umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Železnice

Drážní úřad po více než dvou měsících obnoví zkoušky strojvedoucích. Budou jen v Praze

Stanoviště strojvedoucího v jednotce RegioSprinter. Foto: Petr Dobiašovský / AŽD Praha
Stanoviště strojvedoucího v jednotce RegioSprinter. Foto: Petr Dobiašovský / AŽD Praha
Drážní úřad omezí počet lidí při zkoušce na 7, povinný bude respirátor FFP2.

Budoucí strojvedoucí i další zaměstnanci na železnici mohou od příštího týdne po více než dvouměsíční pauze jít opět k odborným zkouškám.

Drážní úřad oznámil, že od úterý 23. února obnoví termíny zkoušek odborné způsobilosti osob řídících drážní vozidlo i osob provádějících revize, prohlídky a zkoušky určených technických zařízení. Termíny zveřejnil na svých stránkách.

Na rozdíl od autoškol nemohli například strojvedoucí na zkoušky k získání odborné licence. Na problém upozorňovali hlavně dopravci a stavební firmy. Vláda nakonec tento týden schválila výjimku a drážní zkoušky povolila.

„Zkoušky probíhají za dodržování přísných hygienických opatření, uchazečům je nově doporučeno použít respirátor třídy FFP2 bez výdechového filtru,“ uvedl Drážní úřad. Termíny jsou vypsány jen v Praze. Na jednu zkoušku smí maximálně sedm uchazečů.

Na problém se zastavenými zkouškami upozornili nedávno dopravci. „Velký problém to může být pro stavební firmy na železnici. Na zkoušky pro obsluhu speciálních strojů posílají zaměstnance přes zimu, kdy se tolik nestaví. Až začne stavební sezóna, už je na zkoušky nedostanou,“ podotkl David Philipp ze společnosti City rail. Podle něj dopravci nechtějí zatím dál investovat do zaměstnanců, kteří prošli kurzem, ale nemají ještě za sebou zkoušku.

Komplikací je současná situace i pro adepty na práci strojvedoucího, kterým kurz platí v rámci rekvalifikace Úřad práce. Podmínkou ale je, že zkoušku vykoná do třiceti dnů po skončení kurzu.

Odebírat
Upozornit na
guest
12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Samo

Podnadpis: „povinný bude respirátor FFP2“
Článok: „uchazečům je nově doporučeno použít respirátor třídy FFP2 bez výdechového filtru“
Ktoré z toho platí? Neviem si veľmi predstaviť vedenie vozidla v respirátore, obzvlášť nie pri skúške.

GPGP

Pokles osobní železniční dopravy je o 20 – 60 %, tzn. na trhu je dost strojvedoucích, jedině snad ta obsluha spec. strojů by ty zkoušky mohla využít.
Kdy ÚP pochopí že doprava je v krizi a má lidi posílat na jinou rekvalifikaci než tuto, třeba ať jdou lidé z ÚP po kurzu pomáhat do nemocnic 🙂

Péťa

Pán má nějaká ověřená data nebo si cucame čísla z prstu?
Já zase třeba vím že RegioJet shání 15-20 strojvedoucích, ČD shání strojvedoucí průběžně všude, nákladní dopravci mají taky pořád málo.
Teď je právě ideální čas na školení nových strojvedoucích, mají čas na výcvik, nikdo s nima nepospicha do ostrého provozu. Takže dokud to jde tak jezdí zacviky.

Krusky-Stredohori

ČD nabírají strojvedoucí i na ta nástupní místa, kde vědí že o výkony přijdou. Třeba do Liberce, České Lípy, Mladé Boleslavi. Nově hrozí že nebude využití ani pro Louny.

GPGP

Tady je prostě Balkán, strojvedoucí se za státní peníze, tzn. i moje vyškolí u ČD, pak z důvodu jak píšete přejde ke konkurenci.
Měl by si každý výcvik hradit sám, stejně jako piloti… tady je to furt jak za komančů, socialistický podnik ČD školí strojvůdce 3x dráž než RJ a i za moje peníze viz. link. Tunelování neskončilo …
https://www.lidovky.cz/byznys/doprava/dopravci-shani-nove-strojvedouci-zaskoleni-jednoho-z-nich-stoji-az-milion-korun.A181212_141041_ln-doprava_pkk

David

A proč si myslíte, že pokles osobní železniční dopravy i třeba o 60 % (což celosíťově nenastane, protože zelení, Piráty a Evropa) bude znamenat pokles potřeby strojvedoucích třeba o 40 % ?? Tak to zdaleka není, i když by to byl ideální stav – snížím dopravu třea o 5 %, o 5 % klesnou náklady – ano, jedině v případě, když zavřu celou trať nebo celý dopravní systém – ale toho se kraje bojí, protože jsou bohužel volené.

Krusky-Stredohori

Podobná situace byla v 90. letech, kdy z důvodu od vytápění uhlím, rušení cukrovarů a tunelování podniků menšího průmyslu, výrazně klesla nákladní doprava ( příměstská osobní byla teprve v zárodku). Strojvedoucích byl nadbytek a tak se noví nepřijímali téměř až zhruba do roku 2007. Po tomto datu postupně nabylo přijímání a vyškolování nových strojvedoucích velmi silné intenzity, že počet nově přijatých převážil nad těmi co nastoupili ještě k ČSD. Velkým problémem však je, že dopravci do zácviku nabírají i chlapy kterým je přes 50 let.

roman

nákladní přeprava jede stále stejně

P M

Pane Sůra, zeptejte se DÚ proč se neřídí platnými Usneseními vlády ČR. Provádět zkoušky prezenční formou dle Zákona o drahách č. 266/1994Sb. a prováděcích vyhlášek (Vyhlášky č. 16/2012 Sb.) je možné dle platného Usnesení vlády ČR ze dne 8.2.2021 již od 9. února 2021 !! DÚ je „bombardován“ již delší dobu, o to více od předmětného 8. února. Jelikož již nadále si nemohou hrát na Home Office, tak si alespoň pro jistotu zakázali pracovní cesty. Je nabíledni, že jak v naší vládě (jakožto bohužel v celé společnosti), tak i na Drážním úřadě se rozmohla nejhorší epidemie dnešní doby – krize… Číst vice »

Krusky-Stredohori

Nevím jak moc brát nařízení vlády vážně, když ten co ji radí, aby to nařízení vydala chodí na Slavii.

Iveta

Hm ,zkoušky by se asi dělat měly ,ale co do toho krafou stavební firmy ,kde vás i s licencí strojvedoucího vezmou jako blbečka pro všechno a každej co může zdrhne.A co žvaní City rail ,jednatel je Hruška co dělá dopravního ředitele pro Augustu z KŽC Doprava a mají Akreditované školící středisko pro strojvedoucí a předseda spolku KŽC Verner je vedoucí oddělení licencí na DÚ Praha .Jo podobnost zcela náhodná

Krusky-Stredohori

Nedivte se, po rozkoukání řidiči kolejových bagrů a jiných pracovních strojů, kteří mají licenci nejčastěji utíkají k jiným nákladním i osobním dopravců. Řidiči bagrů a jiných dvoucestných vozidel by tu licenci teoreticky nepotřebovali, když by se od nakolejení pohybovali jen po vyloučené koleji. Problém, je že občas musí zajet do stanice pro vagon s nějakým materiálem do stanice, kde výluka neni.