Dražší cestování vlakem. Ceny jízdenek i přes zlevňování elektřiny a nafty stoupnou o 4,9 %
Zahájení provozu jednotek 847 pro provoz v Plzeňském kraji. Foto: České dráhy
České dráhy zdražení vysvětlují i velkými investicemi do nových vozidel.
Takže soukromý dopravce řekne že není důvod zdražovat protože náklady nerostly a státní dopravce který postupně ztrácí na úkor těch soukromých opět zdraží a to i po tom co poslední roky předvádí. Lidé co jezdí na tragických linkách jako je R11 a nebo jim místo zaplaceného pendolina přijede to nejstarší z rezerv ČD si příště rozmyslí jestli pojedou vlakem. Nebýt konkurence soukromých dopravců tak by jízdenky byly ještě dražší, vlaky ještě horší a nikdo by nimi nejezdil.
Proč Arriva má jízdenky oproti ČD levnější v průměru o více než 30%?
Jízdenka ČD dnes vyjde cenově nastejno jako jet autem i při obsazení auta pouhou jednou osobou.
Protože je dotuje DB?
Vážení diskutující, já vám nevím. Tady je takových stěžovatelů, kteří si stěžují na špatné služby. Jak na špatné? Co je špatně? Ve vlacích vyšší kvality máte zásuvky, wifi, pohodlná sedadla, minibar. bistro/restaurační vůz. V první třídě dostanete vodu, na Pendolinu menší snack, vodu a sekt. Co byste chtěli víc? Mě to už připadá jako nějaká rozežranost. Kdyby někdo chtěl argumentovat, že na západě se mají lépe… Nemají. Londýnský S-Bahn, vždyť to nemá ani koše, nějaký záchod, zásuvky, wifi, o tom si můžou nechat zdát. A potom jedete z Kopřivnice do Studénky a wifi máte na záchodě. Já se dopravě věnuji… Číst vice »
Doporučuji R20
Já jsem pouze smutný, když musím jet německými nepohodlnými smradlavými šroty u nás na Šumavě, jinak máte určitě pravdu. Vnímám celkové výrazné zlepšení obecně ve veřejné dopravě.
A obsluhu nahoře bez občas ve vláčcích potkávám. I České dráhy občas zaměstnávají plešaté…
Je potřeb uvědomit si, že nejde o jednotlivce, ale když 5 člená rodina bude kupovat zpáteční jízdenku Z Prahy k babičce třeba v Opavě, nebo někde na Slovensku, prohne se, a asi to nebude rvní třída, ale nějaký pošmurný polo-špinavý vagón. Ono už dneska takový rodina za to dá hodně velké peníze.
Myslim, že teď spíš pojede ta babička k mladým z Opavy do Prahy.
5 člená rodina si může koupit skupinovku. A na špinavý vagón už taky bude potřebovat trochu štěstí.
nase zeleznoce je dlouhodobe podfinancovana,podivejte se za jaky ceny se jezdi na zapade.
Služby železnice stále horší a proto zdražíme…
Zdražuje se každý rok, co se tomu divíte. Cestující musí také přispívat ne zničené vlaky po srážkách, vykolejení, na na destrukci TV. Destrukci vlaků ne přejezdech, vykolejených.
Služby železnice opravdu nejsou stále horší.
Tak on tarif TR 10 je stejně už pár let jen pro Rotschildy. Letos jsem už ani neprodloužil Inkartu. Jezdím hodně (nemáme auto), ale nezaplatí se mi to. Využívám integrované jízdenky a jejich kombinace. Většinou to vyjde levněji než s IN25. Tím spíše se integrované jízdenky vyplatí u dětského jízdného, kdy jeho cena u ČD fakticky takřka odpovídá ceně za dítě u One ticket, což je to úplně nejdražší cestování. S ČD jen skupinové víkendové jízdenky a jinak, jen když není jiná možnost. Kdyby z Kolína (kde bydlím) do Zábřeha na Valašských expresech platilo Iredo (dál už platí Idsok), tak… Číst vice »
Dle avizovaného průměru mi jízdenka zdraží o 8 Kč. Někteří v tom vidí málem osobní bankrot a snaží se to řešit autem, což jim podle mě nepomůže. Už tak jsou některé silnice za hranicí své kapacity. Ale budiž, aspoň bude ve vlaku více místa. 🙂
„Už tak jsou některé silnice za hranicí své kapacity.“
…na rozdíl od některých železničních tratí a spojů na nich. 🙂
Aha hlavně že se šíje do individuální ( automobilové) dopravy, jak smrdí – tak že časem to bude zábava jen pro jistotu privilegovanou sortu lidí, ale zbytku osolíme i dopravu veřejnou, aby zůstal sedět doma na zadku a znal jen nejlépe cestu pěšky či na kole ( možná časem vymyslíme i nějaký poplatek či daň i na kolo) do práce a zpět.
Jsem zvědavý, teda jestli se toho dožiju, jaký speciální tarif bude na VRT, z Brna do Prahy jak za letenku …..
Dokonale vyjádřeno
Daň ne, ale zrušení cyklostezek v přírodních rezervacích, a národních parcích. Hory nejsou sportovní areály. A samozřejmě zakázat jakékoli cyklokrosy, motokrosy, a a na místech plochá dráhy raději postavit sociální bydlení.
No co, aspoň bude zase ve vlacích o něco volněji. Ale jak jde cenově luxusní veřejná doprava dohromady se zelenými sny o Evropě budoucnosti, kde jediné emise produkuje peristaltika, tomu tedy vůbec nerozumím… S výjimkou pár fanoušků, kteří se dokážou prosekat tarifní džunglí a najít výhodné kombinace jízdenek, už se snad ekonomicky cesta autem vyplatí i jednotlivcům, natož jakýmkoliv skupinám.
Pokud budou jezdit nové soupravy, je to za více peněz více muziky. Já s tím nemám problém.
Regionální cestující budou jezdit za regionální nízké tarify, jízdenky ČD budou jen pro dálkové cesty.
Já s tím osobně taky problém nemám, zdražení v téhle intenzitě mě nebude stát víc než tisícovku ročně. Nicméně dálkové vlaky (ty v závazku veřejné služby) by měly představovat páteř dostupné hromadné dopravy, ne kaviár s lanýžovým zdobením 🙂 Pak je zbytečné to dotovat, když tím stejně ti, kdo ty dotace k mobilitě potřebují, nebudou jezdit.
Jen pro priklad. Cena Foxe je 100 milionu. Kde na to vzit a nekrast, ze? 843 jsou zaplacene davno tak dalsich 50 let jezdit v nich? To asi nikdo nechce, ze?
Chci 843.
Vykrik do tmy. U nas zacinaji pomalu jezdit a cestujici si je pochvaluji. A az vlada zdrazi palivo v radech korun tak si nikdo ani nevzpomene ze Cd navysilo ceny protoze zdrazi uplne vse.
Jj, vstupy (elektřina, nafta) zlevňuje, zpevňování se nebude. Ale jakmile se že současných nižších cen vrátí na ry, které byly ještě před pár měsíci, bude to pro manekyna Kupku další důvod, proč kyvat hlavou a ospravedlnovat další zdražení. Klasika 😀 At žije podpora veřejné dopravy.Pak se ti zas bude každý divit, proč v Česku porad přetrvává autařská mentalita.
Imho, argumentovat nákupem nových souprav, to je opravdu vtipné pro lidi, které nechají CD jezdit regionovami, rakvemi, honeckery a podobnými zrudnostmi bez možnosti alternativy na některých tratích.
Patří-li mezi zrůdnosti čtvrtina dveří v soupravě označená přelepkou nefunkční, tak podepisuju. I tak si my, platící cestující, tady žijem. K ekologicky odpovědnější mobilitě zdražení věru nepřispěje a jestli sáhnou na IN25/50, zase ztratí pár věrných. Chápu však, že tuhle advokacii dalšímu zdražení vymyslel nějaký šikovný markeťák. Srovnejte s avizovaným zvednutím ceny dálniční známky, hovoří se o stovce navíc. Přitom dostaneme spoustu nových km dálnic. (Z toho jedna v mnou velmi využívaném směru, docela se na tu úsporu času těším… V jakých relacích na železnici se zkrátily dojezdové časy? Moc jich nebude a ve některých vazbách jsou dojezdové časy dokonce… Číst vice »
Stacilo by vyhodit prebytecnych zhruba tisic zamestnancu CD a byly by drahy v pravidelnem zisku. Misto toho zamedtnavaji lajdaky a budiz nicemy, kteri nechapou, co je to zakaznik, profesionalita a konkurence.
Tam zustal jeste silny komancovsky styl a moralka
Ale ČD jsou pravidelně v zisku.
To můžete mít dobře spočítané, ale VŠ a SŠ chrlí absolventy, a je lépe, když je někde uklidí, i když je nepotřebují. To je e všech vyspělých státech, které, do vzdělání těchto lidé dali obrovské prostředky, a tak nechtějí aby byli jako bezdomovci pod mostem.
Veřejná hromadná doprava si dává další vlastní gól a individuální automobilová se dostává do trháku.
Zase zdražují jízdné, ale šáhnout na přirážky je nenapadne…
Přirážka k jízdnému se zvedne ze 400 na 500.
A zavest náležité kompenzace za nesplněné standardy je nenapadne…
Navrhl bych vzoreček, podle kterého se bude pokutovat dopravce za nedodržení standardů, pokutovalo by se vždy ke konci roku: 1.2^x, kde x je počet spojů na dané lince, u kterých nebyl za rok dodržený standard. To by byla zajímavá čísla.
Kvituji konec bezplatného cestování v 1. třídě pro děti -6 let.
Do 1. třídy směřuji za klidem na práci či odpočinek, ne za mateřskou školkou/jeslemi.
Cestuji výhradní v tarifu daných krajů, takže mě podobné zprávy nijak nevzrušují.
jenže třeba v kraji oblíbeného hejtmana Kuby žádný takový tarif není a ještě dlouho nebude
Doufám, že zásluhou pravidelného zdražování každý rok pošle Národní dopravce na linku Ex 1 na mezinárodní EC něco lepšího než B249. Těch už jsme si užili dost. Teď prosím něco hodného 21. století
To byla taková spíš řečnická otázka, že?
Máte pravdu, ale Ex1 je komerční spoj dopravce, může si tam dávat co chce
… A tam kde jezdí staré šunky ( např. R11) dojde ke zlevnění? Chápu správně logiku? 😁😁
Takže tím chcete říct, že na R20 budeme jezdit zadarmo nebo nám za to ČD budou platit?? 🤣🤣🤣
Zdražuje se rok co rok v posledních letech párkrát celkem skokově a co takto udělat něco také s tou žebračenkou za nedodržení standartů na 30Kč ? Já bych si představoval už minimálně 80 Kč !!
Obecne kompenzace za zpozdeni a poruseni smlouvy se zakaznikem jsou smesne…
Skokově bych netvrdil. Ovšem výplata se mi taky zvyšuje rok co rok. Někdy i dvakrát za rok. Nevidím v tom problém.
Souhlasím, za každých 30min zpoždění 25% jizdneho nazpátek, při odřeknuti spoje 200% jizdneho a samozřejmě uhradit veškerou způsobenou škodu
Za každých 10 minut 25 %, a ať to platí ten, kdo za to může. SŽ by se chytla za nos a konečně začala rekonstruovat po pořádných kusech a stavět kapacitu…
Souhlasím
Když už zase zdražují, tak by aspoň na Sp z Havl. Brodu na Telč mohla být na liškách 1. třída. Udělali z toho 2. třídu a tichý oddíl a i přesto tam paní při rozhovoru křičela, jak kdyby tam byli ve dvou.
U Sp vlaků musíte zatlačit na kraj, ten objednává a platí veřejnou dopravu. Dopravce pošle, co si kraj objednal a zaplatil.
Určitě budu psát. Když šli do provozu lišky na této lince, tak jsem chtěl využít 1. třídu a místo toho 2. třída s tichým oddílem
V regionální dopravě to takto často bývá na požadavek kraje. Kupř. jednotky Moravia (vycházející z RegioPanterů) první třídu nemají vůbec. Výjimkou je PID, kde naopak RegioPanteři pro Prahu a Středočeský kraj mají oddíl první třídy ještě rozšířený než běžně dodávané jednotky.
Kdyby to byli vedlejši tratě, tak pochopim, že tam 1. třída nebude, ale když se jedná o hlavní trasu, i když vedlejši regionální, kde jsou v Havl. Brodě a Jihlavě přustupy na rychlíky, tak mě to překvapuje.
přestupy
Z Kostelce do Telce a dale do Dacic je to lokalka a tim padem i vedlejsi trat
muzete to zkusit,ale sance,ze s timto ojedinelym pozadavkem uspejete je prakticky nulova
Za zeptaní nic nedám
Aby jezdila pořád prázdná?
A kdo tvrdí, že jezdí pořád prázdná? Někteří cestující by si určitě za 1. třídu rádi připlatily, včetně mě. Nejsem zvědavý na řvoucí studenty či brblající důchodce. To si radši připlatím za jedničku.
Nejhorší jsou, věřte, Němci v jedničkách (ve dvojkách samozřejmě taky) a turisté z dalekého východu. Až pak celou cestu telefonující nedoslýchavá důchodkyně Máňa nebo třeba dva neúnavní ajťáci rozebírající problém. Od dob vynalezení tichého vagonu mám jistotu, že tam je personál usměrní. Štěbetající Vietnamec, malý obchodník, telefonující úplně celou cestu z Prahy do Brna je mou černou můrou z dob, kdy railjety ještě nebyly.
To je pak věc druhá, jací jsou cestují.
Pánové, kupte si tohle a máte klid…
https://sluchatka.heureka.cz/bose-quietcomfort-45/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=CZ%3EPRF%3EEL%3EElektronika-Others%3ESERP%3EPROD%3E%28MAX%29&utm_id=17680808626&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwjNS3BhChARIsAOxBM6oL4__HHP2YAGZoUh9QtRPutusF8sHSYfjYyFDAAyfweLoJFsGRoiIaAp8QEALw_wcB
A kdy začnou zohledňovat úroveň cestování? Už jenom vycházení cen z km kolejí. Jasné, je to jednoduché, ale všichni víme, jak jsou tratě postavené. A pokud je „vzdušná“ vzdálenost klidně i o třetinu kratší, než délka kolejí, nevidím jediný důvod, proč bych měl platit za délku kolejí. Vím, že by to bylo mnohem složitější, ale v tom případě bych do toho zapojil čas strávený ve vlaku, který cena jízdenky úplně ignoruje. A kvalita cestování. To je kapitola sama pro sebe. Dokud se tohle nezmění, je jakékoliv zdražení za poslední pár let jenom nechutná svi*árna. Ale chápu, že se tu objeví… Číst vice »
Na lince S6 IDS JMK vás zdražení jízdenek ČD fakt nemusí trápit 😀 A ČD jízdné IDS JMK opravdu nevytváří.
Pochopitelně jezdím i po jiných tratích, takže se to týká i mě. A co se týče IDS JMK, tam už k jednomu zdražení došlo, přitom se na kvalitě nic nezměnilo.
No já jako bohužel častý cestovatel s ČD na Ex 7 a nejen tam musím konstatovat ,že zdražit ty otřesné služby co jsou aktuálně poskytovány tj. hlavně nedodržování standartů a neustálé změny řazení (stará áčka a béčka u vlaku kategorie EC a IC) to chce tedy hodně hroší kůži !
Služby typu A149?
Je někde ke stažení ten nový tarif? Zajímají mě nové ceny regionálních síťových a regionálních skupinových víkendových jízdenek. Na webu ČD v dokumentech nic nevidím.
Zajímalo by mě proč ČD informují o zdražení s tak velkým předstihem, ukládá jim to snad nějaké nařízení? Soukromý dopravce informuje o zdražení týden dopředu, aby si cestující nenaštval.
Cenotvorbu u ČD tvoří ministerstvo dopravy. Dle mého to bude nějak navázané na státní rozpočet na příští rok.
A to je špatně ? To to snad má tajit do poslední chvíle ?
Vysvětlovat si mohou, jak chtějí, ale o tom, zda se pojede vlakem, nebo autem, hlasuje řada rodin již výhodností ve vztahu k peněžence. U pracovních cest taky (alespoň u nás již ano).
Případně dle kvality a rychlosti spojení (odliv cestujících na Ex 6 už je třeba docela znát, ale za to nemohou ČD).
Takhle se lidi do vlaku fakt nenalakaj…
a kvalita pujde taky o ty % nahoru?
20 ComfortJetů, desítky Panterů a Foxů za jeden kalendářní rok není zrovna málo.
A co třeba ty vyšší ceny účtovat jen na vlacích nebo trasách, kde tyhle nové vozy jezdí? Protože jsou trasy, typicky jihovýchod Moravy, kam jezdí prakticky výhradně desítky let staré, špinavé hrůzy a někdy vypadnou i ty.
Jaký jihovýchod Moravy? Napadá mě snad jen děs na Brno Vyškov.
No to nevím. Jestli ubydou mimořádná (spíše pravidelně mimořádná) řazení souprav, chybějící jedničky proti řádu atd. Tech par nových vlaku proti temhle čím dál častějším pochybením našeho národního dopravce těžko jako protiargument zdražení obstoji
Ano, co tam máte dál?
Plus zajímavý ojeb, na který jsem narazil nedávno, byl doplatek do jedničky u včasných/vázaných jízdenek.
Tam vám nejdřív z včasných/vázaných udělají plnou cenu dvojky a až pak doplatek do jedničky.
Z Boskovic byla VJ-Praha 250 Kč (za vymeták adekvátní), doplatek do 1. třídy tvořené vytuněným blešákem by byl navrch k tomu 330 Kč (vše s IN25)… Zíral jsem, když mi to průvodčí sděloval.
to není žádná novinka, tak to platí už spoustu let, doplatek do 1.třídy se dělá vždy ze základního jízdného nikoliv z ceny vázané jízdenky. Objevil jste Ameriku!
Je to tak, objevil jsem za jaký srágory se nestyděj si říct o peníze. Pokud bude někdy nějaké příště v podobných vlajkových hnojnících ČD jako Svitava, bude to IDS skládačka…
Není to ojeb, ČD prostě do první třídy žádné akční jízdenky neposkytují.
Poskytují. Párkrát jsem zažil, že cena jedničky byla velmi příznivá (jen o něco vyšší jež u dvojky, kdy i ta byla dost výhodná). Občas mám pocit, že ty ceny snad losují z nějakého osudí nebo co… 🙂
V současné době nikoliv, pouze v mezinárodní přepravě.
Každopádně dát na jedničku takovou cenu, že jí odmítne zaplatit i člověk s přijmem přes kilo, je opravdu majstrštyk…
Když nemáme dostatek vagonů, aby se do vlaku vešli všichni zájemci o dopravu a sedli si, tak aspoň zvýšením ceny omezíme jejich počet. Opatření bude mít pozitivní vliv i na snížení počtu stížností na kvalitu cestování.
Nechci slevu zadarmo…
Na některých tratích by měli zavést příplatek za svezení se historickým vlakem.
Taky mi to přijde zvláštní, že to jízdné je prostě stejné za tak rozdílné úrovně služeb.
To jo, ale zrovna v této době ubývají ty staré vlaky u ČD asi rychleji než kdy jindy. Horší je spíš to, že mají různé relativně nové modernizace, které se moc nepovedly (polohytláky, rekopatra, sysli), a jiná docela nová vozidla rychle stárnou.
Ubývají v regionální dopravě, v dálkovce stále stejná tragédie.
Od covidu čím dál víc platí parafráze rčení „Nejsem tak bohatý, abych si mohl dovolit utrácet čas a peníze v hromadné dopravě“ 🙂
Takze misto toho budete radeji utracet cas a penize v te plechove krabici, ktera vas rocne vyjde na vic nez
nez neomezena jizdenka na vsechny vlaky v republice*
Proč ne, ať si každý zvolí, co mu poskytne lepší službu.
Samozřejmě, nejlépe strávený čas je stresování se za volantem při poskakování v kolonách.
Ach to bájné poskakování a stresování 🙂 Vzdal jsem definitivně cestování hromadnou dopravou cca před rokem, právě proto, že už mi ty ceny připadaly absolutně ulítlé za tu službu, kterou dostávám a v porovnání s náklady na auto. A ať jedu absolutně kamkoliv v jakoukoliv dobu, vždycky jsem tam rychleji autem. Někdy víc, někdy míň. To záleží na těch kolonách, které ale fakt nepůsobí takové zdržení, jak je to leckdy hystericky podáváno – nehledě na to, že v těch kritických časech mají zpravidla zpoždění i vlaky. A nevím, proč by mě kolony měly stresovat – Waze mi řekne, za jak… Číst vice »
Ač jsem příznivec železnice, musím říct, že pravdu máš.
Auto pri poctu dvou osob a vic vyjde levneji nez vlak. Bohuzel.a co se tyce komfortu, auto vyhrava. Muzete odjet od baraku a jedete primo k cili. Jedinou nrvxhodou modre zony a nemoznost si cist, pokud ridite. Jinak ale vlakova doprava predrazena na tu podprumernou sluzbu, kterou nabizi (hlavne CD).
Ta cena dopravy autem je ošidná. Levněji to vychází jen v případě, že už někdo auto má a počítá tedy jen variabilní náklady (hlavně palivo a další kapaliny a opotřebení dílů, případně parkovné). Pokud je rozhodování v rovině, jestli jezdit vlakem nebo si auto pořídit a jezdit s ním (tedy započítávat veškeré náklady – i když hodně záleží na tom, kolik auto najezdí), je skoro vždycky levnější vlak, i pro víc lidí, natož pro jednoho.
Dálková vlaková doprava mimo IDS zřejmě bude bez nákupu dopředu nebo v nějaké akci časem zřejmě drahá jako na západ od nás. Vozidla většímu pohodlí oproti autobusům a autům už mnohdy odpovídají, ještě infrastruktura a rychlost spojení tomu mnohde neodpovídá.
To je ale věc zadání ministerstva dopravy, které čím dále tím více upřednostňuje rychlejší a pohodlnější cesty aut(obus)y.
Tuto formu pozitivní motivace (nezdražování) bych zavedl u všech digitálních jízdenek, ne jenom u Inkaret.
Za mne je prasarna když pro jeden produkt existují různé ceny.
Nevím proč bych měl mít v mobilu desítky různých aplikací a některé používat jen párkrát do roku.
Normální forma ekonomie, v Tescu vám to navadí, jinde jo? Zrovna todle je cesta, která možná vyustí v to, že SŽ přestane rekonstruovat nádražní budovy za úplně absurdní peníze a půjde to do smysluplnějších projektů.
Je pravda, že z něčeho se ty vlaky zaplatit musí, otázkou je, zda už to není moc.
Není to moc, ale musí to mít odpovídající kvalitu.
Problém je, že Češi jsou chudí a mít zde ceny jízdného jako na západě úplně nejde. Ale ty nové soupravy stojí u nás i na tom západě úplně stejně.
Tak loni se zdražovalo výrazně pod inflaci, letos se to holt dohání…