Drážní promenáda se přiblížila. Praha koupí pozemky od SŽ, u chystané VRT bude jen provizorní

Ohledně výkupu drážních pozemků již Praha obdržela konkrétní nabídku.
Pražští radní schválili v pondělí memorandum o spolupráci se Správou železnic a městskou částí Praha 10 při přípravě výstavby vysokorychlostní tratě z Prahy do Brna, konkrétně úseku s
názvem VRT Praha.
Úsek úzce souvisí i s koordinaci výstavby vršovické Drážní promenády a dalšího rozvoje okolního území. Promenáda má být klíčovým pěším a cyklistickým propojením Vršovic a Strašnic.
„Považuji za zásadní, že se Správa železnic v memorandu přihlásila k podpoře našeho prioritního projektu Drážní promenády, který v úsecích, jež budou dotčeny stavbou nových kolejí, sama dokončí,” uvedl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
Úseky promenády, které stavbou trati dotčeny nebudou, připraví Praha podle něj rovnou v plnohodnotných parametrech. Zbylé se postaví zatím provizorně tak, aby promenáda byla funkční v celé své délce co nejdříve.
Na promenádu letos TSK vysoutěžila projektanta a práce na dokumentaci pro stavební povolení podle Hřiba nedávno začaly. Ohledně výkupu drážních pozemků již Praha obdržela konkrétní nabídku, smlouva by se měla podepsat do konce roku.
Rozsáhlý koridor pro chodce, cyklisty a in-line bruslaře má vzniknout na tělese zrušené dvoukolejné železniční trati 221 mezi Vršovicemi a Strašnicemi v Praze 10. Součástí projektu je mimo jiné rekonstrukce tří stávajících přemostění. Jde o most přes stanici Praha-Strašnice, podchod u ulice Na Spádu a železniční most přes ulici U Slavie.
Další mosty pak v rámci promenády nově vzniknou. Lávka u Edenu překlene nový přístup k železniční zastávce a doplní ji lávka přes ulici V Korytech.
Promenáda má být široká osm metrů a čtyři kilometry dlouhá. Polovinu z toho bude tvořit čtyřmetrová oddělená cyklodálnice, 3,5 metru široká stezka pro chodce a k tomu souběžná běžecká cesta. Inspirací pro pražské plánovače je newyorská High Line nebo pařížská promenáda Plantée, které vznikly rovněž na bývalých železničních stavbách.
Vlaky přestaly po trati jezdit v roce 2020, kdy byla dokončena přeložka úseku mezi Vršovicemi a Hostivaří. V březnu 2021 došlo k odstranění kolejí.
Pražští radní dostali v březnu od zastupitelů za úkol přípravu promenády urychlit. Reagovali tak na petici, kterou podepsalo přes 2000 lidí. Územní rozhodnutí k projektu magistrát získal v roce 2023.
VRT Praha
V těsném sousedství plánované promenády již Správa železnice projektuje jižní větev vysokorychlostní tratě úseku VRT Praha, vznikne zde i odstavné nádraží Strašnice, kde bude zázemí pro rychlovlaky.
„Vysokorychlostní trať, Drážní promenáda i nová zástavba kolem Bohdalce a Slatin musí tvořit jeden celek – přívětivý pro obyvatele i návštěvníky,“ uvedl dnes Martin Valovič, starosta městské části Praha 10.
Lokalita Bohdalec – Slatiny je rozsáhlý brownfield, výstavba vysokorychlostní železnice tuto lokalitu zasáhne nejvíce ze všech.
Součástí dohody je také koordinace výstavby s plánovanou tramvajovou tratí Bohdalec – Vršovice, jež bude součást tramvajového okruhu.