Dráhy zmodernizují nejvytíženější myčku, letos zvládne 30 000 vozidel

Pendolino v nové myčce v Bohumíně. Pramen: České dráhyPendolino v nové myčce v Bohumíně. Pramen: České dráhy

Během stavby budou muset vlaky z Prahy na očistu jinam. Využívat budou například myčky v Hradci Králové, Brně nebo Bohumíně.

České dráhy přikročily k další fázi velké modernizace depa v pražské Michli, které je známé jako Odstavné nádraží Jih (též Středisko údržby Jih). Aktuálně vypsaly tendr na kompletní rekonstrukci zdejší myčky, která je nejvytíženější v síti ČD.

„Předmětem této smlouvy je řádné provedení rekonstrukce technologie a zázemí myčky drážních kolejových vozů, rekonstrukce systému řízení technologických procesů mytí vozidel a rekonstrukce systému čistírny odpadních vod,“ stojí mimo jiné v zadávací dokumentaci. Předpokládanou cenu akce ČD neuvádějí.

Myčka v pražském depu očistila od uvedení nynější technologie do provozu v roce 2007 více než čtvrt milionu skříní železničních vozidel. „Tato myčka je na konci své životnosti a potřebuje výměnu dožívající technologie a provedení dalších opravných prací na objektu, případně jeho přizpůsobení nové technologii,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Myčka umí obsloužit všechny typů vlaků včetně patrových, využívá se k mytí například Pendolin, CityElefantů, Panterů všech typů, netrakčních jednotek (Railjet, InterJet, ComfortJet), klasických souprav (běžných vozů) i samostatných lokomotiv. Může fungovat ve dvou základních režimech: delší soupravy se pomalu sunou skrze stabilní mycí zařízení, kratší soupravy a jednotlivá vozidla v myčce stojí a v pohybu je mycí zařízení (podobně jako v automyčce).

„Myčku využívají i jiní dopravci a zákazníci, zvláštní vlaky zahraničních partnerů, například Orient express). V letošním jízdním řádu (tedy zhruba za rok) je v plánu využít myčku pro zhruba 30 000 vozidlových skříní,“ doplnil Šťáhlavský.

Během stavby budou muset vlaky z Prahy na očistu jinam. Využívat budou podle mluvčího myčky v Hradci Králové, Brně nebo v Bohumíně. Lhůta pro podání nabídek vyprší 8. listopadu. Vítěz by měl hotové dílo předat 18 měsíců od podpisu smlouvy.

České dráhy hodlají v příštích letech investovat do svého největšího depa více než pět miliard korun. Vedle modernizace myčky se počítá například s výměnou zabezpečovacího zařízení, výstavbou trakční měnírny, nových sanitárních kolejí a především s výstavbou nové haly pro údržbu ComfortJetů. Depo pečuje o 70 jednotek CityElefant, o Pendolina, railjety a několik stovek osobních vozů.

Dráhy využívají velké myčky s celoročním provozem v Praze, Bohumíně, Hradci Králové, Českých Budějovicích a Brně. Brněnská je ale v majetku Správy železnic. Menší myčky jsou například v Chebu, Havlíčkově Brodě, Liberci, Děčíně nebo v Plzni. Ty ale nejsou (kromě loni zprovozněného zařízení v Havlíčkově Brodě) provozovány v zimě. Výstavba velké myčky se chystá například v Plzni.

Tagy České dráhy depo Michle myčka Odstavné nádraží Jih
44 komentářů