Dva miliony minut zpoždění: aerolinie si stěžují na dispečery
Letadla na evropské obloze se stále častěji potýkají se zpožděním. Vrcholem bylo právě končící léto. Asociace evropských leteckých společností A4E
Letadla na evropské obloze se stále častěji potýkají se zpožděním. Vrcholem bylo právě končící léto. Asociace evropských leteckých společností A4E spočítala, že jen za červenec nabraly spoje nad Evropou manko dva miliony minut, což jsou téměř čtyři roky.
„Jde o mimořádný nárůst o 12 procent ve srovnání s rokem 2016 a 35 procent ve srovnání s rokem 2015,“ uvedl výkonný ředitel A4E Thomas Reynaert. Na vrub počasí jde podle něj pouze asi 30 procent zpoždění, zbytek souvisí s řízením provozu.
Právě na evropských dispečerech nenechávají zástupci aerolinií nit suchou. Za problémy prý může špatné plánování tras, nedostatek personálu a další potíže na straně řídících provozu. Ty pak vedou například k prodlužování letů. A4E proto rozeslala evropským dispečerským organizacím dopis, ve kterém žádá nápravu.
„Uznáváme, že hustota provozu v evropském vzdušném prostoru je rok od roku vyšší, ale letecké společnosti očekávají takovou úroveň služeb, která zajistí předvídatelnost a stabilitu,“ doplnil Reynaert.
Asociace ale rovněž připomíná, že některé organizace řídící provoz naopak fungují kvalitně a vykazují téměř nulová zpoždění. Mezi ně patří i české Řízení letového provozu. To v červenci zaznamenalo rekord, když počet pohybů na českém nebi překonal poprvé 90 tisíc.
Letecká asociace mimo jiné vyzývá k urychlení projektu Single Sky, o kterém se mluví už dlouhá léta. Po jeho zavedení by se na nebi smazaly státní hranice a dispečerská pracoviště by řídila provoz v takzvaných funkčních blocích.
Iniciativu aerolinií komentoval pro deník Zdopravy.cz šéf českého ŘLP Jan Klas.
„Zákaznický přístup je základní premisou ve fungování ŘLP ČR a tak se i v tomto případě snažím pochopit racio v této paušalizující kritice, přestože náš podnik zvládl rekordní nárůsty provozu bez zpoždění. Jsem však přesvědčen, že je především nutno respektovat konečného zákazníka, tedy cestující veřejnost. Ta oprávněně očekává, že všechny důležité části celého řetězce ( letečtí dopravci, provozovatelé letišť i poskytovatelé letových navigačních služeb) dělají maximum pro bezpečnost a spolehlivost letecké dopravy. Nutnost systémových změn v evropském kontextu si uvědomuji a aktivně se do ní zapojuji, vždy však preferuji způsob komunikace založené na vzájemném porozumění a spolupráci, spíše než obviňováni ve veřejném prostoru“.