Drážní úřad neumí sledovat cizí licence strojvedoucích, přeshraniční vlaky vyřadí ze systému

Strojvedoucí, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStrojvedoucí, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Drážní úřad se zatím věnuje odstraňování vad systému, žádné pokuty dosud neudělil.

Systém monitoringu licence strojvedoucích (MLS) má za sebou už více než měsíc fungování v ostrém režimu, kdy dopravci musejí povinně zadávat čísla licence strojvedoucího. To má vést k plošnému dodržování pracovní doby a doby odpočinku mezi výkony. Drážní úřad nyní zveřejnil první výsledky fungování MLS.

„Překročení doby řízení vozidla, tedy nedodržení odpočinku, systém v ojedinělých případech ukázal, ale zatím se vždy jednalo o chybu systému, která se vysvětlila dotazem na dopravce nebo Správu železnic,“ uvedla mluvčí DÚ Pavlína Straková.

Mnohem více případů představuje nezadání licence do systému MLS. Úřad jich zaevidoval 9 000, postupným prověřováním ale došel k závěru, že většinou jde o chyby v zadání, nikoliv úmysl. Vyloučením těchto chyb dospěl úřad k dnešnímu dni k číslu 1 200 vlaků s nezadanou licencí.

Ukazuje se přitom, že větší část z toho připadá na přeshraniční vlaky, kdy na českém území jede vlak s cizí licencí strojvedoucího. Tato kombinace se v MLS ukazuje jako neplatná/nezadaná licence. Drážní úřad tak chce tyto vlaky ze systému vyřadit. „Pro sledování doby řízení strojvedoucích s naší licencí je tato část irelevantní,“ doplnila Straková.

Drážní úřad se zatím věnuje odstraňování vad systému, žádné pokuty dosud neudělil. Pokud by došlo k prokazatelnému porušení povinnosti dopravce při uvádění čísla licence, může Drážní úřad takovému dopravci uložit pokutu až do výše 1 000 000 korun. Pokud se zjistí překročení doby řízení vozidla u dané licence, je dopravce nejprve vyzván k podání vysvětlení, v případě potvrzení prohřešku se předává věc k řešení na inspekci práce.

Tagy Drážní úřad Monitoring licence strojvedoucího
65 komentářů