Drážní hasiči: Nejhorší zranění a oběti byly v prvním vagoně rychlíku

Záběry ze srážky vlaků v Pardubicích. Foto: Hasiči SŽZáběry ze srážky vlaků v Pardubicích. Foto: Hasiči SŽ

První osobní vagon za lokomotivou je z třetiny totálně zničený, zlomený.

Odebírat
Upozornit na
guest
101 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Han van Meegeren

Pane Svobodo, pokud jste chlap, ihned odstupte, máte ruce od krve!
Fíra to schytá, pochybil, ale tohle je především systémová chyba vaší firmy.

Martin

To samé ale můžete říct o každém dopravci, co má rozpisy směn na hraně toho, co zákoník práce dovoluje. A to mají defacto víceméně všichni.

Han van Meegeren

Ano, ale pokud je nejhlavnější trať v republice zabezpečena de facto jako ta nejposlednější, tak je něco hodně špatně a SŽ má těch „seků“ za dobu kralování Svobody už příliš.

Martin

VZ, který může strojvedoucí o své vůli v tichosti vyřadit žádný skutečný zabezpečovač není. Zabezpečovací zařízení nemůže být krabička, kterou strojvedoucí může vypnout, když se mu zachce. Ale přesně takhle hloupě oplakávaný VZ funguje… tedy pokuɗ na vozidle vůbec je, on jaksi není povinnou výbavou.

Jediná reálná cesta, jak z toho ven je výhradní provoz s ETCS.

Leinad

Existuje statistika „počet projetých stůj s kódem vs bez kódu?“ Případně i jak daleko vlak dojel?
Osobně bych tipoval, že s kódem jich bude méně. Jinak samozřejmě, i s ETCS se dá projet, třeba nepřipojit brzdové potrubí a rozjet se.

Vojtech

Ubrzdil to po projetí přibližně podobně, jako kdyby tam bylo ETCS či PZB

FFranta

Důležité! Kódování s kolejovými obvody bylo při právě dokončené rekonstrukci instalováno, ale na požadavek ministerstva dopravy bylo dodatečně sneseno. Teď jsou v místě pouze pozůstatky nových kolejových obvodů. Není tedy pravda, že se znova kódování neinstalovalo.

Aaabbb

Ano, něco v tom smyslu jsem taky zaslechl. Navíc dnes dělníci pracují i na přeloučském a rosickém zhlaví, tak jakápak dokončená stavba. Já nevím, ale z mého pohledu by měl pan Svoboda za tyhle šlendriány rezignovat.

Martin

To jsou přesně drby, kterými se snaží omluvit elementární pochybení strojvedoucího. Ten tam sedí primárně proto, aby návěsti respektoval.

Full supervision v ETCS vás těhlech starostí zbaví, ale….
https://zdopravy.cz/vzpoura-proti-etcs-chystany-vyhradni-provoz-resi-na-popud-maleho-dopravce-uohs-200363/

Trumway

Víte co by bylo skvělé? Kdyby FFranta to co napsal podložil a Vy byste pak musel podložit tvrzení, že to jsou drby. Ano, strojvedoucí tam je od toho, aby respektoval signály, ale pokud se dostaví zdravotní indispozice což se klidně může stát máte tady jedoucí vlak který nikdo neřídí a který jen tak nezastaví. Tedy do doby než se mu něco připlete do cesty.

Martin

Stojím před návěstidlem s opakovanou výstrahou. Rozjíždím vlak do ne úplně malé rychlosti, když vím že následuje návěst zakazující jízdu. A do toho mě stihne infarkt… jo, možná z toho, že to volno na návěstidle nepadlo.

Ale to se nestalo, strojvedoucí údajně i zastavil. Akorát daleko za tím návěstidlem zakazující jízdu, takže rychlost, kterou ho míjel asi malá rozhodně nebyla, vzhledem k tomu, kde k samotné srážce došlo.

Leinad

Zdravotní indispozice nevylučuje brždění za návěstidlem. Naopak je běžné reagovat pomalu. Byly i připady infarktu, kdy člověk po té nějak fungoval.
A ví se vůbec, proč Žluťák zastavil (zadal brzdu nebo nezmáčkl živák)

Marky

Pokud se dostaví indispozice, tak vlak zastaví zabezpečovač.
To, že je vypnutý zabezpečovač na trati neznamená že je vypnutý zabezpečovač na lokomotivě. A pokud zabezpečovač na lokomotivě nemá signál od traťové části, tak po strojvedoucím vyžaduje mačkání tlačítka bdělosti. Pokud to strojvedoucí neudělá, tak mu zastaví vlak.

Trumway

Dobře, připusťme tuto možnost. A jak dlouhá je časová prodleva mezi nutností zmačknout živák?

Martin

Ten cas neni konstantni.

Marky

13 až 22 sekund.
Protiotázka – jak dlouhá je prodleva LVZ po projetí návěsti stůj než začne brzdit?

Martin

Pokuď to odmáčknete, tak těch dalších 13-22 sekund. A vzhledem k tomu, že rychlík zastavil tak 300-400 metrů za projetým návěstidlem… asi nejel úplně pomalu.

VanThomas

To vás sklamu, od toho je tam „živák“ a zastaví docela rychle…

Martin

Ale jen pokud ho přestanete mačkat. Jinak smolíček pacholíček 😀

Jaaa

Musíte to tady furt tapetovat? Děláte SŽ medvědí službu.

Martin

A co dělají obhájci pochybení strojvůdce? 😀

veli.k

Myslím, že nic a nikdo strojvedoucího neomlouvá. On pochybil, to je jasné, a fatálně. Ale opět jsme u toho, že se tomu dalo určitými způsoby předejít, to riziko chyby snížit.

Martin

V síti SŽ jsou místa, která investice do zabezpečení potřebují spíš, než nějaká provizoria s LZ u Pardubic. Ono jaksi peněz taky není nekonečně, že? To vám nevadí, že mezi Hlavákem a Smíchovem LZ taky nemáte? 😀 A z Radotína do Berouna máte zabezpečovačku pamatující krále klacka. Že VZ není třeba z Prahy na Lysou, z Poříčan na Nymburk či z Oseka na Hradec, či z Kadaně k Varům je taky cajk? A tak dále…. nebavíme se o žádných lokálkách. A tak jasně, budeme hysterčit, že v rámci modernizace Pardubic, kde má být za pár měsíců výhradní provoz ETCS se… Číst vice »

Han van Meegeren

VZ není z Prahy až do Berouna!

Han van Meegeren

Vážený chytráku, toto je především systémová chyba! Není možné na nejhlavnější trati v republice jezdit se zabezpečením jako na poslední lokálce.
A ETCS? Opravdu spásonosné není, jak si řada lidí myslí. I s ním se dá prásknout do jiného vlaku, vytáhněte si hlavu z nočníku!

Martin

V režimu full supervision nedá. Ale furt tam je někdo, kdo to může vypnout, že? Ti hrdinové ze stanoviššť, co mají pocit, že situaci vyhodnocují lépe než dislečer, co má přehled o celé trati 😀 I když vidí maximâlně pár stovek metrů před sebe.

Han van Meegeren

Řadu z neomylných dispečerů znám ještě z doby, kdy sloužili v Horní Dolní a nedělám si falešné iluze, že najednou se staří psi naučili novým kousků. A mladé rychlokvašky, které si myslí, že zbaštily moudro světa zbožňuji též.
Ano není možno házet všechny do jednoho pytle, ale to jeden chytrák jménem Martin dělá. Pro něj jsou všichni na mašinách b*bci.

Martin

Jenže ten dispečer je teď hlídán technikou. A ta technika klidně i zastaví provoz, pokuď jsou věci okolo v neurčitém stavu. To je také jedinâ cesta, jak zabránit průserům.

Leinad

Dá se třeba nespojit brzdové potrubí a rozjet se. Nezahřívat brzdy, ale brzdit EDB (a pak pustit 843 z Harrachova).
A taky odkud ETCS bere informace, že je trasa volná – pokud by traťovina uměla pustit vlaky na jednu kolej, tak bude volno/autorizace a pojede se. (V Moravanech se dokonce „podpískovaný“ vlak mohl klidně rozjíždět elektricky)

Y.K.

Jak se dá s ECTS ve full supervision prásknout do jiného vlaku?

Jarda

tohle je na tepláky

Han van Meegeren

Někdo musel ministerským úředníkům říct, že to není problém.

Anonym ze severu

Budu se opakovat jako už dole píšící. Ale fakt KLOBOUK DOLŮ před výkonem celého IZS. Všech – hasičů, záchranářů, policistů, zdravotníků v nemocnicích, … Odvedli neskutečnou práci (podle záběrů a informací). Moc jim za to děkuju. Jsou neskuteční!

Nose Peak

Ano. Nejlepší správa by měla být pár měsíců bez prémií a ušetřené finance by měly jít na prémie složek IDS.

Martin

A komu ty premie seberete? Treba nekomu u dopravcu, kde jezdi strojvudci-rychlokvasky…? 🙂 Ostatne i zde je to jindy predmetem kritiky.

Leinad

Asi to zní blbě, ale je to v podstatě zaplacená práce IZS. Prémie možná jestli někdo udělal něco nad rámec, zavolali mu když měl volno.

marek hudec

jaka tak asi mohla byt kolizni rychlost? tzn prosty newtonovsky soucet rychlosti obou vlaku?

Jan Sůra

Podle neoficiálních info stihl RJ zastavit, čdc ne

marek hudec

takze nex tak 80 ? vica se tam asi nesmi…

X 1

Jestli jel do ranžíru (přes stahovačku), tak tam měl návěštěno 60. Ale jistě jel pod touto hodnotou.

zwi

Pro minusare. Mysleno je zastaveni pred stretem, nikoli pred navestidlem. Coz byl taktez muj tip, ze rj s celkem slusne brzdicim rychlikem si chybu uvedomil a zastavil. Naklad ovsem ma brzdnou drahu nasobne delsi. A prestoze v tom byl podle dostupnych informaci nevinne, nemohl jiz stretu zabranit.

Martin

RJ nejprve minul cestové návěstidlo, které mu stůj jistě předvěstilo. Musel vědět, že jede proti stůj. Přesto se rozjížděl. Proč? Že by spoléhal na to, že mu na poslední chvíli padne na volno?

Marian Kechlibar

Bylo to o půlnoci. I fírové jsou lidi, a kolem půlnoci nemůžou být tak dokonale bdělí, jako v poledne. Fyziologie se nedá vypnout žádným papírovým předpisem, i kdyby na něm bylo šest červených razítek.

Tipoval bych tedy na chybu z únavy, případně mikrospánek.

Martin

V té stanici přece stavěl, takže že by zachrápal hned po rozjezdu není příliš pravděpodobné.

Ale ano, lze souhlasit s tím, že některé rozpisy šichet vlakového personálu jsou dost na hraně, co se zákonných limitů týče. Zákon se neporušuje – ale ta fiziologie na prdel samozřejmě dostává.

Jaaa

Úkony odjezdu vlaku znamenají značné rozptýlení pozornosti samy od sebe. Ve spojitosti s únavou nebo náhlou roztržitostí mohou způsobit zaváhání, přehlédnutí, opomenutí.

A pokud fíra třeba viděl v noci v dáli zelenou ulici, neštěstí mohlo být na světě.

Martin

Ano, a to je důvod mít v co největší míře nasazené systémy, co lidskou chybu skutečně eliminují.

A to VZ fakt není. Tohle umí až ETCS.

Han van Meegeren

Ještě tu o Karkulce prosím.

Han van Meegeren

Ano, 7 hodin prosazených odbory jsou výsměch. Než dojdu z mašiny na nocležnu, umeju se, dojdu pro lůžkoviny (ano, nešvar jménem spacáky apod. stále funguje), usnu a ráno za opačně, k tomu příšerné nocležny, kde je buď hluk (protože v klidné části budovy se nadělaly kancly) nebo je tam k nevydržení (topí se i v červenci a radiátory nelze zavřít) či jiná příjemnost a pak je spaní 5, 4, 3… hodiny a přerušované, takže odpočinek je jen papírový blábol… pak stačí nějaký problém s mašinou či s průvodčími a na průšvih je zaděláno.

Jméno*

Deformační zónou u nových lokomotiv již nejsou lokomotivy samotné s jedním strojvedoucím, ale první vagon za lokomotivou s desítkami cestujících.

Pája

Velký dík patří všem záchranářům za opravdu profesionální pomoc po této nehodě.

banán

Krví pokřtěná zastávka,úplně zbytečně zmařeny 4 životy

Trumway

Jestli byly ty životy zmařeny zbytečně se teprve ukáže.

janvagala

Seš magor? Že máš nutkání se tu ke všemu vyjadřovat a pak si sám odpovídat, budiž. Ale tohle je zaková 3,14čovina co si napsal…

Trumway

Jak vidno vůbec jste nepochopil. Pokud se nebude situace řešit a nechá se to tak jak to je … Nebo naopak se z této nehody vyvodí nějaká rozhodnutí a bude se činit to nejlepší možné, aby se žádná další nehoda podobná této nemohla stát…
Přeberte si to!

Michal

Bylo by fajn, kdybyste tady omezil svůj slovní průjem. Jste únavný a stovky vašich příspěvků na prakticky jakékoliv téma převážně přihlouplé.

Trumway

Vrána k vráně sedá, že? Mohl jste mi to říct už dávno a ne čekat, až se budete mít s kým svézt. Jasně, omezím a přenechám Vám prostor.

Michal

Ať sedá nebo nesedá, tohle vám říkám poněkolikáté, tak ze sebe nedělejte ještě většího hňupa.

Trumway

Nepamatuji kdo mi kdy co říkal. Michalů tady je spousta. A smiřte se už konečně s tím, že v diskuzích se diskutuje. Pak je jasné, že od jednoho uživatele bude těch příspěvků více než jeden pokud reaguje na příspěvky dalších uživatelů .

janvagala

Prostě seš magor

Trumway

„Se vší úctou ke zraněným a mrtvým, to stále vyjde levněji.“
nebo
„A pokiaľ to skončí len toutou jednou hromadou, tak to stále zrejme bude lacnejšie, ako dočasná inštalácia kódovania do celého koľajiska. V tabuľkách má aj ľudský život len obmedzenú cenu.“

Jo,ale já jsem magor.

MartinS.

Tak zbytečně určitě, nevím, čím byste chtěl vyvážit cenu lidského života, aby to nebyla zbytečná smrt? Otázkou je míra zavinění, ale to je úplně jiná kapitola…

Trumway

Pokud by byla moje smrt hybným kamenem a měla tu moc zachránit životy jiných nebyla by to zbytečná smrt.

banán

Modernizace infrastruktury již byla dokončena,instalováno ETCS,jen nebylo ještě aktivováno.Kdyby bylo nestalo se to a ty 4 lidé by žili.Proto říkám zbytečně zmařeny 4 životy

Venouš

Spíš by mě zajímalo, co je zbytečně zmařený život. Lidi přece umírají přirozeně dnes a denně, a někdo bude posuzovat co je zbytečná smrt? Možná nejlíp, aby jsem všichni žili věčně, ne?

banán

Ve stanici bez jakéhokoliv zabezpečovače vzniká nebezpečná situce jak pro strojvedoucí tak pro cestující.Absence zabezpečení může dát vzniknout velkým tragédiím.Každý může udělat chybu a právě zabezpečovač pomáhá předcházet těmto situacím,nebo je alespoň zmírnitTato chyba vyšla velice draze a stálo to 4 životy úplně zbytečně

Trumway

Ano, to je ten první pohled. Je to jako když člověk přecházející řeku utone protože někdo nepostavil most i když mohl a možná i měl. Pak jeho smt byla zbytečná. Druhý pohled je ten, že když záchranář tonoucímu život zachrání a sám při tom zahyne pak jeho smrt zbytečná nebyla. Ovšem potom se také můžeme vrátit na začátek a ptát se jestli záchranářova smrt nebyla náhodou zbytečná protože někdo prostě nepostavil most.

Jaaa

Ajaj, pán je filozof. Zkuste si nastudovat pojem “předčasné úmrtí” a pak teprv zkuste filozofovat o nesmrtelnosti chrousta…

Svojšín

Vy jste se tedy ukázal raději hned….

Trumway

Jistě.
„Zemřel hrdina, jeho smrt nebyla zbytečná, zachránil život.“
https://www.facebook.com/100064763764093/posts/1249017465114863/

noerf

Vcelku by mne zajímalo, proč po týdnu od slavnostního otevření se po sudé skupině kolejí nejezdí. V normální situaci bych očekával, že mimo reklamacích, které se projeví v čase, budou koleje v provozu.
Jinak pokud se neprokáže technická závada, což se dokazuje těžko, tak firu nečeká radostná budoucnost.
Ráno na seznam.cz byl článek o nehodě, kde cestující uvedl, že vlak Regiojetu měl zelenou, což zní zvláště, když podle oficiální verze byl návěstidlo ve stavu zakazující jízdu.

dolf

Četl jsem někde zkušenost jednoho strojvedoucího a tak to bylo asi i včera. Odjížděl od peronu na dvě žluté, v dáli viděl zelenou prvního autoblokového návěstidla tak za to vzal a červenou na cesťáku přehlédl.

M152

Opravuje se výhybka na přeloučsko – rosickém zhlaví. Údajně tam vypadlo EŽ nedávno.

Nose Peak

Protože páska se stříhá zásadně před volbama….

Pitrys

Zase to chvilku bude jako po havárii Pendolina ve Studénce, kde byli mrtví a zranění v prvním voze. Sledoval jsem pak nějakou dobu rezervace míst v Pendolinech a bylo to stále stejné. První vůz ve směru jízdy – prazdný.

MP22

Já si nekupuju první dva vozy právě kvůli tomu, jako to v nich dopadá po srážkách vlaků, pokud je tady alespoň jediné místo v těch ostatních.

Gajda

Jenže tyto vlaky nejsou Pendolino a to, že za lokomotivou mají být řazeny vozy 15, 14, 13 rozhodně neznamená, že tam taky budou a nebudou jinde. Osud taky může zařídit, že když by se zase něco stalo, může ke střetu dojít na výhybce a ránu dostane vlak přesně v půlce. To bys pak nemohl nikdy vyjít z domu, a ten by musel být ve vzoru bunkru.

asdfasdfasdf

přesně, třeba u Eschede byli cestující v prvním voze docela „vysmátí“.

Pitrys

To ale proto, že první vůz normálně projel a „zasekly“ se až ty další…

Beskyd

Je známo co to byl za vagón? Zajímala by mě jeho historie. Výrobce, rok výroby a u koho to dřív jezdilo. Díky

Jan

Bcmz 51 81 59-70 030-2 odkoupený od ÖBB.

Ale nedělal bych si iluze, že by nějaký jiný vůz dopadl výrazně líp. Traxx podle novějších norem toho výdrží hodně. Oproti tomu jsou všechny osobní vozy jen krabička z papíru.

Y.K.

Máte ho na fotkách. Bcmz A-RJ 51 81 59-70 030. Tedy ex ÖBB. Jenbacher Werke 1981-82, modernizace někdy po roce 2000.

Paashi

Mě by zajímalo, jak probíhala modernizace, případně „Jančurizace“. Jestli to jen natřeli barvou a obnovili interiér pro potěchu oka, tak se nedivím, že to ten nejprorezlejší vůz odnesl. A jestli takovým fatálním následkům RJ nemohl zabránit použitím novějších vozů. Možná více zraněných, ale žádní mrtví? Počkejme si na DI…

Jaminator

Tak hrubá stavba vozu se asi těžko bude měnit…. To by si měl rovnou koupit Comfortjety a i těch si jsem jist, že by to odnesly hůře, než traxx.

Y.K.

Modernizaci dělaly ÖBB, nikdo určitě neměnil rám, stejně jako se na rám nesahalo při humanizaci béček, modernizaci Bee atp. Odnesl to vůz nejblíže za lokomotivou, protože tam je nejvíce stresu a energie (když je lokomotiva tak pevná a prakticky nic se na ní výrazněji nezmáčkne). Vůbec nemusel být nejprorezlejší. První vůz to má vždycky nejhorší, musí vstřebat největší prdu z celé soupravy za loko a vystát náhlou zátěž 14 vozů co má za sebou (14x cca 50 t = cca 700 t dynamického rázu). Každá deformace (či vybočení) z toho ubere energie působící na další vozy, takže je dost těžké… Číst vice »

Honza1

Vím, že na kdyby se nehraje. Ale při nedávné nehodě v Lutyni byla první otázka v hlavě „jak by dopadl fíra v nové mašině“. Tady je otázka „jak by dopadl cestující v novém voze“.

Brejlovec753

Já vím, ono je snadnější vlak vyhnat od peronu a zpoždění pak oduvodnit z viny dopravce. Nikoliv z viny sž.

Jirka 1963

V perníkově je vypnutá sudá skupina,proto nechtěl výpravčí zastavovat těžký Nex a chtěl ho nechat projet.Logický.Postavil cesťák a na odjezdu bylo stůj….

Aaabbb

Ano, z hlediska řízení provozu mi to přijde zcela logické. Jen nechápu, proč je na té minulý týden slavnostně otevřené stavbě vypnutá sudá skupina a na přeloučském zhlaví je vykopaná jedna výhybka.

geras

Viz výše…protože je porouchaná.

Brejlovec753

A kdyby SŽ v čase odj RJ nehnalo Nex bokem, křížem Rj, tak se to nestalo. Stačilo jen něco říct do vysílačky, že dostane par minut. Když už nejde zabzař. A uhybat Nex jen proto, že by ho možná dojel R, je nesmysl.

sklenář

A kdyby tam to návěstidlo nebylo, tak by ho neprojel. Promiňte, ale více rozumného než váš výrok obsahuje i Šalomounovo lejno.

Brejlovec753

Ano, byl by dle sž vypraven jiným způsobem. Takže stejný případ jako už X krát. Zaplatím trasu ve 22,45h tak proč nejedu? Proč někdo z cdp neřekne, ano nejedeš, čekáš bokem Nex a dostaneš 5min.

Killinger Jaroslav

Když nic nevíš ( výluka, stahovačka atd.. ) tak přístě radši prosím mlč a nedělej tu ze sebe hlupáka.
Určitě jsi od úterý v Pce nebyl a vůbec neviš jak se tam to pytlíkovalo.

brejlovec753

Dopravce má zaplacenou trasu v čase XY, má tedy jet. Pokud nejede, mělo by být sž povinno strojvedoucího informovat. Opakovaný scénář u nehod. Nebo nešlo GSMR? Pro změnu také…?

Tobias

Nemají náhodou dle předpisu shodnou úroveň přednosti? Ex jako Nex?
Ale i jinak chápu dispečera, že nebude zastavovat těžkej náklad a raději dá nějakou tu minutku osobce, která to spíš stáhne.

asdfasdfasdf

s pátnacti vozy i Traxx stáhne leda prd, ale jinak s myšlenkou souhlasím.

Trumway

Tak hlavně aby ty lokomotivy a vagony uklidili úplně a nebylo to jako u toho přejezdu kde ta lokomotiva v Dolní Lutyni kde ten vrak stále leží
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-trosky-zdemolovane-lokomotivy-a-vagonu-zarustaji-v-miste-tragicke-srazky-na-karvinsku-travou-40473165

Michal

Jo, to je nejdůležitější. Vy máte starosti.

Trumway

Samozřejmě, že mám, protože tady žádná škarpa kde by to mohli nechat zarůst travou není.

Karl von Bahnhof

Teda vy máte starosti o tom, jaké on má starosti. 🥱

Michal

To není starost, ale nechápavost.