Dráhy vypsaly sérii soutěží na osazení vozů systémem ETCS. Cena: 4,7 miliardy
České dráhy osadí stovky svých vozidel evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Za tím účelem vypsaly sérii šesti tendrů; celková předpokládaná hodnota
České dráhy osadí stovky svých vozidel evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Za tím účelem vypsaly sérii šesti tendrů; celková předpokládaná hodnota zakázek činí 4,7 miliardy. Cena ale nemusí být bezezbytku naplněna, ve třech soutěžích jde o rámcové smlouvy.
Dráhy chtějí mobilní částí systému ETCS vybavit všech sedm pendolin (104 milionů), sedm netrakčních jednotek Railjet (146 mil.) a 20 škodováckých lokomotiv řady 380 (290 milionů).
K tomu dopravce uzavře rámcové smlouvy na osazení dalších 146 elektrických lokomotiv (1,292 miliardy), 134 elektrických jednotek (1,46 mld.) a 154 řídících vozů a motoráků (1,412 mld.).
„Vlakový zabezpečovací systém ETCS dnes představuje nejvyšší stupeň bezpečného provozu vlaků, který se dnes v celé Evropě postupně instaluje. V budoucnosti bude využíván také na našich koridorech a dalších tranzitních tratích, proto musíme mobilní částí zabezpečovače vybavit také naše vozidla,“ uvedl člen představenstva Miroslav Kupec.
Dráhy zkoušely najít firmu, která osadí jejich stroje systémem ETCS, už v minulosti. Loni ale kvůli nezájmu uchazečů obří zakázku za šest miliard zrušily. Podobně se vedlo i dceřiné firmě ČD Cargo. I proto dráhy nyní zakázku rozdělily na šest částí. V případě naplnění smluv bude ETCS instalováno až do 468 vozidel 24 různých řad. Vedle zmíněných se to týká například jednotek 440, 640, 650, lokomotiv 163, 362, v motorové trakci pak třeba řad 750.7, 841 nebo 844.
ETCS (European Train Control System) je zabezpečovací systém, který umožní předávat strojvedoucímu informace o oprávnění k jízdě i o povolené rychlosti a současně bude kontrolovat, zda strojvedoucí tyto pokyny dodržuje.
Prostřednictvím systému ETCS předává traťová část do palubní části systému ve vlaku informace, které neustále stanovují a kontrolují dodržování maximální povolené rychlosti vlaku. Systémem musí být osazeny tratě i vozidla, v tuzemsku je jím vybaven zatím jen úsek Kolín – Břeclav.