Letecké společnosti Letectví

Druhý evropský provozovatel nového embraeru. Helvetic má první E190-E2

Embraer E190-E2 v barvách Helvetic. Foto: Embraer
Embraer E190-E2 v barvách Helvetic. Foto: Embraer

Švýcarská letecká společnost Helvetic Airways zařadila do své flotily nové letadlo Embraer E190-E2. Po norském dopravci Widerøe  je druhým provozovatelem nového typu letadla v Evropě.

Helvetic mají objednáno celkem dvanáct těchto strojů a opci na dalších dvanáct kusů, kterou mohou proměnit ještě na nákup větší verze E195-E2. Švýcarský dopravce kromě charterových letů nasazuje svá letadla hlavně na linky Swiss, je tak možné, že se objeví i na trase z Curychu do Prahy.

Helvetic mají ve flotile aktuálně už jen embraery, kromě jednoho nového jedenáct Embraerů E190. Firma dříve létala i do Prahy s Fokkery 100, ty ale loni prodala.

Nová letadla pořídil dopravce v konfiguraci pro 110 cestujících. V porovnání s předchozí generací má letadlo o 17,3 % nižší spotřebu, Embraer ho prezentuje jako nejúspornější letadlo ve své třídě. Dolet letadla je 5 300 kilometrů, o tisíc více než u předchozí generace. Podle výrobce navíc aerolinkám šetří čas za prodloužené cykly údržby. Pilotům stačí pro přechod na nový typ dvouapůldenní výcvik, pokud před tím létali na E190.

Welcome to Zurich HB-AZAAfter a 9'900km flight and two stops, HB-AZA landed for the first time yesterday evening at…

Gepostet von Helvetic Airways am Mittwoch, 30. Oktober 2019

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Jen tak na okraj civilní sekce Embraeru patří Boeingu.

Martin V.

Spíš mě zaráží, že Swiss bude využívat dvě velice podobná letadla – vlastní Airbusy A220-100 a jen o trošku menší Embraery E190-E2 provozované Helvetic Airways.

Lukáš F.

V době, kdy jsem často létal mezi Prahou a Curychem, se tam nejčastěji objevoval buď E190 Helveticu nebo Avro RJ100 Swissu, spíše výjimečně Airbus A320 a kolega jednou natrefil i na Fokker, to se mně nepoštěstilo. Dnes již vyřazené Avro bylo o malinko menší, ale rozdíl je v řádu jednotek sedaček. Takže podobná kapacita CS100 vlastně není nic nového, a Swissu to dává možnost flexibilně přiřazovat letadla na linky podle poptávky.

Martin V.

Avrem RJ100 Swissu jsem taky kdysi letěl. Spíš mi šlo o to, že když nově pořizují letadla této kategorie, tak že na to jdou „dvoukolejně“, snad jedině servis motorů bude podobný – PW1500G a PW1900G jsou skoro stejné motory, oba mají prostřední velikost dmychadla 73″. Helvetic je sice nezávislá firma a pro piloty bude jednoduchý přechod na nový typ, ale poslední dobou létá hlavně pro Swiss.

Lukáš F.

Popravdě, nevím, zdali Swiss a Helvetic spolupracují na údržbě, ale ty Embraery si Swiss pronajímá formou ACMI, tzn. včetně posádek. K čemu by jim bylo mít ve flotile stejný nebo příbuzný typ? Leda kvůli zaměnitelnosti kus za kus, ale kdyby chtěli provozovat víc E190, tak by zřejmě bylo jednodušší si ho zase pronajmout od Helveticu. Takhle má Swiss k dispozici E190, A220-100, A220-300 a ještě A319 a může je přiřazovat na výkony podle poptávky.

Přemek

Nemá někdo bližší info z oblasti kvality brazilské produkce? Jak jsou na tom E190? Díky. Brazilce moc nesleduji.

Tango73

Co se tyka kvality samotne vyroby a technologie, je to na vcelku dobre urovni. Problemy generuji spis samotna konstrukcni reseni, zejmena u mechanickych casti. Take to ze neco od nekoho obkreslis neznamena ze to bude fungovat stejne jako jemu. Dalsi komplikace muze pusobit to ze se jedna o „male“ velke letadlo, to znamena ze vetsina reseni byla puvodne vyvinuta pro jinou kategorii.Po avionicke strance dost moderni, coz ma sva pro i proti,samozrejme. Ve vysledku zalezi s cim budes porovnavat, je to lepsi nez Q400 a horsi nez A319 😉

Bart

Z hlediska kvality a příjemnosti letu: Nedávno jsem letěl s E190 a byl to velice příjemný let narozdíl od třeba B737. Velmi rychlý vzlet. Akorát při přiblížení k Praze když jsme prolétali mraky a byly to celkem slušné turbulence. Ale pořád lepší příblížení než s B737 SW. To byly větší turbulence… Takže E190 jsou z hlediska příjemnosti letu na tom velice dobře a jsou to opravdu velice příjemná letadla. A vzhledem k šířce trupu jsou sedačky velice široké a komfortní. Mohu jen doporučit. Jinak ta výroba je myslím na brazilské poměry celkem kvalitní.

Jen tak

zazil jsem uz leccos … ale hodnoceni dvou letadel postavene na tom, ze s jednim byly turbulence, a s druhym ne, je naprosto unikatni 🙂

Bart

Jenom hodnotím příjemnosti letu jednoho a druhého letadla. A tím, jestli na jednom byly a na druhém nebyly turbulence nehodnotím kvalitu celého letadla, je to jenom o stinné stránce toho letadla, tzn. když letíš letadlem a jsou tam silnější turbulence, tak nemusíš hned říkat, že to letadlo je prostě blbé. Jenom tedy hodnotím turbulence na jednom a na druhém letadle. Bylo to jen tak pro srovnání. Příště to může být samozřejmě jinak, záleží také na počasí.

Y.K.

No ta poslední věta… Záleží jedině na počasí jestli jsou turbulence nebo ne (pokud zanedbáme úplavy). 🙂 Obecně při stejných podmínkách cestující v lehčích letounech trpí více než těžších (kde je nutno vložit více energie k vychýlení).

Janina

Čím větší/těžší letadlo, tím menší dopad turbulence na cestující. A380 je v tomhle nepřekonatelně pohodlný letadlo. Takže pokud jste zažil větší v B737 než v E190, tak jste měl jen „štěstí“ na horší počasí.

Bart

Naopak. Když jsme přistávali se 737, tak bylo krásné počasí a letadlo se třáslo jak oslík. Nejdřív prudce kleslo a pak prudce vyrovnalo a pořád dokola. Takže 737 dobré počasí a silné turbulence. E190: prolétávání mraků, malé turbulence. Takže ve E90 jsem neměl štěstí na počasí, ba naopak. Ale pořád to byly menší turbulence, než v 737 za dobrého počasí. A E190 byl rozhodně pohodlnější než ten prasečák SW.

Y.K.

Pořad nechápete, že to nebylo letadlem ale meteorologickými podmínkami. Turbulence jsou výsledek neuspořádaného pohybu vzduchové masy a letadlo s tím nemůže nic dělat, je zmítáno okolním prostředím. Mraků jsou desítky typů od stratů ve kterých není nic moc energie, přes kumuly, které s váma zatřesou po nymbostraty a CB skz které se zásadně nelétá, protože jsou pro jakýkoliv letoun vážné ohrožení . Tohle znají hlavně plachtaři, jak obrovské rozdíly jsou v aktivitě vzduchu. Aneb poletíte ať 737 nebo E190, jednou u obou můžete na stolku stavět domeček z karet a nic se nehne a podruhé to bude taková zmítanice, že… Číst vice »

Jen tak

tedy vetsi blabol jsem uz dlouho nevidel.

nevim, co jste si vsugeroval, ale obecne (fyzikalne overeno) plati, ze v mensim a lehcim letadle jsou turbulence mnohem neprijemnejsi, nez ve velkem.

boeing se sam netrese a nepropada se.

ona totiz turbulence nesouvisi jen s mraky. silnou turbulenci muzes mit, a siroko daleko nemit jediny mrak.

Zdeněk

Trochu se seznam s leteckou meteorologií. Dozvěděl by ses tak, že turbulence můžeš zažít i při naprosto jasném počasí, s průzračným vzduchem a výbornou viditelností, a naopak, při průletu nejrůznějšími typy mraků a počasí, že by psa nevyhnal, se s nimi vůbec nemusíš setkat.

Tom

Někdy platí mlčeti zlato…..