Dreamliner Air India ztratil tah po přepnutí palivových spínačů, popisuje předběžná vyšetřovací zpráva

První snímky havarovaného boeingu Air India v indickém Ahmedabadu. Zdroj: Breaking Aviation NewsPrvní snímky havarovaného boeingu Air India v indickém Ahmedabadu. Zdroj: Breaking Aviation News

Zpráva zatím neukazuje na chybu výrobce letadla nebo motorů.

Odebírat
Upozornit na
guest
66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Milivoj Niklíček

Kdo teda zmáčknul to červený tlačítko?

V. K.

To už není jak zjistit. Ale F/O byl pilot flying a kapitán pilot monitoring, takže měl lepší příležitost to nenápadně přepnout zatímco F/O byl vytížený vzletem.

tomas-8085

07:40 UTC (13:10 IST). The flight was to be operated by the flight crew comprising an ATPL
holder PIC, a CPL holder Co-pilot along with ten cabin crew. Both pilots were based at Mumbai
and had arrived at Ahmedabad on the previous day. They had adequate rest period prior to
operating the said flight. The co-pilot was Pilot Flying (PF), and the PIC was Pilot Monitoring
(PM) for the flight

tomas-8085

To ze zprávy nevyplývá a ani není ztotožněno kdo vznesl dotaz na vypnutí a kdo odpovídal.

Qoper

Proč tak důležitou věc vůbec jde za letu vypnout?

D1

No ono to je i zmíněno v článku, třeba když nastane požár motoru, tak je velmi dobré mít možnost vypnout přívod paliva a celkově motor!

Qoper

Tak na havarijní odstavení morotu je taková ta červená klika, jejíž použití je pak už nevratné (protože spustí i hašení), nebo ne?

lvy

Asi myslíte hašení, ale představte si, že vám motor začne ztrácet olej, takže ho včas vypnete, aby se nepoškodil a letíte na nejbližší letiště (neplatí pro Smartwings). No a během toho vám odejde druhý motor, takže nahodíte ten co má problém s olejem a máte šanci jej nějakou dobu používat, takto byste o něj definitivně přišel.

Juraj

To už je extrémní případ, kdy je detekován požár.
Může ale být řada jiných legitimních situací, kdy je nutné motor vypnout, aniž by vyžadoval hašení – bird strike, vibrace, únik provozních kapalin nebo jen výstraha na jinou poruchu, která podle QRH vyžaduje vypnutí motoru.

Stráťa

Třeba požár motoru není dobré krmit dalším palivem.

N.N.

Jaký je vlastně postup při přistání „na břicho“, když se nedaří vysunout podvozek?

N.N.

Zkuste zapřemýšlet, jak ta věc pozná, kdy se letí a kdy se neletí. Přičemž podle (ne)zataženého podvozku to nemusí být vůbec jasné, chybný údaj o rychlosti není nic nového, totéž o výšce… věci, které jsou zjevné člověku nemusí být zjevné technice.

VíKo

Nejsem odborník na kokpit. Je možný že ty přepínače mají možnost přepnutí automaticky? Že to to letadlo udělalo samo? Přijde mi divný, že by to jeden z nich vypnul byť nedopatřením…

L.

Ony byly vypnuté oba, zhruba sekundu po sobě.

Rarife

Ne. Nemají.

VíKo

Diky

V. K.

Samo vůbec. A omyl je vysoce nepravděpodobný, protože výrobce si toho je vědom a je tam pojistka proti náhodnému posunutí.

https://images.seattletimes.com/wp-content/uploads/2025/07/air-india-switches-WEB.jpg?d=780×917

VíKo

Díky za info. Jsem zvědavej až bude vysvětlení. Hlava mi to nebere.

V. K.

Sebevražda pilota. Jiné řešení není.

lvy

Mám obavu, že by to tak rychle asi přepnout nešlo, podle dodatku z dneška se spíše míní, že to neudělali piloti, tedy že fyzicky ty přepínače byly stále v poloze Run.

lvy

Automaticky ne, ale jde nejspíše o chybu řešící ovládání motorů kde byl na desce asi použitý cín bez olova a tato deska má problém s tím, že tento spoj má omezenou životnost. Blbé je, že se o tom ví a že na to vyšel servisní buletin, ale tato úprava nebyla povinná. Proč, to už nechám na vás, sám netuším.

N.N.

Dejme tomu, pájený spoj může selhat, ale oba naráz v jediné sekundě? Předpokládám, že spínače mají každý svůj vlastní oddělený obvod.

Zrzek

Obvod sice můžou mít oddělený, ale napájeny můžou být z jednoho okruhu.

Jarda V.

Ja bych šel dal po kabelech, když človek přijme to že spinač nevypnul pilot a nahradni zdroj vyskočil je otazka kdy. Nemam tah, nejde proud co cerpadel a tim palivo do motoru co my ten proud vyrobi. Predpokladam ze kazdy motor ma svou “pumpu” na jinem okruhu nez zen prvni, kde se tyhle draty potkaji? Řídící jednotka? Pojistkova skrin? Anebo prave v te jednotce co zajistuje nouzovou dodavku el. energie? Nemohlanby byt prvotni chyba tam tim ze odpalila vsechny na ni napojene okruhy?

Zadarmo

To jak od začátku se pokouší odvedc vinu od výrobce úplně bije do očí. Vyšetření není hotové a vůbec nevypadá jako jistota že to není chyba zas výrobce.

Ale jediní co od začátku je jisté je že priorita byla jen aby to nebyla jejich vina. Což trošku znehodnocuje vyšetření.

Lukas

tak logicky normalniho cloveka nenapadne ze to byla chyba vyrobce, boeing 787 leta nejmene uz 20 let myslim a tohle je prvni nehoda smrtelna tohoto typu, ano kdyby se to stalo hned po vyvoji ale stroj leta uz velmi dlouho a nic podobneho se zatim nestalo tak bych asi nedaval vinu tentokrat na boeing, model 787 je velmi povedeny za me i jeden z nejvice bezpecnych, spise bych priste zvolil jestli letet s pochybnymi aeroliniemi jako air india, PIA, Iran air apod

lvy

Dvacet let? 🙂 To nee…

Frank

Co zadarmo, vám by ještě měli platit za pustou propagandu…

Mengo

Ty jsi magor.

Juraj

Proto se to nazývá vyšetřování a ne sběr domněnek z internetu, aby se žádný výsledek nepředjímal bez jednoznačných důkazů.

Webster

Zase sebevražda jednoho z pilotů jako tenkrát Germanwings? Přepnul spínače těsně po vzletu a pak tvrdil, že nic neudělal, přitom věděl, že se motory nestihnou nahodit zpátky?

tomas-8085

No vypadá to tak

lvy

Vyšetřování se neubírá tímto směrem, aktuálně panuje názor, že nedošlo k fyzickému vypnutí.

Beija

Máme tu velmi divokou teorii na základě politicko- geograficko-finančních vztahů – Boeing má letadla ve výrobě a potřebuje je prodat, je to americká firma, Indie a USA momentálně splupracují, protože Čína. Indie potřebuje USA. Takže pokud se vyloučí chyba pilota, budou se obě země přetahovat o to, zda za to může výrobce ( USA) nebo servis ( Indie), skončí to podle toho, kdo bude mít pevnější nervy, ale Indie tahá v tomhle za kratší konec takže se to buď hodí na servis nebo na pilota nebo se to nikdy nedozvíme. Ale není to bohužel o pouhé nehodě a mrtvých ..:-(

Stráťa

Netušil jsem jaké světové velmoci jsou Etiopie a Indonésie že to s nimi nezvládly USA urovnat.

Juraj

Dokud nejsou závěry, nedá se lidské zavinění vyloučit, nicméně tento způsob a načasování nedává žádný smysl.

Beija

Tady nejde o načasování,nastal obrovský průšvih – tento typ letadla je jednou z vlajkových letadel boeingu, musí se najít nějaký viník, takže v naší divoké teorii jde o to, na koho se ve finále „hodí“ ta fatální nehoda. Pokud se ukáže, že za to nemohl pilot.

Air Traveller

za tyhle blaboly by se melo zavirat.

Webster

No právě že to načasování dává perfektní smysl. Když to budu chtít poslat do země tímto způsobem tak kdy jindy vypnout přívod paliva k motoru než těsně po vzletu v malé výšce, kdy je minimální šance, že se podaří doplachtit na nějakou vhodnou plochu..

Air Traveller

obyvakovi vystrovatele uz maji opet jasno.

pred dvema tydny vsichni vedeli, ze to bylo kvuli klapkam. ted zas vsici vedi, ze to byla sebevrazda.

ze vas to bavi.

Glados

Neměl by tomu náhodou software zabránit? Měl jsem za to, že přístroje vyhodnocují všechny údaje včetně pokynů pilotů, takže pokud přijde takový pokyn, tak k vypnutí přívodu paliva nemusí dojít, pokud se letadlo nachází v takové situaci, že by to bylo fatální – tzn. systém vyhodnocuje výšku, rychlost, zda je detekován požár apod. a případně by tomuto měl zabránit – řízení chodu motoru a dalších systémů je přece do jisté míry prováděno systémem automaticky. Tady nešlo o nějaký 30 let starý typ letadla

Rarife

Jaký konkrétní vše ovládající software máte na mysli?

Qoper

Tak ten polyn ze spínače jde téměř jistě přes nějakou řídící jednotku a ta tím pádem může pokyn odmítnout vykonat, pokud nazná že je to nutné.

Rarife

Takže když se vám pokazí tak řídící jednotka, tak letadlo nepůjde vypnout a hotovo. Nad každým systémem, který jde ovládat, má být řídící jednotka, která nejde ovládat. A aby šla vypnout, tak nad tím bude další ruční ovládání a aby se nestala chyba tam, tak nad tím bude další řídící jednotka a kdy konkrétně se zastavíte? To už máme letadla s AI, plně autonomní, samostatná, uvědomující si sama sebe nebo jaká je vaše představa?

Qoper

Jaká je šance selhání počítače včetně dvojité zálohy? Třeba vojenská stealth samokřídla jsou ručně neuříditelná (jsou nestabilní), řídící počítač tam musí být aby se s tím vůbec dalo letět. A nevím že by nějaké spadlo kvůli selhání počítačů.

lvy

No divil byste se. Vždycky se něco může stát jako nedávno Easyjet kdy přišli kombinací různých problémů téměř komplet o řízení.

Stráťa

Vojenskou techniku nemůžete srovnávat. Ty letadla proti komerčním skoro nelétají a mají na každou hodinu letu mnohem více hodin údržby.

lvy

Takže vám bude hořet motor a jednotka ho odmítne vypnout, protože do ní půjdou data, že je vše v pořádku. Naopak vše bude v pořádku, ale jednotka si bude myslet, že není a tak motor vypne.

Air Traveller

vysoka zivotni v plne krase.

Qoper

A mně vůbec překvapije že autopilot v letadle je pořád akorát takový lepší tempomat a ne skutečný třetí AI člen posádky s plným přístupem ke všem systémům letadla.

Filip Jirsák

Letectví je velmi konzervativní obor (a má to své dobré důvody).

lvy

A díky bohu za to, že to není podle vás.

Juraj

V jakém smyslu?
Autopilot dneska už umí prakticky všechno a používá se během 99 % trochu delšího letu. Manuálně (s asistencí) se dělají vzlety a přistání, a i tam autoland existuje od 70. let (při splnění podmínek) a Airbus dneska umí i auto takeoff.

Ovšem nic z toho nemůže fundamentálně zasahovat do nouzových procedur, mezi které patří i vypnutí motoru.

N.N.

Až bude ta AI procházet psychotestem stejně jako piloti …

Air Traveller

AI clen? s co by tam delal?

Juraj

Software hlídá spoustu věcí, které lze jednoznačně vyhodnotit jako nebezpečný pokyn obsluhy.
Fuel cutoff je ale něco, co prostě v určitých situacích musí být za každých okolností k dispozici, protože software neví o všem, co se zrovna s motorem děje.

Je to jako chtít, aby software hlídal otevření nouzového východu.

czhunter

„software neví o všem, co se zrovna s motorem děje.“

To ovšem rozhodně nevědí ani piloti.

tomas-8085

Letadlo dosáhlo maximální zaznamenané rychlosti 180 uzlových mil za hodinu (IAS) přibližně v 08:08:42
UTC a ihned poté se přepínače přerušení přívodu paliva motoru 1 a motoru 2
z polohy RUN do polohy CUTOFF s časovým odstupem 01 sekunda. Teplota motoru N1
začaly klesat od svých hodnot při vzletu, protože přívod paliva do motorů byl přerušen
.
Záznam z kokpitu zachytil, jak jeden z pilotů se ptá druhého, proč přerušil přívod paliva.
Druhý pilot odpověděl, že to neudělal.

tomas-8085

To je doslovný překlad části Předběžné zprávy. No běhá z toho mráz po zádech.

Beija

Lze to lidskou silou stihnout obojí/ jeden přívod vypnout za pouhou vteřinu? Když je tam bezpečnostní zámek?

Matyáš

je to napsáno v článku – stačí si ho přečíst, pochopit psaný text a mít IQ nad 75 (?)

tomas-8085

Berme to jako fakt že k vypnutí došlo v tomto časovém úseku.

Jaroslav Toman

Stručně řečeno indickej bordýlek. Když Kršna nechce, letadlo neletí.

Qoper

Je fascinující že takovéhle výblitky tu zůstávají, ale jak někdo napíše nepohodlnou pravdu tak je smazán velice rychle bez ohledu na počet palců nahoru.

Air Traveller

to, to same se da rict o tech vasich. ty si s timhle moc nezadají.

L.

Ještě bych doplnil, že ty přepínače se rozhodně nemohou přepnout do vypnuité polohy samy nebo tím, že by o ně někdo zavadil – pro vypnutí je nutné je povytáhnout. Je to ukázané třeba tady na tom videu: https://youtu.be/cQakAafxGck?t=262