kmax

Druhá exportní zakázka na akutrolejové jednotky pro Škodu. Do Lotyšska dodá až 16 vlaků

Nová BEMU jednotka skupiny Škoda Group pro lotyšskou společnost Autotransporta direkcija (ATD). Zdroj: Škoda GroupNová BEMU jednotka skupiny Škoda Group pro lotyšskou společnost Autotransporta direkcija (ATD). Zdroj: Škoda Group

Jednotky budou prvními bateriovými vozidly Škoda Group určenými pro rozchod 1 520 mm.

Český výrobce Škoda Group získal druhý kontrakt na dodání akutrolejových jednotek do zahraničí. Po Železničnej spoločnosti Slovensko si bateriové vlaky Škody objednal lotyšský organizátor dopravy Autotransporta direkcija (ATD).

Škoda získala zakázku vítězstvím v tendru. Zahrnuje objednávku na devět vlaků s opcí na dalších sedm, náhradní díly a školení. Její hodnota je téměř 160 milionů eur, což jsou v přepočtu necelé čtyři miliardy korun. První vlaky se mají dostat do provozu do poloviny roku 2029.

„Jednotky budou zároveň prvními bateriovými vozidly Škoda Group určenými pro rozchod 1 520 mm. Představují tak další evoluci platformy jednopodlažních regionálních vlaků vyvinutých pro trhy v Pobaltí. Financování projektu je zajištěno ze státního rozpočtu Lotyšska a Fondu soudržnosti EU, které tím podporují rozvoj moderní bezemisní mobility v Lotyšsku,“ napsala Škoda Group v tiskové zprávě.

Nová BEMU jednotka skupiny Škoda Group pro lotyšskou společnost Autotransporta direkcija (ATD).
Zdroj: Škoda GroupNová BEMU jednotka skupiny Škoda Group pro lotyšskou společnost Autotransporta direkcija (ATD).
Zdroj: Škoda GroupNová BEMU jednotka skupiny Škoda Group pro lotyšskou společnost Autotransporta direkcija (ATD). 1. třída. Zdroj: Škoda GroupNová BEMU jednotka skupiny Škoda Group pro lotyšskou společnost Autotransporta direkcija (ATD).
Zdroj: Škoda GroupNová BEMU jednotka skupiny Škoda Group pro lotyšskou společnost Autotransporta direkcija (ATD).
Zdroj: Škoda GroupNová BEMU jednotka skupiny Škoda Group pro lotyšskou společnost Autotransporta direkcija (ATD).
Zdroj: Škoda Group

Ve výbavě nových vlaků s maximální rychlostí 160 km/h v trolejovém a 120 km/h v bateriovém režimu nebude chybět klimatizace, zásuvky, USB-C konektory, moderní informační systém či prostory pro jízdní kola a cestující na invalidních vozících. Kapacita jedné dvouvozové jednotky bude až 188 míst k sezení, z toho 24 v 1. třídě. Konfigurace sedadel ve 2. třídě je 3+2, v 1. třídě pak 2+2.

Zatímco staré dieselové vlaky mají obvykle vysokou podlahu a pouze tři místa pro jízdní kola, nové bateriové vlaky budou mít v nízkopodlažní části prostor pro osm jízdních kol, z toho čtyři ve svislé a čtyři ve vodorovné poloze. Nástupní výška bude 600 mm. Jednotka je navržena pro provoz na napájecích systémech 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC.

„Elektrické vlaky na bateriový pohon představují pro Lotyšsko významnou investici, jejímž cílem je posílit roli železnic jako páteře veřejné dopravy a zlepšit kvalitu a dostupnost osobní dopravy,“ uvedl předseda představenstva ATD Jānis Lapiņš.

Dodávka bateriových vlaků pro ATD navazuje na spolupráci Škoda Group v Lotyšsku, kde národní dopravce ViVi v současnosti provozuje 32 elektrických jednotek (EMU) Škoda 16Ev. Tyto vlaky dosahují dlouhodobé disponibility přes 99 % a dohromady už najezdily přes osm milionů kilometrů.

„Vítězství ve výběrovém řízení na výrobu až 16 bateriových vlaků pro Lotyšsko potvrzuje rostoucí roli Škoda Group v pobaltském regionu. Kromě už zmíněných elektrických jednotek a nově objednaných BEMU dodáváme také elektrické jednotky do Estonska a trolejbusy do hlavního města Tallinnu. Nedávno jsme navíc dokončili i dodávku trolejbusů do Vilniusu, hlavního města Litvy,“ připomněl šéf Škoda Group Petr Novotný.

Podepsáno. Škoda získala zatím největší zakázku na akutrolejové vlaky, na Slovensko jich dodá 16

Tagy Autotransporta direkcija BEMU Lotyšsko škoda Škoda Group
5 komentářů