Dražší dálniční známky vynesly státu poprvé více než sedm miliard
Dálnice D5. Pramen: ŘSD
Nárůst prodaných kusů přineslo zavedení jednodenních dálničních známek. U ostatních druhů kuponů došlo k poklesu.
Nárůst prodaných kusů přineslo zavedení jednodenních dálničních známek. U ostatních druhů kuponů došlo k poklesu.
Nechápu moc proč jsou ty ceny aktuálně nastaveny tak jak jsou. Aby byla 1denni (která ani není na 24 hod) cenově o asi 80 Kč méně než 10 denní známka je proste hovadina. A na druhou stranu proč je tak neúměrně levná roční? Je docela smutné, že lidé, kteří nevyužívají dálnici denně, ale pouze např 1 do měsíce i na třeba jen 30-50 km úseku jsou takto znevýhodněni a musí raději jezdit po okreskách. Nedává to žádný smysl.
Za to se postaví tak cca 20-30 km dálnic?
Hosana, tak to je mazec , třeba jen náklady TSK čistě na správu a na údržbu silnic v Praze jsou 3.5 miliardy korun ročně..,
Cákryš, už vyhlížím nějaký bazarový elektromobil.
Mohli by se redaktoři zeptat MD, kolik bude stát dálniční známka na rok 2026, pokud se stihnout dokončit plánované úseky a inflace bude 4%? A nejlépe to natáhnout do roku 2028, až bude většina dálniční sítě hotova (snad). Abychom nebyli překvapeni, že známka vyjde třeba na čtyři pět tisíc. Nedivil bych se, kdyby tuhle modelaci nikdo neprovedl před schválením toho zdržovacího algoritmu.
Jako ze ma cena neceho ignorovat inflaci a atat tak realne mene a mene? Pokryti inflace je jasne, tam neni o cem debatovat. A pokud se ta sluzba zlepsuje (nabizi vice moznosti v tomto pripade) tak je nasnade i zdrazeni v tomto smeru.
Prý jde o součet inflace a procentuálního nárůstu dálniční sítě. Teď máme 1501 km, letos se má otevřít 73 km, inflace budiž 4%, takže výsledná cena by měla být 2650 Kč.
Inflace bude spíš 2, než 4 procenta.
To zdražování
Podle procent dokončení sítě je podle mě trochu divné. Vždyť ten vyšší výnos by měl nastat vyšším počtem uživatelů. Nebo respektive výnos by měl být úměrný délce sítě, a mělo by se jej dosáhnout kombinací nárůstu uživatelů a zdražení.
Proč tržba za 1denní není násobek 50, tedy ceny pro hybridy?
A to je ještě málo. Napálil bych je na dvojnásobek
U roční souhlasím.
A není smysl těch dálnic, aby po nich lidí jezdili a tu dopravu skutečně natáhli z okolí? Jo, cena roční je spíše symbolická, ale těch pár lidí co jim to přijde moc dálnice v pohodě zvládne.
tím spíš by měly být dálnice zdarma
Zdarma není nic. Ani to kuře Vám zadarmo nezahrabe. Normální je za věci nebo služby zaplatit.
Ještě bych šel dále. Ti, co nemají auto budou těm ostatním krom daní ještě házet něco do kasičky.
Je ještě další řešení. Zpoplatnit všechny silnice a dálnice by na kilometr vycházela nejlépe. Aby natáhla ty vozidla z okolí.
Pohoda, můžeme jezdit po normálních silnicích přes obce. Jistě budou lidé rádi.
Nebudete, nevyplatí se to.
Jezdím vlakem, na kole, chodím pěšky. Pohoda.
Jen dokud nedostanete od místních po hubě. Nebo po kapotě kamenem.
Současná cena ohledem na rozsah sítě. Je ok.
bavi me, jak aktiviste s oblibou vykrikuji tato hesla, aniz by si uvědomili, ze cast aut tim z dalnice sice vyzenou- ale vyzenou je na okresky, kde budou obtezovat vic lidi v obcich, neplynulou jizdou spotrebovavat vice paliva (a tom vice skodit) atd.
To znamená, že řešením je auto, nebo auto?!
mate nejake jine reseni?
smirte se s tom, ze auto je nedilna soucast zivota a nic s tim neudelate.
Řešení tady je, snížení vlastní spotřeby. Nic jiného dříve, nebo později nepřijde. Počet lidí vrůstá nároky jednotlivce také. Jen ta naše planeta je stále stejně veliká.
Skuste povedat aj to B, kde pocet ludi narasta. Videl som nejaky odhad z pred 10 rokov, kde Europa mala mat v roku 2060 o 5% menej obyvatelov, zatial co Afrika svoj pocet obyvatelov zdvojnasobila.
Třebas v ČR, které se to tady týká, tak počet obyvatel klesá.
Na tomto linku můžete vidět jednoduchou tabulku s vývojem počtu obyvatel Česka (s daty i z období Československa), kde jaksi žádný pokles počtu obyvatel zřejmý není.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Obyvatelstvo_%C4%8Ceska
Ta statistika končí rokem 2023, a o docela velkém poklesu (20 tisíc lidí za půlrok) se píše hodně v souvislosti právě s rokem 2024.
Krom toho ta tabulka je malinko zkreslena a je potřeba ji trošku dešifrovat – ten „obří“ nárůst mezi rokem 2021 a 2023 je způsoben ne tím, že bychom se rodili víc, než umírali, ale tím, že se nám tady objevilo v roce 2022 pár set tisíc uprchlíků z ukrajiny.
Populace roste díky příchozím ze zahraničí + prodlužováním doby dožití už delší dobu, zrovna v tomto kontextu se konkrétně ukrajinští uprchlíci vypichovat nemusí. Ovšem v kontextu zmíněného skokového nárůstu i aktuálního úbytku je zmiňujete správně – na Ukrajinu se v nedávné době vrátilo poměrně dost lidí a jejich úbytek holt převážil počty nově příchozích lidí, ať už byli odkudkoli. To samozřejmě bude pokračovat s tím, jak Ukrajina bude (pokud bude) stále bezpečnější. Ale je otázkou, zda bychom vlastně tohle měli v debatě o dlouhodobém vývoji počtu obyvatel zohledňovat, protože nejde o přirozenou migraci, ale o válečné uprchlíky a většina z… Číst vice »
Malinko se pletete.
Úbytek obyvatel v ČR v první poloivně roku 2024 byl z větší části způsoben převahou úmrtí nad narozenými (úbytek o 14 tisíc).
7 tisíc bylo způsobeno negativní migrací.
Wiki bych směrodatně nebral . Lepší je CZSO .
Ale bez tabulek https://www.novinky.cz/clanek/domaci-pocet-obyvatel-ceska-klesl-40502576 . Aten propad bude podstatně zajímavější, až se to na východě uklidní. I výstup CSU mluví jasně Od roku 2019 zajišťuje přírůstek obyvatel pouze zahraniční stěhování. Ve věku 65 a více let je aktuálně 21 % obyvatel a do poloviny století by měl jejich podíl vzrůst na 29 %. .
“ auto je nedilna soucast zivota”
Ne, není. Smiřte se s tím vy.
To ale železnice taky není.
A to někdo tvrdí?
Někteří si svýho času i váží a cesta pro ně není i cíl.
Patřím mezi ně, čas netrávím na silnicích. Navíc si vážím i zbytků přírody, která je na rozdíl od aut pro nás nenahraditelná.
Petře, ta „stavební ofenziva“ která teď chvála Bohu probíhá je jen dobíhání ujíždějícího vlaku. Je to nutnost, abychom se rychle autem nebo vlakem dostali po cestách mimo sídla. A nejenom my, ale vzhledem k poloze země, i lidé z celé Evropy. Díky této konjunktuře se naše země nenazývá skanzen narozdil jemu podobným na východ od nás.
POkud člověk pracuje, má rodinu, tak nemá smysl ztrácet řas zdržováním na cestách.
Přesně tak. Proto jezdím do práce na kole, což mi trvá nějakých 18 minut, zatímco kolegovi ze stejné čtvrti to díky denní ranní zácpě trvá autem nejméně půl hodiny. I kvůli tomu, že ten kopec, který já snadno přejedu, musí objíždět. A jedu přitom prakticky celou dobu parkem, mimo jakékoli zplodiny, co bych musel čuchat, kdybych jel po nějakém cyklopruhu na silnici. Nemluvě o tom, že by mi ten pruh na křižovatkách po trase blokovali ti vynervovaní řidiči, kteří si je pletou s odbočovacím pruhem a klidně i 150 metrů před křižovatkou se skrze něj snaží procpat k odbočce –… Číst vice »
Nekteri si holt vazi vic pohodlí 🙂
pro nekoho vic, nez ze tam bude o pet minut driv, je dulezitejsi, ze tam dojede v suchu a teple (resp. v suchu a chladku), neunaveny, nezpoceny …
“ Nekteri si holt vazi vic pohodlí 🙂”
A jsme u toho. Z nutnosti a “neoddělitenosti od života” je najednou “pohodlí”.
Co na tom, že to stojí miliardy a zabíjí lidi.
A člověk by čekal, že to třeba jednou pochopíš, ale asi ne. Tak teda pro pomalejší, po lopatě: Ono totiž to pohodlí se stalo neoddělitelnou součástí života. Jinak, jako tradičně, jsi vedle i v jiném ohledu – silnice stavět musíš. Jsou potřebné. Je zcela nereálné všechny dostat do MHD. Už nyní je hromadná doprava na řadě míst těžce přetížená. A představy zarytých odpůrců aut, že všechny vyženou z aut do MHD jsou naprosto mimo realitu – do jaké MHD je chceš dostat? Je nějaká MHD, která smysluplně pojme, všechny lidi z aut, s jejich plány? Odpovím ti – neexistuje. Smiř… Číst vice »
Lidí je jak sr… vojín Kefalín
Unavený z toho nejste, naopak to nabíjí energií 🙂 Při pohodové rekreační jízdě na kole se o moc výrazněji, než třeba při chůzi, nezpotíte, v cíli navíc je k dispozci sprcha…
A ta figura! 👍
V kolik hodin ráno jezdíte?
Pěkná čísla. A to si ještě myslím, že většina lidí kupujících roční známku kupovala ještě před březnovým zdražením. (Teoreticky by se to mělo vyplatit i lidem, kterým končila platnost až za několik měsíců)
Tak ještě aby definitivně vyřešili ty podvody s podvodným prodejem známek na hraničních přechodech.