Drážní inspekce se potýká s nedostatkem lidí a nestíhá, zahájených šetření ubývá
Loni inspekce zahájila šetření 27 mimořádných událostí, ačkoliv podle Kučery by bylo vhodné podrobně prozkoumat zhruba 50 případů.
Drážní inspekci (DI) se v posledních letech nedaří obsadit všechna služební místa, což se negativně projevuje na její činnosti. V rozhovoru pro měsíčník Českých drah Železničář to řekl generální inspektor DI Jan Kučera.
„Chtěli bychom jezdit k většímu počtu mimořádných událostí, ovšem nemáme na to lidi. V posledních letech odchází hodně našich zkušených kolegů do důchodu a k ostatním zaměstnavatelům z důvodu lepších platových podmínek a klidnější pracovní náplně. Existují interní pravidla, dle kterých se rozhodujeme, ke které mimořádné události budeme vyjíždět, ale zejména letos (2023) jsme ke spoustě z nich vyrazit nemohli. Přitom by byly z hlediska systémové bezpečnosti k šetření velmi vhodné,“ uvedl Kučera.
Pro deník Zdopravy.cz pak upřesnil, že z 38 míst je aktuálně obsazeno 34. Chybějí tři inspektoři a jeden právník, na jednom místě inspektora je navíc zaměstnanec na poloviční úvazek. Tři zmínění inspektoři chybějí v Praze, kde dnes má DI tři inspektory, ačkoliv jich potřebuje šest. Kučera to mimo jiné připisuje velké konkurenci na pražském trhu práce, kde DI s tabulkovými platy adepty hledá jen těžko.
„S nenaplněnou systemizací se potýkáme od roku 2021, do té doby jsme měli všechna místa obsazená,“ řekl Kučera. To se projevuje i na počtech zahájených šetření mimořádných událostí. Loni inspekce zahájila šetření 27 mimořádných událostí, ačkoliv podle Kučery by bylo vhodné podrobně prozkoumat zhruba 50 případů. Takových čísel dosahovala inspekce ještě v letech 2017 až 2020, například v roce 2018 šetřila 61 mimořádných událostí na železnici.
Kučera zmiňuje ještě jeden aspekt shánění nových kolegů. Stávající inspektoři se musejí věnovat zaškolování adeptů, což jim bere čas na vlastní práci. Nezřídka se přitom stane, že nový kolega odejde ve zkušební lhůtě a čas na jeho zaškolení je tak zmařen.