Druhý život pro bagety. ZSSK chystají jejich modernizaci, české „sestry“ pomalu mizí

Modernizací projde 33 jednotek.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) se rozhodla prodloužit životnost jednotek řady 813.0 pro regionální tratě. Vypsala soutěž na modernizaci celkem 33 vozidel přezdívaných jako Bageta, které se na slovenských kolejích začaly objevovat v roce 2006. Podobně jako jejich české „sestry“ – regionovy – vznikly využitím a přestavbou přípojných vozů řady 011. Na tratě přinesly na rozdíl od motorových vozů 810 nízkopodlažní vozidla.
Zatímco v Česku regionovy začínají pomalu nahrazovat jiná vozidla, zejména jednotky RegioFox nebo modernizované vozy Stadler RS1, na Slovensku budou Bagety jezdit dále. Soutěž s odhadovanou cenou 30 milionů eur počítá s modernizací 33 jednotek z produkce ŽOS Zvolen. Předpokládané náklady tak činí zhruba 23 milionů korun na jednu jednotku. ZSSK mají celkem 44 těchto vozidel.
„Jde o další krok v naplněn strategie národního dopravce zvyšovat kvalitu, obnovovat vozidlový park a zabezpečit důstojnou, ekologickou a spolehlivou veřejnou dopravu,“ uvedl dopravce v tiskové zprávě. Podle dopravce dostanou „spolehlivé jednotky druhý život“. Má jít i o praktické řešení: kromě nižších nákladů bude modernizace rychlejší než objednávka nových vozů.
ČD slibují letos konec 810 a Regionov na dalších tratích. RegioFoxy vytlačí část vozů 854
Každá jednotka bude nově vybavena klimatizací, uzavřeným WC systémem, dojde k výměně sedaček a modernizaci interiéru. Jezdit budou na tratích Prievidza – Topoľčany, Trenčín – Chynorany, Nové Zámky – Zlaté Moravce, Štúrovo – Levice – Nové Zámky, Kraľovany – Trstená, Vrútky – Prievidza, Zvolen – Horná Štubňa a Zvolen – Banská Štiavnica.
V Česku k modernizaci regionov nedošlo, jen část z nich byla vybavena wi-fi a zásuvkami.