Blbci, velká rekonstrukce tam byla cca před 8 lety, tak to mohli rovnou zdvoukolejnit.
Mirďa
1 hodina
Tady je důkaz, že z Hradce do Polska nikdy VRT nepovede.
Z toho vyplývá, že je potřeba vybudovat VRT POLABÍ tak, aby sloužilo pro odbočení z/do 1. koridoru u Pardubic.
Vlak jedoucí od Ostravy, Olomouce na Prahu za Pardubicemi najede na VRT a dosviští do Prahy a naopak.
Amity Blight
4 hodin
Je to část tratě Dobřenice – Rychnovek, která je část VRT Praha – Wroclaw, ale ve zmíněném úseku půjde pouze o konvenční trať s rychlostí 200km/h. Tak proč najednou 160km/h?
František Josef
4 hodin
Aj, rok 2028 už asi máme plný, že to již „sklouzlo“ do roku 2029.
Tak co bude dříve? Poláci s CPK a dostavěnou VRT do Náchoda nebo Libická spojka? Tímhle tempem se bude za pár let dojíždět za prací z Hradubic do Wroclavi a Poznaně
Zrovna jsem se vrátil z Wroclawi. Jen ať se tam dojíždí, je to půvabné a ekonomicky živé město, všude trčí jeřáby kolem novostaveb.
Tady máme silnou preferenci pro skanzenizaci republiky, každý uřvaný kroužek NIMBY zpozdí cokoliv o dvacet let, vyléčit nás z toho můžou jedině dostatečně citelné ekonomické následky.
Bude, technologická centra tak nějak vznikají spíše v Polsku než v zemi montoven. Třeba se pak vyplatí tam i jezdit studovat – místo dojíždění do Prahy.
Ústečan
17 hodin
Teprve to začínají projektovat, a za 4 roky chtějí kopnout do země? A teď tu o Karkulce 🙂
vladki
1 den
Zajímavé ty diskuse tady. Když projektují trať na 160 tak je to málo, a když projektují na 200 a víc (čb – linz) tak je to zbytečně moc… Já jsem si už jako malej kluk ťukal na hlavu když plánovali koridory na 160… To už v těch 90. letech mělo jít na 200, aspoň tam kde to dovolí terén. (Praha-Choceň, Brno-Breclav, Breclav-Zabreh). A obzvláště tam kde se narovnavaly oblouky (Beroun- Plzeň). No, má to 30 let zpoždění. Když auto jede po silnici 90, po dálnici 130, tak ten vlak aby měl nějakou výhodu musí jet aspoň o polovinu rychleji. 200… Číst vice »
ČB-Linz na 250 fajn, ale pak je právě otázkou, proč mnoho vnitrostátních tratí se staví na AŽ 160 a často pro klopidla a často jen pár úseků. To pak ta 250 na jih od ČB vypadá spíš jako scifi v tom terénu. Klopidla bych bral jako bonus a základ by měla být pro vozidla bez klopení a uvádět rychlost bez klopení a ta by měla začínat dvojkou.
Uvadet (a vubec resit) rychlost pro klopidla je s ohledem na jejich perspektivu uplna blbost. Krome koridoru praha-ostrava to budou jen nahodne vystrely do Budejic a Chebu (K. Vary / Fr. Lazne). Trat pres Vysocinu, kde by to IMHO nejakou paradu udelalo ma smulu. A novy klopidla asi uz nikdy nebudou. Pritom by nebylo od veci pro nejaky regionalni rychliky neco jako DB 612 (jezdi Cheb – Norimberk), ale dela to jeste nekdo?
Já si ty devadesátky pamatuju coby student, a prostě nebyly prachy. Dnešní ČR je nesrovnatelně bohatší stát. Tehdy se dost běžně i na koridorech dělala poloperonizace, protože stavba peronů moc zvyšovala rozpočet.
A dvoustovka tehdy by už znamenala zrušení všech přejezdů a posuny peronů v rozsahu, který by ten stát tehdy nezaplatil.
Myslím, že chyba je spíš to, že se v takových polovičatých stavbách pokračovalo i v posledních 20 letech, kdy jsme přece jen bohatší.
To křížení (konkrétně vlaků od Pardubic do Hořic a vlaků od Jaroměře do Hradce) stejně někde proběhnout musí. Vy byste ten bod akorát posunul blíž Jaroměři, ale nic tím nevyřešil.
Souhlasím, toto mě napadlo už před několika lety a slyším tento názor poprvé od někoho jiného. Super
Milan Dvořák
1 den
Hurá! Jen mi přijde zajímavé, že v prosinci loňského roku bylo v zadávací dokumentaci jasně uvedeno 200 km/h – asi, aby se odškrtlo, že projektujeme „rychlotratě“. Posléze zasvěcení mírnili emoce, že to bude tradičních „až“ 160 km/h, což nijak nerozporuji, protože to je v daném případě nejlepší možné. Akorát to vypadá, že na SŽ a MD pravá ruka neví co dělá levá.
Na 200 by by nesmeli mít úrovňové přejezdy, není nic lepšího než u tratě za kdo ví kolik miliard ušetřit na přejezdech, které pak bude chranit jasně daný viník podle předpisu. Ty přejezdy tam pak i na te nové trati budou do konce lidstva
Opravdu to bylo v ZD, a ne jen tiskové zprávě/článku?
John
1 den
Ano jsem velmi rád a třeba se toho doziji že cesta z Hronova/Police do HK bude vyhodna pohodlnym vlakem….Proč ale proboha se příprava již nedělala prirekonstrukci této tratě a přestavbě stanice Jaromer? To je totální turecké hospodářství…
Ono samotné zdvojkolejnění ve stávající stopě prostředkem obcí je samo o sobě úlet. Co je, ať udržují a vedle podél dálnice ať postaví pořádnou VRT na Wroclaw.
Podle mne, kapacita dopravy mezi Prahou a Wroclawi nikdy nebude tak silná, aby vyžadovala potřebu VRTky s rychlosti nad 200 kilometrů za hodinu.
Tom
1 den
A 160 z Hradce do Prahy bude reálně kdy? Ten šnečí oligopol projekčních kanceláří a následných zhotovitelů na český železnici je hroznej v porovnání s tím jak to funguje u silnic…
v přípravě je pouze Praha-Chlumec, ve stavbě je zatím jen úsek do Lysé, pak se postupně bude pokračovat dále. Od Chlumce do Hradce je zatím úplně ticho po pěšině
A přitom to, alespoň laicky, vypadá jako nejsnazší úsek. Už dneska je rovný jak když střelí a téměř vůbec neprochází zástavbou. Laicky bych řek, že by to měli rovnou postavit na 200km/h
No minimálně u nás u přejezdu už vrtali zemní sondy a jednu dokokonce zanechali pro další zkoumání. Asi řeší, zda je vůbec reálné ten podchod u nové zastávky Obědovice za rozumné peníze udělat, když to stejně bude jen na 160. Ale to je tak 3 týdny a od té doby zase klid.
Ta dnes budovaná dálniční síť byla schválena k výstavbě před více než 50 lety. Koridory, natož následná díla, až po roce 1991. Pravobřežka a úsek Lysá – Hradec začal být zařazován do nějakých zásadních přestaveb až po roce 2000.
Takže to nesouvisí se schopnostmi ŘSD a SŽ, nýbrž s prioritami MD. Především pak CK MD. SŽ a ŘSD jsou jen vykonavatelé a bez příkazu CK MD si s modernizacemi sítě a výstavbou dálnic, konvenčních tratí a VRT ani neuprdnou.
Povazan
1 den
A čo samotná stanice Jaroměř ? Nedávno sa celá modernizovala. Sú záhlavia aspoň čiastočne predprivavené na dve koľaje alebo budú nutné väčšie zásahy ?
Hradecké zhlaví je hotové dvoukolejné, směr Skalice je to trochu oříšek a ani nevím, jestli zdvoukolejnění má být součástí navazující stavby do Skalice, nebo až v budoucnu s novou tratí do Trutnova. Z této prezentace to vypadá spíš na b): https://ctrlv.cz/9RAQ
měla by být dvoukolejka po odbočku na Náchod resp. po Českou Skalici, odkud už to budou dvě samostatné tratě vedené kousek v souběhu
Kuzma
1 den
Myslím, že by se vůbec nic nestalo, kdyby byla i ta druhá kolej zaústěna do Náchoda.
Nemel
1 den
A to už jsme si skoro mysleli, že na nás zapomněli. A oni mám pak dají tento krásný dárek! 🤩 Děkujeme, SŽ a Martine Červíčku! 🙏
David
1 den
Ke změně napájecí soustavy dojde okamžitě, nebo bude připravena na přepnutí? Okamžitý přechod by nedával moc smysl, když tam jsou pořád ještě poměrně mladý pantery na stejnosměr, všude okolo stejnosměr nebo nic a v Jaroměři dráty končí…
Pod Hradcem z Turnusových strojů je už všechno dvousystémové. V depu teda zatím zůstávají 2 (3) lokomotivy řady 111 a dvoje 163, nicméně jejich nasazení na zálohy je spíše sporadické. A nejspíš se ani u těch Žehliček neplánuje, že v provozu přežijí nějakou delší dobu. Je fakt, že na zalohách tu pak ještě zajíždí řada 151 a 162 ale to už je jiný příběh.
Joe
1 den
A co ten álejový problém na trati do Pardubic, už ho konečně někdy vyřeší a dostaví tu dvoukolej i tady?
Vymýšlí se ocelová konstrukce, která by ochránila jak stromy, tak vlaky. Jako proč ne.. kdyby se to obložilo po stranách nějakým prefabrikátem, tak je to i super odhlučnění.
Ve kterých místech to nevyjde na 160? Průjezd Smiřicemi a vjezd do Jaroměře? Klíčová je tady ta druhá kolej, dál za Jaroměří by těch 160 byla mnohem větší výzva. Neplánuje se Vysokov na 120?
Jde to středem obci snad v polovině trasy, nedává to ekonomicky vůbec smysl. Je to jako cpát dálnici do obce, kde dříve vedla první třída. Měli to vytáhnout z vesnic a narovnat, stejně tam ty spoje stavět nebudou, protože v mapce je jen Jaroměř.
Ono tam hlavně (mimo HK – Předměřice) prostě víc udělat nelze, skrz Smiřice budeme rádi za 140… Horší je, že severní z(á)hlaví Jaroměře bude nejspíš navěky limitovat cca 80 km/h. 🙁
Podle jakého zákona? Naprojektovat trať je jedna věc, ale projít povolovacím procesem je něco jiného. Může tam stát v cestě třeba kaštanová alej, jak podotýká kolega výše, a nepostaví se to nikdy.
Blbci, velká rekonstrukce tam byla cca před 8 lety, tak to mohli rovnou zdvoukolejnit.
Tady je důkaz, že z Hradce do Polska nikdy VRT nepovede.
Z toho vyplývá, že je potřeba vybudovat VRT POLABÍ tak, aby sloužilo pro odbočení z/do 1. koridoru u Pardubic.
Vlak jedoucí od Ostravy, Olomouce na Prahu za Pardubicemi najede na VRT a dosviští do Prahy a naopak.
Je to část tratě Dobřenice – Rychnovek, která je část VRT Praha – Wroclaw, ale ve zmíněném úseku půjde pouze o konvenční trať s rychlostí 200km/h. Tak proč najednou 160km/h?
Aj, rok 2028 už asi máme plný, že to již „sklouzlo“ do roku 2029.
Abych se pomalu zasobil poklepavacimi kladivky, v 2028 jejich cena raketove poroste a nebudou!
a pokračování na Liberec?
Bylo by vhodnější podél D35 (aspoň HK-Ostroměř)…
Tak co bude dříve? Poláci s CPK a dostavěnou VRT do Náchoda nebo Libická spojka? Tímhle tempem se bude za pár let dojíždět za prací z Hradubic do Wroclavi a Poznaně
Zrovna jsem se vrátil z Wroclawi. Jen ať se tam dojíždí, je to půvabné a ekonomicky živé město, všude trčí jeřáby kolem novostaveb.
Tady máme silnou preferenci pro skanzenizaci republiky, každý uřvaný kroužek NIMBY zpozdí cokoliv o dvacet let, vyléčit nás z toho můžou jedině dostatečně citelné ekonomické následky.
Bude, technologická centra tak nějak vznikají spíše v Polsku než v zemi montoven. Třeba se pak vyplatí tam i jezdit studovat – místo dojíždění do Prahy.
Teprve to začínají projektovat, a za 4 roky chtějí kopnout do země? A teď tu o Karkulce 🙂
Zajímavé ty diskuse tady. Když projektují trať na 160 tak je to málo, a když projektují na 200 a víc (čb – linz) tak je to zbytečně moc… Já jsem si už jako malej kluk ťukal na hlavu když plánovali koridory na 160… To už v těch 90. letech mělo jít na 200, aspoň tam kde to dovolí terén. (Praha-Choceň, Brno-Breclav, Breclav-Zabreh). A obzvláště tam kde se narovnavaly oblouky (Beroun- Plzeň). No, má to 30 let zpoždění. Když auto jede po silnici 90, po dálnici 130, tak ten vlak aby měl nějakou výhodu musí jet aspoň o polovinu rychleji. 200… Číst vice »
ČB-Linz na 250 fajn, ale pak je právě otázkou, proč mnoho vnitrostátních tratí se staví na AŽ 160 a často pro klopidla a často jen pár úseků. To pak ta 250 na jih od ČB vypadá spíš jako scifi v tom terénu. Klopidla bych bral jako bonus a základ by měla být pro vozidla bez klopení a uvádět rychlost bez klopení a ta by měla začínat dvojkou.
Uvadet (a vubec resit) rychlost pro klopidla je s ohledem na jejich perspektivu uplna blbost. Krome koridoru praha-ostrava to budou jen nahodne vystrely do Budejic a Chebu (K. Vary / Fr. Lazne). Trat pres Vysocinu, kde by to IMHO nejakou paradu udelalo ma smulu. A novy klopidla asi uz nikdy nebudou. Pritom by nebylo od veci pro nejaky regionalni rychliky neco jako DB 612 (jezdi Cheb – Norimberk), ale dela to jeste nekdo?
Já si ty devadesátky pamatuju coby student, a prostě nebyly prachy. Dnešní ČR je nesrovnatelně bohatší stát. Tehdy se dost běžně i na koridorech dělala poloperonizace, protože stavba peronů moc zvyšovala rozpočet.
A dvoustovka tehdy by už znamenala zrušení všech přejezdů a posuny peronů v rozsahu, který by ten stát tehdy nezaplatil.
Myslím, že chyba je spíš to, že se v takových polovičatých stavbách pokračovalo i v posledních 20 letech, kdy jsme přece jen bohatší.
prachy by byly, kdyby byla vůle, ale ta nebyla. byla vůle zničit vlaky úplně.
No, skvělé, ještě bych zařadil před Smiřicemi odbočku rychlé trati na Hořice.
Proč ji vést takto severně a ne raději do Všestar v ± současné stopě a dále podél D35?
Trať pro Všestary bych možná ponechal pro příměsto.
Zrychlení by stejně znamenalo novou stopu.
A společný výjezd na sever poněkud zjednoduší zhlaví.
Novou stoupu je šikovné dělat podél dálnice. Méně to rozděluje krajinu a je to snáze projednatelné. Navíc je to kratší.
Ze zhlaví stejně budou muset vycházet dvě trati (na Jaroměř a na Všestary), to kudy povede rychlík na Hořice zas tak podstatné není
Není to úplně jedno. Rychlíky pojedou patrně od Pa a na Všestary tedy křížem.
Os může klidně skončit u posledního per9ónu někde vzadu.
To křížení (konkrétně vlaků od Pardubic do Hořic a vlaků od Jaroměře do Hradce) stejně někde proběhnout musí. Vy byste ten bod akorát posunul blíž Jaroměři, ale nic tím nevyřešil.
Z Hořic do Ostrměře se to podél dálnice přímo nabízí. Mohlo se to spláchnout při jedné stavbě.
Souhlasím, toto mě napadlo už před několika lety a slyším tento názor poprvé od někoho jiného. Super
Hurá! Jen mi přijde zajímavé, že v prosinci loňského roku bylo v zadávací dokumentaci jasně uvedeno 200 km/h – asi, aby se odškrtlo, že projektujeme „rychlotratě“. Posléze zasvěcení mírnili emoce, že to bude tradičních „až“ 160 km/h, což nijak nerozporuji, protože to je v daném případě nejlepší možné. Akorát to vypadá, že na SŽ a MD pravá ruka neví co dělá levá.
Na 200 by by nesmeli mít úrovňové přejezdy, není nic lepšího než u tratě za kdo ví kolik miliard ušetřit na přejezdech, které pak bude chranit jasně daný viník podle předpisu. Ty přejezdy tam pak i na te nové trati budou do konce lidstva
Opravdu to bylo v ZD, a ne jen tiskové zprávě/článku?
Ano jsem velmi rád a třeba se toho doziji že cesta z Hronova/Police do HK bude vyhodna pohodlnym vlakem….Proč ale proboha se příprava již nedělala prirekonstrukci této tratě a přestavbě stanice Jaromer? To je totální turecké hospodářství…
Ono samotné zdvojkolejnění ve stávající stopě prostředkem obcí je samo o sobě úlet. Co je, ať udržují a vedle podél dálnice ať postaví pořádnou VRT na Wroclaw.
Podle mne, kapacita dopravy mezi Prahou a Wroclawi nikdy nebude tak silná, aby vyžadovala potřebu VRTky s rychlosti nad 200 kilometrů za hodinu.
A 160 z Hradce do Prahy bude reálně kdy? Ten šnečí oligopol projekčních kanceláří a následných zhotovitelů na český železnici je hroznej v porovnání s tím jak to funguje u silnic…
v přípravě je pouze Praha-Chlumec, ve stavbě je zatím jen úsek do Lysé, pak se postupně bude pokračovat dále. Od Chlumce do Hradce je zatím úplně ticho po pěšině
A přitom to, alespoň laicky, vypadá jako nejsnazší úsek. Už dneska je rovný jak když střelí a téměř vůbec neprochází zástavbou. Laicky bych řek, že by to měli rovnou postavit na 200km/h
Odbočka Kanín – Hradec se má stavět dohromady, a rozhodně to bude dřív než Lysá – odb. Kanín
Což je docela smutný, když nejvíc času ušetří Libická spojka.
Tak to asi těžko, Anežko…
No minimálně u nás u přejezdu už vrtali zemní sondy a jednu dokokonce zanechali pro další zkoumání. Asi řeší, zda je vůbec reálné ten podchod u nové zastávky Obědovice za rozumné peníze udělat, když to stejně bude jen na 160. Ale to je tak 3 týdny a od té doby zase klid.
Ta dnes budovaná dálniční síť byla schválena k výstavbě před více než 50 lety. Koridory, natož následná díla, až po roce 1991. Pravobřežka a úsek Lysá – Hradec začal být zařazován do nějakých zásadních přestaveb až po roce 2000.
Takže to nesouvisí se schopnostmi ŘSD a SŽ, nýbrž s prioritami MD. Především pak CK MD. SŽ a ŘSD jsou jen vykonavatelé a bez příkazu CK MD si s modernizacemi sítě a výstavbou dálnic, konvenčních tratí a VRT ani neuprdnou.
A čo samotná stanice Jaroměř ? Nedávno sa celá modernizovala. Sú záhlavia aspoň čiastočne predprivavené na dve koľaje alebo budú nutné väčšie zásahy ?
Na HK ano, je tam kusá kolej. Horší je to směr Česká Skalice.
Ta kusá kolej tam je nejméně 50 let.
Hradecké zhlaví je hotové dvoukolejné, směr Skalice je to trochu oříšek a ani nevím, jestli zdvoukolejnění má být součástí navazující stavby do Skalice, nebo až v budoucnu s novou tratí do Trutnova. Z této prezentace to vypadá spíš na b): https://ctrlv.cz/9RAQ
měla by být dvoukolejka po odbočku na Náchod resp. po Českou Skalici, odkud už to budou dvě samostatné tratě vedené kousek v souběhu
Myslím, že by se vůbec nic nestalo, kdyby byla i ta druhá kolej zaústěna do Náchoda.
A to už jsme si skoro mysleli, že na nás zapomněli. A oni mám pak dají tento krásný dárek! 🤩 Děkujeme, SŽ a Martine Červíčku! 🙏
Ke změně napájecí soustavy dojde okamžitě, nebo bude připravena na přepnutí? Okamžitý přechod by nedával moc smysl, když tam jsou pořád ještě poměrně mladý pantery na stejnosměr, všude okolo stejnosměr nebo nic a v Jaroměři dráty končí…
Akorát že ty Pantery jsou dualizované…
Hradeckopardubicke pantery?
Ano. Stejnosměrné pantery už nejsou nikde.
A budou kromě toho jezdit i na střídavině do Solnice.
Pod Hradcem z Turnusových strojů je už všechno dvousystémové. V depu teda zatím zůstávají 2 (3) lokomotivy řady 111 a dvoje 163, nicméně jejich nasazení na zálohy je spíše sporadické. A nejspíš se ani u těch Žehliček neplánuje, že v provozu přežijí nějakou delší dobu. Je fakt, že na zalohách tu pak ještě zajíždí řada 151 a 162 ale to už je jiný příběh.
A co ten álejový problém na trati do Pardubic, už ho konečně někdy vyřeší a dostaví tu dvoukolej i tady?
Vymýšlí se ocelová konstrukce, která by ochránila jak stromy, tak vlaky. Jako proč ne.. kdyby se to obložilo po stranách nějakým prefabrikátem, tak je to i super odhlučnění.
https://i.imgur.com/SoMt0W1.png
Údajně se vždy počítalo, že tam bude druhá kolej a ta alej byla dočasná. Pokud je to pravda, tak je to nefér kvůli většině, která to bude platit.
Pak se všichni budou všichni divit, až žádné další stromy u trati nebudou. Že se nepotřebné budovy okamžitě bourají. Atd atd…
Hehe, dejte to do všech lesů a máte od spadanejch stromů pokoj. 😀
Dyť je to šaškárna…
Za vysokorychlostní považuji 300 a víc. Směšných 160 je běžná trať..
Průměr 300 a ne maximalka 🙂
Stačil by průměr >200km/h, max může být klidně těch 300.
Kdyby to aspoň bylo 160 v celé délce, ale je to klasické max 160
Ve kterých místech to nevyjde na 160? Průjezd Smiřicemi a vjezd do Jaroměře? Klíčová je tady ta druhá kolej, dál za Jaroměří by těch 160 byla mnohem větší výzva. Neplánuje se Vysokov na 120?
Jde to středem obci snad v polovině trasy, nedává to ekonomicky vůbec smysl. Je to jako cpát dálnici do obce, kde dříve vedla první třída. Měli to vytáhnout z vesnic a narovnat, stejně tam ty spoje stavět nebudou, protože v mapce je jen Jaroměř.
Vlhké pubertální sny. 300, 400, 500!
Až bude mít Praha 5 milionů obyvatel a Hradubice milion, pak třeba budeme jezdit 400 jako mezi Čínskými městy 2.-3. kategorie.
Do té doby asi spíš ne.
Proč stavba až za čtyři roky? To se to snad bude čtyři roky projektovat? Zahájení by mělo být správně do 18 měsíců i s rezervou.
Řekl bych, že stavět uzel Hradec Králové a rovnou i celou trať do Jaroměře zároveň není z kapacitních důvodů možný.
Me teda prekvapuje, ze se to projektuje aspon takhle … ze nahodou nesel kolem nekdo, komu nevysel business case.
Za me ta trat je super. 4 roky na draze jsou extra rychle. Skoda je tech 160, protoze tam jen kvuli tomu porad budou nechvat urovnove prejezdy.
Více než 160 zas není ideální pro místní obsluhu a náklady (příliš velké rychlostní rozdíly, vymístění zastávek z obcí…). Podjezdy můžete mít i tak.
Proč by se vymísťovaly zastávky z obcí?
Ona ta kauzalita bude opačná – bude tam max. 160, aby tam mohli nechat přejezdy.
Ono tam hlavně (mimo HK – Předměřice) prostě víc udělat nelze, skrz Smiřice budeme rádi za 140… Horší je, že severní z(á)hlaví Jaroměře bude nejspíš navěky limitovat cca 80 km/h. 🙁
Podle jakého zákona? Naprojektovat trať je jedna věc, ale projít povolovacím procesem je něco jiného. Může tam stát v cestě třeba kaštanová alej, jak podotýká kolega výše, a nepostaví se to nikdy.
Ze by prece jen ten Vysokov dopadl?
Vypada to, že bychom se spojky mohli dočkat. První navrhy byly už ve 20.letech 20. století, takže po 110 letech by to mohlo klapnout.