Dva roky pomaleji a ve zúžených pruzích. Oprava mostu Šmejkalka na D1 začala omezovat provoz

Šmejkalka je nejstarším objektem na dálnici D1. Stavba mostu probíhala od roku 1939 do roku 1949.
Rekonstrukce mostu Šmejkalka na D1, který byl zbudován ve 40. letech 20. století a je tak nejstarším používaným dálničním mostem v tuzemsku, dospěla po dvou letech od zahájení prací k omezení dálničního provozu. To potrvá 755 dnů.
Šmejkalka jsou de facto dva obloukové mosty vedle sebe. Při opravě budou zachovány oblouky spodní stavby, které vznikly ve 40. letech a které diagnostický průzkum vyhodnotil jako vyhovující pro další využití. Projdou sanací. Nosná konstrukce bude naopak kompletně vyměněna.
Zbourána bude vždy polovina mostu, přičemž provoz povede na druhé polovině. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bude po celou dobu stavby zachován provoz v režimu 2+2, jízdní pruhy budou ovšem zúžené a rychlost omezena na 80 km/h.
Dnes stavbaři položili mikrokoberec na polovině mostu ve směru Brno, aby zde vozovka s mnoha vadami vydržela minimálně další rok. Nejprve se bude nově stavět prostřední část nosné konstrukce, kterou bude provoz „obtékat“. To potrvá zhruba čtyři měsíce.
Následně bude rozebrána a znovu postavena polovina mostu ve směru na Prahu, což potrvá rok. Pak se práce přesunou na druhou polovinu mostu. „Odhadujeme, že z demolice vznikne okolo 10 tisíc tun recyklátu, který se budeme snažit z části zapracovat zpět do stavby,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Stavba byla zadána v režimu Design&Build. Vítězné sdružení Strabag/Pragoprojekt tak mohlo přijít s návrhem řešení rekonstrukce. Oproti původním předpokladům se tak upustilo od stavby provizorního mostu, převádění provozu během stavby má zvládnout stávající konstrukce. Cena činí 965 milionů korun bez DPH, doba realizace je 1460 dnů. První přípravné práce začaly v létě 2023, uvedení opraveného mostu do plného provozu plánuje ŘSD na rok 2027.
Most Šmejkalka je součástí úseku Mirošovice – Hvězdonice, který nedávno prošel modernizací. Most se ale opravě vyhnul, neboť ŘSD náročnou akci formálně vyjmulo z velké modernizace D1, která byla oficiálně ukončena v říjnu 2021. Údolí potoka Šmejkalka, přes které se dálniční most klene, proslavil Josef Lada v pohádkových příbězích Bubáci a hastrmani. Na Šmejkalce strašil Mulisák. Lada pocházel z nedalekých Hrusic.
Z historie mostu Šmejkalka (zdroj ŘSD)
Most Šmejkalka překlenuje ve výšce 46 metrů potok Šmejkalka (někdy od soutoku označovaný jako Hrusický potok) a údolí mezi Senohraby a Turkovicemi. Je nejstarším objektem na dálnici D1. Stavba mostu probíhala od roku 1939 do roku 1949. Pravý oblouk pod jízdními pruhy směr Brno byl vybetonován v roce 1941, levý oblouk ve směru na Prahu byl proveden s odstupem pěti let až v roce 1946. Délku výstavby přitom výrazně ovlivnila 2. světová válka, během níž byla stavba přerušena. Po válce byla stavba nosné konstrukce mostu dokončena. Jako poslední byla v roce 1948 provedena izolace mostu a v roce 1949 potom kamenná rovnanina za opěrami.
V rámci přípravy stavby dálnice D1 byly v šedesátých letech provedeny ověřovací výpočty a návrhy pro začlenění mostu do stavby dálnice. Jednalo se zejména o statické analýzy a předprojektovou přípravu. V roce 1969 byla dokončena projektová dokumentace pro úpravu mostu na požadavky výstavby dálnice D1 a v roce 1973 byly zahájeny stavební práce na úpravách nosné konstrukce (zesílení částí nosné konstrukce, úprava prostorového uspořádání na mostě a předpolích), které byly dokončeny v roce 1977. Následně byl most uveden do provozu v rámci zprovoznění dálnice D1 z Prahy do Brna.
V roce 1991 proběhla celková oprava mostu a následně na mostě již probíhala pouze jeho běžná provozní údržba. Jeho současná rekonstrukce je největší za celou jeho historii.