Druhá kolej a 160 km/h. Modernizace trati do Jaroměře má projektanty

Stanice Jaroměř. Pramen: FB Správa železnicStanice Jaroměř. Pramen: FB Správa železnic

Na stavbu naváže modernizace trati až do Meziměstí.

Odebírat
Upozornit na
guest
74 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Blbci, velká rekonstrukce tam byla cca před 8 lety, tak to mohli rovnou zdvoukolejnit.

Mirďa

Tady je důkaz, že z Hradce do Polska nikdy VRT nepovede.
Z toho vyplývá, že je potřeba vybudovat VRT POLABÍ tak, aby sloužilo pro odbočení z/do 1. koridoru u Pardubic.
Vlak jedoucí od Ostravy, Olomouce na Prahu za Pardubicemi najede na VRT a dosviští do Prahy a naopak.

Amity Blight

Je to část tratě Dobřenice – Rychnovek, která je část VRT Praha – Wroclaw, ale ve zmíněném úseku půjde pouze o konvenční trať s rychlostí 200km/h. Tak proč najednou 160km/h?

František Josef

Aj, rok 2028 už asi máme plný, že to již „sklouzlo“ do roku 2029.

David

Abych se pomalu zasobil poklepavacimi kladivky, v 2028 jejich cena raketove poroste a nebudou!

JGR

a pokračování na Liberec?

Panda

Bylo by vhodnější podél D35 (aspoň HK-Ostroměř)…

M.Z.

Tak co bude dříve? Poláci s CPK a dostavěnou VRT do Náchoda nebo Libická spojka? Tímhle tempem se bude za pár let dojíždět za prací z Hradubic do Wroclavi a Poznaně

Marian Kechlibar

Zrovna jsem se vrátil z Wroclawi. Jen ať se tam dojíždí, je to půvabné a ekonomicky živé město, všude trčí jeřáby kolem novostaveb.

Tady máme silnou preferenci pro skanzenizaci republiky, každý uřvaný kroužek NIMBY zpozdí cokoliv o dvacet let, vyléčit nás z toho můžou jedině dostatečně citelné ekonomické následky.

David

Bude, technologická centra tak nějak vznikají spíše v Polsku než v zemi montoven. Třeba se pak vyplatí tam i jezdit studovat – místo dojíždění do Prahy.

Ústečan

Teprve to začínají projektovat, a za 4 roky chtějí kopnout do země? A teď tu o Karkulce 🙂

vladki

Zajímavé ty diskuse tady. Když projektují trať na 160 tak je to málo, a když projektují na 200 a víc (čb – linz) tak je to zbytečně moc… Já jsem si už jako malej kluk ťukal na hlavu když plánovali koridory na 160… To už v těch 90. letech mělo jít na 200, aspoň tam kde to dovolí terén. (Praha-Choceň, Brno-Breclav, Breclav-Zabreh). A obzvláště tam kde se narovnavaly oblouky (Beroun- Plzeň). No, má to 30 let zpoždění. Když auto jede po silnici 90, po dálnici 130, tak ten vlak aby měl nějakou výhodu musí jet aspoň o polovinu rychleji. 200… Číst vice »

libor

ČB-Linz na 250 fajn, ale pak je právě otázkou, proč mnoho vnitrostátních tratí se staví na AŽ 160 a často pro klopidla a často jen pár úseků. To pak ta 250 na jih od ČB vypadá spíš jako scifi v tom terénu. Klopidla bych bral jako bonus a základ by měla být pro vozidla bez klopení a uvádět rychlost bez klopení a ta by měla začínat dvojkou.

vladki

Uvadet (a vubec resit) rychlost pro klopidla je s ohledem na jejich perspektivu uplna blbost. Krome koridoru praha-ostrava to budou jen nahodne vystrely do Budejic a Chebu (K. Vary / Fr. Lazne). Trat pres Vysocinu, kde by to IMHO nejakou paradu udelalo ma smulu. A novy klopidla asi uz nikdy nebudou. Pritom by nebylo od veci pro nejaky regionalni rychliky neco jako DB 612 (jezdi Cheb – Norimberk), ale dela to jeste nekdo?

Marian Kechlibar

Já si ty devadesátky pamatuju coby student, a prostě nebyly prachy. Dnešní ČR je nesrovnatelně bohatší stát. Tehdy se dost běžně i na koridorech dělala poloperonizace, protože stavba peronů moc zvyšovala rozpočet.

A dvoustovka tehdy by už znamenala zrušení všech přejezdů a posuny peronů v rozsahu, který by ten stát tehdy nezaplatil.

Myslím, že chyba je spíš to, že se v takových polovičatých stavbách pokračovalo i v posledních 20 letech, kdy jsme přece jen bohatší.

trafopajka

prachy by byly, kdyby byla vůle, ale ta nebyla. byla vůle zničit vlaky úplně.

mic

No, skvělé, ještě bych zařadil před Smiřicemi odbočku rychlé trati na Hořice.

Adam Ř

Proč ji vést takto severně a ne raději do Všestar v ± současné stopě a dále podél D35?

Mic

Trať pro Všestary bych možná ponechal pro příměsto.
Zrychlení by stejně znamenalo novou stopu.
A společný výjezd na sever poněkud zjednoduší zhlaví.

Adam Ř

Novou stoupu je šikovné dělat podél dálnice. Méně to rozděluje krajinu a je to snáze projednatelné. Navíc je to kratší.

Ze zhlaví stejně budou muset vycházet dvě trati (na Jaroměř a na Všestary), to kudy povede rychlík na Hořice zas tak podstatné není

Mic

Není to úplně jedno. Rychlíky pojedou patrně od Pa a na Všestary tedy křížem.
Os může klidně skončit u posledního per9ónu někde vzadu.

Adam Ř

To křížení (konkrétně vlaků od Pardubic do Hořic a vlaků od Jaroměře do Hradce) stejně někde proběhnout musí. Vy byste ten bod akorát posunul blíž Jaroměři, ale nic tím nevyřešil.

Mic

Z Hořic do Ostrměře se to podél dálnice přímo nabízí. Mohlo se to spláchnout při jedné stavbě.

Tomask

Souhlasím, toto mě napadlo už před několika lety a slyším tento názor poprvé od někoho jiného. Super

Milan Dvořák

Hurá! Jen mi přijde zajímavé, že v prosinci loňského roku bylo v zadávací dokumentaci jasně uvedeno 200 km/h – asi, aby se odškrtlo, že projektujeme „rychlotratě“. Posléze zasvěcení mírnili emoce, že to bude tradičních „až“ 160 km/h, což nijak nerozporuji, protože to je v daném případě nejlepší možné. Akorát to vypadá, že na SŽ a MD pravá ruka neví co dělá levá.

David

Na 200 by by nesmeli mít úrovňové přejezdy, není nic lepšího než u tratě za kdo ví kolik miliard ušetřit na přejezdech, které pak bude chranit jasně daný viník podle předpisu. Ty přejezdy tam pak i na te nové trati budou do konce lidstva

Tomáš Záruba

Opravdu to bylo v ZD, a ne jen tiskové zprávě/článku?

John

Ano jsem velmi rád a třeba se toho doziji že cesta z Hronova/Police do HK bude vyhodna pohodlnym vlakem….Proč ale proboha se příprava již nedělala prirekonstrukci této tratě a přestavbě stanice Jaromer? To je totální turecké hospodářství…

milanek

Ono samotné zdvojkolejnění ve stávající stopě prostředkem obcí je samo o sobě úlet. Co je, ať udržují a vedle podél dálnice ať postaví pořádnou VRT na Wroclaw.

Ondřej Wagner

Podle mne, kapacita dopravy mezi Prahou a Wroclawi nikdy nebude tak silná, aby vyžadovala potřebu VRTky s rychlosti nad 200 kilometrů za hodinu.

Tom

A 160 z Hradce do Prahy bude reálně kdy? Ten šnečí oligopol projekčních kanceláří a následných zhotovitelů na český železnici je hroznej v porovnání s tím jak to funguje u silnic…

Jarda

v přípravě je pouze Praha-Chlumec, ve stavbě je zatím jen úsek do Lysé, pak se postupně bude pokračovat dále. Od Chlumce do Hradce je zatím úplně ticho po pěšině

Adam Ř

A přitom to, alespoň laicky, vypadá jako nejsnazší úsek. Už dneska je rovný jak když střelí a téměř vůbec neprochází zástavbou. Laicky bych řek, že by to měli rovnou postavit na 200km/h

Ústečan

Odbočka Kanín – Hradec se má stavět dohromady, a rozhodně to bude dřív než Lysá – odb. Kanín

55p

Což je docela smutný, když nejvíc času ušetří Libická spojka.

Tomáš Záruba

Tak to asi těžko, Anežko…

PeS

No minimálně u nás u přejezdu už vrtali zemní sondy a jednu dokokonce zanechali pro další zkoumání. Asi řeší, zda je vůbec reálné ten podchod u nové zastávky Obědovice za rozumné peníze udělat, když to stejně bude jen na 160. Ale to je tak 3 týdny a od té doby zase klid.

Qěcy

Ta dnes budovaná dálniční síť byla schválena k výstavbě před více než 50 lety. Koridory, natož následná díla, až po roce 1991. Pravobřežka a úsek Lysá – Hradec začal být zařazován do nějakých zásadních přestaveb až po roce 2000.

Takže to nesouvisí se schopnostmi ŘSD a SŽ, nýbrž s prioritami MD. Především pak CK MD. SŽ a ŘSD jsou jen vykonavatelé a bez příkazu CK MD si s modernizacemi sítě a výstavbou dálnic, konvenčních tratí a VRT ani neuprdnou.

Povazan

A čo samotná stanice Jaroměř ? Nedávno sa celá modernizovala. Sú záhlavia aspoň čiastočne predprivavené na dve koľaje alebo budú nutné väčšie zásahy ?

Jan Novotný

Na HK ano, je tam kusá kolej. Horší je to směr Česká Skalice.

milanek

Ta kusá kolej tam je nejméně 50 let.

Projektant

Hradecké zhlaví je hotové dvoukolejné, směr Skalice je to trochu oříšek a ani nevím, jestli zdvoukolejnění má být součástí navazující stavby do Skalice, nebo až v budoucnu s novou tratí do Trutnova. Z této prezentace to vypadá spíš na b): https://ctrlv.cz/9RAQ

Jarda

měla by být dvoukolejka po odbočku na Náchod resp. po Českou Skalici, odkud už to budou dvě samostatné tratě vedené kousek v souběhu

Kuzma

Myslím, že by se vůbec nic nestalo, kdyby byla i ta druhá kolej zaústěna do Náchoda.

Nemel

A to už jsme si skoro mysleli, že na nás zapomněli. A oni mám pak dají tento krásný dárek! 🤩 Děkujeme, SŽ a Martine Červíčku! 🙏

David

Ke změně napájecí soustavy dojde okamžitě, nebo bude připravena na přepnutí? Okamžitý přechod by nedával moc smysl, když tam jsou pořád ještě poměrně mladý pantery na stejnosměr, všude okolo stejnosměr nebo nic a v Jaroměři dráty končí…

dopravák

Akorát že ty Pantery jsou dualizované…

Zbynek

Hradeckopardubicke pantery?

Ruzian1

Ano. Stejnosměrné pantery už nejsou nikde.

Twix

A budou kromě toho jezdit i na střídavině do Solnice.

Solorger z Hradce Králové

Pod Hradcem z Turnusových strojů je už všechno dvousystémové. V depu teda zatím zůstávají 2 (3) lokomotivy řady 111 a dvoje 163, nicméně jejich nasazení na zálohy je spíše sporadické. A nejspíš se ani u těch Žehliček neplánuje, že v provozu přežijí nějakou delší dobu. Je fakt, že na zalohách tu pak ještě zajíždí řada 151 a 162 ale to už je jiný příběh.

Joe

A co ten álejový problém na trati do Pardubic, už ho konečně někdy vyřeší a dostaví tu dvoukolej i tady?

Jiří Urban

Vymýšlí se ocelová konstrukce, která by ochránila jak stromy, tak vlaky. Jako proč ne.. kdyby se to obložilo po stranách nějakým prefabrikátem, tak je to i super odhlučnění.

https://i.imgur.com/SoMt0W1.png

ABCD

Údajně se vždy počítalo, že tam bude druhá kolej a ta alej byla dočasná. Pokud je to pravda, tak je to nefér kvůli většině, která to bude platit.

Pezos

Pak se všichni budou všichni divit, až žádné další stromy u trati nebudou. Že se nepotřebné budovy okamžitě bourají. Atd atd…

Jaaa

Hehe, dejte to do všech lesů a máte od spadanejch stromů pokoj. 😀

Dyť je to šaškárna…

Tomáš

Za vysokorychlostní považuji 300 a víc. Směšných 160 je běžná trať..

Tomáš

Průměr 300 a ne maximalka 🙂

okk

Stačil by průměr >200km/h, max může být klidně těch 300.

Kicruj

Kdyby to aspoň bylo 160 v celé délce, ale je to klasické max 160

Twix

Ve kterých místech to nevyjde na 160? Průjezd Smiřicemi a vjezd do Jaroměře? Klíčová je tady ta druhá kolej, dál za Jaroměří by těch 160 byla mnohem větší výzva. Neplánuje se Vysokov na 120?

milanek

Jde to středem obci snad v polovině trasy, nedává to ekonomicky vůbec smysl. Je to jako cpát dálnici do obce, kde dříve vedla první třída. Měli to vytáhnout z vesnic a narovnat, stejně tam ty spoje stavět nebudou, protože v mapce je jen Jaroměř.

Daniel Jablonecký

Vlhké pubertální sny. 300, 400, 500!

czhunter

Až bude mít Praha 5 milionů obyvatel a Hradubice milion, pak třeba budeme jezdit 400 jako mezi Čínskými městy 2.-3. kategorie.

Do té doby asi spíš ne.

Kamui

Proč stavba až za čtyři roky? To se to snad bude čtyři roky projektovat? Zahájení by mělo být správně do 18 měsíců i s rezervou.

Skutil

Řekl bych, že stavět uzel Hradec Králové a rovnou i celou trať do Jaroměře zároveň není z kapacitních důvodů možný.

Frantisek

Me teda prekvapuje, ze se to projektuje aspon takhle … ze nahodou nesel kolem nekdo, komu nevysel business case.

Za me ta trat je super. 4 roky na draze jsou extra rychle. Skoda je tech 160, protoze tam jen kvuli tomu porad budou nechvat urovnove prejezdy.

Frantisek X

Více než 160 zas není ideální pro místní obsluhu a náklady (příliš velké rychlostní rozdíly, vymístění zastávek z obcí…). Podjezdy můžete mít i tak.

A. Mikulka

Proč by se vymísťovaly zastávky z obcí?

A. Mikulka

Ona ta kauzalita bude opačná – bude tam max. 160, aby tam mohli nechat přejezdy.

Tomáš Záruba

Ono tam hlavně (mimo HK – Předměřice) prostě víc udělat nelze, skrz Smiřice budeme rádi za 140… Horší je, že severní z(á)hlaví Jaroměře bude nejspíš navěky limitovat cca 80 km/h. 🙁

Jiří Urban

Podle jakého zákona? Naprojektovat trať je jedna věc, ale projít povolovacím procesem je něco jiného. Může tam stát v cestě třeba kaštanová alej, jak podotýká kolega výše, a nepostaví se to nikdy.

Michal M

Ze by prece jen ten Vysokov dopadl?

Michal82

Vypada to, že bychom se spojky mohli dočkat. První navrhy byly už ve 20.letech 20. století, takže po 110 letech by to mohlo klapnout.