Drážní zakázka desetiletí má stavební povolení, soutěž na proměnu uzlu Česká Třebová je ve finále
Stavba by měla začít na přelomu letošního a příštího roku.
Správa železnic získala klíčové razítko pro svoji největší zakázku této dekády. Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) vydal stavební povolení pro modernizaci uzlu Česká Třebová.
Vyplývá to z informací na úřední desce DESÚ. Rozhodnutí zatím není pravomocné. Správa železnic ve svém informačním letáku uvádí zahájení stavby ještě letos, stavební povolení uvádí termín prosinec 2024. „V případě získání pravomocného stavebního povolení by pak stavba mohla na přelomu roku začít, a to přípravnými pracemi. V první fázi půjde zejména o přípravu stavenišť, návoz technologií a odstranění vegetace. Zároveň se začne s detailním doprojektováním a postupnou výrobou konstrukcí jednotlivých objektů – například lávky přes kolejiště,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Posledním krokem pro zahájení je výběr zhotovitele. Termín pro podání nabídek do soutěže s maximální cenou 17,845 miliardy korun uplynul před měsícem. Podle zdrojů deníku Zdopravy.cz je zakázce nejblíže sdružení Eurovia CZ, Strabag a Chládek a Tintěra, Pardubice.
Správa železnic již podepsala i dotaci na 290 milionů eur na celou stavbu, vyplývá z kontraktu s Evropskou výkonnou agentura pro klima, infrastrukturu a životní prostředí (CINEA).
Cestujících se zatím práce příliš nedotknou, k hlavním omezením dojde od roku 2027.
Hodnotou zakázky jde o největší soutěž Správy železnic v historii. Modernizací projde nejen samotná stanice Česká Třebová, ale také na ni navazující úseky tratí směrem k Třebovicím v Čechách, Opatovu a Dlouhé Třebové. Na nich se zrekonstruují mosty, odvodnění, železniční svršek i spodek a také trakční vedení.
Práce do roku 2031
Přestavbou projde celé osobní nádraží v České Třebové i takzvaná odjezdová skupina, kterou využívají především nákladní vlaky. Nově vybudovaná nebo zrekonstruovaná nástupiště budou mít celkovou délku 2,7 kilometru. Traťová rychlost při průjezdu se zvýší z 60 na 80 kilometrů za hodinu. Modernizace uzlu proběhne za provozu. Stavba potrvá do roku 2031.
Po úpravách železničního svršku a spodku, novém odvodnění a opravě mostních objektů dojde k výměně trakčního vedení. Podle schválené koncepce přechodu na jednotnou střídavou trakční soustavu 25 kV, 50 Hz budou prvky trakčního vedení připraveny na změnu napětí. Délka nových kolejí dosáhne 25 kilometrů, počet nových výhybek čtyř stovek, rekonstruovaných železničních mostů bude 32.
Uzel Česká Třebová prošel poslední větší rekonstrukcí v 50. letech minulého století. Tehdy došlo i k elektrifikaci. Desítky kilometrů dosud používaných trolejí pocházejí z této doby. Zakázku na projekt velké modernizace získalo v létě 2021 sdružení firem Sudop Brno, Sudop Praha a Sudop EU s cenou 257,8 milionu korun.