Drážní inspekce se potýká s nedostatkem lidí a nestíhá, zahájených šetření ubývá

Nehoda nákladních vlaků v České Třebové. Foto: HZS Pardubického krajeNehoda nákladních vlaků v České Třebové. Foto: HZS Pardubického kraje

Loni inspekce zahájila šetření 27 mimořádných událostí, ačkoliv podle Kučery by bylo vhodné podrobně prozkoumat zhruba 50 případů.

156 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
vasek.beroun

Věřím, že není jednoduché sehnat do DI kvalitní lidi. Nestačí být jen odborník na problematiku, ale musí mít i dobrý žaludek, při šetření, když jsou tam mrtví, mnohdy rozptýlení na 100 m. tratě.

petr

hergoooot,že by už na u DI nebyli lidi??a já myslel že jen dole chyběj obyčejní mechanici..

David Peca

Když vidím ty zprávy ….Drážní inspekce ,při vší účtě ….není tam zbytečná administrativa ?

Pipkin

I skladník si může přečíst zprávu DI v anglickém jazyce….ano, mnohdy zbytečné.

Air Traveller

A jsou potreba?

Vzdyt by stacilo precist diskuse na zdopravy, tam je vinik a pricina znam za pet minut.

Michal

Vtipné od takyodborníka, který zde zapleveluje svými moudry prakticky každý článek o letectví…

Mimopražský

Odborníků na všechno jsou na internetu mraky. Proč by železnice měla být vyjímkou.

Brzda dopravy

Drážní inspekci sloučit s drážním úřadem a SŽ a dalším provozovatelům DC odebrat právo zasahovat do předpisů. D1 přepracovat, vyházet veškerý právnický balast, kterým SŽ přenáší odpovědnost na dopravce a taky pitomosti, které mají řešit ZDD a interní normy.

Pokud bude předpisy tvořit někdo, komu jde především bezpečnost, předcházení a poučení se z nehod a ne institut zbavení se odpovědnosti SŽ, ubude jak nehod, tak i právního marastu…

Disponent

Čím konkrétně přenáší SŽ odpovědnost na dopravce? Že chce, aby zastavili před stůj?

Dave

Například tím že za chybně postavenou posunovou cestu nese odpovědnost strojvedoucí.

qěcy

Kecy.

Koleno

Co to je za nesmysl? Spíše se bavíte o vedoucím posunu (může být samotný strojvedoucí). Co konkrétně vám vadí, konkrétní situace nebo článek D1 nebo jste si chtěl jen kopnout přes klávesnici?

David Peca

Například tímto článkem :2 ●17 ●18 Čl. 457 Povinnosti strojvedoucího (1) Dopravce svým vnitřním předpisem musí mít stanoveny podmínky jízdy drážního vozidla v době vyhlášené výstrahy ČHMÚ nebo při vzniku nepředpokládané zhoršené povětrnostní situace. (2) Strojvedoucí, který zjistí během jízdy vlaku (PMD, posunového dílu), že dochází ke zhoršené povětrnostní situaci, která ohrožuje provozování dráhy a drážní dopravy, musí přizpůsobit jízdu vlaku (PMD, posunového dílu) dané povětrnostní situaci podle podmínek stanovených vnitřním předpisem dopravce ve všech případech, kdy o podmínkách jízdy nebyl zpraven výpravčím. (3) Strojvedoucí vlaku (PMD) musí ihned upozornit výpravčího, který řídí a organizuje drážní dopravu v jím pojížděném… Číst vice »

Pán jeskyně

Drážní inspekci z principu nelze sloučit s Drážním úřadem a už vůbec ne SŽ.
Inspekce vznikla kvůli požadavku EU, aby každý členský stát měl nezávislý orgán vyšetřující nehody na železnici. V případě sloučení s DÚ by Drážní inspekce nemohla objektivně posuzovat pochybení související v administrativě a prevenci. V případě sloučení se Správou železnic by dokonce byla v totální střetu zájmů a sklonu tutlat pochybení na své straně.
Mimochodem další důvod, proč je zaměstnanců na Drážní inspekci málo. Je velmi obtížné tam pracovat a zároveň mít třeba vedlejšák u některého z dopravců.

zyx

Ale já původní příspěvek (ne úplně šťastně stylizovaný) pochopil, že pisatel nechce aby SŽ a ostatní provozovatelé dráhy nemohli zasahovat do tvorby předpisů. To je podlene správná myšlenka. Většinový rámec tvorby předpisů by neměl být v kompetenci SŽ. Na SŽ by měly být jen „místní ustanovení“.

tarten

A proto chce SŽ sloučit s kdečím. Geniální…

none

Vždyť tam říká, že lidí odchází kvůli penězům. Tak jestli je potřebují, musí jim zaplatit, ne?

Aileeen

No, když to ve státním sektoru s tabulkovými platy dokážete, budete první.

michalglogr

Proto existují osobka ve státní správě, musí se jen chtít

Aileeen

Ale i na to musíte mít peníze. Dělávalo se to z neobsazených míst, ale tím, jak se tahle místa škrtají, tak i na osobní ohodnocení prostě není. A už vůbec ne desetitisíce, aby se ten plat dorovnal úměrně potřebné odbornosti.

V. K.

To řeknete Stanjurovi, který se pokouší veřejnou správu vyhladovět. Jediná změna po třech letech brutální inflace je, že nám zrušili stravenky. Aktuálně nemá velké množství úřadů peníze v rozpočtu ani na výplatu tabulkových platů současných zaměstnanců po celý rok, natož nějaké zvyšování osobka. Pro většinu úřadů platí, že k těm 25 000 hrubého dostaneš tisícovku na osobku, aby sis nestěžoval, že žádné nemáš a to je všechno. Pak to dopadá tak, že tam pracuji jen srdcaři, kteří ale časem vyhoří a nebo lidi, co by jinam nevzali.

Frantík

Zvýšení platů = investice do železnice, ne?

Pajin

V kauze České pošty si rovnostářství nechaly odbory posvětit rozhodnutím Ústavního soudu. Diverzifikace mezd podle místních poměrů je t.č. neřešitelná.

Leinad

Tak akorát v penězích na ruku. Jinak bylo by legální za zaměstnance platit nájem a další třeba v podobě benefitů.
(Ale beru že ne každý by souhlasil, nechci služební byt, chci splácet vlastní hypotéku)

Středohor

zvolte poslance, který prosadí nahrazení tabulkových platů

Středohor

Tedy který prosadí aby je bylo z čeho zaplatit

David

Pořád mi není jasný, jak 38 lidí není schopno se podívat na 50 případů. To jako na jednom případů vytočit přes 100MD? Spíš aby se neukázalo, že z těch vyšetřovatelů tam nebude ani čtvrtina a zbytek nějaký HR, ředitele, asistentky a účtárna.

PetrO

A zkusil jste se podívat na web DI, kde je zveřejněná systemizace, nebo placáte nesmysly, protože můžete?

David

https://www.dicr.cz/tiskovy-servis/vyrocni-zpravy/vyrocni-zprava-drazni-inspekce-za-rok-2022

36 lidí a 23 inženýrů… Jestli chtějí tvrdit, že za každou z těch zpráv je aspoň 100MD práce, tak prosím…

JendaVenda

Nepřijde vám divné, že diskutující Aileen zde tvrdí, že vede tým lidí připravující legislativu a přitom v jiné diakuzi o konci spalovacich motorů v BMW nazývá diskutující, kteří mají jiný nazor „podlidi, se kterými se nebude bavit“ ??

Aileeen

Co zkusit nelhat?

JendaVenda

Je velice snadné se přesvědčit, kdo je lhář a kdo ne.

Aileeen

Vskutku, ale pak prohrajete.

JendaVenda

Vykopíroval jsem vaši odpověď.

Aileeen
Aileeen
Reply to Jiný Petr
2 dny
Lžete, zcela zbytečně. Toyota už solid state baterie vyrábí, VW výrobu spouští.
Pak tu máme třeba Teslu a její bezlithiové baterie… Tolik k vám, lhářům. Za více slov mi nestojíte, podlidi.

Aileeen

Lež není názor. S lidmi s jiným názorem diskutuji dál.

Martas

Bohužel, tyhle „já mám pravdu, a vy jste hlupáci“ obzvlášť témata parkování/elektroauta tady na serveru přitahují a diskuze se podobá Novinkám, prostě žumpa. Nedávno jsem se takhle v diskuzi s elektroauty zeptal na vyhřívání baterie a byl označen za hlupáka, že se ptám :-).

Pán jeskyně

Mně přijde divný tento komentář ad hominem.
Diskutující Aileeen má v diskuzi k tomuto článku jedny z nejvíce věcných komentářů.
Tyhle dvě věci mi stačí k tomu, abych dal Vašemu komentáři mínus.
Hezký den.

JendaVenda

Není divný, protože se domnívám, že tento člověk, byť má široký rozhled, používá nepravdivé argumenty, které mají zvyšovat důvěryhodnost jeho příspěvků.

David

A jak se to má jako vylučovat? Jste se teď vrátili z nějaký pohádkoveho království do říše lidí?

Pipkin

Kučera brečí na špatném hrobě. Ať začnu u sebe.

Jiří Kárný

Problém jsou hlavně peníze. Tabulkový plat v Praze s VŠ je naprosto směšný, jsou to drobné tak na poloviční úvazek. Za stávající situace se to už bude jen horšit. Zaměstnavatel (platí obecně) by měl přemýšlet, jak nové zaměstnance motivovat. Platem na úrovni řadového LIDL pokladního to nebude ani náhodou.

IGCT

A nutno podotknout, že inspektoři DI jsou opravdu kapacity ve svém oboru.

tarten

Když je problém tabulkový plat v Praze, Územní inspektoráty jsou v dalších městech. Proč nefunguje ani to?

Leštění

Ono je aktuálně nutné se zamyslet zda je nutné mít pobočku v Praze, kde ty lidi nejde sehnat jso drahé prostory apod. Ne ji mít spíš někde, kde ty lidi sehnat jde

M152

Protože všechno musí být v Praze, to dá rozum…

Pipkin

Praha pupek světa. Ještě by tam mohli všichni chodit na záchod a je t komplet.

Jiří Kocurek

Mnoo kanalizační síť tam opravdu je největší v republice 🙂

tarten

Trefa. V Praze je přihlášeno cca 1,35 mil. lidí, ale na záchod tam chodí 1,8 mil.

tarten

Aha. Takže podle místních géniů neexistují pobočky v Brně, Ostravě a Plzni. Hlavně když se dají psát pitomosti…

V.N.

Tohle je natolik specifická problematika, že sehnat lidi bude problém všude. Vzpomínám si, jak jsme jako firma získali jeden projekt v Žatci a všichni jsme byli nadšení, protože jsme se domnívali, že sehnat lidi problém zde nebude. Mýlili jsme se. Lidí bylo sice dost, ale všichni nepoužitelní…
Nehledě na to, že DI ty pobočky v regionech také má.

Aileeen

Souhlasím. Dost častý problém regionů s vysokou nezaměstnaností. Papírově tam lidi sice jsou, ale použitelných z toho je pár procent.

Jméno.m

Fakt mě zajímá, kde byl problém. Pokud máte kvalitní systém školení, tak se snad většina lidí dokáže naučit.

Aileeen

Musí to být lidé schopní se učit. Těch zase tolik není, a v podobných lokalitách už vůbec ne. Mám s tím také zkušenost. Buď nemají zájem se vzdělávat, nebo rovnou čekají, že my tu práci přizpůsobíme jim… Chuť rekvalifikovat se nebo získávat nové vědomosti je v ČR neuvěřitelně nízká.

Michal

Tohle většinou tvrdí ti, kteří s lidmi neumí nebo nechtějí pracovat, to druhé převažuje. S tím mám zase zkušenost já.

Aileeen

Už jsem si vycvičil a vyškolil dost lidí. Jak pro své oddělení, tak v rámci celé republiky. Takže si můžu dovolit říkat to, co říkám. Kde není zájem, sebelepší učitel nic nedokáže.
Ostatně, nejlíp mi v tomhle dávají za pravdu „úspěchy“ v přeškolování různých dříve privilegovaných profesí…

Ares

To si nemyslím, spíš panují nadměrné požadavky a nereálná očekávání zaměstnavatelů. Každý by chtěl raketového inženýra za podprůměrnou mzdu a aby zastával práci za tři. Takhle to prostě fungovat nemůže.

Aileeen

Tak to skutečně nemáte pravdu.

Leštění

No vidíte stačí posílit regionální pobočky, kde problém není a je t vyřešené. Stačí netrvat na sezení v Praze.

Jaaa

Jo, akorát vám brutálně stoupnou náklady z důvodu služebních cest a sníží se produktivita, protože po celou dobu cesty se pracovat opravdu nedá.

Takže jestli ono to nákladově náhodou nevyjde podobně, navíc s rozmrzelejšíma zaměstnancema.

Franta Chcípák

Když nemůže člověk najít práci, je to jeho vina a měl by se víc snažit.
Když zaměstnavatel nemůže najít pracovníky, je to selhání trhu práce a je okamžitě třeba dovézt dvacet tisíc Mongolů.
A takhle my si tu žijem.

none

Říkat si chcípák, to chce hodně odvahy 🍓

Jméno.m

Je to sice zjednodušené, jenže pravda. Tuhle únavně fňukací rétoriku posloucháme roky.

Aileeen

Je to překroucené a není to pravda. A než vytáhnete oblíbenou mantru „ať ty lidi pořádně zaplatí“, zkuste si nejprve domyslet, jaké to má důsledky (to většina lidí s takovým uvažováním totiž nikdy neudělá).

Michal

Je to zjednodušené a je to pravda. Vy si pro změnu zkuste ne domyslet, ale nastudovat (jste-li toho vůbec schopen), jaké důsledky mívá nízká míra platů v ekonomice a k tomu navíc tahání si sem uboze placených zahraničních pracovníků.

Franta Chcípák

Se železičáři se diskutovat nedá, dobrý muži…

Aileeen

Koukám, že také patříte mezi ty, kdo důsledky zvýšení platů nedovedou domyslet.
Děkuji za potvrzení faktu, že chuť lidí vzdělávat se a přijímat nové věci je v ČR skutečně na bodu mrazu, jste dokonalým důkazem.

Franta Chcípák

Seznamte ná s tím, jaká kosmotřesná tragédie nás čeká, když si peníze nerozeberou kamarádi ze Žiliny ve vedení + kamarádi z golfu?

Aileeen

Nerozumím řeči vašeho kmene, a po pravdě, ani nechci.

Franta Chcípák

Nastudujte si rozdíl mezi argumentací ad rem a ad personam.

Koleno

Vy někde používáte argumenty, kde konkrétně?

Franta Chcípák

Drazí kamarádi z České Třebové, Žiliny a Pardubic, budete se muset smířit s tím, že režijní jízdenka, možnost prochrápat 20% pracovní doby v kupé první třídy a pravidelná ožíračka na „výjezdních zasedáních“ už prostě pro normální lidi nepředstavují nijak atraktivní nabídku.
Ano, vím, že je to pro Vás je to neuvěřitelné, ale je to tak.

Pán jeskyně

Na Drážní inspekci už roky neexistuje benefit umožňující jezdit vlakem zdarma.

Franta Chcípák

To je ovšem stěžejní! Rozhodně to úplně neguje můj argument, že drážní instituce vesměs nedokáží nabídnout ani odpovídající ohodnocení, ani zajímavé pracovní prostředí.

Koleno

Je zřejmé, že problematiku neznáte, nejspíše ji ani nerozumíte. V drážní problematice mám spoustu kolegů, mladých, které umíme motivovat, zaplatit. A večírky, 1. třída to není. Zdejší článek o DI sděluje jednoduché – mají relativně krátkodobý a malý podstav, nic zásadního. Některé subjekty na dráze se potýkají s horší personální situací. Z DI z mého pohledu zatím nic systémového, bezpečnostního nevypadlo. Jediný člověk s „koulema“, který umí být konkrétní, mít tah na branku je brněnský Dvořák, bývalý zaměstnanec SŽ. Z mého pohledu je hodně případů z minulosti, kde měla DI konat předběžným opatřením, jak z hlediska infrastruktury nebo z hlediska… Číst vice »

Pán jeskyně

Koleno: Bohužel asi nerozumíte tomu, k čemu se vyjadřujete. DI totiž nemá právo konat.

Problém najít lidi je u této instituce roky. Stačí mrknout na jejich facebook. Pořád dokola vypsaná výběrka na stejné pozice, zejména v Praze.

Vojtěch

O to hůře

Jiří Kocurek

Si představte, že jedete vlakem do místa, kde je doprava zastavená. To dá rozum, že pak musíte šmajdat několik km pěšky.
Nebo tam můžete být hodinu dřív autem. To jedno auto navíc zcela vyváží situaci, kdy se železnice zprovozní dřív.

qěcy

Tak třeba mne by ta práce i zajímala, ale tak za 80 tisíc.

Olin

…aneb s obecnou platností, zvláště po té co tento stát předvádí nyní: „Od dob co vymysleli peníze, nám nemusíte děkovat“.

Cestovatel z Vysočiny

Asi by bylo vhodné přehodnotit kritéria k přijetí. Jako mnozí jiní se pozastavuji nad tím, proč uchazeč musí mít VŠ vzdělání. Ta doba, kdy titul z technické VŠ něco garantoval, je dávno pryč. Jediné, co dnes garantuje, jsou nároky na finanční ohodnocení, které jsou v ostré konfrontaci s tabulkovým platem. Dnes není problém, aby z VŠ vyšel absolvent, který není schopen dát dohromady smysluplnou větu bez chyb. Nebo absolvent, který nerozezná napájecí zdroj od osciloskopu. To jsou jen drobné střípky z mých zkušeností s absolventy. Takže já rozumím tomu, že u DI je potřeba nějak pracovat s informacemi a že… Číst vice »

V.N.

Co dělám špatně, že ty lidi nemám ? Takto se může zamýšlet manažer, který své lidi platí nadprůměrně a přesto mu utíkají…
Ale když nástupní mzda je nějakých 30.000 Kč (jak uvádí někdo níže) a sám ten hlavní manažer nemá žádné páky na to, jak tuto mzdu navýšit…. protože rozpočet DI je stanoven rozpočtem ministerstva dopravy , tak se může zamýšlet jak chce a stejně mu to bude k ničemu…
Holt, pokud špičkový odborník ve službách státu bude vydělávat podobně jako prodejce jízdenek, tak ten stát ty odborníky mít nikdy nebude…

Karl vB.

Pokud si na webu DI:
https://www.dicr.cz/informace-pro-verejnost/volna-sluzebni-mista
rozkliknete ten jediný inzerát, co tam je z 24.11.2023 na Inspektor – právník, dostane se vám této odpovědi:
„404 Stránka nenalezena, prosíme pokračujte přes navigaci v horní nebo levé části webu.
Nebo se vraťte na předchozí stránku“
Pak se nelze divit, že se nikdo ani nehlásí.

Martin Drápal

Podání žádostí u tohoto inzerátu bylo do 18. 12. 2023. Následně došlo ke stažení inzerátu z úřední desky – proto ta odpověď 404, nicméně zůstal viset odkaz na našem webu. Za chybu se omlouváme. Martin Drápal

Aileeen

Proč VŠ vzdělání? Právě proto, aby to nebyl úzkoprofilově zaměřený „praktik“. Protože ten vyšetřovatel se musí naučit chápat spoustu věcí nad rámec té praxe. A to, bohužel, drtivá většina středoškoláků nedokáže. Vyšetřování není jen o znalosti dopravy, kolejí, lokomotiv nebo techniky. Je to i psychologie, fyzika, sociologie a spousta dalších věcí. Klidně si k vyšetřování toho středoškoláka s praxí z oboru přizvu jako poradce v dané oblasti, proč ne. Ale nedám mu to jako celkový úkol, protože on se zaměří jen na to své, a neuvidí zbytek. Analogicky to funguje v podstatě ve všem takhle komplexním. Věnuji se přípravě legislativy… Číst vice »

Cestovatel z Vysočiny

To všechno beru. Ale je přece plno činností, ke kterým vysokoškoláka nepotřebuji. Typicky třeba výjezdy do terénu, výslechy, administrace atd. Doba se mění a je třeba se přizpůsobit. Lépe v dohledné době nebude.

Aileeen

Třeba na výslechy určitě ano, právě proto, aby měl širší rozhled. Jak jsem psal, přizvu si toho odborníka ke konkrétní oblasti, ale jinak ne.
Administrace – kolik já už po takových „administrátorech“ musel předělávat dokumentů, protože to nejenže nebylo česky, ale dokonce ani v souladu s legislativou. I ten, kdo dělá „jen“ papíry, musí mít stejně široký pohled jako vedoucí projektu.

JendaVenda

A pak se člověk diví, že nám stát častokrát servíruje místo zákonů pro lidi paskvily. Věnujete se něčemu, čemu nerozumíte. Hned mám lepší pocit. Mimichodem, osobně znám vysokoškoláky, kteří titul mají ale jsou nepoužitelnî a taky maturanty, kteří svými znalostmi hravě strčí do kapsy ty, jenž si zvládli titul vysedět.

Aileeen

No vidíte, a já díky tomu, že nejsem postižený oborovou slepotou, dokázal odhalit spoustu věcí, které v té legislativě jsou špatně nebo dokonce v rozporu s jinými zákony.
Takže, prosím, nekomentujte věci, kterým nerozumíte. Na neshledanou a nepřeji hezký den.

Aileeen

Zajímavé… co se na pravdě mínusářům nehodí?

Granja

Řekl bych, že právě to vaše striktní shození jeho názoru. Já osobně jsem studoval VŠ dálkově, a to proto, že jsem narazil na nemožnost postupu, ne kvůli znalostem, ale kvůli titulu. Vzali by mě okamžitě, už jsme byli dohodnuti, ale pak došlo na otázku, zda mám onen „stupeň“ vzdělání. Tak jsem se zdravě naštval a šel znovu do školy. Po promoci jsem si mohl i vybírat a bohužel, kladl jsem si otázku, v čem jsem najednou lepší, když ta škola nikdy nezaručí obecný rozhled ve všech oborech (to by se muselo studovat snad 100 let), s tím, že ne vše… Číst vice »

Aileeen

Útok na mou osobu je názor? Ale do háje, od kdy a na které planetě?

Granja

Jenže vy si právě tohle odbýváte s Jendou Vendou navzájem. A pokud jde o mne, já reagoval jen a pouze na váš poslední příspěvek, kde mu nepřejete hezký den a říkáte, že komentuje věci, kterým nerozumí. Ostatně: Proč tak ostře? Přeji pěkný večer.

bkv

> Ale zamyslel bych se spíše nad tím, co dělám špatně, že ty lidi nemám
A to mu to zamyšlení při pohledu do platových tabulek, kde je uvedeno, že je pro danou třídu požadované vysokoškolské vzdělání, pomůže jak?

Stráťa

Dá se zamýšlet nad spoustou věcí, mimo toho že je potřeba tlačit směrem nahoru na změnu tabulek lze přemýšlet nad tím jestli lidi co mám jsou efektivně využiti nebo významnou část pracovní doby promrhají méně kvalifikovanou prací. To je poměrně častý problém který mimo nevyužitého času ty odborníky často znechutí a motivuje ke změně zaměstnání.

Kudlis

Kdyby byl premiérem Babiš, tak by tady byl ráj na zemi a nebyl žádný problém.

Triangl

To je doufám ironie.

Kudlis

Není, vždyť to tvrdí 98% dezolátu, takže to je jistě pravda!!!

Aileeen

Nechcete s tím jít na Novinky?

bkv

Tak hlavně nekoukejte do ledničky. Co kdyby tam byl…

tarten

U mě asi byl. Našel jsem tam koblihu.

Koro

Přemýšlel jsem o tom, když jsem viděl ten tabulkový plat, tak jsem se zasmál a rychle mě to přešlo.

Kamil Novotný

Tak dokud bude na těchto postech důležitější zkratka před jménem, než praxe a zkušenosti, lepší to nebude.
Stále nechápu, proč je v odborných profesích (nejen na dráze) požadováno VŠ, takže stačí něco před jménem z úplně jiného oboru, ale praxe netřeba.
Takže stačí mít zemědělskou a můžu šetřit,ale dělat dispečera, cvičnýho a pak přednostu nestačí s odbornou střední dopravkou.

V.N.

Dovolím si nesouhlasit. Práci u DI, spočívající v šetření nehodových událostí považuji za vysoce odbornou a specifickou záležitost… je to něco úplně jiného, než dělat výpravčího, dispečera či vlakvedoucího. Člověk, který vyšetřuje nehody by měl být chytrý , neměl by mít problém s takovými disciplínami jako je fyzika , kinematika či dynamika..Dále potom i s nějakou prostorovou představivostí. Tady je požadavek na VŠ na místě.. a nikoliv na ledajakou, ale na VŠ technického zaměření. Dokážu si představit , že by takový schopný středoškolák mohl v pohodě pracovat na nějakém administrativním postu na drážním úřadu , na jakémkoliv dopravním odboru jakéhokoliv… Číst vice »

Jackub

Absolutorium VŠ není ani zdaleka zárukou ani jedné vámi jmenované dovednosti/znalosti…

V.N.

Ona ani střední škola není zárukou ničeho… Ale u VŠ absolventa techniky je pravděpodobnost, že tyto disciplíny bude ovládat vyšší, než u středoškoláka…

Radim Škopec

To, že někdo vystudoval vysokou školh vůbec nic neznamená, prostě se jen umí nabiflovat haldu dat a umí říct zkoušejícímu to, co chce, s realitou to nemá nic společného. Právě ten nesoulad mezi realitou a výukou byl důvod, proč jsem se na VŠ vykašlal, mařit 5 let tím, že budu do hlavy tlouct něco, co už se dávno nepoužívá, abych nakonec skončil v kanceláři za plat, který je k smíchu, to jsem radši šel do provozu…

Jméno.m

Znamená to, že je vyšší pravděpodobnost rychlejšího zaučení a pochopení látky při školení.

Dejf

Tak vysokoškolský titul je spíš osvědčení o tom, že se dokážete učit. Bylo by fajn, kdyby titul z technické vš znamenal, že absolvent ví co je derivace a integrál, ale to už budeme lovit v trochu chudších vodách, j když i v těch se dá chytnout pěkný úlovek.

Bram

Lepší důkaz, že jsi na absolvování vysoké školy prostě a jednoduše neměl, jsi sem už dát nemohl :-).

Zdeněk

Přesně chtěl se tady vytahovat a jaksi mu to nejde

Granja

Chce to technické obory, chemii, a pod. Pružnost, pevnost, statika, vlastnosti chemických prvků, aj. jsou přece stále aktuální bez ohledu na současnou realitu.

Jiří Kocurek

Fyzika, konkrétně výpočty, se nabiflovat nedá. A fyziky je na technické VŠ fakt hodně.

Ares

Pročetl jsem nemálo závěrečných zpráv z mimořádek ze kterých si můžete udělat obrázek, jak takové šetření probíhá. Úplně bych na VŠ netrval, to už radši praxi a zkušenosti.

Aileeen

Tak to bude ještě horší, protože vyšetřovatelů s praxí a zkušenostmi v oboru bude naprosté minimum.

Jiří Kocurek

Aby měl praxi v tomhle oboru, tak by musel pracovat na DI, jiná „firma“ na to není. Podobná může být kriminálka a úřad civilního letectví. Na energetiku zapomeňte, tam má takový člověk násobně víc peněz.

Bram

Nestačí, protože to chce schopnosti, které dnes má velmi málo středoškoláků. Obvykle tyto schopnosti má akorát středoškolák, který má (měl) předpoklady pro studium na VŠ, ale z nějakých důvodů studovat VŠ nešel. Například z lenosti.

Granja

… anebo podlehl pokušení rychle vydělávat peníze.

Jiří Kocurek

Což je špatně, že šel pracovat a vydělal si?

Bram

Krátkodobě je to dobré, z dlouhodobého hlediska je to špatně. Promarnil příležitost a později, až bude ženatý a bude mít rodinu, se to dohání velmi špatně. Znám pár lidí, kteří si dodělali při zaměstnání Strojní fakultu ČVUT a rozhodně to nebyla procházka růžovým sadem. Museli se hodně snažit (velká časová náročnost z hlediska tvorby domácích prací nutných pro udělení zápočtů) a vzhledem k tomu, že toto studium dělali někdy okolo roku 1990, tak i mne jako absolventovi Fakulty strojní ČVUT se mi při představě, že bych něco takového měl absolvovat, docela ježí hrůzou vlasy na hlavě, protože museli zvládnout práci,… Číst vice »

ABCD

Je tam asi trochu efekt ‚Pane kolego‘ , ale jinak máte asi pravdu. Pokud je to seriózní škola.

Bram

Aspekt „Pane kolego“ tam není s přesahem do dneška, ale jde o odkaz na minulost. Dneska je i na Strojní fakultě ČVUT systém studia poněkud volnější, nehrozí tam Damoklovy meče v podobě dvou souborných zkoušek, magisterské studium už navazuje na bakalářské a také se vyměnili i vyučující. Tzv. katové, kteří vyhazovali ze zkoušek i jedničkáře jen proto, že se ten den blbě vyspali, či tvrdili, že děvčata na strojárně nemají co pohledávat (a také se k nim tak bohužel chovali), už tam naštěstí nejsou. To jen na vysvětlení :-).

Granja

Mám stejný názor a tudíž nemusím Kocourkovi odpovídat.

Lukáš David

Joooo, když mají požadavek magisterské studium…. Když jsem před několika lety tam volal a řekl že jsem výpravčí a mám jen vyšší odborné vzdělaní (bezpečnostně-právní studia na VOŠ ministerstva vnitra), tak to bylo málo, přitom toto vzdělání mají řadoví vyšetřovatelé u PČR.. Dokud budou mít požadavky na kosmonauta, tak se jim situace rozhodně nezlepší..

Szony

A když to magisterské studium máte tak vám v Praze nabídnou s praxí 30 tisíc hrubého což je prostě výsměch

V.N.

To je pravda. Kolikrát nestačím kroutit hlavou nad výší některých mezd. Ve státním sektoru je průměrná mzdy vyšší, než v soukromém. Kladu si otázku, kdo jsou ti nadprůměrně zaplacení lidé, když vzdělaní odborníci, kterých stát moc ani nezaměstnává mají tak málo…. Takový inspektor u Drážní inspekce by se v Praze měl pohybovat někde kolem 60 brutto…

Aileeen

To je jednoduché – průměrné platy v soukromém sektoru sráží velké množství lidí se základními platy těsně kolem minimální mzdy, velký podíl dohod nebo částečných úvazků, agenturní pracovníci atd. Nic z toho ve státním ve velkém objemu není, proto opticky vypadáme jako strašně přeplacení. Ale pak přijdete, a divíte se, že vyšší management stěží dosahuje na padesát čistého.

PetrH

Jojo, to je ta pravicová mantra „stát přeplácí, ve státním jsou platy vyšší než v soukromém“ a pak to narazí na realitu…
Učitel s VŠ (to je asi polovina státních zaměstnanců) má pořád ještě trochu vyšší plat než dělník se základkou, takže to tak vychází, ale pravice už pracuje na změně.

Mykola

Není peníz,není láska. To je přeci všeobecně známo.

adamgolias

u mnoha zaměstnavatelů je k zamyšlení i požadavek na AJ. k nám se hledá fakturantka s pozadavkem na Aj B2.
za 9 let nikdo v práci anglicky nepromluvil ani fň. jenže podle pozadavku z tabulek to tak ma byt. potrebna by byla vietnamstina nebo ta hatlamatilka tech o kterych se nesmi psat pravda.

Honza V.

O jaké hatmatilce teď nesmějí dezoláti psát?

V.N.

Tohle už je zase trochu jiná kapitola. U nás máme středního manažera, který pracuje mimo jiné v mezinárodním prostředí a anglicky neumí vůbec. Díky jeho jiným přednostem mu i taková neznalost je majitelem tolerována… Jenže to je ten rozdíl mezi státní a privátní sférou. Ve státním se jede dle nějakým byrokratem sestavených tabulek, v privátním byznyse platí pravidla majitele firmy….

V.N.

VŠ dnes má nějakých 40% populace v produktivním věku. Požadavek na VŠ vzdělání není požadavek na kosmonauta…

Jan

Mají se hodnotit konkrétní schopnosti a ne papírové potvrzení. K čemu je mi VŠ s 30 let starým titulem, když třeba v tom oboru nedělám, většinu jsem zapomněl a zbytek je už dnes neaktuální? Ale mám zas odbornou praxi jinde, kde se chci uplatnit.

V.N.

Před třiceti lety měly VŠ trochu jinou úroveň než mají dnes… a na VŠ tehdy mimo jiné šlo o to získat nějaký způsob a směr uvažování. I když si to možná neuvědomujete, je vysoce pravděpodobné, že i v jiném oboru využíváte to, jak vás škola tehdy dokázala nasměrovat… V oboru, který jsem vystudoval se pohybuji tak z cca 20%… vzpomínám si tehdy na předmět, který se jmenoval operační výzkum…jak mě dokázal ovlivnit a usnadnit moji budoucí manažerskou roli… i když nic z toho předmětu nepoužívám a všechno dávno jsem zapomněl, styl přemýšlení, který jsem musel při řešení různých úloh používat… Číst vice »

Jméno.m

Zdroj tohoto nesmyslu? Mařka Pavlačová předpokládám.

Aileeen

V rámci EU je to, k vaší smůle, pravda, dle statistik OECD. V ČR je zatím podíl o něco nižší, ale velmi rychle roste.

Michal

A ten zdroj teda vidět můžeme nebo budete mlžit dále?

Aileeen

Napsal jsem jej. Pokud si ani podle toho neumíte najít příslušnou statistiku, jak jste se vůbec dostal sem na web?
Aneb – nejsem sluha, skutečně vám nebudu dávat odkazy až pod nos.

Jaaa
PetrH

Myslíte, že EU je tu nějak relevantní, když píšete “ k vaší smůle“? On totiž požadavek na práci v DI je taky umět česky, takže narozdíl třeba od vývojářů tam cizinci z EU práci hledat nebudou.

PetrH

Možná 40 % populačního ročníku (mladých) jde na VŠ. Rozhodně nemá VŠ 40 % populace. To vám ten operační výzkum moc nedal.

Tomáš Záruba

Jenže u těch starších to ještě neplatilo.

Honza V.

Chybí 4 lidi z 38 a proto inspekce jede prakticky jen na poloviční výkon? Tady nám ta čísla nějak nehrají.

noerf

Otázka zní, kolik je lidí aktuálně, tedy chybí 4 lidé, kolik dlouhodobě a kolik z toho se zaučuje.

Igor

Nemohou zaučovat v praxi? I kdyby jich zaučovalo 10 pořád neodpovídají čísla.

V.N.

No, nevím, jak budete zaučovat v praxi někoho, kdo dosud nikdy ani neviděl výhybku … Tato práce je po odborné stránce hodně obsáhlá… ze své praxe bych to viděl tak, že doba na zaučení u člověka, který začíná z nuly může být nějakých 6-12 měsíců…. a pokud tam budou mít ohromnou fluktuaci, což mají … tak výrok mluvčího inspekce odpovídá…

Ares

Tak hledají odborníky s VŠ, ti snad vědí, co je výhybka a jak vypadá, funguje. Tam spíš zase bude přebujelá administrativa.

Granja

Jenže on bude rozdíl mezi absolventem pernerovy školy (příp. Žiliny) oproti absolventovi „hnojárny“.
PS: Neurážím tímto porovnáním specializace zemědělce, jejichž práce si velmi vážím, protože nás všechny živí.

Jiří Kocurek

Tak příště „zemědělky“, ikdyž je to maličko delší. Pak si ušetříte celé souvětí, žejo?

adamgolias

tak jestli me nekdo neživí tak absolventi vš zemedelské. ti vetsinou jen hnoji , narizuji , planuji tvori statistiku a nic . chlapik od vedle s botama od blata a rukama jak lopaty kteremu je takovy absolvent ukradeny , to je ten kdo živí mě.

Anonym

No, pokud v praxi nekoho zaucujete jednoho novacka jednim zkusenym, tak to casto znamena, ze toho udelaji dohromady mene, nez kdyby na tom byl ten zkuseny pracovnik sam (musi spoustu veci vysvetlit, prekontrolovat a pak je treba dohromady opravovat ap.)
No a pak zalezi, kolik tech novacku mate a jak velka je fluktuace a jak zkuseni jsou ti ostatni zamestnanci

V.N.

Navíc tato práce obrovsky obsáhlá. Příčina nehody může být v práci operativního řízení, práci strojvedoucího, v infrastruktuře (a to jak v dopravní cestě, tak i zabezpečovacím systému) , ve stavu kolejového vozidla. Inspektor by měl mít všeobecný rozhled… Tohle někoho naučit… to není jako naučit kontrolovat ozubená kolečka někde ve fabrice…

Aileeen

A přesně proto je potřeba VŠ, aby člověk vůbec vstřebal ten fakt různorodosti.

Jaaa

No já nevím, ale na toto by měli být specialisti. Nemůže přece někdo na top úrovni odvést vyšetřování v oblasti psychologie i materiálové fyziky…

Aileeen

Ale vy nepotřebujete, aby ten vyšetřovatel byl top v obou oborech. To ani přeci nejde!
Ten člověk musí obsáhnout právě ten fakt, že problém je komplexní. Na detaily má přizvané odborníky z různých oblastí, a ty ani nepotřebuje mít ve své firmě nebo organizaci.
Mimochodem, je paradox, že absolventi technických oborů jsou v tomhle taky často slabší než jiní, protože na psychologii nebo sociologii často pohlížejí jako na „pavědy“. Hlavně tedy v akademickém prostředí, ale často je to i vlivem celkového nastavení naší společnosti.

tarten

To není práce na soustruhu.