Drážní úřad vede s DPP správní řízení kvůli tramvajím 15T ForCity, hrozí jim zpomalení
(Aktualizováno 8.12. 20:50) Problémy Dopravního podniku hl.m. Prahy (DPP) se skládanými koly tramvají 15T ForCity se donesly až na Drážní
(Aktualizováno 8.12. 20:50) Problémy Dopravního podniku hl.m. Prahy (DPP) se skládanými koly tramvají 15T ForCity se donesly až na Drážní úřad, který s dopravcem zahájil správní řízení o nezpůsobilosti kol k provozu. Úřad už vydal i verdikt, ten je ale zatím nepravomocný a na provoz tramvají tedy zatím nemá vliv.
Informace deníku Zdopravy.cz potvrdil mluvčí Drážního úřadu Martin Novák. „Správní řízení je ze zákona neveřejné, můžeme tedy potvrdit pouze, že bylo zahájeno,“ uvedl Novák. Bližší informace nesdělil ani k vynesenému verdiktu, proti kterému se může DPP odvolat. Podle v neděli odvysílané reportáže České televize hrozí zpomalení z maximální povolené rychlosti 60 km/h na 40 km/h.
Rovněž zástupce DPP Daniel Šabík se omezil na pouhé potvrzení existence správního řízení. „Správní řízení je neveřejné, nemáme oprávnění k němu sdělovat žádné detaily do jeho ukončení. My se v této chvíli soustřeďujeme u vytipovaných kol na postupnou výměnu stávajících pryžových segmentů za nové, které v testech vykázaly nejlepší parametry a jejichž použití schválil Drážní úřad,“ uvedl.
Výsledkem správního řízení může být například nařízení nového systému kontrol kol tramvají 15T nebo i snížení maximální rychlosti tramvají. Nařízení úřadu zároveň nemusí nikdy vstoupit v platnost, pokud dopravce tramvaje spraví. Na tom dopravní podnik pracuje už od konce listopadu, kdy začal s výměnou pryžových segmentů na kolech, která by měla trvat zhruba do poloviny prosince. Právě vadné pryžové díly byly s velkou pravděpodobností příčinou několika vykolejení tramvají v posledním roce. Podle zdrojů deníku Zdopravy.cz by ale ke snížení rychlosti tramvají 15T nakonec nemělo dojít právě díky zmíněné opravě.
Tramvaje 15T ForCity začaly pro DPP v Praze jezdit v roce 2011. Používají takzvaná skládaná kola, u kterých je kovová obruč oddělena od samotného náboje kola pryžovou vložkou či pryžovými segmenty. Tyto pryžové segmenty slouží zejména k odpružení a tlumení nárazů během jízdy tramvaje, zvyšují tedy jízdní komfort a snižují hlučnost.