DÚ: Téměř polovina strojvedoucích je starší 50 let, vlaky řídí už přes 40 žen
Strojvedoucí, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Na české železnici je stále viditelnější problém v podobě rostoucího průměrného věku strojvedoucích. Vyplývá to z nejnovějších statistik Drážního úřadu,
Řekl bych, že chybí poměrně propagace práce strojvedoucího a platového ohodnocení. Plno řidičů kamiónů by raději jezdilo jako strojvedoucí, kdyby mělo představu o platu strojvedoucího. Také bych řekl, že jak státní tak soukromí dopravci by se měli zaměřit na zvýšení platů strojvedoucích. Jedině platovým ohodnocením se stane profese zajímavá, nebude-li se jednat o tzv. srdcaře….
Když vezmu cenu lokomotivy, vagónů, energií a poplatků za dopravní cestu, představuje plat strojvedoucího necelé 1% nákladů na vlak….
Jo, hezky se to poslouchá. 😀
Fíra nebo jakákoliv jiná technická profese je v dnešní době problém. Neziskovky nám, ať přímo či nepřímo, zničily školský systém (přeci studovat socioekonomické obory je in…) Mladým lidem, narozeným cca po roce 1985 až 1988 (protože na ně rodiče neměli čas, aby je drželi na uzdě a pořádně je vychovali) se nechce dělat nic, co vyžaduje zvýšené psychické nebo fyzické nasazení a zároveň dlouhodobou přípravu. Dále chtějí nad vším diskutovat až do skonání světa, i když zcela jasně nemají pravdu. Nejsou zvyklí vzít některé věci jako fakt a bez keců realizovat rozkaz. Na to nikdo ze zaměstnavatelů není zvědavý. Co… Číst vice »
Vážený pane rail2005 zameťte si nejdřív před vlastním prahem. S pozdravem ročník 87
Navíc Ti mladí co přicházejí,je radost se na ně dívat.Měl jsem jich několik na zácvik a hrůza.jediná starost je mobil a cigárko a hlavně,kdy už půjdemem domů a za kolik.Zájem o dráhu žádný.Najdou se vyjímky,ale minimálně.
„A za kolik“ – To je nyní u zaměstnanců majitelů vyfoceného kusu stanoviště velice horký brambor.
Z jednoho jim známého DKV totiž dobře ví, že průměrná mzda fíry ČD bez přesčasů je skoro 45 tisíc. Almužníte pouze tolik, kolik si necháte líbit. A Česká vovce ( viz. montovny) snese opravdu dost:)
Xroman má pravdu. Mohu potvrdit. Mladí nechtějí dělat víkendy, noční, vánoce a hlavně když už musí převzít zodpovědnost za lidské životy a případné velké materiální škody, tak chtějí mít vyšší mzdu než prodavač v Lidlu.
Oblíbené téma, nahradit strojvedouciho počítačem, v Nemecku se o tomto taky velice rádo diskutuje, hlavně když se stane nějaká nehoda nebo přijde nový zabezpečovaci systém, viz. systémy LZB a ETCS. Bohuzel/bohudík to není jen o zabezpečovacím systému a když vidím na jakých tratích jezdíme, kde je i moc drahé nahradit mechanická navestidla za světelná, tak se o svoji práci až do důchodu nebojím 🙂 Co se týče problému nedostatku strojvedoucich v ČR – můj názor je, že ta pozice je velmi špatně placená když vezmu v potaz velkou zodpovědnost, navic nepravidelne směny, které se těžko kombinuji s osobním životem, to… Číst vice »
Neříkám,že se u ČD nikdy strojvedoucím nepřidalo.Letos to bylo o poznání lepší než třeba loni.Ale pořád je to málo.Navíc směny jsou často přerušený a turnusy sice odpovídají legislativě,ale z lidského hlediska jsou zničující. Já vím.Mohlo by se říct,tak jdi jinam,když se ti to nelíbí.Jenže odejděte odněkud kde jste zaměstnán 30 let.Až odejde i moje generace do důchodu,tak těch srdcařů co u dráhy zůstanou z fandovství bude každým rokem ubývat víc a víc.Ono už to začíná teď a je mi z toho hodně smutno.Věřte nebo ne
Nahradit strojvedoucího nějakým počítačem?Japonci jsou v počítačích nějací kabrňáci,ale že by v nějaké větší míře toto zaváděli,tak o tom teda nic nevím.Ale mohu se mýlit.To nevylučuji.A že věk průměrný věk strojvedoucích ze neustále zvyšuje je již letitý trend.V případě ČD si troufám tvrdit,že toto trvá minimálně 10 let a je to čím dál horší. Páni manažeři,systémový specialisté není už opravdu nejvyšší čas popřemýšlet nad tím,jak si strojvedoucího udržet?Myslím,že prostoru je víc než dost.Jen času na jeho využití je kriticky málo.
Japonci jsou zvláštní, v některých oblastech se počítačům brání jak čert kříži. Například, přestože se to ve světě začíná používat, nemají dálkové odečty elektřiny, vody a plynu, ale posílají tam lidi. Když se na to podíváte hlouběji, tak jejich ekonomika a společnost jsou plné rozporů o kterých tady třeba ani netušíme, nevíme.
V jakým roce byla ta změna, že fíra musí mět maturitu?
Kdyby nebyly nároky jak na kosmonauta, tak bych do toho šel třeba taky. Ale když někdo potřebuje, aby člověk viděl na 5km daleko, což je třeba v mlze nebo v obloucích stejně k ničemu, tak ať si nestěžujou. Navíc technika postoupila a dnes už se neposunuje na praporky, kdy člověk musel vidět na konec sunuté soupravy několik set metrů na posunovače, atd. Bohužel populace trpí stále víc civilizačními nemocemi a tak zanedlouho pokud nároky nesníží nebude ani z koho vybírat. Nehledě na to, že důchodci vždycky ,,nějak,, projdou i kdyby nepřečetli 5 řádek odshora, protože je zaměstnavatel potřebuje. Pak by… Číst vice »
Kecáte. Každou chvíli slyším o kolegovi, co neprošel perskou. A jde o menší „závady“, než slepota. Třeba výkyv tlaku a jde dolů. Takže si nevymýšlejte s těmi důchodci. Jsitě víte i to, že od jistého věku se chodí na persku dvojnásobně často.
Martin: ja priemerný plat strojvedúcich nepoznám,písal som o hrubej mzde v 5.platovej triede ČD,ale poukázal som na nízky % rast miezd u ČD za ostatné 3 roky a výšku hrubej mzdy v Lidli
Minimálna nezamestnanosť,vo firmách sa zvyšujú mzdy. Nových strojvedúcich pribudne málo,kým ČD budú zvyšovať mzdu o 3-4 %….Odbory chceli pre zamestnancov ČD na r.2018 vyjednať zvýšenie o 8-9 %. Dnes sa v médiách objavila správa,že LIDl zvýši predavačkám a pokladníčkam NASTUPNU mzdu na 28 0000 Kč hrubého…U dráh majú viacerí zamestnanci hrubú mzdu 21000.Takže keď záujemcom o profesiu strojvedúci neponúkne zamestnávateľ atraktívny plat,bude v budúcnosti nedostatok strojvedúcich
Kéž by to bylo jenom o platu, že jo… Zájem o profesi znovu je, na rozdíl od minulých let tak kolem milenia. Jen současný zájem nepomůže nahradit ty, kteří budou v brzké době odcházet do důchodu. Jinak průměrný plat strojvůdce je 37 000 Kč (ano včetně víkendů, svátků, atd.), tohle v Lidlu sotva dostanou. 😉
Kluci běžte dělat do IT, tam se dělá za jiné peníze a za 20 let už stejně nebude třeba strojvedoucích či výpravčích, vše bude řídit počítač a autonomní technologie 😉
DP: Souhlas. Už dnes strojvůdce nesmí na moderních mašinách téměř na nic šáhnout 🙂
DP:
A co koupit od Tilliga DCC? 🙂
Tady dráha zcela nesmyslně zaspává dobu a trvá si na svých věcech. Co je třeba? Spojit existující traťové zabezpečení s řídicím počítačem lokomotivy a ten napojit na GPS/GLONASS/GALILEO a přidat odometr a nahrát do počítače mapu železniční sítě se všemi návěstmi co jsou, jejich pozicí atd. Rozpoznávání je pak věcí podružnou a mělo by sloužit spíše k detekci překážek na kolejích. Dále pak možnost dálkového řízení v režimu posunu. Máme v podstatě vše.
Je podobná statistika o výpravčích? Tam to bude dost podobné.
Ano u dispeceru a vypravcich je trend do 10 let 37% vsech -dovrseni veku do duchodu!! U nas minule(videli ten obrovsky relief kolejiste- pracuji v jedne z nejvetsich stanic) byla cela trida kluku ze stredni skoly a nikdo nechce na szdc jako vypravci nebo dispecer za ty penize a odpovednost.Silene kurzy potom rok delas za 15tis.To bude konec zeleznice.