, bohuzel. A predstava, jak si obce nekde sednou a dohodnou se je dost usmevna. V tomhle jde o totiz o jedine. NIMBY…

Martin

Nikoliv, nesouhlasim, to je prave to, ze by to nemelo byt usmevne, ale realitou,… ale bohuzel neni…
Netvrdim, ze je SS pruchodna, ale „lepe“ pruchodna, nezasahuje totiz tolik do zastavenych uzemi a je vyrazne levnejsi, dokonce i bezproblemu s emisemi a hlukem… to, ze by se to opet protahlo, pri jejim projednavani je bohuzel jasne,…
Spise me zarazi jak tvrde se prosazovala jizni varianta a jak tvrde se odsuzovala severni… tech zajmu je tam vice nez jen NIMBY…

jozka

Tak se samozrejme muzeme dlouho bavit o tom, „jak by to byt melo“, ale porad to bude jen takove filozoficke cviceni a realite se to ani nepriblizi.

A tu variantu SS si prosim promitnene do nejake aktualni mapy. Mimojine vam bude kolidovat s mnou zminovanou 240 u Prilep. Jaka je pravdepodobnost, ze mistni budou proti dvojce a prijmou dalnicni okruh? A takhle bezte vesnici od vesnice. Cas tehle vyrianty vyprsel pres parnacti lety nejpozdeji.

Martin

II/240 by mohla na okruh navazovat…
Ale jinak mate pravdu, ted uz neni co resit, jizni je nejlepe pripravena, severni nevime jak dlouho by se resila a jak dlouho by opet trvaly spory….

jozka

Jinak jizni varianta a jeji prosazovani byl vychcany kalkul vedeni Prahy a hlavne nebetycna hloupost. Ale uz se stalo…

Jiří Kocurek

Takže všecky ty auta na Evropské jsou řidiči jedoučí z Ruzyně do Kbel. AHA! Dikobraz!
A ty kamiony na 1∕6 vezoucí Škodovky těm řidičům převážejí auta. Haló, tady Blesk!

Hojakar

Tak ty máš dost….kde na takove bláboly chodíš?

Martin

Mala otazka: … A to se po vystavbe zmeni jak?

Arimatejsky

518 a 519 jsou zbytečné, transit mezi D6 a D8 může jet z Řevničova do Nové Vsi, zbylý tranzit po jižní části D0 a místní doprava pojede městským okruhem. Do deseti let zdraží nafta o 50% a rázem bude na silnicích volno.

Petr Petr

Kamiony budou jezdit na elektřinu a přibudou troleje. I/16 není zrovna kapacitní.

Arimatejsky

Kamiony budou jezdit spíš na syntetické palivo nebo LNG a k tomu trolej nepotřebují.

Jiří Kocurek

Jenom 50 %
Podle předpovědí z roku 198x nafta došla v roce 2010! A ty předpovědi byly věděcky přesné!

Rosťa

ANO, už je líp. Po 6-ti letech řízení MD se podařilo zapracovat tento projekt do národního investičního plánu s vyhlídkou realizace do roku 2050. Bohužel mnoho z nás, co to čte, se toho už nedožije.

Tomáš

Zde přece nejde o nás. Ale o ty šťastné, co přijdou po nás:)

Jiří Šrámek

A budou šťastní proto, že jejich vnoučata zažijí slavnostní poklepání základního kamene

Vít

Hlavně ty Běchovice – D1, ty by to chtělo fakt nutně. Ten sever se dá ještě chvilku oželet.

Michellini

Běchovice to je ukázka českého neštěstí. Pár ‚vychytralců‘ si koupí levný kvartýr tam kde každý ví, že povede dálnice. A následně tu dálnici na 2 dekády za blokují. Pár desítek egoistů proti desetitisicům.

mirek

Tohle ale není ten případ. Zrovna Běchovice existují mnohem déle než plán okruhu.

Ono by stačilo, kdyby si s odpůrci sedli zástupci ŘSD a vysvětlili si, co se dá udělat líp a co změnit nejde. Jenže ŘSD vše tlačí na sílu, s nikým se nebaví a pak se diví, že lidi nesouhlasí…

AAA

Běchovic se to týká jen malé části v prostoru mezi ulicí Do Říčan a šterboholskou spojkou, též zvané „Nová Dubeč“. Proč asi, že. Ta určitě déle než plány okruhu neexistuje, zbytku Běchovic se uleví protože na stavbu je navázána realizace přelozky I/12, která bude sloužit jako jejich obchvat.

jozka

Nenechte se zmast pridomkem „Nova“. Ona je tam totiz opravdu dele. Existuje minimalne na leteckem snimku z roku 1946

Michellini

jasně, ale byla to díra s pár lidma. Pak se postavily baráky a najednou byl aktivismus na světš..

jozka

Nikoliv, jedine, co je oproti tomu roku navic je hriste a cca osm domku na jizni strane, jinak je vsechno puvodni, vcetne domu prilehajicich ke stavbe.

jozka

Mala oprava, ted jsem si jeste vsiml domnku na severni strane, ale i tak je jejich pocet mnohem mensi nez tech, co tam staly (navic jsou na opacne strane, nez je stavba).

https://lms.cuzk.cz/lms/LMS_wms_02e.html?mapfile=WMSA08.1946.PRAH13.10159&viewExtent=-731423.689,-1048646.206,-727311.494,-1044534.011&image_dir=d:/confms/lms/WMSA08/1946/PRAH

2701

Jasne, ono se na projektu 511 nic neupravovalo… ach jo. Co tak si o tom neco nacist?

Juraj

511 je nepochybně potřebná, avšak ten sever je zase kritický pro odstranění tranzitu z centra města. Ostatně odpor proti zklidnění magistrály bývá vždy zastřešen heslem „Až bude okruh“, takže právě existence 518 a 519 by byla dobrým argumentem pro nějakou regulaci vjezdu do centra.

beedat

Souhlas, ten sever to chce mnohem více než Běchovice. Ty kolony každý den V Holešovičkách a okolí, to je ztělešnění zla.

mirek

Potřeba jsou všechny úseky, ale 511 jednoznačně nejvíc, vzhledem k neexistenci alternativy i současným intenzitám. Bohužel bujení zástavby na jihovýchodě Prahy bez jakéhokoli řešení dopravy (jak individuální, tak MHD) to stále zhoršuje.

Octupus

Proc 511kdyz je vychodni a jižní spojka?

Honza D.

Co třeba kvůli tomu, aby minimálně 3/4 kamionů nazajíždělo zbytečně po Jižní spojce do města a odstranily se s tím spojené komplikace (hluk, exhalace, uspořený čas, vyšší bezpečnost….)?

...

Protoze nam kamiony objizdeji Prahu po trase ve tvaru obraceneho pismene Z, coz neni uplne efektivni.

jozka

Co je pro vas centrum mesta?

Martin

Tohle je dobra otazka…

Petr Petr

V současnosti se čeká na územní rozhodnutí, které má vydat jedna paní na stavebním úřadě v Uhřiněvsi. Bohužel je zavalená prací, u ní se může úsek zaseknout ještě hodně dlouhou – třeba i několik let. Praha by mohla stavební úřad posílit, bohužel to by nesměli vládnou piráti, kteří by nejraději auta zakázali úplně.

mirek

Stavební úřad Prahy 22 nemá s Piráty na velkém magistrátu společného vůbec nic. To jsou úředníci, státní správa.
Navíc vnější okruh podporují úplně všichni, na tom je naprostá shoda.

Honza D.

A proč už před lety nezasáhla Krnda? 😃

Kalanis

Vnější okruh paradoxně podporují i ti Piráti.

2701

Memorandama? Anebo nejakymi skutecnymi ciny? Kolik mesto vykoupilo pozemku pro zelene pasy? Napovim. 0. Jakoze nula.

Vlastimil

Na jihu je sice špatná, ale aspoň nějaká možnost pro nákladní dopravu. Na severu u Prahy žádná. Když se podíváte od D0 u Zbraslavi po proudu Vltavy, první most využitelný nákladní dopravou je až za Kralupy. Např. náklaďák jedoucí po D6 nebo D5, který potřebuje pokračovat na Hradec(D11) a M.Boleslav(D10) musí jet jihem- nebo po D7 až za Slaný a dál po 16 a D8. Mnoho aut jezdí do a z logistických center u dálnic kolem Prahy. Severní část okruhu by výrazně ulevila jihu.

Hanzi

Tak to se u nás dříve budou pěstovat ananasy než se začne severní okruh. Těch termínu už bylo…..

kodl

Dalsi narodni investicni pohadka 🙂 do roku 2030 se na tech dvou zminovanych usecich ani nekopne, protoze se budou obce a organizace odvolavat prakticky do nekonecna, tak jako se do nekonecna bude resit odsunuti trasy.

Pavel Novotný

Lidi výhodně nakoupili pozemky kolem desítky let plánovaného obchvatu, postavili si tam domečky a dnes si stěžují na budoucí hluk.

Tom

je škoda, že tihle lidé, kteří si vědomě tyto pozemky koupili, mají právo se na něco odvolávat…

martinK

Ano. mají se vyslechnout námitky v jednom stupni. zapracovat/odmítnout a šluš. Před realizačkou by měli mít max. právo zvolit si barevný odstín PHS směrem k obci. První návrh PO jsem viděl v nákresu z protektorátní doby.

thegrid

Nu když na to má právo maniak z Tetčic, či nějaké děcko ze země, tak proč né lidé, kteřích se to opravdu týká. Mně spíš vadí ti první zmínění fanatici, kteří podávají stížnosti systematicky, protože prostě můžou.

mikiqex

Jeden člověk mi říkal, prý z vlastní zkušenosti, že je tím dá živit… :-/ To se pak nedivím.

Michellini

stačilo by zreoragnisovat státní správu. A najednou máme nezaměstanost 20 procent. Většina ouřadové k ničemu. Dle creda : dej debilovi funkci a vymyslí papír

milan

Docela by mne zajímalo, co bys dokázal vymyslet ty. Nezapoměl jsi na neziskovky?

mgr.pavel

A jak se tím dá prosím uživit? Fakt by mne to zajímalo. Podám rozklad či stížnost na nějakou stavbu, a jak z toho získám peníze? Od koho?

Jiří Kocurek

Z grantové agentury. Ale nic jsem neřekl a nic jsem nenapsal.