Drážní muzeum za více než čtvrt miliardy. Odhad nákladů za rok vylétl o 72 %
Vizualizace muzea v Dolní Lipce. Foto: Pardubický kraj

Muzeum v areálu depa má přiblížit návštěvníkům provoz a historii vlakové dopravy konce 19. století.
Nemožnost využití prostředků z toho fondu možná vyplynula třeba i z obavy jeho správců, aby nakonec jediným výsledkem té akce nebyl právě jen vznik nějakého „lunaparku“.
Kromě toho že je to poněkud megalomanský projekt, tak by mě zajímalo kde chce pan hejtman nasbírat exponáty … ?
Starých vozidel je pořád ještě dost a mnohá jsou jen očím veřejnosti běžně nedostupná, ale zdaleka ne všechna jsou i ve vystavitelném stavu a hlavně jsou novější než z konce 19. století, z kteréžto doby podle hejtmana „muzeum v areálu depa má přiblížit návštěvníkům provoz a historii vlakové dopravy“. A té době příliš neodpovídá ani vizualizace navrhovaného rozšíření areálu dosavadní „topírny“. Za teď už bohužel nenapravitelnou chybu lze mít hlavně promeškání možnosti zachovat nejen „topírnu“, ale celou stanici včetně aspoň odjezdových mechanických návěstidel ve stavu aspoň vizuálně odpovídajícím cca 2. polovině minulého století (= v podstatě něco jako „druhé Martinice“)… Číst vice »
Někde se psalo, že i Národní technické muzeum je připraveno spolupracovat s Pardubickým krachem.
Kdy se začne stavět
Podle vizualizací to bude vážně tak prťavé muzeum?
Předpokládal jsem, že do toho areálu budou přesunuty staré vozy a lokomotivy + drážní technika z dalších areálů, kterým buď hrozí zánik nebo jsou v nevyhovujících podmínkách.
Šoto optikou je to zjevně v pořádku. Nevidím hory mračounů a rozjitřené reakce, jako jindy.
Jen se bojím, že částka zdaleka není konečná. Můžeme hádat, zda castka půl miliardy padne ještě letos.
Btw. Co udržitelnost, když přispěje EU z Interregu? Jaké budou roční provozní náklady areálu?
Má-li to být skutečně taková komerční megalomanie, jak to text naznačuje, tak to ani „šotouše“ příliš potěšit nemůže. A pokud jde o ty „mračouny“, i ty jsou už dnes skoro šedesátiletá historie, ale když už lokotraktory, tak sem by patřily spíše „sergeje“, protože ani na rychlících se „bardotky“ nikdy příliš nevyskytovaly: na těch výkonech probíhal především zkušební provoz prototypů „brejlovců“, a pak už na nich jezdily ty hradecké sériové. A vozba osobních vlaků byla po zrušení páry hodně dlouhou dobu v režii motoáků řady M 240.0.
Kdyby jim tak stačilo třeba tady to muzeum a nechtěli by za erár železniční skanzen všude možně – že tam jako někdy pojedou o víkendu s kolem
Ale nakonec proč ne? Maji se ty prachy rozfrcat za zlevněné jízdné ,focení obtloustlé političky s pávy nebo malou domů nějakých agrobaronů? Ten kraj si zaslouží investice a oživení.
Určitě se dá „oživit kraj“ náhodnými státními výdaji, které pak vyžadují tak vysokou daňovou zátěž, že půlka lidí v tom kraji pracuje v šedé ekonomice.
No když se ten kraj od války jenom drancoval tak to vypada jak to vypadá. Před válkou byly daňové výnosy města Grulich/Kraliky/ srovnatelné s Jihlavou.
To máte bohužel pravdu.
Pardubický kraj chce zřejmě u veřejnosti vyvolat dojem, že má sociální služby, zdravotnictví, školství a silnice už na takové úrovni, že roupama už neví, kam ty přebytečné prachy strkat.
Podpora technických památek a opomíjených regionů samozřejmě ano, ale v přiměřeném měřítku k podpoře základních potřeb svých obyvatel.
Ale jak chcete rozvíjet sociální sluzby, když pro ne nemate lidi? Muzete postavit v Pardubickém kraji 150 domovu důchodců nebo léčeben, ale kdo tam bude pracovat? Postavíte školy ale kde vezmete učitele?
Jak tuto situaci řeší v jiných krajích, které navíc sousedí s Rakouskem, nebo Německem, což na rozdíl od Polska znamená ve stejném oboru konkurenci mnohem lépe placených pracovních příležitostí?
Vy si opravdu myslite, ze to funguje tak, ze kdyz se neudela muzeum, tak se opravi 10 kilometru silnice? V Praze se tomuhle druhu demagogie rika „ažbudeokruhismus“.
Jak by vás asi potěšila informace, když byste se dozvěděl, že sice „z kapacitních důvodů vaše dítě do školky přijmout nemůžeme“, s doporučením, že s ním můžete chvíle volna trávit např. v krajem zřízeném železničním muzeu v Dolní Lipce?
Můžu vám odpovědně sdělit ,že ve vlivu na přijímaní děti do školek a jejich fungování a kapacitu jsou železniční muzea asi tak na stopadesatém osmém místě.A to ani nemluvím o penězích.
Peníze jsou jen jedny a buďto čtvrt miliardy vynaložíte na věci pro fungování kraje nezbytné, jako jsou sociální služby, zdravotnictví, školství, nebo infrastruktura anebo na věci zbytné, jako je například výstavba železničního muzea v DL.
Ani v případě prostředků použitelných na stavbu nových školek a jeslí ovšem nesmíte počítat s těmi 118 miliony z INTERREGu vázanými jinak.
A ted mi zkuste popsat, jak se onech 270 milionu promeni v chybejici misto ve skolce. Podotykam, ze zrizovatelem skolek neni kraj, ale obce a fond, ze ktereho se ma cerpat dotace neni urcen pro budovani skolek. A pak mi zkuste vysvetlit, proc je mist ve skolkach a skolach nedostatek uz ted – pred vystavbou muzea v Dolni Lipce, kdyz maji politici o existenci deti informaci jiz priblizne 3 az 4 roky pred jejich nastupem do skolky, 6 let pred nastupem do skoly a 15 let pred nastupem na stredni? Muze za to Narodni muzeum? Nebo okresni archiv?
Například Jihočeský kraj letos podpoří ze svého investičního fondu 52 obecních projektů částkou 243 milionů korun. . Peníze z krajského investičního fondu využívají zejména malé obce pro své projekty, které jsou pro ně nákladné. Zpravidla se jedná o infrastrukturu, školství, sociální oblast, občanskou vybavenost, sportovní a rekreační zařízení.
https://ceskobudejovicky.denik.cz/z_regionu/jihocesky-kraj-rozdeli-miliony-malym-obcim.html
Za prve nevim, proc to sem pisete (a zrovna argument jihoceskym krajem na serveru zdopravy, to teda nevim nevim), za druhe se v jihoceskem kraji jedna o dotaci z krajskeho fondu, zatimco zde se jedna o dotaci ze strukturalniho fondu EU. To je taky odpoved na vasi poznamku vyse – „penize jsou jen jedny“ – tak to je mozna u vas v domacnosti, ale u statu penize jen jedny skutecne nejsou. A samozrejme me fascinuje to typicke uvazovani o verejnych financich, ktere je u nas hluboce zakorenene, kdy se tady bavime o nejakych verejnych nakladech (a ted to myslim obecne… Číst vice »
Myslím, že si oba podržíme každý svůj názor, protože vzájemná shoda, zdá se, není reálná.
Příklad z Jihočeského kraje a jeho investičního fondu se vám nelíbí, ok, tak vám můžu posloužit příkladem z Pardubického kraje, který sice chce vytvořit nová místa v domovech pro seniory v Pardubicích, Žamberku a Litomyšli, ale skuhrá, že na to nemá peníze! Naproti tomu na stavbu železničního muzea v DL má peněz dost.
Takže asi tak…
https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/domov-duchodcu-ceska-trebova-usti-nad-orlici-litomysl-stavba-rozpocet.A240524_160931_pardubice-zpravy_lati
A zkusil jste třeba vyhledat nějakou podobnou informaci, která by se týkala Pardubického kraje, o který se jedná v případě Dolní Lipky? Zprávy z JčK by se totiž hodilo přiřazovat třeba k informacím o dotacích provozu letiště v ČB, ale ne sem.
Jak mám „Bednářovce“ rád a vážím si toho, co dokázali v %Zamberku, tak tohle už začíná být „o přesdržku“ – ale taková je už, bohužel, asi doba. V minulosti fungovaly takové muzejní podniky především díky aktivitě dobrovolných zájemců, ale tohle mi připadá už jako dost nesmyslně samoúčelná komerce, kterou navíc trapně kamuflovat „přiblížením provozu a historie vlakové dopravy konce 19. století“ (na zařízeních a s vozebním parkem z hlubokého 20. století) na mě působí jako pohrdání myslícími lidmi, z nichž si tím Netolický dělá legraci. A nevidím ani nutnost stavět okázalé nové nestylové budovy, které do toho prostředí historicky vůbec… Číst vice »
Tady přeci nejde o muzejnictví, ale o odklonění co nejvyšší sumy do správných účtů.
Podle toho, jak některé ty lidi znám osobně nebo co o nich aspoň vím z docela spolehlivých zdrojů, tak tento váš výrok rozhodně nemá s realitou nic společného, ale spíš je i skoro na žalobu -kdyby jim ovšem vůbec stálo za to se takovým hloupým plivnutím jedovaté sliny zabývat.
Tak základní problém je v lokaci Jaroměře a Rokytnice. Nejsou v PA kraji, čili tam se pan šotohejtman nemůže angažovat.
To je mi jasné – já jsem se jen snažil porovnat „uživatelskou přívětivost“ těch dvou muzeí s tímto zbytečně nafouknutým projektem. A když tedy mám přidat něco i Pardubického kraje, tak ani třeba Rosice nejsou tak „rozbujelé“, i když tam je trochu jiná situace (hlavně prostorová) a provozní „hurvínky“ mají schované v depu.
On ten docela velkoryse pojatý plán může kromě podpory regionu taky vyvolat dojem, že si někdo buduje „odkladiště prasklých duší“ na pozdější dobu, kdy už třeba nebude u vesla.
Vy se snad domníváte, že by si Netolický připravoval posici kustoda železničního muzea v Dolní Lipce? Obávám se, že o jeho ambicích máte představy poněkud jej degradující: i do důchodu má ještě hodně daleko, kdyby to snad vzal k penzi.
Obecně paradoxem jsou zbourané historické železniční stavby, včetně funkčních dep, viz Všetaty, a výstavba nových.
Všetaty už se skutečnou historií neměly v podstatě společného vůbec nic, ale když je to poblíž Králického Sněžníku, tak by byl mnohem trefnější odkaz na Hanušovice – jen by to ovšem také už nebylo v dosahu působnosti Pardubického kraje. Ale právě Hanušovic je mnohem větší škoda než Všetat – ty by se byly hodily spíš jako depo pro provozní historická vozidla, ale jako muzeum by byly vhodnější naopak Hanušovice. Ale co už nadělíme – aspoň že zůstala Jaroměř, a samozřejmě j Lužná, která původně měla také silně namále (hluboká poklona a díky někam tam nahoru Jardovi Kocourkovi), ale z původního… Číst vice »
Pan hejtman se chce zřejmě zapsat do dějin. Ony nestačí muzea v Lužné, Chomutově, Zlonicích, Olomouci, Jaroměři. Ne! Já chci větší, lepší! dražší! Peněz je přece dost? Schválně, jak dlouho se v kraji čeká na umístění do domova důchodců? Nebo do školky?
Přesně tak.
Samozřejmě je asi v krajích peněz dost.Jinak by hejtmani za ANO nemohli vyhazovat prachy zbytečně za zbytečné předvolební dárečky svým voličům.
Rozhodně nechci nekriticky hájit Netolického, ale právě ten s Babišovým hnutím nemá vůbec nic společného. Příště si zkuste nejdřív získat kvalitnější informace.
Ja jsem nemyslel Netolickeho , ten je bývalý ČSSD,ale krajské hejtmany za ANO,kteří dostali od šéfa firmy rozkaz proplácet jízdné a to i zpětně.
Budiž, ale já to vidím jinak, i když v tom možná nepatřím k většině: Babiše jsem sice nikdy nevolil, ale pokud to budu muset nakonec udělat, tak rozhodně ne kvůli cestování zdarma (byť se ta nabídka už dáno vztahuje i na mě), ale kvůli tomu, co vyvádějí všechny ostatní partaje, které mají aspoň nějakou šanci ve volbách uspět = naprosto nevolitelné jsou všechny a jde jen o to, kterým má větší smysl NEPŘIHRÁT finanční prebendy za můj vynaložený volební hlas.
No tak to by jste byl v roce 1937 ideálním voličem Sudetendeutsche Partei.
Vy tady zase své názorové oponety kádrujete, jak předseda uličního výboru v 50. letech 20. stol.
:-))) tak to se omlouvám ,takové vysoké ambice opravdu nemám…:-)
Tak Lužná, Chomutov, a Zlonice jsou na západě Čech, takže docela z ruky pro půlku republiky, nemluvě o tom, že Chomutov je pouze depozitář, který ani nebyl veřejnosti přístupný do roku 2018. A Olomouc s Jaroměří mají dohromady tak 20 exponátů.
Dobrý den, dovoluji si doplnit informaci tak, jak bylo reagováno na doplňující dotaz redakce MF Dnes. Bohužel obdobný dotaz ze serveru zdopravy.cz k projektu nedorazil. Dopňující informace: Původní záměr budování železničního muzea v Dolní Lipce zahrnoval provozní objekty, jako jsou výtopna, rotunda, vodárna, traťový okrsek, hradlo a vodní jeřáby. Tyto historické stavby však nebylo možné financovat z programu INTERREG Česko–Polsko, a proto byly vyjmuty do samostatného záměru. S ohledem na získání mimořádné dotační podpory z programu INTERREG Česko–Polsko ve výši 118 milionů korun a jednání o dalších možných externích dotačních zdrojích došlo v dubnu letošního roku k úpravě investičního záměru… Číst vice »
Částka 155 milionů korun celkových nákladů je uváděna v loňské tiskové zprávě společně s dotací 118 milionů korun. „Celkové náklady na vybudování železničního muzea v Dolní Lipce se v tuto chvíli odhadují na 155 milionů korun s tím, že přibližně 118 milionů získáme z programu přeshraniční spolupráce Interreg Česko-Polsko 2021 – 2027.“ v tiskové zprávě je tedy citace hejtmana o CELKOVÝCH NÁKLADECH. https://www.pardubickykraj.cz/aktuality/124357/budovani-zeleznicniho-muzea-v-dolni-lipce-zacne-zprovoznenim-kolejiste-u-vytopny?preview=archiv Opravdu nevím, proč píšete, že bohužel nedorazil, snažím se nezatěžovat mluvčí dotazy k tomu, co je veřejně dohledatelné. Možná bych se mohl zeptat, jak je možné, že od srpna 2022 náklady stouply čtyřnásobně a také bych se… Číst vice »
No, jestli to není třeba tak, že 155 + 118 je PŘIBLIŽNĚ právě těch 267: původně těch 118 milionů mělo být součástí těch (celkových) 155 milionů, ale když je do těch nákladů nelze použít, tak se musí najít těch 155 milionů v Pardubicích a těch 118 milionů z INTERREGu (aby „nepropadly“) se prostaví (chtělo by se spíš napsat vyplýtvá) navíc jinak. Jak moc je to užitečné, o tom spekulovat raději nebudu.
To je na ručník. A toaletní potřeby pro toho kdo to schválil.
Je to ulet, stejne jako cena opravy 310.922
Proč proboha v takové díře, kam je to odevšad daleko? Neříkám že všechno musí být v Praze, ale třeba Ústí n/O nebo Choceň nebo Letohrad by byla rozhodně lepší volba.
Právě naopak, je třeba posílit turistický ruch i v dříve zapomenutých oblastech..investice do turismu přináší pracovní místa i v oblasti stravovàni, ubytování, celkově se posílí ekonomika regionu..a exkurzi v muzeu dopravy lze spojit s atrakcemi na Dolní Moravě🙂
Když ono železniční muzeum potřebuje rozsáhlý volný prostor a to idealně takový, kde už něco jako depo bylo. Takže se staví oportunisticky a ne podle toho kde by to bylo nejvíc při ruce.
A buďme rádi za Dolní Lipku. Asi většina velkých železničních muzeí v USA nejenže není dostupná vlakem, ale ani žádnou hromadnou dopravou.
Co s tím mají společného železniční muzea v USA?
A co je v USA dostupné vlakem nebo hromadnou dopravou? Mimo města úplné prd.