Drážní hasiči: Nejhorší zranění a oběti byly v prvním vagoně rychlíku
První osobní vagon za lokomotivou je z třetiny totálně zničený, zlomený.
Nejhorší zranění a oběti na životech byly mezi cestujícími v prvním vagonu rychlíku, který se v noci na dnešek čelně střetl v Pardubicích s nákladním vlakem. Vagon je zhruba z jedné třetiny zcela zničen, jednoho zraněného hasiči vyprošťovali více než hodinu. Šlo o spací vagon, lidé před nárazem spali a nic netušili. ČTK to řekl náměstek ředitele hasičů Správy železnic Miloš Němec.
Tragická srážka si vyžádala čtyři lidské životy, 27 lidí skončilo v nemocnicích. Je to nejtragičtější střet dvou vlaků v Česku téměř za 30 let. Škoda přesáhne 110 milionů korun. Policie se událostí zabývá jako možným obecným ohrožením z nedbalosti. Podle Drážní inspekce projel osobní expres návěstidlo zakazující jízdu. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, nyní vyšetřuje.
Nehody drážních vozidel jsou podle Němce obecně specifické tím, že vozidla jsou robustnější a pevnější než osobní či nákladní auta. Zásah hasičů je pak náročnější na techniku i síly hasičů, především u oddělování jednotlivých konstrukcí.
„Jsou tady výrazně větší síly a hmotnosti. Fyzika funguje neúprosně, lokomotiva má téměř 90 tun a za ní je klidně 1000 tun nákladu,“ řekl náměstek ředitele drážních hasičů. U noční nehody v Pardubicích největší síly působily na první vagon v rychlíku, který měl podle Němce rozdrcené nárazníky a byl nejvíce zdeformovaný. „Ten první osobní vagon za lokomotivou je z třetiny totálně zničený, zlomený. Právě v té části došlo k těm nejhorším zraněním a úmrtím,“ uvedl. Šlo o spací vagon. „Ti lidé vůbec nic netušili a spali,“ doplnil.
Rychlík dopravce RegioJet směřoval do Košic a ukrajinského Čopu. Mezi oběťmi jsou dvě ukrajinské občanky, občanství dalších obětí se upřesňuje.
Obecně u větších hromadných neštěstí se velitel první jednotky hasičů, která dorazí na místo, věnuje průzkumu, aby co nejrychleji podal zprávu operačnímu středisku o rozsahu katastrofy, uvedl Němec. Krajské operační středisko pak povolává všechny dostupné síly a prostředky, záchranná služba aktivuje traumaplán a třídí se zranění. „Důležité je označit nejvíce zraněné, kteří potřebují akutně vyprostit,“ uvedl náměstek drážních hasičů.
Zásah u noční nehody označil Němec za profesionální, podle něj byla spolupráce všech složek integrovaného záchranného systému příkladná.
Hasiči Správy železnic postupně odtahují nepoškozené vagony, poté budou odstraňovat také poničené lokomotivy a první vozy obou vlaků. Doprava po jedné koleji byla obnovena zatím jen sníženou rychlostí maximálně deset kilometrů v hodině.