Drážní úřad schválil názvy čtyř nových zastávek a jednu změnu názvu
Zastávka Rajnochovice leží v katastru Podhradní Lhoty. Autor: Patka – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=56434609
Nové zastávky vzniknou v Pardubickém, Jihočeském, Královéhradeckém a Ústeckém kraji.
O zastávce Velké žernoseky zastávka se mluví už 50 let (minimálně) a když to naposled asi před 5 lety bylo, jako že už opravdu se postaví, tak zase nevyšla ekonomická efektivita a zase kde nic tu nic. Takže asi dokud se opravdu nezačne stavět, tak neuvěřím.
O Podhradní Lhotu se postaral starosta – potřebuje se zviditelnit.
a co napravit názvy v Praze? Praha-Dejvice >> Praha-Hradčanská, Praha-Zličín >> Praha-Řepy, Praha-Bubny >> Praha-Vltavská ? Ať se to jmenuje stejně s metrem či tram.
Paragraf jedna, pět, deset.
Zličín > Řepy nelze …. Zličín Praha 5, Řepy Praha 6 – MČ 17 … jiné katastrální území …
Navíc zastávka MHD se nejmenuje ŘEPY, ale Sídliště Řepy …
Takový pokus už kdysi byl …
Na tý český dráze se furt něco zásadního děje!
To ještě v pohodě, Javorník na Veliličkou, měl po rozdělení Československa nějakou dobu nádraží dokonce na území jiného státu.
Samozřejmě název železniční stanice by měl co nejvíce kompostovat se skutečnou polohou.
Další žhavý kandidát na změnu názvu je zastávka Pyšely, ležící na okraji Čerčan, místní část Vysoká Lhota.
Město Pyšely je daleko za lesem přes kopec.
Německé městečko Ostritz má své nádraží v sousední zemi již přes 75 let (mmch. fakt by mě zajímalo, jak se to tam dělalo před rokem 1989 – jestli to nádraží vůbec pro NDRáky bylo přístupné).
Krom vámi zmiňovaného asi i Unhošť a mnoho dalších.
Samozřejmě že bylo, jen před Schengenem s pasovou a celní kontrolou.
A to nádraží je jejich? Nebo patří Krzewině?
Podle strejdy googla se ta zastávka jmenuje „Krzewina Zgorzelecka“ a jezdí tam vlaky Zittau, Bahnhof Görlitz, Bahnhof, takže spíš patří tomu Ostritz. Za čárou totiž nic není až na nějaký stánek 🙂
Díky.
Normální peáž, ne?
Ano bylo, hraniční kontrola tam byla, nicméně vlak jel z Německa do Německa přes polské území bez komerčních služeb, tudíž to byla jen formální kontrola … území NDR nebylo „de iure“ opouštěno …
To nádraží ale nese oficální název podle polské obce Krzewina Zgorzelecka, i když v současnosti tam zastavují pouze německé vlaky, před válkou to byl skutečně Ostritz..
Lipovka je mezi Rychnovem nad Kněžnou a Solnicí.
Jak to dopadlo s tou změnou názvu zastávky Boří les? Dostala Fosfa povolení? Psalo se o tom zde někdy v březnu snad a od té doby ticho. Čekal jsem, že ji v seznamu najdu…
Takových zastávek, kde je na místě změna názvu s ohledem na polohu v katastru spádových obcí, by se určitě našlo povícero.
Hlavně čekám, kdy se přejmenuji některé stanice například Počátky-Žirovnice na Stojičín.
Pak by mě zajímalo kolik cestujících vystoupí nebo nastoupí na zastávce Myslkovice, kdyz tam bude stavět občas jedoucí osobák a rychlíky či expresy projedou zastávku rychlostí 160 km/hod, teoreticky 185 km/hod.
Počátky-Žirovnice je především název zcela nesmyslný, protože žádná obec tohoto názvu v Česku neexistuje. Počátky a Žirovnice jsou dvě samostatná města, která jsou od trati daleko.
Myslkovice asi příliš velké obraty cestujících mít nebudou, ale když už kolem nich ta nová trať povede, tak dává smysl u nich tu zastávku postavit.
To, že taková obec neexistuje, nemusí automaticky znamenat, že jde o nesmyslný název.
P. S. Obec Sokolnice-Telnice také neexistuje. Plus obecně v Česku tolik případů tohoto druhu není, zato v Rakousku či Německu by se takových „pomlčkových“ nádraží dalo najít fůra (v Rakousku včetně těch, kde druhý název „za pomlčkou“ patří obci/městečku vzdálenému velmi daleko od onoho nádraží).
Např. právě zmiňované Kunovice-Loučka, před Rajnochovicemi. Kunovice a Loučka jsou 2 sousední vesnice a nádraží je v podstatě mezi nimi (byť pochopitelně na nějakém konkrétním katastru).
Obec Jedlová taky neexistuje a je to nádraží oplývající popularitou.
takže něco jako Arth-Goldau?
Těch nádraží, co se jmenují nesmyslně, třeba jen pro odlišení od jiného, stejného názvu, je víc. Třeba Hranice na Moravě, Ostrov nad Ohří, Vyškov na Moravě….
Spádově by měla zastávka Myslkovice nahradit Roudnou a Doubí, nicméně, nedovedu si představit, že z uvedených lokalit někdo bude funět kilometr o více (Doubí) do kopce do Janova. Ano, zastávka se sice bude jmenovat Myslkovice, ale do Janova to je blíže. Název je zřejmě dle příslušnosti daného místa dle katastru, nikoliv vzdálenosti od nejbližší obce. Smysl by mi dávalo vhodně dimenzované parkoviště pro automobilisty z okolních vesnic, kteří pokračují dál do práce vlakem. Soběslavi by se mohlo ulevit, protože tahle auta zaparkovaná kolem nádraží už přesahují snesitelnou mez. Ovšem zase ty rychlíky, že …
Kdyby to nádraží aspoň leželo na katastru některé z těch obcí, a ne v k. ú. Stojčín. Ale takový název Počátky-Žirovnice-Stojčín by měl něco do sebe. Když blázinec, tak se vším všudy.
Nejen to, někdy je příslušná zastávka v jiném okrese. když jsme u těch špeků: https://mapy.cz/s/matocugatu
Tak ale k dané obci „patří“.
Patří Chroustovicím.
Plus krom toho uvedení názvu města v názvu zastávek.
Např. v Pardubicích k tomu došlo „až“ před 20 lety (ačkoliv Rosice nad Labem, Svítkov atd. jsou součástí města o dost déle). A v Liberci dosud dne (ačkoliv Vesec, Pilínkov, Machnín, Ostašov atd. jsou součástí města také dávno).
I žst. Chrlice byla přejmenována na správné Brno-Chrlice až desítky let po připojení té části města k Brnu.
Škoda, že v těch Rosicích nevypustily to „nad Labem“ s Pardubicema je to zbytečný a ani jako název čtvrti nepoužívaný.
Tak on si Liberec asi dosud neřekl/nepožádal, tak jak si řekli Pardubice.
Dříve to totiž bylo běžný, že se název udával bez města pod který část se stanicí spadala, viz ty Chrlice.
V některých případech je uvádění názvu obce tak trochu matoucí.
Dolní Břežany – Jarov je docela daleko od centra obce Dolní Břežany. Dokonce jako trolling na chasníka, který zadá do appky Dolní Břežany, nechce autobusem tak zkusí vlak a v Jarově zjistí, že do Břežan může 4 km po modré turistické značce.
V tomhle ohledu je nejlepší Jíloviště – výzkumný ústav, dříve Přívoz Strnady u Vltavy na konci zbraslavi :)). Jednou se mě tam nějaký nešťastníci ptali, kudy se dostanou na Jíloviště do pekárny Stáňa.
Proto tam je taky ten dodatek Jarov. Od chasníků se čeká určitá inteligence.
V Takovým Ústí nad Labem jsou zastávky Neštěmice, Mojžíř taky pořád bez Ústí nad Labem. A co potom Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, jak to by se mělo jmenovat, když nádraží je v obou místních částech?
Třeba ty zmíněný Velký Žernoseky, jsou v obci Žalhostice. Mohli by je přejmenovat na Žalhostice dolní nádraží (protože Žalhostice se už jmenuje stanice na trati Lovosice – Česká Lípa) a tu novou zastávku jen Velké Žernoseky.
Minimálně od roku 2014 čtu, že bude zastávka ve Velkých Žernosekách. https://litomericky.denik.cz/zpravy_region/novou-zastavku-vlaku-vruticti-uvitali-zalhostice-o-ni-nestaly-20140603.html
Tak je schválený název tak se té u Velkých Žernosek snad dočkáme
Pak by to chtělo ještě zastávku na 072 v Žalhosticích pod poštou a zastavování v Žernosekách ve stanici se může omezit, obytná zástavba je odevšad daleko.
Už někdy koncem 90. let 20. stol. byla v JŘ uvedena, a to s poznámkou „otevřena ode dne vyhlášení“. 😀
Zastávka „Frenštát pod Radhoštěm město“ byla v JŘ uvedena už v 1978 (taky s poznámkou „otevřena ode dne vyhlášení“) a otevřena byla až 14.12.2014 😀
O té zastávce se mluví už asi 50 let.
Ještě by mohli postavit zastávku Malé Žernoseky zastávka, na trati 097. Půlce obce by se zkrátila docházková vzdálenost na „nádraží“ na cestu do Lovosic a obecně by odpadla nutnost jezdit přes Lovosice, když chce jet směrem na Teplice.
Když jsme u těch změn názvů, tak nechtěl by si pražský magistrát konečně došlápnout na Zličínskou radnici, aby přestali blokovat přejmenování žst. Praha-Zličín na mnohem logičtější Praha-Řepy?
Magistrát si na městské části nedošlápne, protože nemá jak. Spíš si pravidelně městské části došlapávají na magistrát. Třeba Praha 4 s tramvajemi.
ano je to pravda… parkovisko na budejovickej je vykazane len nepouzijem ako presny nazov s pozastavenym probozom ale trat pravne zrusena nie je ( zbytky su stale pod asfaltom/travnikom) takze by stacilo teoreticky to len obnovit parkujte si kde chcete a nazdar… vramci ekologie sa namiesto toho usek PANKRAC BUDEJOVICKA bude rok a pol ako u prastenych hradit autobusmi
Magistrát by měl potom za trest přejmenovat konečnou metra B na Třebonice, stanice metra Zličín na rozdíl od nádraží není vůbec ve Zličíně. 🙂 🙂
To můžu potvrdit – od malička jsem na Řepích bydlel… Je poněkud zvláštní, když tramvaj má konečnou a točnu s názvem „Sídliště Řepy“ a ta se nachází jen 20 metrů před vlakovým nádraží Praha – Zličín ze kertého je jediný možný výstup do sídliště Řepy – zličínská strana je oddělena vysokou betonovou zdí velkého průmyslově – skladového areálu – a jinak než přes okraj Řep se do téhle části Zličína nedostanete – ani MHD ani autem ani pěšky…. Ještě je samozřejmě uplně na druhé straně stanice metra Zličín – ta je ale katastrálně už na území Třebonic a byla plánována… Číst vice »
Nebo použít historický název Zličín-Řepy, nádraží vždy bylo zhruba uprostřed zmíněných obcí.
Krása. Nějakej naprostej trouba tu volá po naprostým nesmyslu, kterej z principu neni možnej a hned mu to volajkuje 50 dalších vocasů, který klasicky nemaj ahnung vůbec o ničem. Kántry for dza fjůčr.
Nelze – Zličín = Praha 5, Řepy = Praha 6 …. Pokus kdysi byl …