Infrastruktura Silnice

Dražší, ale rychlejší. Metrostav míří k vítězství v předposlední soutěži na D1

Modernizace D1. Foto: Ministerstvo dopravy
Modernizace D1. Foto: Ministerstvo dopravy

Společnost Metrostav nabídla nejvýhodnější podmínky Ředitelství silnic a dálnic, za kolik a jak rychle modernizuje úsek 23 dálnice D1 mezi Devíti Kříži a Ostrovačicemi. Jisté je, že oproti původní soutěži, kterou muselo Ředitelství silnic a dálnic zrušit, bude modernizace o více než čtvrtinu dražší.

Vyplývá to z informací, které ŘSD zveřejnilo na twitteru.

Metrostav požaduje za modernizaci 10,2 kilometrů dlouhého úseku 1,74 miliardy korun. Není nejlevnější, cena ale nehrála hlavní jedinou roli: 10 % v hodnocení připadlo i na dobu výstavby. Nejnižší nabídku podal Colas: cena 1,675 miliardy byla sice nejnižší, ale Colas nabídl i nejdelší dobu výstavby: 488 dní. Metrostav nabídl 420 dní. Čas je pro ŘSD klíčovým ukazatelem: stát chce, aby byla kompletně modernizace hotová do konce roku 2021.

Hotovo přitom mohlo být dříve: Úsek mezi Devíti Kříži a Ostrovačicemi měla původně opravovat společnost Porr, která za modernizaci nabídla 1,35 miliardy korun. Nakonec ale od podpisu smlouvy ustoupila a stejně tak neměli zájem další firmy v pořadí. Jde o důsledek situace na stavebním trhu, kdy firmy mají příliš práce a nabídka kapacit není dostatečná. ŘSD v nové soutěži odhadla cenu na nejméně 1,503 miliardy korun. I ta byla nakonec překročena.

ŘSD zbývá na D1 vysoutěžit ještě poslední zakázku: zbývající část úseku 12 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, kde skončilo česko-italsko-kazašské sdružení vedené Geosanem. Nabídky mají firmy podat do 29. října.

Nabídky v soutěži (cena / počet dní na stavbu)
Metrostav 1,724 miliardy Kč / 420
Skanska 1,770 miliardy Kč / 420
Strabag 1,785 miliardy Kč /435
Colas 1,675 miliardy Kč / 488
Eurovia 1, 799 miliardyKč / 462

10
Diskuze

avatar
3 Komentáře
7 Reakce na komentáře
8 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
8 Autoři komentářů
InsiderFrantaHonza D.ZlámalíkMost Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zlámalík
Host
Zlámalík

Poprosím redakci o věnování víc pozornosti jazyku:
…společnost … za modernizaci nabídla 1,35 miliardy korun – buď tedy za modernizaci požadovala, nebo nabídla modernizaci za xx korun;
…stejně tak neměli zájem další firmy v pořadí – firmy neměly. Tvrdé Y prosím.
Díky, bude se to lépe číst.

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Jsem jediný komu se zdají ty nabídky až podezřele podobné?

Insider
Host
Insider

Soutěží se to pořád dokola skoro to samé, ty firmy to znají a moc se to už lišit nemůže. A jestli se ptáte, zda se dohodli, asi ano. Jenže myslet si, že se na omezeném (shora) pískovišti účastníci raději poperou, než by se domluvili, je naivní a odporuje to lidské povaze. Je v zásadě jediná možnost jak to změnit – vylepšit smluvní prostředí + otevřít trh. Nic jiného k omezení kartelů nepovede.

Honza D.
Host
Honza D.

Pořád se mluví o dokončení Rekonstrukce D1 do roku 2021, ale co se stavbou 01, most Šmejkalka, kdy se ta bude provádět? Potichu vytratila a najednou jakoby ten most nebyl součástí dálnice.
A ještě poznámka – je škoda, že při rekonstrukci nedošlo k rozšíření na 3+3 pruhy. Takhle to nakonec skončí tak, že se v intervalech 200 až 500 metrů postaví odstavné zálivy a dálnice se na ty 3 pruhy přemaluje…..

Jaroslav
Host
Jaroslav

Obavam se, ze potom by to vedlo ke snizeni rychlosti na 110km/h, podobne jako na Slovensku na D1 z Bratislavy na severo-vychod.

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Šmejkalka se znovupostavi později, bude to nepříjemné,. protože to asi minimálně na čas přinese omezení na 2+1 nicméně nebude to žádná vyjimka, vzhledem k délce D1 by stejně každý rok mělo být být kompletně opraveno min. 15-20,km jízdního pásu, aby se z toho za 20 let zase nestaly schody. Úplný konec rekonstrukce tedy nenastane nikdy. Jinak nevím co pořád máte s těmi 3 pruhy. Kolaps nastává v případě bouračky a v tom případě se změní jen to, že budete stát v koloně ve 3 řadách. Provoz to ani nezrychli ani nepomůže větší plynulosti.

Most
Host
Most

Betonova vozovka se behem zivotnosti neopravuje, mozna ke konci zivotnosti se obrousi.

Franta
Host
Franta

No jasne, tak se znovu postavi nebo jak to nazyvate. Dalnice D1 mezi Prahou a Brnem 200 km, takze 400 km celkem (2 smery). Pokud vydrzi 20 let, tak se musi kazdy rok vymenovat 20 km dalnice. Proste pokud neni zavrenych kazdy rok 20km dalnice, tak je neco spatne. Dalnice je podudrzovana.
Podobne s celou siti. Pokud ma mit 2000 km, tj. 4000 km pro 2 smery a prumerna zivotnost je 20 let, musi byt kazdy rok minimalne 200 km uzavirek.

Honza D.
Host
Honza D.

Jaroslave, máte info o znovupostavení mostu z důvěryhodného zdroje? Před cca jedním až dvěmi roky jsem totiž četl, že by mělo dojít k přistavění obloukům ke stávajícím obloukům, zesílení konstruce a betonáži nové, širší mostovky. Do doby, než se toto stačí udělat na jedné polovině mostu (a bude tak zajištěn provoz 2 plus 2 ve všecg etapách rekonstrukce) se bude v jednom směru jezdit po provizorním mostě postaveném z pižma.

Honza D.
Host
Honza D.

P.S. omlouvám se, reakce byla směřována na Arimatejsky.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce