Dva měsíce bez letadla. Norwegian chybí nový MAX, který uvízl v Íránu kvůli závadě
Dva měsíce stojí odstavený téměř nový Boeing 737 MAX 8 na íránském letišti v Šírázu. Letecké společnosti Norwegian se ho
Dva měsíce stojí odstavený téměř nový Boeing 737 MAX 8 na íránském letišti v Šírázu. Letecké společnosti Norwegian se ho nedaří získat zpět kvůli americkým sankcím vůči Íránu a zatím není jasné, kdy se podaří letadlo uvést zpět do provozu.
Boeing 737 MAX 8 na lince z Dubaje do Osla registrace LN-BKE musel 14. prosince loňského roku nouzově přistát v íránském Šírázu kvůli závadě na motoru. Podle serveru Aviation Herald se piloti rozhodli vypnout levý motor kvůli nízkému tlaku oleje a rozhodli se nouzově přistát v Íránu. Jde o motor CFM Leap 1B. Letadlo je téměř nové, Norwegian ho převzal 29. října.
60 days ago, a Norwegian Boeing 737 MAX 8 with registration LN-BKE made an emergency landing in Shiraz in Iran becasue of an engine problem.
Because of the US sanctions against Iran it's very complicated to import spare parts. So the 737 MAX remains on ground in Shiraz. pic.twitter.com/3KnO9c77Bb
— Flightradar24 (@flightradar24) February 12, 2019
Dva měsíce je letadlo stále v Íránu. Přesto je šance, že vzlétne v dohledné době. Letecký novinář Alex Macheras na svém twitterovém účtu 4. února zveřejnil informaci o opravě motoru, včera mělo dojít k jeho zapnutí a pojíždění letadla po dráze. Není ale jasné, zda skutečně bude funkční bez toho, aby se nemusela do Íránu dovézt náhradní součástka.
Situaci navíc zkomplikoval rozpočtový spor amerického prezidenta s parlamentem, během kterého úřady fungovaly v omezeném režimu. Úřady v USA jsou jediné oprávněné k vydání výjimky k dovozu náhradních dílů pro letadlo. Podle sankcí nesmí do Íránu žádná technologie s více než desetinovým podílem výroby v USA.
Exclusive: Norwegian Air’s 737MAX stranded in Iran – with its CFM LEAP Engine #1 undergoing maintenance
• This brand new Boeing jet has been stranded in Shiraz since mid-December
• Trump’s sanctions on Iran have prevented the aircraft’s repair (due to need of OFAC licenses) pic.twitter.com/GPXxHCH5tV
— Alex Macheras (@AlexInAir) February 4, 2019
Kvůli sankcím se íránští dopravci potýkají s velkými problémy udržet v provozu svá letadla. Když se sankce na chvíli uvolnily, objednali stovky letadel, ale dorazilo jich jen pár, většinou turbovrtulových ATR. Pak přišly ještě ostřejší sankce. I kvůli tomu má dnes Írán jednu z nejstarších flotil letadel na světě.
Přes sankce Írán vydělává na přeletech jiných dopravců, denně přes zemi přelétne téměř tisíc letadel.