Dva roky starému airbusu vypadla po startu okna, příčinou byla nejspíš technika filmařů
Osvětlení, které poškodilo letoun A321LR. Foto: AAIB
Osvětlení mělo navodit dojem vycházejícího slunce.
Osvětlení mělo navodit dojem vycházejícího slunce.
No, hlavně, že se včas přistálo a nikomu se nic nestalo.
Neco podobneho se stalo cca 4 roky zpatky 787 Turkish Airlines, evidentne se povedomi o tomto jevu nedostalo na spravna mista.
https://www.google.com/amp/s/airlive.net/emergency/2019/07/01/a-window-of-a-brand-new-turkish-airlines-boeing-787-9-has-melted-during-a-photo-shoot/amp/
Tohle přeci jen bylo trochu jiné. Ta okna se tentokrát vyloženě neroztavila, „jen“ zažila teplotní stres a došlo ke změně rozměru jen vnějšího okna. Tedy to po natáčení vypadalo naprosto v pořádku.
Ale stejně to nebylo dost daleko, i když se světla zdají být dost daleko.
12 kW je příkon na pole těch dvanácti lamp a na fotce jich mají nejmíň 6, takže celkem až 72 kW na max. výkon. A je taky vidět, že jsou zrovna namířené na těch pár oken, která vypadla. Jinak je zajímavé, že ta kilowatová lampa PAR64 má životnost jen 300-500 hodin podle výrobce, takže se sama dost smaží.
Druhá věc, je že simulace slunečního světla by snad neměla přesahovat intenzitu bežného slunečního záření a takovou okna vydržet musí. Takže proč to tak ohulili?
Protože vy potřebujete přesvítit běžné denní světlo tak, aby bylo poznat světlo z těch lamp. Tudíž to světlo z lamp musí mít větší intenzitu/výkon než denní světlo.
Mohli to točit v noci, pak by stačil výrazně nižší výkon světel, ale v závislosti na scéně by bylo potřeba dosvítit celý interiér letadla. Tak jim asi tohle přišlo jednodušší.
To bude drahý.
Ti filmaři evidentně mají peněz na rozhazování, když si mohou dovolit nechat svítit tak výkonné lampy pět hodin v kuse.
360 kWh energie. Při dnešních cenách kolik? 3600 korun? To se v ceně takovéhleho natáčecího dne v pohodě ztratí.
A i v ceně takového okna pro Airbus. 🙂
Filmařům to může být fuk. Zaplatí to pojišťovna
Jsem se domníval, že se dnes ani u filmu už halogeny nepoužívají.
Drtivá většina moderních vysokosvítivých zdrojů je hnusně bílá, nebo dokonce prokazatelně škodlivá do modra. Pro příjemné žluté světlo je stále nejsnazší používat starší technologie.
Moderní vysokosvítivé zdroje jsou LEDky a LEDky může výrobce naladit na jakoukoliv barvu a teplotu světla. To že jsou velmi často „hnusně bílé“ souvisí částečně s marketingem/psychologií, kdy bělejší světlo vzbuzuje pocit, že to svítí lépe. A částečně s honbou za účinností, protože na „bělejší“ bílou jsou oči mírně citlivější a tím pádem má zdroj formálně vyšší svítivost. Problém LEDek je spíš v tom, že není úplně jednoduché je vyrobit tak, aby pokrývaly celé barevné spektrum a tím pádem v jejich světle vypadaly přirozeně barvy. Tam kde je přirozené podání barev důležité (což je zrovna případ marketingových fotografií) může být… Číst vice »
Ono u LED bude i problém udělat opravdu výkonné svícení. Jako přisvěcování jsou OK, ale přesvítit LEDkama slunce, nevím, možná nemám úplný přehled, ale ještě jsme takové neviděl. U těch halogenů jde přeci jen výkon škálovat hodně vysoko, limitem je jen teplota a možnosti napájení. 🙂
Běžná 3W LED jaká se používá třeba do světlometů aut má tak 1,5 mm a dá se z ní bez problémů i za tepla vytáhnout přes 300 lumenů. Když je nasázím na plošný spoj s celkem konzervativní roztečí 5 mm tak do čtverce 170×170 mm (zhruba plocha té halogenové žárovky o které tenhle článek je), tak se jich tam vleze lehce přes tisíc s elektrickým příkonem 3 kW a světelným tokem 300 tisíc lumenů – to je zhruba 15x víc než ta halogenová žárovka. A to se bavíme o běžných masově vyráběných LED s životností v řádu tisíců hodin, žádných… Číst vice »
Zajímavé. Právě, nemyslel bych si, že je problém škálovat světelný výkon LEDek, ale problém je jak je udržet na rozumné teplotě (navíc třeba venku kde může být už ambient od sluníčka 50 st C (povrchových, ne atmosférických).
To je i otázka optického uspořádání. Na čím větší plochu ty LEDky rozptýlím, tím menší je problém odvod tepla, ale tím rozptýlenější to světlo je. Na osvícení velké plochy to nevadí, ale je to nepoužitelné na promítání na malou plochu. Na to ty LEDky potřebuju naopak našlapat co nejblíž k sobě, jenže tím komplikuji odvod tepla.
Ve výsledku je to kompromis mezi cenou a tím co z toho jde za výstup. A liší se to případ od případu, podle toho co kdo chce.
Stejně je fascinující kam se ta věc dostala. Z červených a zelených „mžouravých kontrolek“ k dnešním vysoce výkonným zdrojům světla.
Na modré složce není nic prokazatelně škodlivého. To je hrozný jak lidi ten marketing žerou. Jistě neprospívá spánkovému režimu pokud na takové světlo zíráte v noci před spaním, to je tak vše, rozhodně není škodlivá, to by pak bylo škodlivé i sluneční světlo přes den.
Mámo deme pryč, ten bazén je vykachlíkovanej na modro!
Svetlo se silnou modrou slozkou od soumraku do usvitu samozrejme skodlive je, a to nejen pro prirodu, nybrz i pro cloveka. Se podivejte kamkoliv, kde je. Na Lipne si rozjeli atrakci, takovej sklepni pavilon motylu. Prirozene svetlo 0, osvetleni samozrejme do modra. Motyli tam maji nejaky rostlinky, „krmitka“, kde co, ale vetsina se jich mota kolem svetel (toho casu nejspis zarivky). Vubec nikomu vcetne provozovatele neprislo divny, ze chudaci furt litaji ke zdroji toho viditelne modreho svetla. Nebo se nekdy ve meste mrknete na lampu starou (oranzovou) a novou, superbioeko modrou LEDku a zkoumejte, na ktere z tech lamp jsou… Číst vice »
Tak to je super dojmistická argumentace ignorující jakékoliv jiné aspekty vlnového spektra. Nikde tam nevidím nic škodlivého. Motýle: co přesně je osvětlení „do modra“? Modrý okodojem? Pak je to pravděpodobě světlo smíšené s ultrafialovým. Převažující spektrální čáry s vlnovou délkou pod 500 nm? Jak a čím to dokazuje škodlivost? LED osvětlení je výrazně modré? No to slyším prvně. Že je studenější než sodík je asi zřejmé, ale sodíkové výbojky nemají ve spektru vůbec žádnou modrou, což je mimochodem krajně nepřirozené, jsou monochromatický zdroj o poměrně nízké frekvenci kmitání. Jinak je většina LED naladěná do nějaké teploty. Pavouky nevím, nepřišlo mi,… Číst vice »
Ano, plny souhlas s poslednimi par vetami – studene LED samy o sobe skodlive nejsou neni, avsak jejim nespravnym pouzitim k vyssim skodam (oproti jinym alternativam) dojit muze. DDT byla taky skvela vec zhruba do doby, nez to zacali aplikovat uplne vsude hlava-nehlava a pak se divili nad vedlejsimi dusledky, zejo. 🙂 „Vyrazne modre“ LED osvetleni je pouzito jako zkratka (jsme v malem diskusnim okenku, zeano), ctenar znaly se jiste dovtipi, ze je mysleno LED osvetleni s teplotou barev odpovidajici plus minus dennimu svetlu, tedy tech 5000-7000K, at si teda nejak ustalime terminologii a nejdeme prilis nad ramec. 🙂 A… Číst vice »
Zaměňujete monochromatické osvětlení jak ho produkují třeba nízkotlaké sodíkové výbojky se skotopickým (monochromatickým) viděním oka při nízké úrovni osvětlení. V tom prvním případě vidíte monochromaticky protože ta výbojka prostě vyzařuje jen jedinou vlnovou délku – a uvidíte monochromaticky bez ohledu na to jak silná ta výbojka bude – dokonce i při intenzitě kdy už budete instinktivně z přemíry světla zavírat oči. V tom druhém případě, třeba při tom osvětlení ohněm, tam ty různé vlnové délky světla jsou ale oko jen nedostává dost světla aby je rozlišilo. Rozdíl je, že do určité vzdálenosti toho ohně (nebo při větší intenzitě ohně) normálně… Číst vice »
Ono i zářivky měly dost podivná spektra, záleželo na luminoforu. Některé byly celkem příjemné, některé s „děravým spektrem“ úplně stejně jako LED. A též byly laděné podle teploty chromatičnosti, i když kanceláře a kuchyně si potrpěly na studené světlo. Dnes jsou i LED panely na fotografování a natáčení a ty z podstaty musí mít solidní spektrum, jinak by z fotek nic pořádného nebylo. Pochopitelně to něco stojí. Nejděravější jsou ale např. právě ty sodíkové výbojky, kde to je jediná čára ve spektru, v tom světle (pokud se do něj nepřimísí jiné) je nemožné rozeznávat barvy a vzniká černobílý (resp černočervený… Číst vice »
Žárovka má spojité spektrum, a proto nečiní problém na různých kamerách s různými snímači nakalibrovat bílou barvu a tedy zcela shodné barevné podání. U LEDek je něco takového nemožné, protože LEDky nejsou zdroj světla v pravém slova smyslu. LEDky jen vytvářejí ILUZI osvětlení, namícháním několika spektrálních čar. Někdy to nevadí, jindy to vadí dost.
LED zdroje už dávno nejsou jen kombinaci několika spektrálních čar, samozřejmě se to všechno řeší vhodným luminoforem. Ostatně na focení se během používají LED s CRi 98, což je ještě lepší, než dávají žárovky (které mají spektrum skutečně spojité, ale intenzitou nevyrovnané).
Celá tahle diskuze o světlech je plná absurdních nesmyslů, ale na tohle už reagovat musím. LEDky samozřejmě zdroj světla jsou. Čárové spektrum nemají. Typicky čárové spektrum měly starší zářivky, u těch novějších je spojité, i když několik dominantních čar tam obvykle zbývá. Bílé LED mají spojité spektrum, obvykle ale s nízkou intenzitou v modré-modrozelen oblasti. Co se korekce barev týče, filmař si s tím asi poradí, ale často se LEDky mírně liší kus od kusu, podle toho, jak se zrovna povedlo namíchat chemii v továrně. Odlišnosti jsou to malé, ale mezi různými typy už můžou být dostatečné na to, aby… Číst vice »
Souhlas, ale s výhradou, že „čisté LED“ bez luminoforu opravdu skoro čárové spektrum mají. Ale takové se samozřejmě nepoužívají na osvětlení. Nicméně vedlejší efekt toho je, že každá LED s luminoforem má kromě spojité spektrální oblasti i velmi ostrou špičku v modré oblasti. Spojitá oblast je vyzařování luminoforu a ta špička je prosvítání základní modré (někdy UV) „čisté“ LED. Ale v praxi je to okem u kvalitní LEDky samozřejmě nepozorovatelné. Jinak bohužel zrovna ty kombinace RGB LED jsou nepříjemně rozšířené, protože jednu dobu byly (a do určité míry stále jsou) hrozně populární všechny takové ty lampičky a LED pásky u… Číst vice »