posily_do_teamu

Dubaj s Abú Dhabí propojí nová vysokorychlostní železnice, cesta zabere 30 minut

Jedna z dominant Dubaje, hotel Burj Al Arab. Foto: Jan SůraJedna z dominant Dubaje, hotel Burj Al Arab. Foto: Jan Sůra

Vlaky pojedou maximální rychlostí 350 km/h.

Odebírat
Upozornit na
guest
37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tahle země neni pro mladý

Žiju velkou část roku v AD a na vlaky se velmi těším. V diskuzi na to dost lidí kouká jako na „socku“, ale když řídíte týdně 1000-1500km, tak si do vlaku rádi sednete z jakéhokoliv auta. Dálnice jsou fajn, s ČR se to nedá srovnat, ale je to pořád zabitý čas. V UAE je běžný roční nájezd několikanásobný než v ČR, bez auta se tu nedá fungovat. V metru nebo jiné mhd jsme v životě nikoho bílého neviděl, místní a evropsky expati jezdí autama nebo taxíky, které jsou levné. Pokud někoho zajímá něco k UAE, pokusím se dotazy zodpovědět.

Martin

Zdravím. Byl jsem jen pár dní v Dubaji a v Abu Dhabi, takový rozporuplný pocit. Spousta lidí se tam stěhuje. Na kole do lesa nevyjedu, co s dětmi? Zavřené celé léto v klimatizaci? Asi to nebude cílovka, že? Jakože svým profesním profilem bych práci našel, ale nevím, zda nízké daně výměnou za ne stopro život stojí za to.
Přemýšlím úplně mimo a něco mi uniká? Díky moc. M

Tahle země neni pro mladý

Dobrý den, nemyslím si, že přemýšlíte mimo. Od dubna do ca půlky listopadu je tu fakt hic a venku se toho moc dělat nedá. Přes léto tráví spousta lidí volný čas v mallech, kterých je opravdu hodně a jsou větší než české. Pokud vás nebaví nakupovat nesmysly, nechcete být pořád na pláži, tak se to člověku brzy zají. Já děti nemám, ale pro rezidenty(ne místní) je školné obrovská položka, která vám velmi zásadně zamíchá s tím, jestli to dává smysl. Pokud na to zaměstnavatel nepřispívá, tak to za mě nedává smysl ani ekonomicky. Za mě je to na pár let… Číst vice »

Tahle země neni pro mladý

Je to ve spoustě věcí úplně jiný svět a jejich země, jejich pravidla. Příklad – přes koronu jsem v práci chodil na test 3x týdně. Při pozitivním testu jsem musel podepsat, že pojedu rovnou domů, a když to poruším, zaplatím ca 300k CZK pokutu. Druhý den jsem jel do nemocnice, kde jsem dostal „vezenske hodinky“. Snímalo to tep, mělo to sim a gps a hlídalo to, jestli jsem v bytě a sundavalo se to šroubovákem. Z toho by se lidi v čr po……. Druhá věc je, že vám domů přivezli vše, co potřebujete. A v obchodákách byly cedule – lidi… Číst vice »

Pan Zmrzlík

Očekávám přesvědčivé vítězství Sudopu. Dle parametrů českého tendru světový podnik si jistě obhájí renomé. 🙂

Opavák

Co jsem slyšel, tak šejkové mají plány na VRT, která by měla vést z Muscatu přes Dubaj až do Kuvajtu z odbočkami do Dauhá a do Rijádu.

Náhodný Kolemjdoucí

To snad měla být konvenční neelektrizovaná železnice i pro nákladní vlaky. Nebo je tam teď plán na VRT?

Alois

Oni jsou maximalisti, takže věřím, že tam VRT bude. A co víc, nalijou do toho takový prachy, že to za pár let opravdu bude.

Náhodný Kolemjdoucí

Saudům snad šlo hodně o nákladní dopravu, což se s VRT dost vylučuje.

TPal.

To doufám. Myslím si, že samotná VRT mezi městy, kde existuje rychlá železnice, by nedávala smysl.

Jan

Takže šejkové jednoho dne přesednou z limuzín a SUV do vlaků…

TPal.

Asi se počítá s navýšením počtu obyvatel. Možná 15 milionů do 2030?

Alibaba

Šejkové ne, ale plebs…

tarten

A nevadí, že bude plebs jezdit dvakrát rychleji?

Čtenář

Potřebují uklidit plebs do vlaků, aby se pro ně uvolnily silnice.

Gajda

Zrovna na tuto trasu by si to zasloužilo něco pokrokovýho jako Hyperloop. Jsou to UAE, není to moc daleko, tak kde jinde a kdo jinej. A 15 minut by vypadalo ještě líp jak 30.

Bram

Hyperloop už prakticky neexistuje. Byla to blbost po technické stránce od začátku. Viz články Jiřího Pohla v Železničním magazínu v době před šesti lety, kde to podrobné rozebral po technické stránce a hlavně po stránce fyzikálních zákonů. Tam si hyperloop moc dobře nevedl a fyzika přitom platí pro všechny stejně. Zatím nepočítám s UFO, jehož antigravitační pohon, respektive jeho princip, dosud neznáme 😉.

Sch

Hyperloop byl Elonuv způsob jak zdržet výstavbu VRT v Kalofornii a bohužel uspěl.

David

I ten maglev by se mi líbil, ale vzhledem k tomu, kolik je posledních pár dekád nových tratí, tak je to asi taky mrtvá technologie.

David

Hmm, těch maglev projektů je fakt málo do 2027 se snad dostaví jedná trať v Japonsku a do 2029 jedna v Číně. Škoda.

tarten

Maglev mrtvý není, ale nemá moc smysl, když ještě není síť VRT.

mgr.pavel

Přepravní kapacita hyperloopu je doslova pár set lidí za hodinu maximálně. To je strašně málo..

Hyperloop jen sloužil jako slaměný panák Elonovi aby zablokoval použitelnou VHD.

tarten

Vždycky jsem si myslel, že to byl takový výblesk Elonovy odtrženosti od reálného světa fyzikálních a ekonomických zákonů. Když ale vidím, co provádí dnes, tak to možná opravdu nebylo jenom to…

tarten

Hyperloop je pokrokový asi tak, jako Verneovo dělo střílející kosmické lodě. 😀

Sáček

Všimněte si: Ve skutečnosti vrcholí příprava modernizace stávajících kolejí na 200 km/h pro osobní dopravu. To je velké zlepšení a slušná rychlost. Ale veřejnost by si takového projektu pravděpodobně ani nevšimla. Ze světa zná vysokorychlostní vlaky TGV, Šinkansen atd., o kterých si myslí, že jsou moderní standard a celou trasu jedou min. 300km/h. Takže celý projekt se propagačně obalí budoucí Vrt. Která jednou bude, jen se neví kdy.
Nakonec budou v Emirátech slavit právě tu stávající modernizaci jako tu vysokorychlostní železnici a po trati se budou prohánět krásné nové vysokorychlostní jednotky s dlouhými čely.

Sáček

S těmi rychlostmi je to zajímavé. Někdo považuje +200km/h již za vysokorychlostní, uvádí se min. 250km/h. Nebo trať je tzv. konstruována pro 320km/h, ale stejně se tam jezdí 250. Pro někoho je hlavní měřítko vysokorychlostní vlaky, ale že polovinu trasy jedou na trati pro 200km/h, kus do 250km/h a zbytek dokonce po konvenční na 160km/h, na tom už nesejde.

Alibaba

Proto je vhodné u nás rozlišovat VTR jako trať a RS jako linky.
A těch 200 jako hranice mezi konvencí a VRT u nás je dána současnýma pomalýma rychlostma na stávající konvenci, kdy se třeba nikomu nechce jezdit z důvodů bezpečnosti rychleji okolo nástupišť.

jkjk

Ani ne, jsou to dva zcela odlišné projekty. Na stávajících kolejích není moc co modernizovat, jsou prakticky nové (5 let staré) a postavené ve vysokém standardu (žádná úrovňová křížení, hmotnost na nápravu 32,5 t, ETCS 2). Stačí postavit nádraží, veřejné zakázky jsou zadané (nádraží mají být u stávající trati, tj. celkem daleko od města), za 2 roky by mělo být hotovo, DMU od Číňanů (CRRC) jsou už nakoupené (zatím 15 ks).
Vysokorychlostní železnice má být oddělená, v první fázi Dubaj – Abú Dhabí 150 km, z toho 18 km v tunelech. Tam teprve běží zakázka na projekt, zprovoznění nejdříve 2030.

Sáček

No právě. Nej projekt, kterým se tam teď žije, je Etihad Rail, která pořád není dokončená a bude se dál rozšiřovat. Osobní dopravou podél pobřeží propojí celé Emiráty. Krásné vlaky, pohodlné cestování, Abu Dhabi-Dubaj za 57 min., 200km/h. Nikdo ale stále neřekl termín, kdy ty osobní vlaky začnou jezdit, i když už je ukazují.
Ve 2030 bude finalizována tak Etihad Rail celá. VRT je takový letošní nástřel, o kterém se neví skoro nic. Projektování a stavba Etihad Rail zabralo víc než pět let.

TPal.

Snad ty rychlovlaky budou pokračovat dále, klidně i za hranice Emirátů.

Vladimír

Vsak uz je na case, cesta trva autobusem nesmyslne dlouho a casto se do busu nedostanete.

Petr Ulrych

Levné a ekonomické autobusy by jim nestačili? Nemohou jezdit po čecháčkovsku dýzlem? Hlavně když vydělávají na ropě, tak ať si postaví rychlobusovou dráhu.

Nesouhlas

Ted jsem před pár týdny řídil mezi Dubai an Abu Dhabi. Ty města rostou neuvěřitelně rychle a ta cesta je dlouhá. Dálnice jsou tam fantastické ale potřeba pro rychlé spojení tam je. Hlavně při špičce. Asi jediní problém je na co to naváže v Abu Dhabi, v Dubai tam rychle rozvijí metro ale v Abu Dhabí je to pořád za potřebí. Hlavní je že tam všechno staví z nuly. Nezapomenout že celá UAE měla 4 miliony obyvatel v 2005. Dnes ma přes 11 milionů a roste dál. To co tam všechno postavily za tu dobu je neuvěřitelné a infrastruktura je… Číst vice »

David

V ČR jedou ty autobusy, protože SZ místo stavení má vizualizace a pak ty tratě jsou na AŽ… další faktor je dopravní poptávka, jsou to milionová města. Z Bíteše a nebo Jihlavy se úplně nezaplní ani ten autobus co hodinu.

Sch

Ale jsme lidri ve VRT. Ve vizualizacich určitě…

Džamel

Už, aby byla aspoň ta pomalá verze, protože jezdit to busem, který končí na předměstí, je na dlouho…

Zbyněk

Busy jezdí jak na předměstí na metro, tak i do centra, jsou to dvě různé linky