Duel: Strojvedoucí kritizuje „neviditelná“ návěstidla, podle SŽ jsou podle předpisů
Návěstidlo, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
„Strojvedoucí na takto umístěná návěstidla nemůže odpovídajícím způsobem reagovat.“
Snad jste nečekali, že by SŽ přiznala chybu 😁
Správa železnic opět bez jakékoliv sebereflexe.
Bohužel nařízení MD nezřizovat kód VZ je velmi špatné. Špatné rozhledové poměry by kód VZ snadno eliminoval do doby aktivace ETCS.
Bohužel za tu cenu, že by musela být zábrzdná 1000 m, kdežto takhle může být 700 m.
Což jaksi ráčí býti totální broskovinou za situace, kdy těch 700 m projektant navrhuje jen mezi vjezdem a posledním oddílovým návěstidlem a ten zbytek „rozseká“ klidně na „zažitých“ 1 250 – 1 300 m s tím, že vlk se nažere a koza zůstane celá – viz Brno-Horní Heršpice – Zastávka u Brna.
Jenže „dočasné“ zřizování VZ tam kde nikdy nebylo zase věc prodražuje, komplikuje (KO místo počítačů náprav), takže nařízení jej nově nezřizovat je logické ekonomické opatření. Bohužel je to spíše špatně naplánované, než že by to nařízení byl nesmysl.
A vylučuje se instalace KO a počítače náprav? Zda je oddíl obsazený, to ví počítač náprav. Obvod by byl jen na kódování signálu, dal by se vypnout.
Patrně nijak nevylučuje (naopak by se mohlo efektivně doplňovat, mj. i funkcí hlídání celistvosti koleje), ale jde o hojně rozšířenou pověru.
Pan strojvedoucí se může stát členem situační komise, která přesné umístění zajišťuje. Dopravci jsou na tato venkovní situování problémových míst zváni.
Možná by ho to ve finále stálo méně času a byl by vidět prakticky výsledek.
Hrabě?
Po 50 létech služby na železnici si dovolím tvrdit, že na situování návěstidel se strojvedoucí nepodílí.
Tak důležité je, že je všechno OK.
Bude potřeba pár malérů, aby se tím zodpovědní začali zabývat?
Když je to špatně, tak se to musí napravit, a neodvolávat se na nějaká pravidla a limity, ale změnit je. Tady jde o lidské životy.
Ale vy to všichni špatně chápete, že touto problematikou „Jak dobře rozeznávat návěstidla“ se bude zabývat externí firma v dobře napsaném vyběrovém řízení 🙂
Přistupovat k tomu tak, že „předpisu je (těsně) vyhověno, tak neni problém“, by šlo, kdyby se u nás běžně používal funkční zabezpečovač, nebo aspoň tam, kde je přenos kódu, fungoval spolehlivě a ve všech kolejích (a i tak by to nebylo ideální).
A taky by to chtělo změnit přístup k opakovacím předvěstem. V Dluhonicích po modernizaci teď ve směru z Přerova v 1.SK radši snížili rychlost na 100 km/h, kvůli viditelnosti odjezdu L1, než aby u té koleje zřídili třeba 2 – 3 opakovací předvěsti. To by přece nemělo být něco nadstandardního, ale samozřejmost, vizte jejich používání v Německu.
Já moc nefandím návěstem, které platí jenom občas (předzvěst pokud mezi přezvěstí a návěstidlem není jiný vlak). Barvičkovači LS aspoň většinou sežere signál ten komu patří.
Jinak přístup „předpisu je těsně vyhověno“ by nebyl ok ani se zabezpečovačkou. Buď ta návěstidla mají význam(tak ať jsou vidět pořádně) nebo nemají(strojvedoucí smí jet jen podle displeje VZ) tak ať se neinstalují vůbec.
To není kvůli viditelnosti, ale je to ochrana boční vlakové cesty. Když má postaven průjezd Ostrava->Praha, nemůže do toho letět vlak Přerov->Olomouc plnou rychlostí.
To se řeší VCO – po dobu časové výluky vzájemně vyloučených vlakových cest se ta s V > 120 km/h dá postavit s omezením na 110 km/h (před zavedením této návěsti se nejčastěji používalo 100 km/h).
Že je to kvůli viditelnosti se píše i ve stavební dokumentaci.
Důležité je, kolik tam povolí ETCS. Navíc ani dnes tolik vlaku proti správnému směru nejezdí.
Je to úplně jednoduché. V takovém případě je nutné změnit prapodivné předpisy, a to co nejrychleji.
Tak si to shrňme. O mnoha věcech lze diskutovat, ale odpovědi Spržel jsou dost arogantní. Bezpečnost dopravy se nedělá tím, že je dodržen nějaký předpis, resp. musí to odpovídat předpisu a ten předpis musí reflektovat realitu. 1. musí to být podle předpisu 2. to musí být funkční 3. pokud to není funkční, je třeba změnit předpis 4. správný stav je, že to je co nejbezpečnější, ne co „nejpředpisovatější Třeba v Japonsku je pěkný, že i když tam mají skutečný vlakový zabezpečovač, tak návěstidlo na které není z nějakého důvodu dobře vidět, tak je tam opakovačka, někdy dvě, někdy tři… Na… Číst vice »
V životě nepojedu vlakem, početla jsem si.
Zkuste si přečís článek o nabouraném Flixbusu. Pak zkuste letadlo.
Poříčany naprostý souhlas. Lávka světel navíc ještě v oblouku. Včera zrovna, jel jsem R 921 do Hradce Králové. V Poříčanech na vjezdu výstraha. Dojíždím k odjezdovému a v oblouku na mě svítí 100 a volno. Jen díky znalosti trati vím, že na Sadskou není do odbočky stovková výměna, takže postavenou vlakovou cestu měl kolega na vedlejší koleji. Což bylo patrné opravdu až po dojetí téměř před návěstidlo. Nekódující Poříčany ve všech kolejích jsou skutečnou pastí!
A o tom je to poznání!!!
Hloupá odpověď.
Řídicí mají spoustu postupů a pomůcek na to, aby pokud možno chyby nedělali. A to je přesně to, když je něco rizikového, tak se tam dají další pojistky a ne „máš poznání, jsi debil pokud si nepamatuješ co (ne)může návěstit jeden klacek z tisíců“.
Řídící letového provozu není návěstidlo, ale výpravčí.
Ale jako jo, v případě viditelnosti pod 300 metrů pojede vlak na náhradní nádraží…
Asi si pamatuješ každou stanici kde jezdíš. Když budu denně hoblovat Masaryčka – Kolín budu v pohodě, ale jsou tu i tací co za směnu ujedou i více než 500 km, a to je hodně návěstidel.
V Německu jsou podmínky, za kterých se dá jezdit bez poznání. Lokálky vmax 50, hlavní tratě vmax 100 a pár dalších omezení. A když si fírové stěžují, že něco není vidět, tak infrastrukturník nějak zareaguje (a ne zrovna přiděláním další pasti).
To nemyslíte vážně. To bychom pak vlastně nepotřebovali ani předvěsti, podle vaší zvrácené logiky, neboť má strojvedoucí poznání trati.
Tebe je mi líto
A o tom je z hlediska auditora bezpečnosti přesná definice pojmu „bezpečnostní riziko“!!
Pane Romane, lžete jako když tiskne. Poznání není o znalosti kombinaci návěstí! Nebo mi dokažte opak. Netušíte, o čem mluvíte.
Také se divím, že k tomu kompetentní lidé se jeste nechytli za nos a nezačali to řešit. Přeci jen přehlednosti a plynulosti provozu to moc nepřidá.
Museli by střílet do vlastních řad. Schválili projekt. Chtěl bych vidět, jak situační komise nařídí posunout návěstní lávku. Po zabetonování už leda posunou návěstní štít plus minus deset centimetrů na konzolách.
Můžete mi vysvětlit, proč z 95% rychlíky z Prahy na Hradec na odjezdovém návěstidle v Poříčanech zastaví, projede nějaký vlak na Pardubice a teprve poté se rozjíždíme na Nymburk? Možná mi něco uniká, ale kdysi jsem jezdil jako pomocník, tak mne to zajímá…děkuji
Grafikonově čeká na vjezd motoráku od Sadské.
1., 2., 0. kódují. Ale jenom tyto tři.
Poříčany jsou zlý sen. Takové řešení může schválit jen idiot. Bez kódu je to loterie.
A při vědomí, že je to vlastně důsledek „vyhnout se potřebě OPř“ (bez kterých jsou beztak problémy s výpravou Os), tak by do toho jeden fakt kopnul.
Tuhle jsem tam přímo došel a stoje pod tím návěstidlem jsem musel uznat, že opravdu velmi těsně ta kolmice je ještě mezi kolejnicemi. Ale jak je to v tom pravém oblouku, působí to ještě 100 m před tou lávkou fakt extrémně blbě. Celou lávku posunout o 1-2 metry doprava a nebyl by problém (ale holt by se „formální viditelnost“) musela zajistit těmi OPř, ó sodoma gomora.
Přesně jak je psáno v článku, včera (22.12.) kolem 22.30 rychlík Vrchlice do Čáslavi losoval návěstí a bohužel projel na nulté červenou.
Ano, je to tak…jel jsem proti po druhé, bylo to tak o půl mašiny. Tentokrat bez následků. To ale není ani první ani poslední průser.
Projetí návěstidla na opačném zhlaví a vybourání šturcu odvratne koleje mohlo mít fatální následky… výbuch a požár v centru obce. A jen proto, že kódují pouze 1,0,2 kolej ostatní ne. Takže stanice v oblouku, ve výhledu perón a pak pár vteřin na zjištění že které koleje je postaveno. To se opravdu SZ povedlo!
Tak kurva jeď pomalu. Já tam projíždím krokem, když vjíždím na výstrahu.
Jseš kurva nějak chytrej! Až budu potřebovat poradit, určitě se Ti ozvu.
Přesně, proč se obtěžovat vymýšlením řešení, která by zvýšila bezpečnost a spolehlivost železniční dopravy, prostě se bude na výstrahu jezdit krokem. Předpisu je učiněno za dost, případný průšvih jde za strojvedoucím, není co řešit.
Vy jste nikdy neslyšel o ETCS???
Samozřejmě, že slyšel. A to samozřejmě spoustu těchto problémů odstraní. Ale za 2 roky se plánuje teprve výhradní provoz na I. a II. koridoru, a to ani ne na celých. Těch rizikových míst je na síti SŽ víc, a to i na úsecích, kde ETCS jen tak nebude. Svůj komentář jsem myslel obecně, ne nutně jen ve vztahu k těm Poříčanům.
Jak je psáno v článku, s chodou okolností včera večer kolem 22.30 rychlík Vrchlice projel návěstí na nulté kolejí v Poříčanech na onom místě. Drahy ale raději uvedli závadu na vlaku.
Vy víte, že to závada nebyla?
Nelži, nevím jaké “ dráhy“ myslíš, ale na webu mimořádností ČD bylo jasně napsáno „Dopravní závada“.
Ale soudě dle tvého pravopisu bude zřejmě i problém s chápáním významu psaného textu.
Vi nekdo proc se u nas davaji svetelna navestidla na tak vysoke „klacky“? Myslim ze ve svedsku maji predpis davat svetelna navestidla tak, aby mel fira spodni svetlo ve vysce oci. U nas jsou takove jen vyjimecne, kdyz musi byt navestidlo na zastresenem nastupisti.
Když je návěstidlo ve stanici mezi kolejemi v běžné osové vzdálenosti, je mezi průjezdnými průřezy místo akorát na stožár + malá rezerva, svítilny musí být výš. Vně koleje např. na trati je to podle mě s cílem lepší viditelnosti z dálky, ale přesně nevím.
Návěstidla stožárová májí standartní štíty světel nad průjezdným profilem. Ve stanicích to bývá knop kvůli trakčnímu vedení a pak se nikomu na ten stožár moc lézt nechce. Zkracují se převážně právě kvůli kolizi s trakcí nebo aby byly vidět pod vlaštovkami na perónu. Jinak na situování návestidel se svolává komise po prvním podbití trati. Tyto problémy podle mne kolikrát mohou vzniknout výstavbou po etapách. Nám jako stavařům by se nejvíce hodilo, to celé zavřít, zbourat a postavit. Takhle konkrétně zabezpečovací zařízení se zřizuje třeba třikrát za jednu stavbu. Nejdříve zřízení provizorní kabelizace, aby se pak prostě jenom bezesmyslu těžilo, potom… Číst vice »
Standardní.
Tipuji ze nedostatecnou viditelnost svetelnych navestidel poresi SprZele tim ze tam da vzdalenostni upozornovadla (bile trojuhelniky na cernem).
A je dobre ze se pan strojvedouci ozyva uz ted, dokud ta navestidla nejsou v provozu, aby se to pred ozivenim mohlo zkontrolovat a vyresit. I kdyz nektere z tech situaci nevim jak.
Na techto prikladech lze krasne ilustrovat pro laiky – proc je potreba poznani trati – protoze jsou na nich podobne chytaky…
Poznání můžeš mít bambilión a podobně jako já jezdit přes Poříčany a Chuchli cca 12x za měsíc a stejně si pokaždé říkat co za tupce na molochu # mynic se musí vyskytovat, když jedeš přes Rohlíkov a losuješ , která šajba svítí pro tebe.Kdo tohle mohl nakreslit a potom kdo schválit…
Tak holt treba jazdiť predpisovo. Nevidno návestidlo? Okej, tak treba v jeho polohe s vlakom zastaviť, overiť si že je tam voľno a až potom sa znova rozbehnúť. A toto isté platí o všetkých absurditách na SŽ. Keby to začala robiť aspoň polovica rušňovodičov, hneď by sa to expresne opravilo.
Kým budú rušňovodiči na seba preberať zodpovednosť za lajdáctvo SŽ, tak SŽ to bude holt využívať.
Neopravilo, SŽ jeto buřt a jediným, komu by to vadilo by byli cestující, kterým ujel přípoj.
Nevěřím. Kapacita by byla najednou mnohem nižší a furt by se muselo někde něco vysvětlovat.
Nesmyslnost každého nařízení se prokáže jeho důsledný dodržováním.
Jezdíme u nás krokem k jednomu cesťáku podél zdi, protože opakovač opakuje odjezd a cesťák je vidět na poslední chvíli a ta situace trvá mnoho let a do dneška s tím nikdo nic neudělal. Každý vlak tam nabírá minutu, dvě, zpoždění. Proto vím, že SŽ je to buřt.
Jak může kódovat návěstidlo, pokud je před ním ještě jiné? Můžete být konkrétnější?
Úplně jednoduché. Třeba Libeň.
Je tam odjezd i cesťák.
Pokud svítí na odjezdu stůj, tak na cesťáku je opakovaná výstraha, což opakovač oboje vidí jako stůj.
Pokud je na odjezdu výstraha, je na cesťáku volno, ale na opakovači je výstraha, protože jsou návěstidla na nedostatečnou zábrzdnou vzdálenost.
Předzvěsti se často nekodují.
Ale mohla by mastat situace na cesťáku stůj, na opakovači něco jiného?
Můžete být konkrétní s tím místem?
#mynic nevyužíva, ale zneužíva.
Kdyby konečně byli autonomní vlaky, což se současnou technoloií LIDAR, kamery a gps/galileo, jde v pohodě závést v tunelech by byli násobiče. Tak takové problémy nejsou a vše bude bezpečnější. Železnice by měla jít do 21.století a ne zůstat v minulém století
To bude stát takovej vejvar, že by Vám po zdanění mzdy nezbylo ani na chleba…
Tak hardware na celý vlak se vejde do 1 milionu Kč, to není drahý. A ovládání páčky dopředu s brzdou, zvládne i velmi jednoduchý software.
Máte nějakou zkušenost s bezpečnostní certifikací libovolného SW a zároveň to dokážete za 1M na vlak?
Jdu s vámi založit firmu, vyděláme majlant.
Teda to jsou strašný idioti na tý dráze. Ono to stojí do milionu a ti blbci instalují ETCS za násobně vyšší částky. Nehledě na miliardy, které kvůli tomu musí vrazit do infrastruktury. A navíc jsou takový blbci v celý evropě.
Jo, taky jsme už viděli i pár jednoduchých softwarů, které i tu páčku dokázaly zmrcasit…
Jsem zvědavý jak váš jednoduchý software bude reagovat na mimořádné udalosti. Napadá mě dobrý špek. Rozenávání osob které mají povolení se pohybovat v koleješti od těch co tam nemají co pohledávat.
Oprávnění přeci strojvedoucího nezajímá. Vidí vestu, tak zatroubí a vzpomene si že má v rozkaze pomalou přes stavbu 😀 vidí člověka bez vesty tak troubí. Vidí vola v koleji, neuhejbá, tak začene brzdit.
Jinak naimplementovat nějaký kybicování ochrance stavby by asi šlo – kdokoli bez vesty. U lidí s vestou rozeznávat ksichty(s přilbou těžší, nicméně i to se už dneska dělá) – aspoň to nebude mít moc dlouhou paměť (Frantu znám… vole včera ho firma xx vyhodila… v databázi povolených není)
Bože, člověče vzbuď se a nepiš o něčem o čem nemáš ani páru. Evidentně nevíš jak funguje lokomotiva, jak funguje vlak, jako celek a jeho systémy a vůbec netušíš jak funguje zabezpečovací zařízení, naprosto evidentně netušíš jaké jsou možné interakce železnice s okolím. Prostě jsi úplně vedle a to co tady píšeš jsou jenom nesmysly… 😡😡😡
Amatérismus SŽDC
Tak si to shrňme. V ČR je zhruba 14 tisíc km kolejových tratí:
9,5 tis. km je síť SŽDC
0,5 tis. km jsou sítě městských DP
4 tis. km jsou vlečkym
Tož, aby se v SŽDC nedivil, pokud se změní:
2,5 tis. km síť SŽDC
1,5 tis. km sítě městských DP
4,5 tis. km vleček
Článek je o nepřehledných návestidlech, ne o délce km kolejí v ČR. Máte něco tématu nebo jste opět přišel zaplevelit diskusi?
Článek je o aroganci SŽDC. Firmě, které nevoní její zákazníci se obvykle stane, že o spoustu svých zákazníků přijde. Viz bývalý arogantní SPT Telecom a nástup spousty menších telefonních firem.
a proc tam teda pracujete, axeli?
?
To neví ani on sám.
Aha, jinde by ho nevzali.
?
Spt Telecom ? Arogantní proč ? A nevím proč ji sem tahate ..víte o tom kulové. Žádné menší společnosti Ale tři velké.
Kolejová trať? Pleonasmus.
Nikoli. Jsou i nekolejové tratě.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tra%C5%A5
viz vlaky SIemens VAL208 na pneumatikách.
Vždyť ty vůbec nechápeš, že když se řekne trať, znamená to automaticky, ne kolejová, ale železniční! Mezi slovem kolej a železnice také nedokážeš rozlišit rozdíl.
Ostatní je dráha a koridor, případně trať s přídavným jménem. A ty nás tu budeš poučovat…
Nemáte pravdu.
On si v těhlech úchylnejch názvech libuje, že pak ale vypadá jako mimoň (a další podobné psychyatrické diagnózy) si asi neuvědomuje.
Jinak já taky znám i jiné tratě nekolejové.
No…ty jsi mi už chyběl.Rád čtu tvoje mimózní příspěvky o pasažérských nádražákách,režimkách,procentech atd.Tvoje ekonomické rozvahy jsou krásné zpestření nudného dne.A jsem si jistý, že takových, kteří tvé výplody čtou rádi,je tady více.
To Vám ještě něco v tom výčtu chybí. On své portfolio příspěvků ještě rozšířil na metro, tramvaje a banky 😀 Aneb každý měsíc nová perla.
To aby se Národní divadlo a Státní opera nedivily, až jim zavřou budovy a postaví šapitó.
Oddílová návěstidla odbočky, aha. 😯
Ano. V obvodu Odbočky Závodiště jsou umístěna oddílová návěstidla AB. Úplně stejně, jako jsou umístěna v obvodu mnoha stanic.
Už jsem několikrát napsal, že ředitel SŽ pan Svoboda je naprosto neschopný člověk, který na této pozici nemá co dělat! Možná jeho vzdělání odpovídá pozici, ale jeho postoje, například při tragické nehodě s dvěma mrtvými v Karlovarském kraji byli nepřijatelné.
Mimochodem, co ty opakovačky v Poříčanech, po kterých se volalo. Bude de to nějak řešit?
Protože někdo vlivný kdysi řekl NE, ani za boha, tak se asi bude muset udělat přeložka trati mimo Poříčany, aby dotyčný neztratil svoji tvář.
No, ono by taky stačilo udělat přenos kódu VZ na všechny dopravní koleje.
V silnicarine existuji veci jako „bezpecnostni inspekce“ a „bezpecnostni audit“. Kdyz prenesu podstatu tech veci na zeleznici – tj. hledaji se problemy v bezpecnosti, bez ohledu na formalni splneni predpisu (a nasledne jak problem vhodne odstranit) tak tohle by slo rovnou do kritickych problemu.
Vyjadreni SZ je evidentne jen alibisticka ubohost. Predpis proste nenk vsechno.
A ty návěstidla nemají předvěsti nebo co? Pokud strojvedoucí reaguje až na červenou, tak by se nad sebou měl trochu zamyslet.
Jestli je pán trochu akční, tak se může stát členem situační komise.
Jinka mne strašně dojímají stížnosti na umístění návěstidel na stavbách v realizaci. Provoz na stavbě je održku pro všechny. Pro dělníky, strojvedoucí i výpravčí/dispečery. Nezaznamenal jsem stížnosti od jiných profesí, přestože také mají co říct. A v životě jsem nečetl žadnou stížnost profesionálních řidičů na umístění značek na stavbách. Tam těch problémů jsou taky mraky, ale nepíše se o tom.
Rozdíl spočívá ve třech věcech: zábrzdná dráha, hmotnost a typ brzdy.
Návěstidla se umisťují na zábrzdnou vzdálenost. Vidím výstrahu, brzdím. Nečekám, jestli náhodou na hlavním návěstidla mezitím naskočila zelená.
Souhlasím, a ještě bych dodal tohle. Návěstidla jsou závislá, takže abych jel proti „Stůj“ musím nejprve minout výstrahu a jednat tak, abych zastavil. Tzv. poznání trati je od toho, aby se vědělo kde co je. A způsob ala youtube je podle autora v pořádku? To se pak nedivím, že nevidí.(Samozřejmě během stavby je situace jiná). A posun? Takže pokud na návěst nevidím, ale vím, kde je návěstidlo, tak jedu pomalu, abych stačil zastavit. A umístění návěstidel na lávce je o tom samém.
Ale zrovna v tom Radotíně – předvěst a na ní výstraha. Teda možná, protože návěstidlo je na krakorci a jak se blížíte, tak stálé světlo je přerušováno bránami trakčního vedení, takže na vás regulérně bliká očekávej 40. A to samozřejmě za absence přenosu kódu, protože za přece za 8 let tu bude ETCS.
A jakmile dojede pod předvěst, tak už tu návěst vidí naprosto zřetelně. Návěstidlo musí strojvedoucí sledovat celou dobu, co se k němu přibližuje. Ne že se mrkne co na něm asi je, aby se pak věnoval jiné činnosti.
Tak jasně že člověk to návěstidlo hypnotizuje, aby si byl jistý, co na něm je. Ale tak by to fungovat nemělo.
Navic jinak se jede když víte, že bude 40 a jinek ke stůj.
Takže to, že si člověk není jistý znamená pro dopravce zbytečné náklady na elektřinu navíc.
Ale to samozřejmě SŽ netrápí. Jak by je mohla trápit nějaká efektivita na provozu, když mají totálně na háku bezpečnost.
Ty rychlostníly v Dluhonicích jsou ještě ten menší problém, ale umístění odjezdových návěstidel na krakorci směr Olomouc, to je teprve síla. Některé jsou umístěny vlevo. Dal bych tu fotky ,ale to nejde.Podle SŽ je to ještě v rámci nějaké normy. To samé Lhotka nad Bečvou odjez na Valachy.
Kdo tudy jezdí ví…
Přesně Lhotka odjezd na vm mě napadla, to je prostě nejednoznačné, ke které koleji to návěstidlo patří.
Krom toho, že to je vizitka SŽ, tak ta řešení musel taky někdo v MCO nebo na Olšanech namalovat. Že se alespoň tam nechytí za nos… Ale nic.
S viditelnosti bylj problémy i na modernizované trati v okolí Teplic. Třeba taková cestová návěstidla v Jeníkově Oldřichově, na lavkách, dle projektu dala hodně zabrat. Montovala se tam extra optika, čočky s větším kontrastem a smeřováním toku světla dolů, protože jsou vlastně těsně nad koncem peronu, tedy, jejich viditelnost je na vyprávění hlavy. Naštěstí pomáhá přenos kódu, jinak by to bylo na profrčení jako dělané. I v Roztokách u Prahy se stavělo podle projektu a až provoz ukázal, že viditelnost odjezdového návěstidla je nemožná od budovy, tak alespoň v rámci sebereflexe doplnili opakovací předvěst. Poučeni, již třeba v Roudnici opakovací… Číst vice »
Problém posledních let je to, že o provozních záležitostech rozhodují lidé, kteří vědí pouze to, že koleje jsou ze železa. Víc není co dodat, lidi v provozu o tom vědí své.
Asi se nám rodí další Poříčany a bude hůř
To že je to podle předpisu, neznamená, že je to dobře, v Plzni taky od západu nevidíte na klacek ani od hrany nástupiště a to je kolejiště nové.
Nejsem odborník na železnici ale soudím, že těch problémových míst je tady uváděno strašně moc. Máte odbory, vyhlášte výstražnou stávku pokud se to nebude řešit! Tady jde o životy cestujících i o Vaše…
Když od nástupiště nevidiš na klacek, tak čekej na výpravu.
Nebo na kód. Pokud tam je.
To že čekají než jim to schválí komise a další odpovědné orgány nic neznamená. Navíc, sž to dělala podle projektové dokumentace, tudíž ty odborné orgány stejně neřeknou že je něco špatně nebo by to mohlo být jinak. Sž není správa železnic, nýbrž postrach železnic. Na nic co zde psal strojvedoucí sž neměla žádné pochybení, ani se k tomu blíže nevyjádřila jen řekla že čekají na další schválení. O umístění některých biť dočasných stahovačkách nemluvě. Pochybuji že se podle slov strojvůdce něco na výše uvedených fotkách něco změní.
Já jako obyčejný cestující , v podstatě laik ohledně zabezpečení na železnici jsem nesmírně rád , že někdo poukazuje na chyby.
Chyby, které se pořád dají napravit lidským rozumem. Ohánět se jen předpisem, normou, a po vážné nehodě hledat viníka jen jinde než u sebe mi připadá absurdní.
Vždyť kolik nehod by se nemuselo stát.
https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/dpo_linka520110606.html
Víte, jak dlouho trvalo, než udělali opakovací předvěstí v Poříčanech? Navíc je opět zredukovali jen na pár kolejí, místo toho, aby udělali pečeckou stranu komplet. No a Berounka? Další paskvil
Mě tedy vůbec překvapuje, že jsou návěstidla umístěná těsně za přejezdem (pravda, že se snad brzy nahradí nadjezdem) a za spojkami a těsně před zastávkou. Je nějaký důvod, proč jsou návěstidla umístěná takto a ne spíš těsně před spojkami (ve směru na Beroun)? Jinak by mě také zajímalo, proč je na vnějších kolejích 75 km/h když na vnitřních je 100 km/h a po spojkách na 100 km/h se jezdí jen 50 km/h.
Protože je to přechodný stav, který po skončení stavby nebude, bude tam všude 100.
Stejně tak nebude ono oddílové návěstidlo těsně za stahovačkou, protože ta stahovačka se o jedno rozpětí zkrátí.
Jo, což je pro jednoduchej panťák jedoucí řidičákem napřed výhra.
O dvojitým nemluvě.
Jo jasně, už vidím, jak SŽ přepatkovává návěstidla kvůli dohledné vzdálenosti a bude kvůli tomu dělat extra výluku.
Navíc na tu návěst stáhni sběrač, musí být vidět minimálně 7 sekund, neb je to NÁVĚSTIDLO (nepřenosné pro elektrický provoz). A tu mají blbě už teď.
Pokud jsem to správně pochopil, tak SŽ argumentuje u neviditelných návěstidel tím, že ještě nejsou funkční a že to ještě bude schvalovat nějaká komise. Jak moc je tedy reálné, že komise řekne, že je to špatně a SŽ návěstidla přemístí? Děje se to, nebo to jsou jen jejich alibi?
Přesně tak. Většinou se pracně montují návěstidla, aby se pak za týden mohla montovat o kousek vedle. To dává hodně smysl.
Ta nějaká komise má mezi členy i zástupce strojvedoucích. Nechť si autor zažádá svého zaměstnavatele, aby ho do komise jmenovala. Takových lidí co na něco nadává, ale rozhodovacího procesu se aktivně nechce účastnit, je mnoho.
Bingo! Nejen do komise, ale nejlépe do řádného pracovního poměru, protože takový člověk znalý věci je k nezaplacení. Převzal by odpovědnost, a to by mělo dvojí účinek. Poprvé, že by se věci doopravdy změnily tam, kde to je v kolizi s bezpečností nebo proti předpisům, a podruhé tím, že by odpadly veřejné dehonestace SŽ a špinavé prádlo by se pralo doma. Příklad v rámci železnice již dávno existuje….
Ono se to návěstidlo dá na stožáru vytočit, aby víc „vykouklo“, jenom na to ještě nepřišla řada.
A víte kolik máme na viditelnost?
7minut na prověření a to jsou návěstidla několik Km od sebe vč předvěstí, prý nebrečte je to čistý čas.
Jako jo tak plus dodatečná časová spotřeba se počitá procenta z čistého času.
Takže pár minut. Co se asi děje?
Poděkujte vedení a panu Nastoupilovi.
U těch Marjánek měla ,, Správa “ také vše v pořádku a jak to dopadlo!!!
Správa vždy v pořádku, chybuje přece strojvedoucí…..od ledna nově fasuje křišťálovou kouli a hadru. Hadrem nejprve otře kouli a zjistí odpověď na otázku jakou barvu má na návěstidle. Poté hadr použije pro sebe…..
Ceska zeleznice. Jedna z nejhorsich v EU. Zivot ohrozujici kombinace alibismu, arogance a amaterismu.
Víte kolik dělá součet času spoždění všech vlaků ČD za jeden rok ? Až 25 let. hlavně že máme nejpomalejší rychlovlak na světě.
A oni tu jezdí jenom vlaky ČD?
Myslíte, že ten samý rychlovlak ve Slovinsku je rychlejší?
Dokud to neporovnáte s jinými evropskými státy, je tato informace k ničemu.
Česká železnice hraje hodně muziky za málo peněz.
Obecná poznámka: Strašně často se věci berou tak, že „je to podle norem = je to v pořádku (alt.: „takže to tak stačí“)“. Pominu teď, je-li správně ona norma. Ale bez ohledu na to, ony přece obecně stanoví nějaké hlavní zásady resp. nutná minima, ale vždy by mělo platit, že v pořádku to je, když je to „nejlepší řešení z možných“ (za cca stejné náklady, řekněme). A to se projevuje nejspíš i zde, tak jako jindy se udělá zbytečně menší rychlost na trati či ve stanici než by se dalo, konfigurace kolejiště má podstatně menší kapacitu než by udělat šlo… Číst vice »
Přesně tak. Odpověď SŽ na všechno (nejen tento případ, ale třeba i podněty cestujících) je, odpovídá to našemu předpisu. Ale že by státní organizace placená z našich daní snad mohla chtít udělat něco navíc, pro prevenci, pro bezpečnost, pro strojvedoucí, pro dopravce, pro cestující, to tam nikoho ani nenapadne… a bohužel to stále nikomu zřejmě nevadí.
Opravím Vás: SŽDC podniká dle živnostenského zákona a je placená vesměs že státních půjček.
Běžte už se s těmi hloupými řečmi někam.
Firma SŽDC se v obchodním rejstříku nenachází.
Spíš mám pocit, že projektanti jsou odtrženi od reality a chybí jim pohled na projekt očima uživatele – strojvedoucího. U projektování silnic si to ještě projektant dokáže přestavit (většinou má řidičák na OA), ale když nemáte zkušenosti ze stanoviště a projektujete železnici, leccos vám nedojde. Pak to takto může klidně vypadat.
No není problém i v tom, že za celou dobu návěstění se nezměnil v lokomotivě – Návěstní opakovač? Proč v dnešní době, není opakovač schopen přenášet všechny návěsti? Že by problém na straně AŹD?? Atd??
V tom, že si ČD/SŽDC/Správa železnic od roku 1998 žiadny rozvoj opakovača neobjednali, naopak sa vyjadrili že nič také nechcú a čakajú na ETCS…
Opakovač schopný přenášet ještě mnohem víc kupodivu existuje a jmenuje se ETCS…
Vyhodnocení případné nehody je téměř vždy jednoznačné…..strojvedoucí nerespektoval…..a jedeme dál pořád ve stejných kolejích.Kdysi jsem viděl na Ytube dokument.Někde v Anglii projel příměstský vlak stůj…. samozřejmě vznikla nehoda.Vyšetřující orgán dospěl k názoru, že návěstidlo nebylo vidět.Pokuty (dost vysokez)dostal jak dopravce,tak správce infrastruktury.Ten navíc byl povinen návěstidlo přesunout do místa,kde bylo lépe vidět.Pro náš stát je toto jen sci-fi.
….pokuty, samozřejmě,vysoké….upsal jsem se,pardon.
Ono to bylo trochu jinak, to návěstidlo vidět bylo, zas tak pitomí tam nebyli, ale bylo umístěné tak, že se do něj vždy pod „šikovným“ úhlem opíralo Slunce a v pravidelnou dobu mělo stejnou barvu jako světlo, které na ně dopadalo. Takže oranžovou. No ale jinak to bylo jako tady – strojvůdci upozorňovali, tamní well maintained správa nereagovala. Až jednou takhle vyjel osobák na „oranžovou“ do cesty rozjetému expresu…
Aha,díky za doplnění.Je to už delší dobu,co jsem to viděl.Ale evidentně to vidělo více lidí.A důležitý byl ten závěr vyšetřování.
Dokud nekdo neumře,nic se nezmení…
Ty vzájemně se překrývající návěstidla se časem vyřeší protože se má vytrhat výhybna Černý most a taky výhybna Zeleneč.
A neustále se to opakuje. Zde to je dokonce podloženo Závěrečnou zprávou DI ČR: https://www.dicr.cz/files/uploads/Zpravy/MU/DI_Usti_nad_Labem_180528.pdf Zajímavé je, že pak ten držák Pragotronu byl rychle přemístěn… V loňské zimě jsem si dělal seznání na dolním Pacifiku. Na vjezdu do stanice Vrané nad Vltavou od Zbraslavi je taktéž vjezdové návěstidlo umístěno za nestandardních dohledových podmínek ( 7 vteřin místo 12 vteřin), což je možné za podmínky, že v úseku je kód vlakového zabezpečovače nebo jsou před návěstidlem návěsti „Vlak se blíží k návěstidlu“, populárně „mlhovky“. V předpise se píše, že návěstidla se umísťují minimálně 100 metrů od sebe i od návěstidla. A… Číst vice »
Oni to prostě asi berou tak, jak to znají ze silnice = myslí si, že fíra „se prostě rozhodne to ještě risknout“, a tedy že má smysl to „řešit“ z této strany. To je jediný předpoklad, kdy mi to celé dává aspoň nějaký (zvrácený) smysl.
Klasický scénář. Dokud se to tak vyprojektovalo a vešlo do norem, je vše v pořádku. Nikoho nezajímá lidský faktor apod. Kdyby se místem projel na stanovišti někdo znalý problematiky, která řeší dopravní psychologii nebo fungování mozku v různých situacích, asi by se divil. Červenou všichni poznáme, ale občas nám někdo nijak nechce pomoct jí včas objevit nebo rozeznat ve změti dalších návěstidel apod. Toníkovi přeji hodně štěstí v boji s větrnými mlýny. Je to super kolega a má opravdu co říct k dopravní problematice očima strojvedoucího.
Napadá mne myslím japonsky systém , kdy je každý na pracovišti povinen vyhledávat co se dá zlepšit . Má to nějaký název kenzai nebo tak nějak .
Z kenzai by se na SŽDC posrali třikrát dokola.
Excuse my French ale Dobrá Správa je spíš pravý opak tohoto (správného) přístupu.
neni nad to mluvit o vecech, ktere ani nevim, jak se jmenujou…
videl jste to nekdy aplikovane v sitovych odvetvich?
Dear Georg , pracoval jsem kdysi dávno, pradávno v jedné české bance jménem, a tam ten kaizen do nás hustili.
Dobrý nápad. Jenom technická. Jmenuje se to Kaizen.
Pokud jde něco udělat lépe ve prospěch bezpečnosti, tak to proboha udělám a neargumentuji tím, že podle předpisů je to v pořádku.
Jinak mě zaráží i další věc, a sice návěstidla u výhybek se samovratným přestavníkem. Stránky DI jsou plné závěrečných zpráv k mimořádným událostem vykolejení vlaku na samovratu, kde příčina je vždy stejná – strojvedoucí si neuvědomil, že návěstidlo samovratu je zhaslé a proto tam neměl vjíždět. To si proboha nikdo není schopen uvědomit, že indikovat nebezpečnou situaci tím, že nic nesvítí, je naprosto absurdní?
V nové D1 přibyla ještě varianta s červeným zábleskovým světlem na samovratu – tedy, že jízda není zajištěna.
Jenomže se pouze objevila, nikdo ji nenařídil. Každopádně je největší pitomost, že vstřícné návěstidlo samovratu je umístěno hned u výhybky. Jsou místa, kde viditelnost návěstidla je krátká a jeden hned má problém.
Ale samozřejmě normě to vyhovuje. Pohoda
Někde na trati Bečov – Rakovník je pilot. Jen ta červená musela být do doby nové D1 zakrytá nebo odpojená, tak snad už ji zapli (dělalo se to ještě před účinností). Když se to osvědčí, rozšíří se.
Správně. Na papíře je tato návěst ovšem prd platná …
Zatím se neosazuje.
Ano, a přes množství závěrečných zpráv DI a bezpečnostních doporučeních se stejným závěrem se stalo toto jediné – přibylo to v předpise. V praxi se to ale zatím neaplikovalo asi nikde, možná v jednotkách případů. Přitom to je pořád dokola.
Naprostý souhlas. Samovraty jsou přesně v té kategorii „tisíckrát to bylo v pořádku až to jednou v pořádku není a nikdo to nečeká“.
Viz včerejší vykolejení 810 ve Všeradicích.
… kde jsem velmi zvědav na závěrečnou zprávu ze šetření, pokud se k nám dostane. Samovraty si žijí svým životem, návěst „Jízda zajištěna“ je pro strojvedoucího jedinou jistotou (?). Tak tomu bylo i ve Všeradicích.
Opatření ? Nebude, nevěřím. Nakonec, už se jezdí vesele dál.
Počkejte, až se to“zdokonalí“ a STŮJ bude návěstit nesvítící VOLNO. Tma.
Ono už neplatí, že zhaslé návěstidlo = stůj?
Vždyť píšu, abyste počkal. Někdo s tím určitě přijde.
tak jsi s tim prisel prvni ty, gratuluju.
blb si vymyslel absurditu a pak nad ni zvitezil.
To ale platí u všech návěstidel (čímž netvrdím, že to je super, ale nějak mi není jasné, jak jinak by se zrovna tohle dalo řešit).
Standardně k němu nejde postavit a již postavená cesta spadne. Takže toto stejně jen řeší případ, kdy žárovka praskne a v tu chvíli tam přijíždí nebo stojí vozidlo.
Jj, tohohle otravnýho strejdu už poslali tolikrát do pr*ele, že to prostě musí zkusit přes bulvár… Už vidím ty články, jak SŽ za další stovky milionů předělává nové návěstní lávky, které byly postaveny dle schválených projektů, vzorových listů a byly kontrolovány návěstní komisí.
tam pracujete co? přečtě te si 5x co jste napsal, dost dobrej kydanec. mít v hlavě jasno, tak Vás nezajímá že to splňuje normu xyz, ale že to není vidět
Kecáš.
Proč si nestěžují ostatní ? Protože ostatní, tak jako já ten boj s větrnými mlýny SŽ už vzdali..
Víte když se ve vzduchu stane nehoda a nějaký předpis to sice dovoloval, ale přesto nastalo něco co buď mohlo skončit katastrofou nebo opravdu katastrofa byla, tak se od úřadu pošle pokyn to napravit , tedy změnit předpis . Jestli se fira vysypal s vápnem v tě šikaně , nebo neměl jiný fira dost času na návěstidla vidět , tak není “předpis”zákon bozi , je to proste věc, ktera se dá změnit . Což jako cestující rozhodne chci , chci firu , který vidí dobre na návěstidla a chci aby byla tak postavena . A vase pindy vás dozenou. Karma… Číst vice »
Pane bože! Pokud něco může ohrozit bezpečnost provozu, je potřeba, aby se někdo ozval. V tomto případě ještě dříve, než se odstraní bílé kříže. Komise ke stavbě nikdy nenahradí výslednou situaci v reálu!!! A proč si stěžuje jen jeden + občas někdo? Protože se všichni bojí říci svůj poznatek nahlas, aby zůstali u vedení dobře zapsaní (nebo si jen nechtějí dělat problémy, atd.), anebo, jak je uvedeno jinde, to už vzdali. Věřím dotyčnému strojvedoucímu, že to není obyčejný kverulant, že mu jde o víc – ostatně i on je v případě srážky první na ráně. Jak jsem psal výše –… Číst vice »
Ty máš hodně dutou palici
Doporučuji Vám, promluvit si přímo s panem Sehnalem. Je to normální člověk a zkušený strojvedoucí.
Potom by Vás vaše řádky dost mrzeli !
V Ústí nad Orlicí to bylo taky pidle orojektu, že ti museli skutečně předělat ?
A co tak raději řešit CO píše, než KDO to píše..?
Tohle smíření a letargie je přesně důvodem, proč odvážným lidem typu pana Sehnala budeme nadále dávat prostor. Mimochodem, domníváte se, že Jasenčák šel fakt dobrovolně ?
A poskytnete taky obdobný prostor finálnímu stavu, kde už spousta popisovaných věcí takto nebude…?
Samozřejmě.
Zase bezdůvodně brečící strojvedoucí….
Pořád ten stejný. Ostatní nemají na pláč čas.
Protože jezdí přesčasy za ty, co se na to už raději vy#&@{li.
Mohl by někdo pro nás laiky vysvětlit, proč si autor článku stěžuje bezdůvodně? Například co přesně se myslí tím, že návěstidla ještě budou „nasituována“ a jak se tím vyřeší to, že před nimi zaclání brána nebo sloupy trakčního vedení? Děkuji.
Bezdůvodně… Správa železnic si vytváří vlastní předpisy, které ovšem nereflektují připomínky těch, kteří jejich zařízení užívají. To je špatně. Nebudu tvrdit, že pravdu má jeden nebo druhý, ale v rámci zachování bezpečnosti by pravidla měly být tvořena v jakémsi souladu obou stran.
Jako nasituování bych pochopil směrové nastavení světelných návěstidel tak, aby byla co nejlépe viditelná z kolejí, pro které jsou určena, po co nejdelší dobu, viz zmiňovaný zákon.
Mě hlavně zaráží ten přístup SŽ. V realitě ty návěsti nejsou pořádně vidět? Nezajímá za nás je to předpisově v pořádku konec. Přesně si vzpomínám jak pár dní před vykolejením nákladu u M.lázní přišla na stížnosti ohledně návěstění stejná odpověd.
Zrovna na to myslím. A to tehdy dopadlo mimořádně dobře. Krom pár rozházených cibulí se vlastně „nic nestalo“, i chlapi ze stavby stihli utéct. Vypadnout tam osobka, tak by tam byli i mrtví. Taky by pak SŽ házela vinu na fíru?
Zmiňovaný zákon říká, že mají být vidět 12 nebo 7 vteřin, nic o co nejdelší době. Vono i těch 12 vteřin by bylo moc, když mám vidět ve 160 za mírné mlhy 12 vteřin, tak s takovou dálnožárnou lampou uvidím za výborné viditelnosti volno před vlakem přede mnou. Ani nekonečná viditelnost návěstidel není žádoucí.
Návěstním štítem se dá pohybovat v několika osách i po jeho montáži (před finální aktivací).
Zdá se, že o práci na mašině víš úplný h*, tak mlč. Bude to tak i lepší, a nemusíš nadále ze sebe dělat vola. Sehnal má pravdu, a to ví každý, kdo tam jezdí. Nepřinesl jsi do diskuze vůbec žádný argument, jenom bezduchý žvást. Jestli takhle předpojatě řídíš i dopravu, lze doporučit pouze modelovou železnici pro blaho všech.
Copak mrkev v dopravě? Pořád někdo otravuje viď. Ty budeš jeden z těch ochotných s kterými je radost už jen komunikovat
Vážený pane, jestli máte profesi jako výpravčí podle vašeho nicku, doporučuji si sednout k nějakému strojvedoucímu a projet si to. A pak napište ..“ bezdůvodně brečící „…. těžko. bude z toho „důvodně brečící“..
Přesně kvůli těmto chytrým názorům, by na SŽ měli povinně zavést 2* do roka jízdy na stanovišti, aby viděli všechny ty prasárny, které zaměstnanci SŽ vytváří.
Je možné podat na SŽ trestní oznámení?
Jistě ano, hodně štěstí.
K jakému trestnému činu mělo dojít?
Vám to nepřijde jako obecné ohrožení?
Nevím, nejsem právník, ale ve většině případů v tom článku se jedná o ještě neprovozovaná návěstidla, takže těžko mohla někoho ohrozit.
Nechci dělat advokáta SŽ, určitě je dobře, že pan Sehnal na tyto nešvary upozorňuje, ale na šermování trestním oznámením kvůli čemukoliv jsem poněkud alergický.
Já sice taky, ale ty návěstidla už stojí a SŽ se nějak nemá k zásadní nápravě před tím, než je aktivuje.
jak nemá k zásadní nápravě? vždyť to v článku stojí, že se teprve budou návěstidla směrovat. ještě nejsou ani zapojená do SZZ, tak nemá smysl směrovat zhaslá návěstidla
Tak nějakou pohádku říct musí.
taky problem s pochopenim psaneho textu, vid pajo… cetl jsi ten clanek vubec?
U obecného ohrožení je příprava trestná pouze u úmyslu. Ale ten neprokážete, těžko by se prokazovalo, že tam ta návěstidla jsou schválně, aby došlo k MU. Nedbalostní obecné ohrožení je trestné, až když se něco stane.
Jistě, ale po zkušenostech, kdy ani Nejvyšším soudem potvrzený pravomocný rozsudek, ve kterém se zřetelně poukazuje na fatální selhání v přímé souvislosti s bezpečnosti provozu na železnici a řízením provozu, v tom nevidím smysl 😁😁. Pár lidem pomohlo o něm vědět, ostatní spokojeně dělají stále totéž 😇😊🤫
my nic. 😀