Doprava ve městě Tramvaje

Drážní úřad vede s DPP správní řízení kvůli tramvajím 15T ForCity, hrozí jim zpomalení

Vykolejení tramvaje 15T u stanice Vinohradské hřbitovy. Foto: Michal Chrást
Vykolejení tramvaje 15T u stanice Vinohradské hřbitovy. Foto: Michal Chrást

(Aktualizováno 8.12. 20:50) Problémy Dopravního podniku hl.m. Prahy (DPP) se skládanými koly tramvají 15T ForCity se donesly až na Drážní úřad, který s dopravcem zahájil správní řízení o nezpůsobilosti kol k provozu. Úřad už vydal i verdikt, ten je ale zatím nepravomocný a na provoz tramvají tedy zatím nemá vliv.

Informace deníku Zdopravy.cz potvrdil mluvčí Drážního úřadu Martin Novák. „Správní řízení je ze zákona neveřejné, můžeme tedy potvrdit pouze, že bylo zahájeno,“ uvedl Novák. Bližší informace nesdělil ani k vynesenému verdiktu, proti kterému se může DPP odvolat. Podle v neděli odvysílané reportáže České televize hrozí zpomalení z maximální povolené rychlosti 60 km/h na 40 km/h.

Rovněž zástupce DPP Daniel Šabík se omezil na pouhé potvrzení existence správního řízení. „Správní řízení je neveřejné, nemáme oprávnění k němu sdělovat žádné detaily do jeho ukončení. My se v této chvíli soustřeďujeme u vytipovaných kol na postupnou výměnu stávajících pryžových segmentů za nové, které v testech vykázaly nejlepší parametry a jejichž použití schválil Drážní úřad,“ uvedl.

Výsledkem správního řízení může být například nařízení nového systému kontrol kol tramvají 15T nebo i snížení maximální rychlosti tramvají. Nařízení úřadu zároveň nemusí nikdy vstoupit v platnost, pokud dopravce tramvaje spraví. Na tom dopravní podnik pracuje už od konce listopadu, kdy začal s výměnou pryžových segmentů na kolech, která by měla trvat zhruba do poloviny prosince. Právě vadné pryžové díly byly s velkou pravděpodobností příčinou několika vykolejení tramvají v posledním roce. Podle zdrojů deníku Zdopravy.cz by ale ke snížení rychlosti tramvají 15T nakonec nemělo dojít právě díky zmíněné opravě.

Tramvaje 15T ForCity začaly pro DPP v Praze jezdit v roce 2011. Používají takzvaná skládaná kola, u kterých je kovová obruč oddělena od samotného náboje kola pryžovou vložkou či pryžovými segmenty. Tyto pryžové segmenty slouží zejména k odpružení a tlumení nárazů během jízdy tramvaje, zvyšují tedy jízdní komfort a snižují hlučnost.

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
fensterglaser

Pane Sůro, jaké mám mít správné nastavení, když mám volbu Železnice, aby se mně nenabízely tramvaje, které mě nezajímají.

Martin1

Je fakt, že si by se hodila ještě kategorie MHD…

Jan Sůra

Nastavení máte správně, jen jsme tam měli chybu.

Anonym

Kolejové vozidlo jako kolejové vozidlo. Nezlob.

Karel

A postup Drážního úřadu v této věci může být precedentem i pro věci týkající se železnice.

jva

Každou kravinu na drážním vozidle musí DÚ schválit (skoro i jiný čudlík na dveře) a najednou začne správní řízení řízení kvůli kolům na jím schváleném vozidle, jinde schválí vozidlo s nouzovou brzdou vedenou přes x-udělátek, která občas v nouzi nebrzdí (EVO1/o v Olomouci)… Asi bych veterinárního zřízence (je tam zakopaný pes) posla na DÚ.

JirJar

Pravdu díš, jvo… o odboru drážních vozidel a jeho neschopnostech se vypráví legendy.

Mirek

Neví někdo jestli bude DPP vymáhat po Škoda Transportation škodu?

Daniela Machová

15 T si objednal dopravní podnik bez prototypu jestli po někom se může něco vymáhat tak po Panu Šurovskému který byl v době technický ředitel a dopustil jejich nákup i když pod tlakem pana Béma .

Grossák

Nemáte pravdu. Smlouva na 15T byla podepsána v roce 2005. Pan Šurovský byl technickým ředitelem od roku 2011.

Petr Smola

Pane Grossmane dovolím si vstoupit do diskuze nemáte téměř-pravdu i když byl technickým ředitelem až od roku 2011. Technicky vzato řídil již v době 2005 úsek technický i když byl vedoucí JDCT. Byl dosazen a už měl páky dávno v roce 2005 tak jako po volbách kdy vyhrála Krnáčová byl „odejít do Muzea Sřešovice“ Ale i tak nadále nitěmi řídil vše jako technický ředitel a jen se čekalo až vyhraje volby Praha sobě a Piráti což se dalo očekávat proto ho lidi nesesadili totálně… měli strach dosadili tam loutku Vytisku který poslouchal jako pejsek. 🙂 Co se týče pravého důvodu… Číst vice »

Grossák

Opět nepravda. Vedoucím JDCT se stal v roce 2007.
Pokud skutečně chcete hledat viníky z DPP za 15T, zkuste si najít, kdo tehdy podepsal smlouvu, a vzpomínejme, zda DPP měl tehdy vůbec možnost pořídit tramvaj dle svých představ.

Ferenc Futurista

Tady se člověk doví věci. Celej DPP léta řídil údržbář ze Střešovic, kterej byl současně spícím agentem Pirátů a Čižinského, který ho tam dosadili léta předtím, než vůbec vznikli. Nebo jsem to pochopil nějak špatně?

Petr Smola

Jinak Pane Grossmane když by jste byl tak loajální zaměstnanec DPP postaral by jste se aby preference tramvají byly na tak vysoké úrovni jako autobusové. Což se nedá říct autobusy Vás asi nezajmají i když tvoří větší páteř než tramvaje! Někdy se svezte 136

Jiří Kocurek

Te je otázka: To pryžové obložení je součástí vozidla stejně jako motor, nebo podléhá opotřebení a tak je nutno jej po určitých kilometrech měnit, podobně jako penumatiky na autobusu?
Pokud je to měnitelný spotřebák, tak asi těžko budete pohánět výrobce před soud. Asi jako by se na letních gumách vysekal Pepek Uřvánek… a pak ječel, že za to může folksvágen, že když si před pěti rokama auto pořizoval, tak na něm byly gumy zimní.

Mirek

1) myslím si že je to spotřebák
2) nastavil výrobce správně interval kontroly a výměny dílu?
3) díl je údajně vadný z výroby, Škoda tedy dodala vadnou součást tramvaje
4) používáním vadné součástí vznikly škody a mohly vzniknout i škody na zdraví

Já bych je hnal k odpovědnosti