Drážní úřad chystá kontrolu vozidel RegioJetu se zaměřením na korozi

Vůz RegioJetu. Autor: čtenář Zdopravy.czVůz RegioJetu. Autor: čtenář Zdopravy.cz

Letos už byly u RegioJetu vykonány dva dozory (jeden na vlaku a jeden v rámci ECM).

Odebírat
Upozornit na
guest
166 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Trumway

Kdyby nedošlo k projetí návěstidla a tím ke srážce žádná deformace vozu by nenastala. Zajímavé je, že po této nehodě je požadován zákaz provozu těchto vozů.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-rozhovory-reakce-na-nehodu-v-pardubicich-jancura-chce-stopku-rakouskych-vozu-v-eu-253406

Přijde mi to jako přiznání, že se jedilo s něčím o čem se vědělo, že je špatné a až nehoda musela dát impuls se problémem zabývat. Přeci nebudu požadovat zákaz pokud budu přesvědčen, že vozy jsou v pořádku. Kdyby k nehodě nedošlo předpokládám, že by vozy jezdily vesele dál a nikdo by je neřešil.

Y.K.

Nevím jak vám to připadá, ale i té původní nehodě se tady dosud nevědělo, na typ žádné omezení vydáno nebylo (jezdí stále u více dopravců), takže kromě Jančury vesele jezdí dál. Na to jestli jsou v pořádku nebo ne někdo bude muset iniciovat jejich prověření u regulátorů.

Jirka

Je hezké, že o kontrole dají „ohleduplně“ vědět předem.

Y.K.

Kontroly provádí pravidelně, tahle je mimořádná. RJ to rychle vyspraví nebo co by se mělo stát s ohlášenou kontrolou?

Marcel

A to stát nekontroluje dopravce s čím jdou na koleje. STK na kolejích snad funguje taky ne?

Gajda

„jen u RegioJetu byly vykonány v loňském roce tři státní dozory na vlacích a jeden na dodržování údržby v rámci systému ECM. Dopravce dále v roce 2023 prošel úspěšně kompletním posuzováním systému bezpečnosti v rámci získání jednotného osvědčení o bezpečnosti dopravce“ – dle tohoto asi kontroluje

marie

Jezdím RJ na krátké vzdálenosti na trati Brno – Přerov. Ale nebudu. Nastupování odpovídá technickým požadavkům opravdu těch 70. či 80 let. Naše nádraží má hranu nástupiště nižší, než je třeba na koridorech a tak je to sportovní výkon pro starší ročníky či hendikepované. V současnosti nasadil Olomoucký kraj nové soupravy, u kterých problém při nastupování nemám. Takže jezdím v soupravách nasazených na trase Vyškov-Přerov-Olomouc-Uničov (?).
Ještě k RJ. Na krátkou vzdálenost dostanu většinou lístek do posledního či předposledního vagonu bez místenky. Ty vagony melou z posledního, ale pro lůzu stačí.

petr.simek

Jestli všichni dopravci, ať už železniční, nebo silniční, mají platné certifikace systému kvality ISO normy řady 9000, tak je něco velmi špatně. Součástí je i systém preventivní údržby, záznamy a prověření funkčnosti systému údržby.

Zrzek

Celé tyto certifikáty jsou jen tahák na peníze, dělal jsem ve dvou firmách kde probíhala certifikace a byla to fraška. Zkrátka podle hesla papír snese všechno. Pokud bude většina kontrol fungovat na základě papíru tak platí, že dobře udělám, blbě napíšu mám problém. Blbě udělám, dobře napíšu všechno je v cajku.

Marcel

Takže jste taky viníkem. Je to tak. Protože jste místo psaní do diskuze měl volit jiné kroky , dostanete podmínku za spolupráci. Píšete to jen aby jste byl zajímavý nebo proč? Upozorňujete na možné korupční chování, Jančura se osobně podílí nebo podílel na potírání korupce. Všechno je to takové zvláštní . 🙂

pacicka

ISO je jen papírová válka, o kvalitě čehokoliv to vůbec není

Harvánek

Ale tady dobrý nebo špatný stav vagonu neměl žádný podíl na vznik nehody neměl. Ostatně pokud budete mít zájem a budete trochu zvědavý, můžete si na vozové skříni přečíst termín nejbližší revize. A na každém voze je štítek, který podá informaci o tom kdy a kde byl vagon vyroben. Tak je to prosté milý Watsone.

Libor

Budou Crash testy? Bylo by zajímavé vidět.. klidně i 810, 814, Bé…

Petr

Zajimavé by bylo, jak by dopadl dlabaný ingot.

Matfyzák

Zkousky se doufam budou provadet na Vytonskem moste?

digi
Janek

No a kdy se drážní úřad zaměří na (nejen) korozi vozů Českých drah? Konkrétně rychlíky Bouzov, padesátileté prohnilé vozy bez blokování dveří??? Tam kdyby došlo ke srážce, tak z vozů zbude jen hromada rzi mezi kolejemi. Ale je to NÁRODNÍ DOPRAVCE, tak tam to nevadí. Tedy pokud se nestane nějaká nehoda. Tam ani nevadil podnapilý strojvedoucí Pendolina. Jaká by to asi byla aféra, kdyby byl při nehodě pod vlivem alkoholu strojvedoucí nějaké soukromé společnosti???

Horal

Koukám, že to využíváte ke kopání okolo sebe. Možná se zamyslete nad tím co píšete.

Petr

DÚ by měl prověřit všechny dopravce. Vzpomeňte si na deformační zóny u 830. A také se vyskytuje dosud na síti.

Jan

Hned jsem klidnější s takto bdělým centrálním úřadem státní správy. Kdo s čím zachází, s tím také schází…

Martin

A když úřad nabere víc lidí, aby se to kontrolovalo důsledněji, tak Češi zas budou nadávat, že tam je zaměstnaných spousta lidí zbytečně 😀

Horác

Maslíte.že nadávají jen Češi?

pzag

Pro lokomotivy máme TSI. Je něco takového i pro vozy? Možná ne pro ten konkrétní, protože už má roky, ale obecně. Vždycky jsem měl za to, že to má rám od toho, aby to vydrželo jízdu a to je všechno.

Y.K.

Je i pro vozy EN 12663, ale staší vozidla samozřejmě vyhovovat plně nebudou, ty jezdí na papíry poplatné době vzniku. Při zkouškách se nedestruktivně ověřuje strukturální pevnost prototypových skříní, destruktivní zkouška se nedělá (kde to první povolí při překročení hodnot).

Každopádně by to mělo směřovat spíše na technické zabezpečení proti srážkám, které je možné. Na Šinkansenu za 60 let žádná železniční nehoda. A nárazové struktury čel nemají, prostě se to investuje do zabezpečení místo vožení oceli navíc.

PeDazOl

Jediné co RJ přinutí k nápravě, je pokles cestujících. Takže to mimo státem objednaných R máme všichni ve svých jízdenkách… Ale chápu, že pro spoustu lidí je top kafe zdarma a kus buchty za 10,-….

Igor Mauricio

Pro spousty lidí (vč. mne) je výhoda Business třída, kdy člověk není rušen cestujícími z nižších tříd, navíc tato třída napříč všemi třídami všech dopravců jezdících v ČR obsahuje jako jediná sedačky, do kterých se vlezu a netrpím (ovšem o jejich funkčnosti a čistotě se nebavme, to je už věc jiná). Takže ne, o kávě zdarma (mj. za mne jedné z nejhorších komerčních značek) to fakt nemusí být, docela by mne zajímalo, jestli na tohle fakt ještě někdo slyší a nebo už je to jen zažitý argument z dřívějška… To, že ty vagony jsou vevnitř i zvenku dost vyžilé, je… Číst vice »

PeDazOl

Jel jsem v blahé nevinnosti Byznysem asi před 3 lety, z Phy do Olomouce, nebudu víc komentovat vypravení vlaku, půl hodinovou sekeru, prosezenou sedačku, odlomenou loketní opěrku, posádku vlaku jak ze zvláštní školy, na mail mi sice Jančurova sekretářka odpověděla, že děkují za podnět a předává ho vedení vlaků, ale tam to mají celkem u řiti. Takže do žlutého nas…t. 🙂 Ne a ne, dokud se nevzpamatuje. Chce jezdit komerci, ale vlak je jak pro prasata, no tak ahoj.

Igor Mauricio

No, to bych ale musel chodit pěšky… U každého dopravce najdu plno pro a plno proti.

pacicka

No R23 se prakticky vylidnila a neděje se bohužel nic….

PeDazOl

R v závazku řešte s objednatelem a to denně a maily s přílohami. At se z toho objednatel třeba po….

TomD

A co maji delat? Jit po svejch? Cyklostezky tak dakeko nevedou. Podle me to tak nejak vzdali…

petr

u soukromníků je to všude všechno stejný!!

Libor

Zato ve státním je na vše papír, a tím je to naprosto v pořádku 😁

OndraS

Dneska sraz fyziků koukám 😀

Neznamy Jarek

Je v tom nějaký smysl, proč jsou některé vozy RegioJetu registrované v Rakousku? Něco se říkalo, že je to tak jednodušší, protože jsou mimo dosah českého Drážního úřadu.

Lukáš Chytil

Ano, protože to jsou vozy původem z Rakouska (od ÖBB) a podle nové evropské směrnice se nesmí už vozy přeregistrovávat, jelikož docházelo k různým čachrům.

pacicka

Jste si jistý? Nejsou náhodou ty Bmz u ČD přeregistrované? Za tím je spíš to, že by mu u DÚ neprošly ty samodomo úpravy.

DCHDC

To je to Radimovo podnikání s minimálními náklady…
Evidentně už kafe a orchidej nestačí 🙃

Hon

„O třídu lepší dopravce“… S nadsázkou. To je fakt šílený.

Jaaa

Záleží v čem lepší. 😉

mgr.pavel

Nu ano. Posadí vás do stejně vypadajícího vagonu a stejně hnusného kupé jako ČD – ale označí to za o třídu vyšší level 😀

Tomáš Kyzour

Psal jsem už včera. Rychlost nárazu do 40 km/h. Čela lokomotiv prakticky bez deformací rámů, první vůz jako harmonika z papíru. To asi není standardní pevnost a deformace.

Jaromir Antálek

To je podobné, jako když ta paní se Šodovkou zlikvidovala obrněný transportér!!!

Elb

Víc vykřičníků. Není to vůbec podobné, deformace rámu Panduru nikoho z osádky neohrozila, ani trochu se to tomu nepřiblížilo.

Jiří Kocurek

Mno asi bude potřeba získat co nejvíce infromací o průběhu nehody. Získat také výrobní výrek rámu vozidla a s modelem provést počítačovou simulaci pomocí MKP. Ne jednu, ale několik. Teprve potom můžeme mít něco ke „standardní deformaci“.

Mám totiž zato, že že síly musely být obrovské, ona totiž není běžná ani ta defromace lokomotivy CDČ.

Jiří Kocurek

Oprava: Výrobní výkres, achjo.

Elb

Co není běžné boha? Že dvacet nebo kolik vagonů, které se vytlačili nad rám, projeli tenkým plechem? Rám toho esa je hnut jen minimálně.

Granja

Je vidět, že samostatnou budku esa nikdy neviděl a na mašině taky nikdy nebyl.

Michal

Nelineární dynamika je prevít.

peter

Prosim vas, kolko semestrov pruznosti a pevnosti mate za sebou alebo sa tomu venujete profesionalne ? Brat ma vystudovanu prevadzku a udrzbu kolajovych vozidiel. Chvilu pracoval aj ako konstrukter kolajovych vozidiel. Co som sa s nim rozpraval, tak len takto z fleku by sa nodvazil povedat, ci ten ram mal alebo nemal vydrzat.

No ale co, majstrovstva sveta v hokeji skoncili, to bol kazdy hlavnym trenerom hokejovej reprezentacie a teraz sa kazdy stal odbornikom na pevnost a pruznost konstrukcii.

Air Traveller

Rychlost není jediný element, který ovlivnuje míru (a průběh) deformace. Jde o celkovou velikost kinetické energie, a co tady v tomto případě chybělo na rychlosti, to bylo k dispozici na hmotnosti. Kdyby do toho vlaku ve 40 narazilo auto, tak to na tom vlaku v podstatě ani nepoznáte – auto by narazilo do lokomotivy , ohlo dva plechy, a odskocilo spátky (a auto by bylo napadrt) To ale pár set tunový nákladní vlak neumí, a i když jel 40, tak bylo k dispozici tolik kinetické energie, že samotným nárazem deformace neskončila – síla proti tomu osobnímu vlaku nebyla „okamžitá“, ale… Číst vice »

kix

konečně rozumný názor, krom toho raijletu, protože to byl regiojet, ale jinak i snad pro méně nadané jedince polopaticky vysvětleno

Air Traveller

ehm … za zamenu se samozrejme omlouvam .. RJ RailJet RegoJet – me se to vzdycky silene pletlo 🙂

Jiří Melich

Hmm, a ani RegoJet to není… 😜

Jirka1963

Včera jsem o korozi a vozu z papíru a dostal plno mínusů a hodnocení nejblbější komentář a hle za 24 hodin….

Jiří Kocurek

A bylo vám odpovězeno, že vozy mají rám, že ty plechy nejsou nosné. O pevnosti vozu rozhoduje rám. Barva na tom nezmění nic.

Ares

Souhlas, to by se musela odstavit většina vozů na síti. Nebo jak myslíte že vypadají 810, béčka, Regionovy. Takový rez lze vyfotit na více vozidlech.

Jiří Kocurek

810 jsem naštěstí už dlouho nepotkal, Bdt naposledy jako náhradu za řadu 460 a B249 vyhledávat nechci. Než v něm nastojáka, tak raději doplatek do první třídy. Regionovu a Regioshark na téže trati … jedno z toho je kostitřas, rámy tomu ale nekontroluju.

Elb

Prorezlý rám skrz jako tady na fotkách na žádném provozním kusu není.

LukHo

Tak ono i Pendolino jsem viděl že má zalamované puchýřky 🙂

Elb

Lol jiném komentáří sám péšete opak.

malý bobeš

A zastaví se kontrolní orgán také u některé 810? Jak jsou na tom s korozí šotouši vzývaná „béčka??

gringoAD

Ty nejezdí 160, ale 50 …

M19

Ke srážce došlo v rychlosti do 40 km/h. 😉

Frantisek X

Možná by to chtělo započítat i pravděpodobnost srážky na příslušných tratích (aneb rušením lokálek k odstranění osudných kolizí na hlavních tratích :)).

M19

Následky souvisí s rychlostí mimo jiné. Pravděpodobnost je jen četnost výskytu… 😉

Elb

Když by něco takhle narazilo do 810, tak ji tak akorát odsrtčí.

PeDazOl

Kéž by všechny do kopřiv 🙂

tarten

Ale všechny rybky v akvárku by byly na čelním skle.

kix

ono tady nešlo o rychlost..kdyby do toho regiojetu narazil šukafon ve 40, tak to v tom vlaku sotva postřehnou..

M19

Pochopil jste na jaký kontext jsem reagoval? Pak byste si možná ušetřil zbytečný komentář… 😉

Jiří Kocurek

Což je irelevantní, pokud se to takhle dorve ve 40 km/h.

Ostatně rychlost nárazu 810 v Kdyni byla jaká? Předek totálně zdemolovaný.

Roman

Kdyby místo RJ byla 810 tak je s ní kus šrotu.

Modrofob

Kdy jste viděl takovou díru na některém z těchto vozidel? A 810 jezdí na mezinárodních vlacích až 160 km/h a tváří se po vzoru tohodle prohnilýho lehátka, co si hraje na lůžko, že je lepší než TGV?

Jiří Kocurek

http://www.fotodoprava.com/810_foto6.htm

Třetí shora. Sám jste chtěl, ale i tak vás varuju.

Modrofob

Díru v bočnici na provozovaném vozidle, ne po nehodě.

Jiří Kocurek

Jo takhle, dole je fotka z Hané, taky nic moc. Za jízdy otevřené dveře bychom mohli považovat za díru v bočnici taky. Ech.

Co se bezpečnosti týká … Někdo tu vysvětloval, proč se Syslům (Bfhpvee295) zasekávají dveře a proč jsou tak často mimo provoz. Kroutí se rám v místě dveří. A to je řídící vůz, tedy na konci soupravy a prakticky nezatěžovaný podélnou silou.

Oproti tomu je urezlý plech … víc vidět. Deformace rámu se musí měřit. To se z fotky nedá.

Petr K.

Přesně na takový komentář jsem čekal a netrvalo dlouho.

malý bobeš

Čili v komentáři je nějaká chyba? Princip „padni komu padni “ znáte?

PeDazOl

Na to není čas, víte kolik jich je? A to je národní dopravce…. 🙂

Vendulka 75

To vše stojí korunky proto to ojebává jak to jde.Staré zgarby ,ale jste na palubě. A toto slovo používá největší vypravěč neznalý Kupka.

Martin II

Z prorezlého plechu jako je na obrázku se nedá skoro nic usoudit.

Pro pevnost vozu v podélném směru je nejduležitější spodek vozu, potom až kostra skříně a nakonec oplechování, ve kterém pár děr prakticky nemá na nic vliv.
Kdyby ale byla uhnilá třeba většina svislých profilů kostry ve spojení se spodkem vozu, byl by to závažnější problém.

Spíš to svědčí o velkém šetření na údržbě – oprava je proveditelná bez problémů, ale pracná a zdlouhavá (vyřezat, obrousit, navařit záplatu, zabrousit, tmelit, lakovat, lepit fólii). Oškrábat rez a přelepit místo fólií je levnější a rychlejší…

Není možné

RegioJet to opraví trochu montážní penyz

Jiří Kocurek

Laťka byla bohužel nasazená proklatě nízko…
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/141184.jpg

Jezdíte vlakem?

Ano, to je fotka mezinárodního rychlíku z června 2024, který se prohání na koridoru 160km/h.

Kávičku zdarma?

Jiří Kocurek

K otázce: Ano, utratil jsem za jízdenky docela dost peněz a objel planetu naokolo dvakrát a jezdím za vlastní peníze.

Po koridoru to jezdilo, oběh je totiž Olomouc-Nezamyslice-Přerov-Olomouc. A ten poslední kus je koridor. Fyzika se neptá jestli byl mezinárodní.

Není možné

Stará bobina na osobáku na Prostějov .. kde jezdí nové pantery. Kolik nových strojů má RegioJet? Nebo jste z propagačního oddělení RegioJetu.. nebo jancurovi ..

Martin II

Nových lokomotiv má RJ většinu. A i ta Bobina se dala udržet v lepším stavu než je vidět na fotce, byť na funkci ani bezpečnost to nemělo vliv.

Jiří Kocurek

Kolik nových? Docela dost a nové pantery má nakonec objednané taky.

ne a … jsem si jist že s Jančurou před tím nechodila.

Není možné

Jančura má jen pár aster ..a toť vše zbytek vozu ojetiny..

medved

Vážně? fotka z roku 2005? Bože Vy jste ale ubožák

XP3

Už jste s tím neustálým poukazováním na ČD, navíc z doby dávno minulé, opravdu trapný. Chápu, že ČD nenávidíte, ale musíte to všude cpát??

Jiří Kocurek

Alespoň vidíte, jaké to je, kdy se měří dvojím metrem.
Chtěl jsem jenom ukázat tohle, nic víc. S ČD normálně jezdím.

pacicka

No dvojím metrem mi přijde 99% vašich příspěvků. Omlouvat šlendrián snad ve všem u žlutých fotkou bobiny pořízenou před x lety je naprosto jasný dvojí metr, už vám chybí jen nějaký orezlý štokr… Porovnávejte prosím hrušky s hruškami a jablka s jablky.

XP3

Dvojím metrem měříte vy, protože do každého průseru kohokoliv mimo ČD, cpete zmínku o tom, že ČD to mají/dělají také.

Není možné

Dvojí metr se podívejte kolik vozu má ČD nových ,starších ale modernizovaných , na konci jsou béčka.jancura pár nových ..ojetiny přetřené štětkou.. toť vše.udrzba ČD a údržba RegioJet jsou dvě rozdílné věci.. jelikož u Jančury téměř neexistuje.

Big papá Kárl

Fotka bůh ví jak stará a stejně ty vozy vypadají lépe jak od RJ 😀
btw víc než ta koroze té lokomotivy mi přijdou zajímavější ty otevřené dveře 😀 hold jiná doba

Jiří Kocurek

– byla –

Povšimněte si času munilého. Ano, je to z doby, kdy ČD neměly konkurenci. Jen pro připomenutí toho času.

Otevřené dveře a nápis „blokovací zařízení odebráno“. Podobnost s „ETCS vypnuto“ je až zarážející.

průměrný nevolič

To je ostřílený lak, jak to jezdí rychle a zvedá kamení. Proto mají šinkanseny zkosený předek. Není zač.

PeDazOl

Toto v pohodě rajtovalo za dob ČSD od Chebu k Čopu…. .-)

Martin

Však za těch skvělých časů s ČSD se kašlalo na kdeco 😀 Soudruh železničář se přeci nepředře.

Os5600

Tyto vozy z Jenbacheru mají nějakou konstrukční vadu. Na internetu se daji najít fotky těchto vozů po prudším nárazu od mašiny přímo u ÖBB.

kix

odkaz by nebyl?

Miri

Možná tady? https://www.tagesanzeiger.ch/54-verletzte-im-nachtzug-aus-zuerich-626676942293
Ale nejsem si jistá, že jsou to ony – označení nevidět, video v mizerné kvaliě

Miri

Koukám, že už to sem někdo pode mnou dal…

2101

Nechci se RJ a stavu jeho vozů zastávat, každopádně si myslím že by nebylo od věci se zabývat i samotnou konstrukcí vozů Bcmz… Viz. nehoda ve stanici Salzburg Hbf v roce 2018, vůz se zlomil v podstatě ve stejném místě při nárazu v rychlosti cca 20 km/h a to byl třetím vozem od místa nárazu.

https://www.suedkurier.de/storage/image/4/9/6/2/12072694_shift-1240x0_1BkTuT_eylqGe.jpg

Pája

Mně by spíš zajímal další osud toho vozu na fotce….

Tom

Že by Jančura koupil tento vůz a nastříkal na žluto a vesele dál jezdil?

Jiří Kocurek

Téměř 150 ojetých vozů od ÖBB koupily ČD.

Na fotce od 2101 není vidět registrační číslo, jedině podle něj by se dalo něco zjistit.

XP3

Jasně, ČD koupily 150 lehátek… Bože

Jiří Kocurek

Nespecifikoval jsem pouze lehátka, to jste zbytečně podsunul.

https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=CD_Z#n1181

A jelikož jsem nespecifikoval typy, tak jsem uváděl celkový počet odkoupených od ÖBB.

pacicka

Ve vláknu, které začalo debatou o Bcmz. Klasický Váš dvojí metr na obhajobu žlutého

Granja

… a současné kopnutí do ČD.

XP3

Navíc ČD koupily svých 9 lehátkových vozů někdy v roce 2014 nebo 2015.

Znalý

Ano koupili. Ale většinou jiné řady. Ovšem, ty které měli zkorodovanou skříň ani neopravovali. Zrušili je a použili jako zdroj náhradních dílů.

Pája

To jste řekl Vy. Já se jen zeptal na další osud toho vozu.

2101

Byl vyřazen, zda došlo i k likvidaci nevím, měl číslo 61 81 59-90 032-2

Jiří Kocurek

Díky, takže podle VagonWebu mají série:
ČD 61 81 59-70 xxx
RJ 61 81 59-70 xxx a taky 61 81 59-90

Vozy 61 81 59-90 xxx u RJ jezdily na R8 a po přestavbě zpět na lehátka točily Chorvatsko.

Otázkou tedy je osud tohoto konkrétního vozu. Doufám, že ÖBB tuhle bouračku 59-90 032-2 s pohlým rámem nechaly zlikvidovat.

Dan

Toto je mnohem zajímavější poznatek než prorezlá díra v bočním plášti. Kéž by se k tomu tady vyjádřil nějaký odborník na pevnost a nárazovou odolnost vozidel (někdo z Pardubic, Žiliny, Siemensu nebo jiného výrobce). Že by při výrobě použili nějaké méně pevné rámy?

Antti Pesonen

Mám konstrukci vystudovanou a proto se přímo k té nehodě technicky vyjadřovat nebudu. Důvod? Nevím kolik desítek let je ten vůz starý, ten prasklý v roce 2018 byl o 6 let mladší. Z hlediska jeho životnosti prakticky bez rozdílu. Pokud mají vozy tendenci korodovat, může být celá série v podobném stavu, což ale neznamená, že bylo konstrukčně něco špatně. Prostě se v souvislosti s prováděnou údržbou vyčerpala jejich životnost. Asi jako Felicie, dnes jsou zkorodované skoro všechny, kromě těch o které se staral někdo výrazně lépe než je průměr. Ale to vůbec neznamená, že je tam konstrukční chyba – prostě… Číst vice »

Radek

Zeptám se Vás jako odborníka: na železnici není zvykem dělat totální karosářské opravy vozů (oholit na hrubou stavbu, tu opravit a postavit znova)? Tímhle prošly třeba všechny pražské T3, obvykle několikrát…

Antti Pesonen

Na historických vozech se opravy oplechování pochopitelně dělaly – typicky to je vidět na rybácích, které mají celý spodek, cca. 20 cm vysoký pruh pravidelně měněn. Při tom docházelo i k opravám nosné konstrukce. U moderních vozů se „hřeší“ na antikorozní ochranu a údržbu, která by neměla nechat dojít vozidlo do stavu, že je to nutné. Zrovna na opravy vozů fakt odborník nejsem a fotky z oprav ve 4Rail byly z internetu staženy, nicméně kompletní oprava, včetně oprav vyhnilých míst by se měla udělat při provedení LAK 1, tzn. vybrousit na kov, vyvařit, základ, tmel, plnič, a lak. Jinak se… Číst vice »

2101

Ještě doplním o tento příspěvek z FB kde má autor podobný názor i z praxe.

https://www.facebook.com/groups/zeleznice.vlaky/posts/10160687392689930/

Petr

Osvětlil by mi někdo znalý, zda u železničních vozidel probíhají nějaké pravidelné a nezávislé kontroly technického stavu podobné STK u aut? Vím, že se mluví o požadavcích ECM, ale kontrolují se taky nějak systematicky, nebo jenom namátkově viz článek? Děkuji.

Lukáš Chytil

Vysloveně státní kontroly (jako STK) jsou jen namátkově od DÚ, jinak je to na každém dopravci/opravci, jak moc poctivě to udělá.
Je pouze nutnost to dělat u firmy (certifikované osoby), která má oprávnění dělat ECM.

Jan

Jestli to funguje jako STK, tak nazdar bazar.

JiP

Vite co je uzasne na nasem state, ze vsude se delaji statni kontroly, vse je papirovr v poradku a pak kdyz se zacne do cehokoliv trochu vrtat, tak je to jenom jedna velka formalni saskarna. Uplne stejne to je jak u aut a emise a STK. Vsichni maji papiry v poradku a pak staci jet chvili po silnici a jeden nestaci zasnou. Nebylo by jednodussi a levnejsi, vsechny tyto kontrolory a urady rovnou zrusit?

Jiří Kocurek

On totiž na STK nastavil přibližné počty závad, které se mají na vozidlech najít podle stáří vozu. A která STK vykazuje odchylky, tak bude vykontrolovaná do aleluja.

Je na čase tyhle kvóty zrušit. Vznikdy v době reznoucích Favoritů, ale asi tušíme, že pozdější vozy reznou výrazně méně. S narůstajícím počtem elektromobilů také bude klesat počet závad „prorezlé výfukové potrubí“ a „úkapy motorového oleje“.

Jiří Kocurek

Achjo, píšu nastavil, nedopíšu kdo: Jeden z bývalých ministrů mezi roky 2000-2010.

Mělo to řešit případy, kdy některé stanice STK vykazují odlišný počet závad než jiné. (ono to reflektuje průměrný příjem obyvatelstva, ale to šlo bokem)

Leinad

A musí na to být normy? Každý rok budou průměry jiné a kontroly posílat tam, kde jsou největší odchylky od aktuálního průměru.

hroch.obojzivelny

Protože zavádíme papíry pro papíry v takové míře, že už se nesnažíme ani tvářit se, že to má nějaký reálný smysl.

STK pro auta je čistý byznys prolobovaný do legislativy v době, kdy se na pět minut zhaslo.

ECM je v podstatě něco jako ISO 9001 pro servis na drážních vozidlech. Tady bych v dobrý úmysl byl ochoten věřit.

Ovšem v důsledku ani jedno z toho není žádnou zárukou skutečného technického stavu vozidel.

mlokXCM

No já hlavně myslím, že máte jen malou představu o kontrolách, spíše pouze to, co si kde přečtete. Obecně problematika kontrol je hodně komplikovaná. Pokud by se kontroly neprováděly, jak navrhujete, myslím, že byste to hodně rychle poznal. Ale to už by vám mohlo jít o život.

JiP

Napr. v USA zadne STK na auta nemaji a kupodivu bez problemu funguji.

haxor

No bez problému bych úplně netvrdil. Navíc nejsou jen v některých státech a tam je stav vozidel výrazně horší. Všem vřele doporučuju tenhle YT kanál https://www.youtube.com/@JustRolledIn jsou tam opravdové perličky. Kdo se alespoň trochu zajímá o auta, měl by sledovat pravidelně.

Jan

Však taky co tam jezdí po silnicích je k nevíře…

Y.K.

Určitě, proč ne, trochu mě překvapuje, že ne u všech dopravců. Ty béčka a jiné „přešolichané vozy“ taky nejsou nic moc (důležité je v jaké stavu to má rám, ne jestli někde rezne plech – i když pěkné to jistě není).

mimochodem

Auto po dvaceti letech provozu muze vypadat lepe (a to i zespodu, pokud tedy bylo vcas na nastriku), jenze auto narozdil od osobnich vagonu jezdi v brecce a solance, chyta zasahy od odletujicich kaminku, … Bych si myslel, ze vagonum muze maximalne vadit, pokud nekam zateka skrz netesnosti a nekde se to drzi (to je cca nekde v urovni podlahy? zrejme to vyhnilo zevnitr). To byva protikorozni ochrana osobnich vagonu slabsi, protoze tyto vagony nejezdi v tak agresivnim prostredi jako auta (ale jakmile nekam zacne zatekat, tak tim driv je z toho velky spatny)? Nebo je to proste jen dano… Číst vice »

Xaver

Těmhle vagonům je už aspoň 40 let.

Honza

Což a priori neznamená vůbec nic.

Jiří Kocurek

40letých a starších vozů jezdí po ČR několik stovek, aniž bych počítal motorovou trakci. S 810 & reko to bude tisícovka.

Není možné

Co máte pořád s tou 810? Kolik jich je v provozu.. 80 ani ne ,s novými stroji regiofox budou počty klesat

Vlastik

S kontrolou naprosto souhlasím, jen doufám, že stejná bude i u ostatních dopravců na všech osobních vozech.

Elb

Na všech osobních vozech. To aby na to zřídili celé nové ministerstvo.

Lukáš F.

A kdo dokáže s jistotou říct, že zbrusu nový nezkorodovaný vůz by při násilném setkání s TSI-vyhovujícím ingotem vydržel lépe?

Jiří Kocurek

A kdo dokáže říct, že TSI mašinu by ten kontejner s vagonem nezmasakroval 2 metry hluboko.

Lukáš F.

Tam to tolik nevadí, když tam není žádný člověk, kterého by to zmasakrovalo společně s plechy.

Jiří Kocurek

Vpořádku to rozhodně není, takhle prorezlé. Jenže opláštění není nosná část vozu. Nosný je rám.

Sice tady někteří dokázali udělat diagnostiku rámu podvozku pohledem z kanceláře přes Vltavu na smíchovské nádraží, ale …

Antti Pesonen

Ten rám je tenoučký, neunese na podvozcích ani sám sebe. Podstatné jsou právě boky a střecha, které brání v průhybu a spolu s rámem mají zásadní vliv na tuhost vozu. Uřízněte z vozu střechu a nedej Bože bok a do rána je rám jak banán.

Miroslav

Takže, Drážní úřad si všiml korozi na vozech RJ až při té nehodě v Pardubicích, kde si to mohli prohlídnout celý den, přitom koroze na soupravě šla vidět i v dřívějších dnech během běžného provozu (stačilo se koukat na vlaky v Praze hl.n. připravené k odjezdu).
Jinak docela ‚oceňuji‘ toho kdo si ty vozy fotil, lépe se to už fakticky nedalo vyfotit.

Jiří Kocurek

Určitě tam zaměstnají někoho, do si nepřečte článek. Tak hybaj zpátk nahoru!

Jaminator

DÚ si nevšiml koroze.
Vyfotil to „čtenář Zdopravy“ a začalo to kolovat po netu.
DÚ tedy reaguje na aktuální dění.

Po každé nehodě se dělá kontrola.

Beskyd

„Vidíte? Už si toho všimli.“ (o DÚ)
Z Cimrmana.

Petr

Je to fakt divné, určitě v protokolu z kontrol v pořádku a teď najednou to zkoroduje za pár týdnů?

Martin Hanzal

Tohle jsou bohužel ty stinné stránky kávy zdarma a ježdění za pětník přes půl republiky… Ekonomika je bohužel neúprosná – pokud máš jeden budget a někde přisypeš, logicky musíš někde něco ojebat. A klidně mě umínusujte do bezvědomí 🙂

Xaver

Víc je to důsledek toho, že se prostě kupují ojetiny, které toho mají za sebou už hodně, jen se přelakují na žluto a rovnou se hodí do oběhu, aniž by se na nich udělal nějaká zásadnější oprava a renovace.

JiP

Jenze ona ani ta renovace, pokud tedy nejde jenom o nater na zluto, neni zadamo, dusledna modernizace se klidne vysplha na hodnotu 1/3 az 1/2 hodnoty noveho vozu. Martin to naopak napsal naprosto presne, A ono to neplati jenom o vlacich ale je to problem napric nasi spolecnosti. Napr. prumerne stari aut, kde ten bezpecnostni problem je jeste mnohem urgentnejsi nez u vlaku. Toto ma ale bohuzel hluboke hospodarske koreny, zkratka jsme podruznou montovnou a penize chybi vsude.

Není možné

Oprava provedena .. generální oprava štětkou

Martin II

Nebo když se provozují prastaré vozy bez modernizace. Vozy 050 (Bmx) dožívaly kolem Brna i 60 let staré. Na nejslabších kusech se dal vidět oprýsklý tmel v tl. snad 10 mm, mohlo se pod ním skrývat taky leccos…

Není možné

Jo? Na kávu zdarma dlabu. Když do Brna začal jezdit RJ párkrát jsem ho vyzkoušel..a pak už raději osobakem do Olomouce a rychlíkem Bouzov. ojebavat může svoji ne údržbu vozu. Jak mnohdy jezdí vozy RJ s vypnutou brzdou a dalšími závadami.

Jan

„Za pětník“??? Ceny jízdného jsou v posledních pár letech cokoli jen ne nízké. V důsledku to znamená, že v rámci rodinné makroekonomie cestování vlakem dává jakž takž smysl jen pokud spolu cestují max. dva lidé.

Není možné

A není to brzo? Stejně se to nějak zasmeli jako vždy a RegioJet bude čistý jako padly sníh.

Jiří Kocurek

„u RegioJetu byly vykonány v loňském roce tři státní dozory na vlacích“

Články se nečtou, informace netřeba, dojmy je plně nahradí.

Není možné

Celé tři kontroly.. a kontrola dostala kávu zdarma

Jiří Kocurek

A jak často tam mají chodit?