Druhý život pro bagety. ZSSK chystají jejich modernizaci, české „sestry“ pomalu mizí
Motorová jednotka 813+913 společnosti ZSSK. Foto: Szalay3/Wikimedia Commons

Modernizací projde 33 jednotek.
Modernizací projde 33 jednotek.
Celkem od srdce bych sem se jim zasmál. Jenže nás čeká to samé, kdy část RN bude muset projít další modernizací. Kraje budou nadále vyhledávat laciná vozidla. Vždyť v některých krajích jsou mistři v oživování 810 se všemi možnými úpravami. To bude čekat i RN.
1) Je to kšeft pre ŽOS. Je verejne tajomstvo, že zákazky ZSSK sú podelene. ZSSK netendruje to čo potrebuje, ale čo dokážu vyrobiť dvorný dodávatelia. Už x rokov MF SR tlačí na MD SR a ZSSK, aby vytvorili zoznam potrebných investícií, ktore by sa následne zoradili podľa priority. Zatiaľ bez úspechu. 2) 81x sú najlacnejšie vozy na prevádzku. Nič lacnejšie neexistuje. 861 sú naopak to najdrahšie. Ak ZSSK kúpi baterkove vlaky, nemá pomaly 861 kde dať, aby to dávalo nejaký ekonomický zmysel. V štúdiu realizovatelnosti si vymysleli, že 861 presunu na linky, ktoré si MD SR ani len neobjednava. Druhá… Číst vice »
By jim ČD mohly nějaké Regionovy prodat. Tady se nakupují nové, ztráta výkonů.. určitě budou časem navíc..
Načo? ZSSK ich potrebuje na určite trate, kde je počet prepravených cestujúcich mizivy.
Asi to bylo myšleno jako alternativa k modernizaci 813.
připomíná mi to reklamu na facelift favorita:
stovky vylepšení tady a tady a tady…
https://www.youtube.com/watch?v=sa8sllg5KIU
Favorit bol v dobe svojho vzniku aspoň moderné auto. Kdežto šukafon?!
Naopak. Šukafon zcela odpovídal duchu tehdejší doby temna, viz britský Pacer. Kdežto Fako byl zoufalý pokus zbavit se beznadějně zastaralýho zadohrabu. I tu jedinou dobrou věc, tj. Beroneho design, dokázali v Bolehlavi zprasit k nepoznání…
mám obě verze a ano faceliftová je moje oblíbenější, přinejmenším interiérem
Jestli chcete atuomobilový příměr k M152, tak asi Oltcit?
Hlavně nějaký typicky slovenský způsob financování to chce… Třeba to přeprodat za cenu šrotu nějaké nejmenované firmě napojené na nejmenované pány z nejmenované strany a potom si to pronajímat od doby předání na rekonstrukci až po konec plánované životnosti za denní taxu odpovídající pronájmu orient expressu… A po konzultaci s renomovanou právnickou firmou založenou den předtím jako stánek s langoši opomenout ve smlouvě něco jako že nájemné se platí až po předání vozidla po rekonstrukci a v provozním stavu…
Jenže „bagety“ nejsou vůbec nízkopodlažní, narozdíl od Regionov. To je jen motorový a vlečný vůz, oba uříznutá čela a spojené pohyblivým kloubem. Žádné větší úpravy narozdíl od zmiňovaných Regionov, kde jsou vlečné vozy kompletně přestavěny, aby mohla být nízká podlaha. Bagety spíše připomínají článkový bus Karosa (ty byly pouze vysokopodlažní). Vím, čím jsme před cca 10ti lety jeli z Turčianských Teplic do Bojnic. S Regionovou to má společné pouze 1) přestavbu z 810 + Btax a 2) víceméně uspořádání motorového vozu (ex 810).
Přesně tak. Kromě toho, že je v článku chyba, se nevěnuje právě tomuto aspektů, že Slováci prodlužují život bariérovým vozidlům v regionální dopravě.
U nás se taky modernizovaly kvatra, ale beru že to přece jen už je pár let zpátky a ty vozy ještě něco najezdí. Slováci mají také výrazně více nových vysokopodlažních regionálních autobusů.
Ta nízkopodlažnost Regionov, je hodně pofidérní, nízkopodlažní je jen nástupní prostor, v létě nevětratelné (nejsou otevírací okna), v zimě zima, protože dveře.
To vysvětlete hůře pohyblivým cestujícím, maminkám s kočárkem nebo cyklistům. V době představení to byl pro regionální tratě obrovský pokrok kupředu. Na druhou stranu, pokud by se peníze za rekonstrukci na Regionovy investovaly do nových vozide, jsme dnes o kus dál.
Ale pořád to pro někoho může zmanenat rozdíl mezi „dokážu nastoupit“ a „potřebuju aby mě někdo odvezl“.
Regionova má většinu oken stahovacích tedy otevíratelných… Pevná jsou pouze vedle dveří .
Když jedeš s kočárem , tak je to pořád super. DOkud jsme nejeydili s dětmi, tak jsme regionovz moc nemusel, ale jako rodič tří dětí (nejmladší ještee letos kočárkem) jsme si je docela oblíbil. Ta nízkopodlažnost a co bych za ni ve vlacích z veselí do kyjova dal.
Ale zase tam maj Fica, takže vlastně win-win…
Ach kristepane, hentie odpovede na otazku „preco necestovat vlakom?“ ma snad nakoniec preziju.
Verze létající do poslední míle vás přežije zcela jistě.
slovenské železniční trápení pokračuje
ZSSK fakt usiluje o nový rekord v tom, jak nejhůř vynaložit omezené prostředky. Klima i nové WC jsou fajn, nicméně dobré vozidlo z tohoto neudělají. Vysokopodlažnost, špatný pojezd, hluk… to všechno se dalo stěží obhájit na konci nultých let, ale ne dnes.
Jakkoliv jsou DMU 861 problematické, mělo se před pár lety nakoupit víc dvoudílných 861.1, dokud jakž-takž byly zdroje. Odmítal to tehdy analytický útvar ÚHP a byla to chyba.
Jazdí to na lokálkach, ktoré sú hodné zrušenia.
Nie je vôľa tam posielať niečo lepšie a teda aj drahšie na prevádzku.
81x je to najlacnejšie na prevádzku, čo existuje. 861 sú veľmi drahé na prevádzku, ZSSK počíta, že aj batériové vlaky budú lacnejšie…
Takže tam nenasadíme nic, co by vůbec někoho lákalo těmi vlaky jet, abychom je mohli v pohodě dle neměnných plánů zrušit. Jo, tahle logika pořád žije. Tedy ne, že by to vytrhla jen vozidla, ale…
Prečo neodkupia regionovy
Ony je ČD prodávají?
časem určitě budou, ale v ubohém stavu a nemají klimatizaci
Nevím jak Regionovy, ale rekonstruované 810 + reko Btaxy (nevím jestli obojí ještě má toto označení), co jezdí Suchdol n. Odrou – Vítkov – Budišov n. Budišovkou, mají i klimu, zásuvky 230v i USB, rekonstrukce interiéru zahrnuje i částečně automatizované WC (není chemické, tzn. stejně jako v těch starých, ve stanicích platí zákaz používání).
Zatím bych řekl že jsou ve slušném stavu, hlavně ty co už mají zásuvky a wifi. Vypadají mladší než jsou.
Zatím ne, ale časem by mohly.
Nebylo by špatné zbavit se šrotu na východ. Jako to delaj Němci. Na Slovensku to ještě nedělá parády na tom skanzenu…
Cestujúceho v hyperbagete by mohlo udržať aj wifi ale o tom tam nepíšu vobec…nuda
V tomhle dnes udrží cestujícího asi jenom režijka a ani u té si nejsem jistý.
Použitelné časy, návaznosti, blízkost zastávek sídlům apod. – nic?
Vo výpise nových „vymožeností“ nevidím WiFi. Predpokladám, že „odborníci“ na GR ZSSK to nepovažujú za potrebnú súčasť vlaku. 🙁
k čemu wifi, když touhle hrůzou nikdo jezdit nebude
Na co? Kazdej ma data..
WiFi je v dnešní době přežitek.
Třeba proto, že je na některých tratích problém se signálem. Naopak vlaková wifi, která má anténu na střeše bývá spolehlivější.
Im musí jebať.
Lehký off-topic: jsou nějaké plány na konec všech možných reinkarnací řady 810 u Nejnárodnějšího Dopravce? Aby to tu nakonec neBzmotilo dýl než v Uhrách…
Takové plány pro ČD nedávají smysl. Je třeba se ptát na plány objednavatelů, jak dlouho ještě hodlají tyto vlaky poptávat, respektive jak dlouho ještě budou zadávat kontrakty, kde to budou vyhovující vozidla. Osobně mám dojem, že konec 810-reinkarnací je ještě hodně daleko; i v budoucnu to bude nejlevnější cesta, jak zajistit nízkopodlažní vlak (814) nebo vůbec nějaký vlak (809/810).
Díky!
Ještě časem přijde ETCS, jinak do původních 810 již byla dosazena klimatizace (816), jsou nízkopodlažní (814) a stále vinou provozu.
ETCS již přišlo do 813.2 pro KŽC.
ETCS má i 811.111
Ta bude mít ETCS dokonce dvě! No řekněte, kdo z vás to má? 🙂
ČD by mohly přebytečné Regionovy prodat do Maďarska. Tam si myslím že by je místo jejich verze 810 brali.
MÁV na něco takového bohužel nemají finance
On myslel ZSSK 😀
Spíš „bohudík“…
Po nedávné masivní redukci regionální dopravy v Maďarsku už nejspíš moc není potřeba.
Které redukci? Trochu se v nich už ztrácím 🙂 Ale myslel jsem že Bzmotů provozují pořád celkem dost, a to včetně přívěšáků, které už se u nás moc nevidí.
Maďaři vyřešili modernizaci šukafónů, modernizaci regionálních tratí a financování regionální dopravy tím, že zrušili objednávku dopravy, zrušili šukafóny a zrušili i některé regionální tratě. Na zbylých lokálkách zůstala někde alespoň nákladní doprava.
Ano, ale ptám se o které rušení a případně které tratě šlo, protože myslím že tam bylo více vln 🙂
V textu čtu o výhodě nízkopodlažnosti regionov, ale ta slovenská verze, alespoň na fotce, moc nízkopodlažně nevypadá. Takže tam je jediná výhoda – řídící vůz. To cestující jistě ocení.
Tá chýbajúca nízkopodlažnosť je veľké mínus, ale jazdné vlastnosti Regionov sa s Bagetami porovnívať nedajú, viem z osobnej skúsenosti. Tiež je tam iná poháňaná náprava a vyššia Vmax. Celkovo je jazda Bagetou oveľa príjemnejšia ako regionovou.
No nevím, kdysi jsem pravidelně jezdil na Myjavu (od NMnV i Vrbovce) a vždy jsem se těšil na českou regionovu. Sice to bylo z bláta do louže, ale v regionově šlo aspoň otevřít okno a tak tam nebylo tolik na chcípnutí, jako v bagetě s vyklápěčkami.
Súdruh Fico časom objedná Marfušy v Mitišči, rázem bude Bageta vypadat jako nízkopodlažní vozidlo 🙂
Přetře se to, dá oranžový toaleťák a gamingové židle
Toto je proste ZSSK. Teraz dá za modernizáciu jednej bagety cca 1milion eur (novy vlak by stal cca 4 – 5 miliónov), ktorá tu bude jazdiť najmenej ďalších 10 rokov aby potom kúpili novy vlak za oveľa vyššiu sumu. No a čo za ten cca milión dostaneme? Pravdepodobne iba drobné úpravy ako nové sedačky, nový lak, inštalácia klimatizácie, nové WC, pravdepodobne nejaké úpravy stanovišťa rušňovodiča a iné drobné úpravy. Ale stále to zostane starý vysokopodlažný, hlučný, roztrepaný a v prípade nehody nie celkom bezpečný vlak.
Len aby to ten motor MAN zniesol. Vid‘ také 813+913.101 a 102, kde bola klíma a do kopca sa tomu veľmi nechcelo. Buď pôjde vlak, alebo klíma.
Tak super, Trenčín – Chynorany s klímou až od Bánoviec.
Proč? V pohodě už od Mníchovej Lehoty!
Ale o nejaký šukafon nejde a bezpečnosť a komfort cestujúcich už vôbec nie! Tu ide o to zachrániť nejakú ŽOSku.
To by objednali další Dunihlavy, ne?
Toto je najskôr kšeft pre ŽOS Zvolen
Povedal by som, že meno víťaza verejného obstarávania sa už v článku nachádza.