Drážní úřad neumí sledovat cizí licence strojvedoucích, přeshraniční vlaky vyřadí ze systému

Drážní úřad se zatím věnuje odstraňování vad systému, žádné pokuty dosud neudělil.
Systém monitoringu licence strojvedoucích (MLS) má za sebou už více než měsíc fungování v ostrém režimu, kdy dopravci musejí povinně zadávat čísla licence strojvedoucího. To má vést k plošnému dodržování pracovní doby a doby odpočinku mezi výkony. Drážní úřad nyní zveřejnil první výsledky fungování MLS.
„Překročení doby řízení vozidla, tedy nedodržení odpočinku, systém v ojedinělých případech ukázal, ale zatím se vždy jednalo o chybu systému, která se vysvětlila dotazem na dopravce nebo Správu železnic,“ uvedla mluvčí DÚ Pavlína Straková.
Mnohem více případů představuje nezadání licence do systému MLS. Úřad jich zaevidoval 9 000, postupným prověřováním ale došel k závěru, že většinou jde o chyby v zadání, nikoliv úmysl. Vyloučením těchto chyb dospěl úřad k dnešnímu dni k číslu 1 200 vlaků s nezadanou licencí.
Ukazuje se přitom, že větší část z toho připadá na přeshraniční vlaky, kdy na českém území jede vlak s cizí licencí strojvedoucího. Tato kombinace se v MLS ukazuje jako neplatná/nezadaná licence. Drážní úřad tak chce tyto vlaky ze systému vyřadit. „Pro sledování doby řízení strojvedoucích s naší licencí je tato část irelevantní,“ doplnila Straková.
Drážní úřad se zatím věnuje odstraňování vad systému, žádné pokuty dosud neudělil. Pokud by došlo k prokazatelnému porušení povinnosti dopravce při uvádění čísla licence, může Drážní úřad takovému dopravci uložit pokutu až do výše 1 000 000 korun. Pokud se zjistí překročení doby řízení vozidla u dané licence, je dopravce nejprve vyzván k podání vysvětlení, v případě potvrzení prohřešku se předává věc k řešení na inspekci práce.