Dopravci Železnice

Dva motoráky za cenu nového autobusu. GW Train koupil v Polsku raritní vozy

Motorová jednotka SA109 ve Volarech. Foto: Petr Špetlák
Motorová jednotka SA109 ve Volarech. Foto: Petr Špetlák

Společnost GW Train Regio převezla o víkendu z polských Katovic do Volar dva motorové vozy SA109, které nasadí nejspíše na šumavské lokálky. Dopravce se k motorovým vozům vyrobeným v tomto tisíciletí dostal velmi levně: za oba dohromady zaplatil sedm milionů korun. To je cena, za kterou se běžně prodávají nové meziměstské autobusy.

Vozy ve veřejné soutěži prodával polský dopravce. I když se vlaky už nevyrábějí, jde o relativně nové stroje. Jeden je z roku 2012, druhý z roku 2005. Slezský dopravce už jednotky nepotřebuje, jsou pro něj příliš malé.

Podle člena představenstva GW Train Regio Petra Špetláka šlo o velmi výhodnou koupi, protože vozy jsou ve velmi dobrém stavu. „Provedeme drobné úpravy interiéru, ale jinak s nimi jde teoreticky hned vyjet,“ řekl Špetlák. Nejprve musí ale Drážní úřad schválit jejich provoz na české železnici.

Motorové vozy SA109 vyráběla společnost Kolzam, po jejím krachu převzala produkci společnost Fablok. Svojí velikostí jsou podobné českým regionovám, i když mají méně míst k sezení: 73. Jezdí ale rychleji, schválené jsou na stokilometrovou rychlost. Mají bezbariérové WC. Celkem se jich vyrobilo jen jedenáct kusů. Vozidla jsou nízkopodlažní. Zatím nejpravděpodobnější se jeví nasazení vozů na šumavské lokálky.

59
Diskuze

avatar
18 Komentáře
41 Reakce na komentáře
32 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
32 Autoři komentářů
Pán VtipRampaK.L.železničář v důchoduFrantisek Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pán Vtip
Host
Pán Vtip

Občas žasnu, když vidím, co tady někteří píší. Samozřejmě, ale kdyby to koupily České dráhy, tak si všichni plácate po ramenou, jaké super soupravy koupily. Viz. Soupravy 646. Nejdříve, jaké to jsou ojetiny, když je chtěl koupit Jančura, ale teď je to pro modré gumy nejlepší kauf. 🙂 Vozy Bmz, u Jančury to jsou ojetiny, křápy a buhví co všechno, ale u modrých gum je to nejlepší, nejpohodlnější, nejmodernější vozidlo. Občas by bylo dobré se nad sebou zamyslet, hlavně Ti, kteří vidí na všech soukromých dopravcích to nejhorší. Ale v létě, když panter či elefant topí a je tam nachcípnutí,… Číst vice »

Děčíňan
Host
Děčíňan

Od toho to je diskuze, aby tu lidé mohli vyjádřit svůj názor.
Já zase s prominutím žasnu, jak dáváte té naší Češtině obratně na frak. Jinak v žádném případě nic ve zlém, Váš příspěvek obsahuje také trochu pravdy.

Bob
Host
Bob

Proč používáte výraz modré gumy, je to hanlivé. A v diskusi to ničemu neprospěje. Ty mínusi možná máte za své neomalené komentáře.

Krokous
Host
Krokous

Pojem „modrá guma“ nechápu. Nemyslel jste třeba „modrá ústřice“?

Pán Vtip
Host
Pán Vtip

Já chápu, že každý obhajuje ,,své barvy.“ Já nemám nic proti soukromníkům, ani proti národnímu dopravci. Ale každý by si měl sáhnout do svého svědomí a měřit všechno stejnou laťkou. Těší mě například, že na rychlíky Děčín – Praha konečně dráhy daly „normální“ vozy. I když se na některých spojích stále ukážou „Béčka“ … Když už se bavíme o GW, i když to na Šumavě nevypadá růžově (snad se to zlepší…), tak si osobně myslím, že třeba linku R25 zvládají velice dobře… Nebo snad máte jiné zkušenosti? To, že občas „zdechne“ někde motorák, tak to se stane všem… Ale na… Číst vice »

Děčíňan
Host
Děčíňan

Nejsmutnější na tom je přátelé, že dříve jsme si taková železniční vozidla vyráběli ve velkém sami. Za to dnes jsme na tom tak, že dovážíme pochybné střepy od kud se dá. To je smutné.

AAA
Host
AAA

Co jsme vyráběli alespoň částečně nízkopodlažního?

Děčíňan
Host
Děčíňan

Nezlobte se na mne, ale Váš argument není relevantní, neb dříve nebylo nízkopodlažní nikde nic. To je snad jasné. Ale jestli se nepletu, tak jsme vyráběli již v šedesátých letech tzv. Žabotlamy, které byly nízkopodlažní. Znalci mne kdyžtak doufejme opraví.

AAA
Host
AAA

…. dříve jsme si taková železniční vozidla vyráběli ve velkém sami ….

taková = (částečně) nízkopodlažní motoráky
Já tedy o žádných takových nevím, ale znalci mne kdyžtak doufejme opraví.

Děčíňan
Host
Děčíňan

Nemáte argumenty, já jsem vám alespoň jeden příklad uvedl. Čili dobrou noc přeji.

AAA
Host
AAA

Tak určitě. Hodinky a holinky, oboje se natahuje, že.

Kubrt
Host
Kubrt

Žabotlam konstrukčně jistě předběhl dobu, ale po něm následoval těžký regres v podobě S(E)M 488, kompenzovaný teprve na prahu tisíciletí ešusama. Na ty navázaly pantery, to podle mě není špatné vozidlo, ačkoliv mají řadu odpůrců a designově se mi taky nelíbí. No a v oblasti motorových vozů „československá konstrukční škola“ vyvrcholila řadami 842 a 843 a pak už si ve Studénce nikdo nic neobjednal a ona nic nenabídla. Hm.

K.L.
Host
K.L.

Protože vagonku Studénka koupili amíci aby ji přivedli ke krachu.

Krokous
Host
Krokous

žabotlam?

AAA
Host
AAA

Už ho vidím na šumavské lokálce….

K.L.
Host
K.L.

Přece žabotlamy byly nízkopodlažní už v šedesátých letech.

Josef Říha
Host
Josef Říha

Jak tak koukám na vybavení interiéru, tak všechno, co dosud jezdilo na šumavských olkálkách s výjimkou nereko 810, skýtalo větší pohodlí pro cestujícího. Jihočeský kraj možná ušetřil, ale cestující z toho zrovna neprofituje.

Rtep
Host
Rtep

Plusem pro GW Train může být z mého pohledu to, že tu provozuje také 816, které jsou výrazně pohodlnější, než 654 a narozdíl od této nízkopodlažní tramvaje se tam dokonce v zimě i topí.
Dnes jsem zrovna jel Regiosprinterem a opět jsem chápal, proč tam skoro nikde nejsou háčky na kabáty. Protože si je cestující v té zimě raději nechávají na sobě…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Na rozdíl od Vás si nemyslím, že by „nereko 810“ byla méně pohodlná, zejména na delší cestu – ale jinak s Vámi souhlasím: jediné možné aspoň trochu smysluplné použití těch dvojčat na Šumavě vidím snad v sezónním „kmitání“ obou těch vozidel proti sobě v hodinovém taktu z Lenory (nebo možná až ze Zátoně, kdyby tam byla ještě nějaká nová zastávka blíž pod Boubínem) přes Volary do Nového Údolí a zpět s křižováním v Černém Kříži, kde s přípoji „většími“ (a pohodlnějšími) vlaky z / do Českých Budějovic – nic lepšího, kde by to tam někde mohlo účelně fungovat, mě nenapadá.

Jouda
Host
Jouda

Pane železničáři v důchodu, je nutné do každého vašeho pátého článku neustále klínovitě vysazovat žoviálním způsobem ty osoby? To jsou Bosáčkovci,, To je Pepík Bártů, jindy zase Honzík Šatavů….. To úplně rve uši a navíc to vypadá, jako když jste všechny vychoval…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Žádného „Pepíka Bártů“ neznám, takže toho jsem nikdy nejmenoval určitě, a pokud jde o Honzu Šatavu, se kterým si tykáme už skoro 40 roků, tak si nejsem vědom, že bych někdy ve veřejném projevu použil tak přehnaně familiárního tvaru, který mi podsouváte: můžete, prosím, upřesnit, kde jste na to snad v mých příspěvcích narazil?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Interiérem je to pochopitelně „linkový autobus“ (tak to ostatně bylo i koncipováno), ale má to aspoň dvě hnané nápravy – ale proč to chtějí Bosáčkovci nasadit na Šumavu a ne třeba do Krkonoš (kam by to podle mě vyhovovalo lépe), tomu příliš nerozumím: na ty dlouhé trasy na Šumavě mi to příliš logiky nedává, leda snad na trať Číčenice – Volary, ale co bude dělat vozidlo z rovinatého Polska v těch dlouhých táhlých šumavských stoupáních, to jsem docela zvědav.

Michal
Host
Michal

Vždyť to má 2x 190 kW výkon. Žádný kopec tomu nevadí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Teoreticky …
Ale má to aspoň dvě hnané nápravy (i když také jen krajní), takže ta „tlačná“ může v kopcích leccos zachránit. Nicméně (minimálně interiérem) je to vozidlo spíše na nějakou předměstskou dopravu nebo krátkou lokálku, ne na dvouhodinové trasy: dovedl bych si to docela dobře představit třeba mezi pražským Smíchovem a Nučicemi nebo(namátkou) třeba Pardubicemi a Slatiňany nebo Svitavami a Poličkou, ale na dlouhé trasy to vozidlo rozhodně pohodlné není.

L. M.
Host
L. M.

Chtělo by to rozšířit o SA101-SA108, možná ještě Br 670 a Br 672 aby byla sbírka kompletní. Takhle to muzeum kuriozit nevybudují😀

Pitrys
Host
Pitrys

Taky jsem si přečetl: Doświadczenia wielu posiadaczy regiovanów wykazały ogromną awaryjność tej serii. Ze względu na upadłość producenta nie było możliwości wyegzekwowania napraw gwarancyjnych, co dodatkowo potęgowało problemy

Martin z Moravy
Host
Martin z Moravy

Kostitřas kolejówy? 😀

Frantisek
Host
Frantisek

Doufejme jen, že tady máme šikovnější techniky-údržbáře…

Krokous
Host
Krokous

Je jako nový – akce sleva 1+1 zdarma… výborný na náhradní díly pro zbývajících 9 jednotek, co zůstaly v Polsku. ..

venkov4ever
Host
venkov4ever

Hm…to je ještě lepší jednotka než Nippon Sharyo DMU QSK19-R. Ačkoliv…po zbrusu nově naleštěných ultramoderních lokomotivách řady 740 a dokonce 741, pohánějících soukromé nákladní vlaky po koridorech, už by asi občana nemělo překvapit nic. Ale mám pro pana Petera Bosáčka ze slovenských Belinců, který GW Train naoko zastupuje, dobrou zprávu: Ghanské železnice kupují od Číňanů nové DMU. Určitě se s ním dohodnou a prodají mu své vyřazené soupravy.

Pibik
Host
Pibik

Proti „vozovému parku“ ČD je cokoliv ojeté turbo a vyrobené po roce 2000, to už je šinkanzen. 😀 Zajímavé, že donedávna, než se rozjely alespoň soutěže, nikomu pohodlíčko ČD nevadilo, teď se bude zkoumat každý prd.

Krokous
Host
Krokous

Nj, kdyby vlastník ČD řádně a plynule obnovoval svůj vozový park, nemuseli bychom dnes vzhlížet na ojetiny z Polska jako na šinkanzen.

vendelín
Host
vendelín

On ho ale postupně obnovuje již řadu let. Jen to nejde na jednou neb nejsou finanční zdroje.

Krokous
Host
Krokous

Ano, posledních cca 10 let jsou investice už vidět, ale předtím se téměř nic 20 polistopadových let nedělo…

MRC
Host
MRC

Elefanti jsou málo?

Kubrt
Host
Kubrt

Ano, to je jeden druh vozidla, který obnovil příměstskou dopravu kolem Prahy a částečně na Ostravsku (kde pořád ještě rejdí i 460). Ostatní segmenty vozidel pro osobní dopravu těžce stagnovaly.

Rampa
Host
Rampa

A 680 je co?
A ty stovky 814? (kvalitu teď nehodnotím)

Ondra
Host
Ondra

Pro Čechy bude spása cokoliv, když to nahradí regionovy. A navíc je to od pšonků, tedy laciné, pro východoevropský region ideální. Když polský design trochu oživí oranžové samolepky, myslím, že se to bude Čechům líbit.

MirekP
Host
MirekP

Ale tohle není žádný pozitivní posun. Podvozek je v podstatě regionova, interiér výrazně horší, na úrovni tramvaje, problémová bude i atypičnost. Výhodou je jen větší nízkopodlažnost a cena.

Ondra
Host
Ondra

Ale snad bude aspoň nižší hlučnost (jestli je z roku 2005/2012, předpokládám kotoučové brzdy) a snad taky budou rozmístěny sedačky u oken a nikoli u dělících sloupků, jak se stalo u regionov a jiných nezdařených „modernizací“ původních 810.

Josef22
Host
Josef22

Ondra:
Říkal jsem to stejné, ALE…
Po zhlédnutí fotek z interiéru na wikipedii jsem zprvu přemýšlel, zda to výrobce myslí vážně nebo je to jen nějaká blbá sranda. Sedačky určený pro MHD ve vlaku! Tak to jsem ještě neviděl.
Doufám, že mezi ty drobné úpravy interiéru je zařazena i výměna sedaček, jinak popravě začínám litovat cestující.

AAA
Host
AAA
AAA
Host
AAA

A tyhle jsou taky jak v pražským metru

http://verejna-doprava.eu/zfoto/motoraky/811/811_5.jpg

Krokous
Host
Krokous

ČR = místo pro život, kde všichni dopravci nabízejí retro jízdy.

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Vozidla z roku 2005 a 2012 jsou pro vás retro?

Krokous
Host
Krokous

Já myslel jako, že všichni dopravci u nás buď jezdí s až 50 starými vozy nebo s vozy second hand ze zahraničí. Jsme popelnice, na tom se nic nezmění. Když se podívám na některé cestující, tak si říkám, že český národ si nic lepšího stejně nezaslouží.

a8n
Host
a8n

Když jsou technicky na úrovni devadesátek, ne-li osmdesátek, ano..

Karel
Host
Karel

Zdravím,
ví někdo, jaké to má technické parametry, jako výkon, přenos výkonu, uspořádání pojezdu? Nikde jsem o tom nic nenašel, pokud někdo ví a podělí se, předem díky

Kubrt
Host
Kubrt

Musíš lépe przeszukat wikipedii: https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolzam_Regiovan

Dash9
Host
Dash9

Hlavní rozdíly proti Regionově jsou ty, že oba díly jsou hnací a oba díly jsou částečně nízkopodlažní. Na Wikipedii zároveň píšou, že jednotky se vyznačovaly vysokou poruchovostí (v letech 2006 plus mínus), kterou se díky krachu výrobce nedařilo řešit. Jak jsou na tom dnes se tam už neuvádí, tak uvidíme.

Jakub
Host
Jakub

No otázkou je, proč se toho tak levně zbavili.

bkp
Host
bkp

To jako jeden na provoz a jeden na náhradní díly…?

Indian
Host
Indian

Tyhle dva na provoz a těch zbývajících devět na náhradní díly:-)

Krokous
Host
Krokous

My jsme opravdu smetištěm (už i Polska). Nejsmutnější na tom je, že tyto vozy vypadají lépe než kdejaké naše.

V.N.
Host
V.N.

Pokud bude hlavním cílem objednavatelů dosažení co nejnižší ceny , je třeba se smířit s tím, že na našich kolejích nebude jezdit zrovna top vozový park.

Jouda
Host
Jouda

Jo tak to o něčem svědčí, když se to koupilo za 7 Mega…. Hlavně se to bude dobře udržovat, když se jich vyrobilo pouze 11 kusů…. Začínáme být smetiště! Hlavně už to s vlaky nemá moc společného. Neútulné, nevzhledné, nepohodlné prosklené krabice plné mastných tyčí začínají zaplavovat české lokálky. To se musí tremp otáčet v hrobě, když vidí v čem by měl dnes brnkat na kytaru při jízdě šumavskou idylickou krajinou…. Ale to je samozřejmě to poslední,, co by mě na tom všem štvalo. Pochopitelně tím jistě potěšíme i vodáky, kolaře a běžkaře…. Myslím že procentuelně nezanedbatelnou část cestujících na… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Tremp ať se obrací jak chce, oni tam jezdí i jiní lidé.

Frantisek
Host
Frantisek

Stýská se Vám po dřevěných lavicích a profukujících oknech? Tyče byly vždycky, s větším množstvím světla lépe uvidí do zpěvníku. Akorát si moc nezahraje, pokud budou rozbité koleje. 🙂

L. M.
Host
L. M.

Takže to má sběratelskou hodnotu? 🤔😁