Dražší dálniční známky vynesly státu poprvé více než sedm miliard

Dálnice D5. Pramen: ŘSDDálnice D5. Pramen: ŘSD

Nárůst prodaných kusů přineslo zavedení jednodenních dálničních známek. U ostatních druhů kuponů došlo k poklesu.

Stát zaznamenal za loňský rok rekordní výnos z prodeje dálničních známek. Celkem za ně motoristé utratili 7,2 miliardy korun, což je meziročně o 700 milionů korun více. Stojí za tím především skokové zdražení kuponů loni v březnu.

Čeští motoristé se 12 let mohli těšit z neměnné ceny roční dálniční známky ve výši 1 500 korun. Loni v březnu se ovšem cena zvýšila na 2 300 korun a další zdražení přišlo nyní s Novým rokem, neboť ministerstvo u ceny poprvé uplatnilo nový valorizační mechanismus. Cena ročního kuponu se zvýšila o 140 korun na 2 440 korun

V roce 2024 se celkem prodalo více než devět milionů dálničních známek, což představuje nárůst o 700 tisíc kusů oproti roku 2023. Nárůst prodaných kusů přineslo zavedení jednodenních dálničních známek, kterých se prodalo přes 1,5 milionu (což při ceně 200 Kč/ks je výnos cca 300 mil. Kč). U ostatních druhů kuponů došlo k poklesu.

„Řidiči při jednorázových průjezdech Českem logicky upřednostňovali jednodenní známku,“ uvedl Jan Paroubek, ředitel státního podniku CENDIS, který systém provozuje. Prodej ročních známek pak podle něj ovlivnila zmíněná změna cen v březnu, kdy si mnoho řidičů koupilo známku v předstihu za původní cenu. Nepotřebovali tak kupovat další známku koncem roku. „Očekáváme, že si ji pořídí opět v únoru nebo březnu,“ doplnil Paroubek.

Drtivá většina kuponů (91 procent) se prodává přes státní e-shop edalnice.cz, další možností jsou oficiální distributoři Česká pošta, RoBiN OIL a EuroOil. Před nákupem jinými kanály CENDIS dlouhodobě varuje.

Tagy Cendis dálniční známky
50 komentářů