Drážní muzeum za více než čtvrt miliardy. Odhad nákladů za rok vylétl o 72 %
Vizualizace muzea v Dolní Lipce. Foto: Pardubický kraj

Muzeum v areálu depa má přiblížit návštěvníkům provoz a historii vlakové dopravy konce 19. století.
Kdy se začne stavět
Podle vizualizací to bude vážně tak prťavé muzeum?
Předpokládal jsem, že do toho areálu budou přesunuty staré vozy a lokomotivy + drážní technika z dalších areálů, kterým buď hrozí zánik nebo jsou v nevyhovujících podmínkách.
Colevk by si myslel, ze takovy fond existuje na preshranicni propojeni lidi a infrastruktury, ne ze si postavime lunapark a polaci taky.
Šoto optikou je to zjevně v pořádku. Nevidím hory mračounů a rozjitřené reakce, jako jindy.
Jen se bojím, že částka zdaleka není konečná. Můžeme hádat, zda castka půl miliardy padne ještě letos.
Btw. Co udržitelnost, když přispěje EU z Interregu? Jaké budou roční provozní náklady areálu?
Má-li to být skutečně taková komerční megalomanie, jak to text naznačuje, tak to ani „šotouše“ příliš potěšit nemůže. A pokud jde o ty „mračouny“, i ty jsou už dnes skoro šedesátiletá historie, ale když už lokotraktory, tak sem by patřily spíše „sergeje“, protože ani na rychlících se „bardotky“ nikdy příliš nevyskytovaly: na těch výkonech probíhal především zkušební provoz prototypů „brejlovců“, a pak už na nich jezdily ty hradecké sériové. A vozba osobních vlaků byla po zrušení páry hodně dlouhou dobu v režii motoáků řady M 240.0.
Kdyby jim tak stačilo třeba tady to muzeum a nechtěli by za erár železniční skanzen všude možně – že tam jako někdy pojedou o víkendu s kolem
Ale nakonec proč ne? Maji se ty prachy rozfrcat za zlevněné jízdné ,focení obtloustlé političky s pávy nebo malou domů nějakých agrobaronů? Ten kraj si zaslouží investice a oživení.
Určitě se dá „oživit kraj“ náhodnými státními výdaji, které pak vyžadují tak vysokou daňovou zátěž, že půlka lidí v tom kraji pracuje v šedé ekonomice.
No když se ten kraj od války jenom drancoval tak to vypada jak to vypadá. Před válkou byly daňové výnosy města Grulich/Kraliky/ srovnatelné s Jihlavou.
To máte bohužel pravdu.
Pardubický kraj chce zřejmě u veřejnosti vyvolat dojem, že má sociální služby, zdravotnictví, školství a silnice už na takové úrovni, že roupama už neví, kam ty přebytečné prachy strkat.
Podpora technických památek a opomíjených regionů samozřejmě ano, ale v přiměřeném měřítku k podpoře základních potřeb svých obyvatel.
Ale jak chcete rozvíjet sociální sluzby, když pro ne nemate lidi? Muzete postavit v Pardubickém kraji 150 domovu důchodců nebo léčeben, ale kdo tam bude pracovat? Postavíte školy ale kde vezmete učitele?
Jak tuto situaci řeší v jiných krajích, které navíc sousedí s Rakouskem, nebo Německem, což na rozdíl od Polska znamená ve stejném oboru konkurenci mnohem lépe placených pracovních příležitostí?
Vy si opravdu myslite, ze to funguje tak, ze kdyz se neudela muzeum, tak se opravi 10 kilometru silnice? V Praze se tomuhle druhu demagogie rika „ažbudeokruhismus“.
Jak by vás asi potěšila informace, když byste se dozvěděl, že sice „z kapacitních důvodů vaše dítě do školky přijmout nemůžeme“, s doporučením, že s ním můžete chvíle volna trávit např. v krajem zřízeném železničním muzeu v Dolní Lipce?
Můžu vám odpovědně sdělit ,že ve vlivu na přijímaní děti do školek a jejich fungování a kapacitu jsou železniční muzea asi tak na stopadesatém osmém místě.A to ani nemluvím o penězích.
A ted mi zkuste popsat, jak se onech 270 milionu promeni v chybejici misto ve skolce. Podotykam, ze zrizovatelem skolek neni kraj, ale obce a fond, ze ktereho se ma cerpat dotace neni urcen pro budovani skolek. A pak mi zkuste vysvetlit, proc je mist ve skolkach a skolach nedostatek uz ted – pred vystavbou muzea v Dolni Lipce, kdyz maji politici o existenci deti informaci jiz priblizne 3 az 4 roky pred jejich nastupem do skolky, 6 let pred nastupem do skoly a 15 let pred nastupem na stredni? Muze za to Narodni muzeum? Nebo okresni archiv?
Jak mám „Bednářovce“ rád a vážím si toho, co dokázali v %Zamberku, tak tohle už začíná být „o přesdržku“ – ale taková je už, bohužel, asi doba. V minulosti fungovaly takové muzejní podniky především díky aktivitě dobrovolných zájemců, ale tohle mi připadá už jako dost nesmyslně samoúčelná komerce, kterou navíc trapně kamuflovat „přiblížením provozu a historie vlakové dopravy konce 19. století“ (na zařízeních a s vozebním parkem z hlubokého 20. století) na mě působí jako pohrdání myslícími lidmi, z nichž si tím Netolický dělá legraci. A nevidím ani nutnost stavět okázalé nové nestylové budovy, které do toho prostředí historicky vůbec… Číst vice »
Tady přeci nejde o muzejnictví, ale o odklonění co nejvyšší sumy do správných účtů.
Podle toho, jak některé ty lidi znám osobně nebo co o nich aspoň vím z docela spolehlivých zdrojů, tak tento váš výrok rozhodně nemá s realitou nic společného, ale spíš je i skoro na žalobu -kdyby jim ovšem vůbec stálo za to se takovým hloupým plivnutím jedovaté sliny zabývat.
Tak základní problém je v lokaci Jaroměře a Rokytnice. Nejsou v PA kraji, čili tam se pan šotohejtman nemůže angažovat.
To je mi jasné – já jsem se jen snažil porovnat „uživatelskou přívětivost“ těch dvou muzeí s tímto zbytečně nafouknutým projektem. A když tedy mám přidat něco i Pardubického kraje, tak ani třeba Rosice nejsou tak „rozbujelé“, i když tam je trochu jiná situace (hlavně prostorová) a provozní „hurvínky“ mají schované v depu.
On ten docela velkoryse pojatý plán může kromě podpory regionu taky vyvolat dojem, že si někdo buduje „odkladiště prasklých duší“ na pozdější dobu, kdy už třeba nebude u vesla.
Obecně paradoxem jsou zbourané historické železniční stavby, včetně funkčních dep, viz Všetaty, a výstavba nových.
Všetaty už se skutečnou historií neměly v podstatě společného vůbec nic, ale když je to poblíž Králického Sněžníku, tak by byl mnohem trefnější odkaz na Hanušovice – jen by to ovšem také už nebylo v dosahu působnosti Pardubického kraje. Ale právě Hanušovic je mnohem větší škoda než Všetat – ty by se byly hodily spíš jako depo pro provozní historická vozidla, ale jako muzeum by byly vhodnější naopak Hanušovice. Ale co už nadělíme – aspoň že zůstala Jaroměř, a samozřejmě j Lužná, která původně měla také silně namále (hluboká poklona a díky někam tam nahoru Jardovi Kocourkovi), ale z původního… Číst vice »
Pan hejtman se chce zřejmě zapsat do dějin. Ony nestačí muzea v Lužné, Chomutově, Zlonicích, Olomouci, Jaroměři. Ne! Já chci větší, lepší! dražší! Peněz je přece dost? Schválně, jak dlouho se v kraji čeká na umístění do domova důchodců? Nebo do školky?
Přesně tak.
Samozřejmě je asi v krajích peněz dost.Jinak by hejtmani za ANO nemohli vyhazovat prachy zbytečně za zbytečné předvolební dárečky svým voličům.
Rozhodně nechci nekriticky hájit Netolického, ale právě ten s Babišovým hnutím nemá vůbec nic společného. Příště si zkuste nejdřív získat kvalitnější informace.
Ja jsem nemyslel Netolickeho , ten je bývalý ČSSD,ale krajské hejtmany za ANO,kteří dostali od šéfa firmy rozkaz proplácet jízdné a to i zpětně.
Budiž, ale já to vidím jinak, i když v tom možná nepatřím k většině: Babiše jsem sice nikdy nevolil, ale pokud to budu muset nakonec udělat, tak rozhodně ne kvůli cestování zdarma (byť se ta nabídka už dáno vztahuje i na mě), ale kvůli tomu, co vyvádějí všechny ostatní partaje, které mají aspoň nějakou šanci ve volbách uspět = naprosto nevolitelné jsou všechny a jde jen o to, kterým má větší smysl NEPŘIHRÁT finanční prebendy za můj vynaložený volební hlas.
No tak to by jste byl v roce 1937 ideálním voličem Sudetendeutsche Partei.
Vy tady zase své názorové oponety kádrujete, jak předseda uličního výboru v 50. letech 20. stol.
:-))) tak to se omlouvám ,takové vysoké ambice opravdu nemám…:-)
Tak Lužná, Chomutov, a Zlonice jsou na západě Čech, takže docela z ruky pro půlku republiky, nemluvě o tom, že Chomutov je pouze depozitář, který ani nebyl veřejnosti přístupný do roku 2018. A Olomouc s Jaroměří mají dohromady tak 20 exponátů.
Dobrý den, dovoluji si doplnit informaci tak, jak bylo reagováno na doplňující dotaz redakce MF Dnes. Bohužel obdobný dotaz ze serveru zdopravy.cz k projektu nedorazil. Dopňující informace: Původní záměr budování železničního muzea v Dolní Lipce zahrnoval provozní objekty, jako jsou výtopna, rotunda, vodárna, traťový okrsek, hradlo a vodní jeřáby. Tyto historické stavby však nebylo možné financovat z programu INTERREG Česko–Polsko, a proto byly vyjmuty do samostatného záměru. S ohledem na získání mimořádné dotační podpory z programu INTERREG Česko–Polsko ve výši 118 milionů korun a jednání o dalších možných externích dotačních zdrojích došlo v dubnu letošního roku k úpravě investičního záměru… Číst vice »
Částka 155 milionů korun celkových nákladů je uváděna v loňské tiskové zprávě společně s dotací 118 milionů korun. „Celkové náklady na vybudování železničního muzea v Dolní Lipce se v tuto chvíli odhadují na 155 milionů korun s tím, že přibližně 118 milionů získáme z programu přeshraniční spolupráce Interreg Česko-Polsko 2021 – 2027.“ v tiskové zprávě je tedy citace hejtmana o CELKOVÝCH NÁKLADECH. https://www.pardubickykraj.cz/aktuality/124357/budovani-zeleznicniho-muzea-v-dolni-lipce-zacne-zprovoznenim-kolejiste-u-vytopny?preview=archiv Opravdu nevím, proč píšete, že bohužel nedorazil, snažím se nezatěžovat mluvčí dotazy k tomu, co je veřejně dohledatelné. Možná bych se mohl zeptat, jak je možné, že od srpna 2022 náklady stouply čtyřnásobně a také bych se… Číst vice »
No, jestli to není třeba tak, že 155 + 118 je PŘIBLIŽNĚ právě těch 267: původně těch 118 milionů mělo být součástí těch (celkových) 155 milionů, ale když je do těch nákladů nelze použít, tak se musí najít těch 155 milionů v Pardubicích a těch 118 milionů z INTERREGu (aby „nepropadly“) se prostaví (chtělo by se spíš napsat vyplýtvá) navíc jinak. Jak moc je to užitečné, o tom spekulovat raději nebudu.
To je na ručník. A toaletní potřeby pro toho kdo to schválil.
Je to ulet, stejne jako cena opravy 310.922
Proč proboha v takové díře, kam je to odevšad daleko? Neříkám že všechno musí být v Praze, ale třeba Ústí n/O nebo Choceň nebo Letohrad by byla rozhodně lepší volba.
Právě naopak, je třeba posílit turistický ruch i v dříve zapomenutých oblastech..investice do turismu přináší pracovní místa i v oblasti stravovàni, ubytování, celkově se posílí ekonomika regionu..a exkurzi v muzeu dopravy lze spojit s atrakcemi na Dolní Moravě🙂
Když ono železniční muzeum potřebuje rozsáhlý volný prostor a to idealně takový, kde už něco jako depo bylo. Takže se staví oportunisticky a ne podle toho kde by to bylo nejvíc při ruce.
A buďme rádi za Dolní Lipku. Asi většina velkých železničních muzeí v USA nejenže není dostupná vlakem, ale ani žádnou hromadnou dopravou.
Co s tím mají společného železniční muzea v USA?
A co je v USA dostupné vlakem nebo hromadnou dopravou? Mimo města úplné prd.