Drážní inflace 42 % za 3 roky. Účet za novou budovu pro řízení provozu přesáhne dvě miliardy

Stavba má začít v září.
Správa železnic po necelém roce završila výběr společnosti, která postaví novou budovu Centrálního dispečerského pracoviště (CDP)) v Přerově. Umožní dálkové řízení na dalších více než 500 kilometrech tratí.
Zakázku za 2,228 miliardy korun získalo sdružení firem AŽD Praha a Signalbau, maximální přípustná cena byla 2,346 %. Ještě v listopadu 2022 Správa železnic uváděla odhadované náklady 1,6 miliardy korun, náklady tak během necelých tří let stouply o více než 42 %. Vítězné sdružení bylo jediné, které podalo nabídku.
Dlouhá doba mezi datem podání nabídek a uzavřením smlouva je způsobena řízením u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Návrh na přezkum podala společnost Firstpower, která v průběhu řízení zasílala doplňující dotazy, ale nakonec nabídku nepodala. ÚOHS nakonec návrh odmítl, jak vyplývá z finálního rozhodnutí na stránkách úřadu.
V novém šestipodlažním objektu budou vedle dispečerských sálů také další pracoviště a potřebné zázemí. Stavba začne už v září, hotovo bude na počátku roku 2028.
Centrální dispečerské pracoviště (CDP) v Přerově zajišťuje v tuto chvíli dálkové řízení provozu na 559 kilometrech tratí na Moravě a ve Slezsku. V cílovém stavu by se odtud i díky novým sálům měly řídit vlaky na dvojnásobném rozsahu.
Budoucí šestipodlažní objekt bude propojený se stávající budovou CDP, vznikne v něm šest řídicích dispečerských sálů s potřebným technologickým, administrativním a sociálním zázemím. Každý bude mít stupňovité uspořádání, v přední části budou umístěny velkoplošné zobrazovací jednotky z LED panelů se schematickým znázorněním řízené oblasti.
Součástí investice bude také sál dispečerů ETCS, který doplní záložní a krizový sál. Chybět nebudou ani prostory pro umístění technologie zabezpečovacího zařízení, napájení a baterie.
Postaví se i energocentrum, které bude zajišťovat dodávky energie do celého areálu CDP. Současně se vybudují desítky nových parkovacích míst.
Celý areál bude součástí kritické dopravní infrastruktury, proto bude pod dohledem kamer. Oplocení bude vybaveno detekčním systémem, který zaznamenává nejen poškození, ale také vibrace.