Drážní úřad vyrazil do Číny na kontrolu svařování, jednotky pro LE mají dorazit v létě
Zaměstnanci Drážního úřadu si vyjeli minulý týden na nestandardní služební cestu. Důvodem byla kontrola výroby jednotek pro Leo Express. Informaci
Zaměstnanci Drážního úřadu si vyjeli minulý týden na nestandardní služební cestu. Důvodem byla kontrola výroby jednotek pro Leo Express. Informaci o cestě potvrdil deníku Zdopravy.cz mluvčí úřadu Martin Novák.
Podle něj do Číny odjeli tři zaměstnanci, „kteří v rámci odpovídající kvalifikace pro oblast svařování a zkušebnictví kontrolují dodržování požadavků na svařování železničních kolejových vozidel (zejména pak podle norem ČSN EN 15085-1 až 5)“.
Čeští drážní úředníci prý v Číně prováděli kontrolu svařování a defektoskopie, organizace výroby vybraných dílů, výrobní dokumentace a posouzení certifikace výrobce podle platných norem.
„Dále jsou prováděny kontroly výroby a prohlídky zkušebních pracovišť, na nichž budou prováděny zkoušky potřebné pro schvalovací proces projektu LEO-EMU. V rámci této služební cesty tedy vykonáváme jakožto národní bezpečnostní orgán pro železnici povinnost dohledu na trhem a kontrolu dodržování požadavků na svařování železničních kolejových vozidel,“ doplnil Novák. Kolik cesta stála, neuvedl.
Tři elektrické jednotky, které si Leo Express objednal u čínského výrobce CRRC, by měly dorazit do Čech v létě. Alespoň se tím pochlubil Výzkumný ústav železniční (VÚŽ) ve čtrnáctideníku mateřských Českých drah Železničář. „Upozorňuji, že přes VÚŽ neprojde nic, co by nebylo stoprocentně odzkoušené a řádně zdokumentované. … Ani gigant z Číny si nekoupí razítko, ale posouzení,“ uvedl v Železničáři technický ředitel VÚŽ Ondřej Fanta. V řešitelském týmu k čínským jednotkám jsou i zaměstnanci mateřských ČD. Dráhy proto nevylučují, že i jejich zaměstnanci vyrazí na jednání do Číny. Pokud jednotky projdou schvalovacím procesem, otevře se Číňanům cesta na evropské trhy. Skupina ČD na posuzování vydělá, zároveň ale paradoxně posílí svou přímou konkurenci. Smlouvu s Číňany uzavřel předchozí šéf VÚŽ František Bureš, který loni v září skončil. Nahradil ho Martin Bělčík.
„Dodání se uskuteční ve druhé polovině tohoto roku. Jakmile se bude termín blížit, budeme o něm informovat, protože se jedná o událost, která je důležitá pro železniční svět. Nasazení do provozu proběhne po prvotních testech a schválení příslušnými úřady,“ sdělil mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.
Role zaměstnanců českého Drážního úřadu v Číně přitom není zcela jasná. Vozidla totiž bude posuzovat právě VÚŽ, který je v rámci Evropské unie takzvanou notifikovanou osobou, která může posuzovat shody se všemi technickými specifikacemi interoperability, a odborně vyhodnotí, zda vozidla odpovídají evropským normám. Na Drážní úřad pak jdou už jen papíry. Není tedy běžné, že by jeho zaměstnanci jezdili posuzovat svařování a dodržování českých norem do zahraničních továren.