Drážní staveniště Německo. Stát výrazně navýší objem peněz do železniční infrastruktury
Práce na trati Riedbahn u Riedstadtu. Foto: Deutsche Bahn
Do roku 2030 prostaví Německo v přepočtu přes bilion korun.
Do roku 2030 prostaví Německo v přepočtu přes bilion korun.
Masivní dostavba PHS tam, kde je ještě Němec nestihnu nasekat. To je radost… 🙁 I když Itálie je také síla. Hlavní tahy zatím převážně bez nich, zato na oprávněných lokalkach s rychlostí 50 jsou vysoké stěny. Jako příklad uvedu trat Taranto-Martina Franca. Ty Pesy tam asi musí lidi hodne rušit.
Doporučuji si to po sobě přečíst.
Opravenych
Klídek. My to zachranime tím že zrušíme koleje do Horní Dolní, to je naše priorita. A za ušetřený prachy, kterých jsme do těch tratí dali teoreticky stovky milionů, prakticky tak max 50 000, ale kdo by to řešil… Tak za ty ušetřený prachy postavíme VRT a ještě zbyde
Rušením lokálek zajistíme budoucnost!!!
Ne, budoucnost železnice opravdu neleží v tom, že převezme přepravu chleba a pojízdných prodejen.
https://www.zlatestranky.cz/profil/H1973531/fotogalerie/profilova#photo-58de198d5515ef1d4ca72229
Ani jako přepravce čerstvých vajec. No a jak to s tím jako souvisí…?
Že se železnice hodí na velké objemy a velké vzdálenosti, což lokálky typu Mšeno, Lužec… jaksi nezajistí.
Jistě. Poslední míle nebereme v potaz. Asi proto mi zní v uších slova rozzuřeného člověka, který řekl (ve skutečnosti řval), že pokud zruší těch posledních cca 10 km, tak v životě už po železnici nikdy nic nepošle.
A zrušením tech trati se dosáhne čeho?
U nás pomalé tempo všech staveb..a třeba dráty Ostrava – valmez v nedohlednu..
Ten mix českých a německých toponym je fakt hrozný. Někdo má radši používání názvů v místním jazyce a někdo zase ty české. Ale takovýto podivný mix je asi ta úplně nejhorší varianta. Třešničkou na dortu je pak použitý výraz „Cologne“.
Což je francouzský název Kolína nad Rýnem. Zkuste to francouzům zakázat používat 😀
Nebo taky anglický název. Předpokládám, že to je copy-paste z anglické verze tiskové zprávy a nějak se to zapomnělo přeložit.
Angláni toho z francouzštíny převzali hromadu.
Přečtěte si Ivanhoe, kde staří anglosasové nadávají, že se říká „pork“, čili „vepřové“ a není to od základu „pig“, což znamená prase, ale správně anglosassky.
Ivanhoe je mýtická kniha…
Zeměpisné názvy se zásadně nepřekládají. To, že některé firmy dávají tenhle paskvil i do map na mobilu (příznivci jisté značky budou vědět) je děs, ale ten seznam tady, to je jiná liga 😉
Zásadně říkáte, že jezdíte do Wien a Paris. Chápu.
Jezdím do z Vídně do Kolína nad Rýnem přes Norimberk. Nebo z Wien do Köln přes Nürnberg. Ale rozhodně ne z Vídně do Cologne přes Nürnberg.
Se Římem ale v takovém vyhledavaci Trenitalia moc neuspějete. Stejne tak je tam dost těžké hledat Florencii.
No jo, ale co když má město, hora, řeka… jméno ve více jazycích, které jmého je potom to správné? A nebo moře, to je taky zěměpisný název.
To by byla vůbec politicky zajímavá otázka, kterým jazykem má být pojmenované které moře.
Však Doverský/Calaiský průliv má taky v každé zemi jiné oficiální pojmenování. 😉
To vzdycky byl a bude Anglicky kanal. ;o)
Nejde jen o moře. Historické cestě (nyní červeně značená) z Českého Krumlova do Rožmberka se v Krumlově říká „stará rožmberská“ a v Rožmberku „stará krumlovská“. Co z toho je správně?
Osobně mám taky radši názvy v místním jazyce, ale když to chce někdo překládat, tak si poslouží…
Mně vadí ten mix „Norimberk-Regensburg“, to je prostě prasárna. Buď tam má být „Norimberk – Řezno“ nebo „Nürnberg – Regensburg“.
Aha. A a lingvistický termín exonyma podle vás neexistuje? Jak si potom vysvětlujete, že vyhledávače letenek tak zavile lpí na Vienna (v originále Wien), Rome (Roma), Copenhagen (København, umíte na klávesnici najít písmeno ø?), Munich (Mnichov) anebo třeba Florence (což je v originále Firenze a já vám nikdy neuvěřím, že tohle jste už věděl)? A jakou německou výslovnost používáte, když hovoříte ot tom, že pojedete do, jak my ostatní běžně říkáme, Mnichova? Říkáte, že jedete do mynchnu nebo do mynšnu? Z vašeho postoje je nejvíce ze všeho zřejmé, že cizí toponyma vůbec nepoužíváte a to znamená, že nikam necestujete. Kdybyste… Číst vice »
A světu budeme Prahu překládat
A světu budeme zakazovat překládat Prahu jako Prag, či Prague?
Cologne je má chyba, díky za upozornění. Psaní zahraničních toponym slibuje jedinou jistotu: vždy se někomu jakákoliv verze nebude líbit.
Někde v muzeu jsem viděl plakát na němž stálo: „budou předvedna díla Jiřího Bedřicha Händla, Jana Šebestiána Bacha, Antonína Vivaldiho, …” 🤣
Tja, z prince Charlese se úmrtím jeho matky stál král Karel.
Prostě u vlastních jmen (včetně toponym) už dávno existují nějaké konvence (které mají dobrý smysl). Bohužel nevzdělanvi je neznají a nechápou, jak české. :-/
Pokud vím, obě ta jména jsou odlišná. Král si po nástupu může zvolit jméno, jaké chce. Že si princ Charles zvolil jako královské jméno v originále zase Charles (které už, jako jméno panovníka, překládáme), je „náhoda“. On si teoreticky mohl zvolit cokoli jiného.
A kdo to určuje? Na to je nějaká norma, nebo záleží na každém pisálkovi? Třeba u toho Charlese/Karla mi to přijde jako hrozná pitomost. Všichni ho celou dobu znali jako Charlese, a najednou je z něj Karel.
Určují to zvyky. V tomto případě zvyky staré dlouhá staletí. Pravidla českého pravopisu jsou celá takové zvykové právo. Dostane se do nich totiž jen to, co používá většina. A většina nazývala Queen Elizabeth II královnou Alžbětou II. Podle tohoto zvyku pak ti, kdo s jazykem pracují denně automaticky přešli z Charlese na Karla. Ti, kdo s jazykem bojují a nechápou jej, pak mají váš problém.
Zrovna u u nás tak proflaknuteho jména jako je Karel, mi to nepřijde zmatečné.
Pokud tam nebyl Jan Šebestián Potok, tak ještě vše v pořádku.
Bilion děleno 6 roků = 117 mld. ročně.
Německo má 80 mil. obyvatel.
Česko má 10 milionů obyvatel. Tomu by odpovídala částka 20,83 mld. Kč ročně.
Částka určená v SFDI na investice do železniční infrastruktury je na příští rok 57 mld. Kč.
Celkem inv. výdaje SFDI mají být 104 mld. Příjmy z fondů EU asi 23 mld. Kč.
Takže i v případě, že si Němci platí vše ze své kapsy, tak teda my na obyvatele proinvestujeme do železnice víc.
Co mám v této úvaze blbě?
bilion děleno 6 je 166 mld, ale jinak máte pravdu, u nás jdou do železnice ukrutný peníze, ale kvalita tomu vůbec neodpovídá.
Až se bude stavět VRT je to dalších cca 70 mld kč ročně. Němci jsou proti tomu úplní chudáci . my na to prostě máme, a vše na dluh!!!
Nějaké příklady nekvality u nás a v Německu byste uvedl?
Myslím prostředí některých nádraží a hlavně spolehlivost spojů a taky možnost parkování u nádraží v menších městech. Nad tím by se měl někdo zamyslet. V Německu jsem jel vlakem už hrozně dávno, takže nemůžu hodnotit
Měl jste na mysli i tato nádraží? Místo moSSkaly živeného nadávání na vlastní zemi raději cestujte a poznávejte na vlastní oči. Jedině tak pochopíte, jak obrovský kus cesty jsme od pádu rudofašounské diktatury už dokázali ujít. https://www.myheimat.de/augsburg/c-ratgeber/deutschlands-schlimmste-bahnhoefe-beeindruckende-bilder-und-lesenswerte-gedanken-von-den-myheimat-nutzern_a1571425#gallery=null
Cizí agent přes naši vesnici neprojde!
Znáte to: Pár roků staré tunely okolo Svitavy se musely stavět celé znova, nic to nevydrželo!
Případně: Zemní těleso Ferdinandky se už po 20 letech zase sype!
Protože: Němci ani kolejnice měnit nemusí!
Prostě dojmy, falešné představy a touha furt na něco nadávat, ikdyž obvinění je lživé.
Rekonstrukce Benešov-Rumburk, oprava za miliardu, nedokončené nástupiště na trati, vynechaná rekonstrukce žst Česká Kamenice, takže je v plánu další několikaměsíční výluka v následujících letech, sanace svahu Česká Kamenice-Mlýny, v plánu další půlroční výluka, další závady na svršku, kdy jízda je již po pár letech solidně neklidná…
My utrácíme ty peníze velmi neefektivně. Např. modernizace modernizovaných tratí po pár letech provozu, předělávání předělaných nástupišť (Tatce, Cerhenice, Pardubice). Nevím jak jsou na tom Němci, ale u nás by se dala efektivita využití peněz výrazně vylepšit.
Je to 1100 mld Kč děleno 6, tedy 183 mld. Kč ročně, Německo má spíš 85 mil. obyvatel. Těch 21 mld Kč ale sedí.
Dobrý postřeh, ale metodologicky to srovnání trochu nesedí
České „investice“ nejsou často reálné investice ale „opravíme nádraží Tišnov za 3mld, ať tos tojí co to stojí“ nebo „generálka Brno-Blansko“ (což není investice, ale imho zařazeno v kapitole investičních výdajů)
Německý seznam jsou „jen“ eálné investice do hlavních tahů, nejde o vše.
Netroufám si ale odhadnout, jak by dopadlo férové srovnání investic. Navíc, Německo je výrazněji bohatší než my /takže může vydávat na investice více než my) a přitom jejich železniční infrastruktura není žádná paráda..
Brno – Blansko teda byla investice. Pražce po životnosti, peronizace nové kolejnice. Ani kdybyste pouze měnili kolejnice za nové co dva roky, protože se ojely, tak to není údržba. Údržba je proces, kdy zachováváme, obnovujete parametry prvků, věci, zařízení. Jenže vy tu kolejnici nahradite celou novou. Údržba je, že ty kolejnice obrousíte.
Nekvalitu uznávám na stavbách do roku 2000. Pak už toho bylo minimum. A to, že někde neudělali ostrovy, není o kvalitě, ale o volbě projektu.
Jojo v Blansku to trhali jen kvůli penězům. A tu vodu do tunelů nosili v kyblech..
…..“Německý seznam jsou „jen“ eálné investice do hlavních tahů, nejde o vše…..
Hlavní pointa příspěvku – nejde o vše, jen o hl. tahy.
Nevím, ale ve starších informacích najdete, že mezi roky 2020 až 30 chce stát investovat do infrastruktury DB až 200mld Eur, jinde zas 2024-30 120mld Eur…to by mi připadalo v celkovém rozsahu reálnější, než 45mld…
V červenci zde byl článek o DB a psali, že do železnice letos za půl roku nainvestovali pře 6 mld EUR, což by znamenalo 144 mld Kč. Opravdu ta čísla nějak nesedí.
Chtělo by to lepší kontrolu dat od provozovatele stránek. Narazil jsem na to již několikrát
To je možné.
Zde se ale hovoří opravdu „JEN“ o hlavních tazích.
Úvaha je v pořádku. Jen je potřeba podotknout pár okolností.
U nás je síť v žalostně zanedbatelném stavu a je potřeba ji dát vyššími investicemi dokupy.
Pak taky našich 57 mld je až teď, ještě před pár lety to byly cca poloviční částky.
Ale na druhou stranu zatím nic z toho nejde do významných potřebných staveb – VRT, Berounský tunel, Nymburk-HK, Praha-Liberec, Brno-Přerov a tak. To teprv uvidíme, jestli současné investice budou stačit na ty novostavby, pravděpodobně se nebude tolik investovat do oprav nádraží. Jinak nevím, kam ty peníze dnes mizí…
Cca 20 mld jde na údržbu a jen zbytek do investic (v našem případě velkých oprav).
Chybí vám tam všechny ostatní investice krom těch nově ohlášených do hlavních tratí. Tyhle peníze jsou navíc, ne „pouze“. Plus je velká část investic v DE na zemské a ne státní úrovni.
Máte v té úvaze blbě to, pokud uvažujete, že za stejný objem peněz by firmy postavily stejnou délku tratě. Což u nás zásadně neplatí (v náš neprospěch). To je ten zásadní rozdíl.
Blbě na tom máte to, že Němci si tohle rozhodně neplatí jen ze své kapsy. Německé firmy skrz cenové a mzdové manipulace vytahují gigantické zisky z jiných zemí (ČR je jednou z nejhůře postižených), a tyto peníze se pak daní v Německu, a tudíž jdou na jejich veřejné projekty. Tento tok skrz korporátní zisky je mnohonásobně vyšší, než příspěvky do rozvojových fondů EU. Německo má tyto investice doslova zadarmo.
Maj holt byznys. My máme prd. Místo přizpůsobení se jasným pravidlům, která platí pro všechny, ale dokážete jenom kňučet a zase chcete nějaké speciální zacházení. Jak malé děti; hlavně ne pracovat…
My už taky něco máme. Kellnerovi, Křetínský, a další, co jako vrchol vlastní firmy v EU a sídlo nejvyššího vlastnika mají zde.
Ti ale v ČR ani nevyplácejí důstojné mzdy, ani tu své zisky neutrácejí.
Ale samozřejmě. Pokud chce někdo rozvíjet poctivé podnikání, které má úroveň, tady, tak mu naše zákony a úředníci akorát hážou klacky pod nohy. Tak jde radši jinam.
Blbě v úvaze je dělit bilion počtem obyvatel. Asi by bylo lepší dělit to např. délkou sítě.
Nějak mi tam chybí německými politiky slibovaná trať na Kubici. Takže to vypadá, že po blamáži s třetím koridorem do Chebu, který končí v poli a dál nic nevede, se můžeme těšit na blamáž s třetím koridorem na Kubici, který pro změnu skončí v lese.
Nějak v tom seznamu úseků k modernizaci postrádám tratě na území bývalé DDR – to už je tam všechno hotovo, nebo jsou „ossis“ považováni za sortu moderní železnice nepotřebující?
1. Já teda nevím, ale já na té mapě vidím v rámci DDR dost tratí
2. V bývalé DDR se v uplynulých dekádách investovalo do železnice nadproporčně často na úkor stagnace v západních spolkových zemích
3. jedná se o hlavní železniční tratě, které jsou tahounem německé ekonomiky. Východně od Berlína a jižně od Lipska jich opravdu moc není
4. to neznamená, že se nebudou realizovat ostatní modernizační projekty menšího rozsahu
Spojení na Polsko i Česko mizerné..
Tohle?
https://youtu.be/8E30F5911aM&t=2947
Jedna trať na takhle dlouhou hranici, wau. Teď jak se jezdí (Koln)-Drážďany-Wroclav-Krakow-(Lwow)?
Nejsme středobod světa.
Jsme střed Evropy.
No a? Němci nás nepotřebují, stavějí si železniční tepnu okolo. Z jejich pohledu jsme napůl hotentoti a napůl vyčůraní kverulanti. Proč se na nás spoléhat?
A proč být takový retard?
Protože do rekonstrukcí tratí v bývalé NDR se za posledních 30 let nasypalo tolik, že se spíš rozpadají tratě v Bavorsku.
Od sjednocení se do infrastrukry „DDR“ nalilo až dost, i na úkor Západu. Prakticky všechny jen trochu důležité tratě prošly modernizací, hlavní na 160, páteřní 200-250, a dál se zrychlují další úseky.
Stuttgart-Ulm v roce 2029? Vždyť tam se čerstvě jezdí, ne? (nebo tím myslí dobudování Stuttgart 21?)
Nevím teď detaily, ale celý projekt má desítky komponentů a řada z nich bude ještě roky trvat.
V tom je zahrnutá novostavba celého uzlu Stuttgart, včetně přípojných tunelů. Komplikace na podzemních pracích pod městem, už tak finančně náročnou stavbu hodně prodražují.
No to je co právě píšu, dobudování Stuttgart 21 :).
Jinak sice se na té trati oficiálně jezdí, ale zrovna náš vlak to v létě vzal po staré trati (celkem jsem se těšil na průjezd novostavbou..).
Jak píšu níže, zprovozněn je zatím jen úsek Ulm – Wendlingen, úsek Wendlingen – Stuttgart přes letiště se stále buduje a bude (afaik) zprovozněn až s celým uzlem k tomu roku ’29.
Pak ale nemají říkat, že se dokončí Stuttgart-Ulm, ale jen Stuttgart-Wendlingen, ne?
(btw právě po tom zprovozněném úseku Wendlingen-Ulm jsem se těšil že pojedu, ale jeli jsme po staré trati přes Göppingen 🙁 ).
Tak to už je spíš slovíčkaření, dokončí projekt Stuttgart – Ulm, z něhož je již zprovozněna etapa Wendlingen – Ulm.
Co se týče jízd po staré trati, v diskuzi pod některým článkem o tom úseku tady na webu to někdo vysvětloval, jestli se dobře pamatuju, je to snad z důvodu vzájemné nekompatibility instalované traťové části ETCS a palubních jednotek některých ICE, což se postupně řeší.
2029 se udává jako termín předpokládaného dokončení celého projektu Stuttgart 21. Až do Stuttgartu se ještě nejezdí, zatím byl otevřen jen úsek Ulm – Wendlingen. Takhle to vypadalo v polovině letošního roku u letiště: https://youtu.be/-EZWGIU7U9o?t=406
2024 – Z celkové částky je pro ŘSD alokována částka ve výši 79,4 mld. Kč a pro SŽ ve výši 57,5 mld. Kč
Což „vystihuje“ současné ekologické trendy EU.
V porovnání s podílem na přepravě je to asi 4:1 pro železnici.
Jak to myslíte 4:1 ? U nás železnice přepraví pouze 6 % všech cestujícich (když odečtu hromadnou dopravu).
Na osobokilometry je to asi 10%.
A letos jde do železnice více peněž než do silnic a dálnic.
A nákladní dopravu máte kde?
Další věc: kapacita našich koridorů je prakticky vyčerpána, tedy není možné tam přesunout nějaké velké procento dopravy. Tedy ne bez velkých investic.
Do železnice peníze jdou především proto, že kapacitu i technický stav je nutno změnit, jinak toho vlakem víc nepřepravíme a silnicím neulevíme.
Na druhou stranu, pokud by do r. 2010 stát investoval každý rok do železniční infrastruktury 57,5 mld. Kč, tak to za těch 7 let je 402,5 mld Kč. Při přepočtu na počet obyvatel (Německo – 7,9 x víc) by muselo Německo do železniční infrastruktury ve stejném období nainvestovat 3,18 bilionu Kč.
Na druhou stranu Česko je v tomhle opožděné a pár desítek let. V Německu je základní dalniční síť dobudovaná a navíc společenská podpora železnice obecně je někde jinde. V Česku je dnes podpora železnice ve všech ohledech taky hodně dál, než byla před 20ti lety. Okolo roku 2030 bude u nás cca 80% dálniční sítě dobudováno a vyšší společenská podpora železnice také v rámci možností umožní ambicioznější budování.
Ale na dluh, železnice jsou vysoce ztrátové
Železnice: Myslíte nyní dopravce (ČD miliardy v zisku), nebo správce infrastruktury (SprŽel)? Protože pokud SprŽel, tak ekvivalentní ŘSD by bez státních či unijních peněz jaksi taky nepřežil, že..
Myslím ČD i SŽ. Dotace pro ČD a ostatní provozovatele osobní železniční dopravy jsou cca 16 mld ročně.
Do SŽ jde cca 60 mld ročně.
Přitom přepraví pouze cca 6% všech cestujících (10 % přepočítáno na osobokilometry). Do silnic a dálnic jde letos méně peněz než do železnice. O tom tady mluvím.
Asi Vám nedochází, že primárním účelem železnice bylo a do teď v případě většiny důležitých tratí i je přeprava nákladu, ne osob. Když si přepočtete dostupná data na tunokilometry, budete malinko jinde než u osob.
Pánovi prostě nedochází, že nákladní vlak o 30 vagonech je 60 kamionů:
Stejně tak jako mu nedochází, že 70 let byly prioritou silnice a dálnice a dnes porovnává zaostalý dopravní systém se systémem protěžovaným.
Tohle smrdí Axelem. Není Honza dalším jeho klonem?
Axel?