Cestovní ruch Železnice

Dráhy stáhly parní mašiny z jihu Čech, místní nadšenci se zlobí

Budějovická Bugatka. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Budějovická Bugatka. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Za velkou nespravedlnost považují jihočeští příznivci železniční historie nejnovější krok Českých drah, které rozhodly o přemístění českobudějovických parních lokomotiv Kafemlejnek (310.093, rok výroby 1901) a Bugatka (556.0506, rok výroby 1958) jinam.

O lokomotivy se přitom v budějovickém depu starali nadšenci desítky let. Bez nich by zřejmě oba stroje skončily počátkem osmdesátých let ve šrotu. Spolu s nimi zmizely z krajského města i historické vagony, které si místní v podstatě postavili z vraků. „Pokud vynechám sprostá slova, není víceméně co dodat,“ sdělil serveru Zdopravy.cz předseda českobudějovického spolku Stocker Club Michal Hájek.

Klub nadšenců pojmenovaný po druhé zmíněné lokomotivě, které se také říká Štokr, je nástupcem dřívější pobočky Československé vědeckotechnické společnosti, pod jejíž hlavičkou příznivci stroje v roce 1983 zachránili. Podle Hájka měly tehdy ČSD pouze čtyři provozní parní lokomotivy, z toho dvě v Českých Budějovicích. Lokomotivy od té doby prošly řadou oprav, což pro dobrovolníky znamenalo mnoho tisíc odpracovaných hodin zdarma. Především díky nim zůstaly stroje v provozu dodnes.

VIDEO:

Kafemlejnek mimo jiné až do loňska zajišťoval největší nostalgickou akci Českých drah, kterou je Šumavské léto s párou (letos jezdil překvapivě královéhradecký Bulík 464.008 r.v. 1935), Bugatka zase pravidelně zdobila dny otevřených dveří v budějovickém depu či vyrážela na nejrůznější přehlídky i do vzdálených měst. Mluvčí drah Petr Šťáhlavský jako jeden z důvodů stěhování parních lokomotiv uvádí „podstatné snížení nákladů na deponii oproti původní lokalitě“.

Paradoxem ovšem je, že stroje byly umístěny v prostorách ČD Cargo, které je dceřinou společností drah. Podle Hájka navíc Cargo při červnovém jednání nabídlo snížení pronájmu na minimum, ani to však zřejmě nového přednostu Depa historických vozidel (DHV) v Lužné Miloslava Kotheru (loni v prosinci vystřídal populárního Jindřicha Rachotu) neobměkčilo. Bugatka tak zamířila do muzea v Lužné u Rakovníka a Kafemlejnek skončil na provozním pracovišti ČD v Telči.

„Péče o lokomotivy je tak zajištěna na vysoké úrovni,“ uvedl Šťáhlavský. Vedle snížení nákladů uvádí mluvčí jako důvod stěhování i lepší ochranu technických památek a malé využití lokomotiv v Budějovicích. V jiných lokalitách je prý větší zájem. Bugatka nyní například ozdobila národní den železnice v Bohumíně.

U drah přitom může jít částečně o odpověď na ztrátu šumavských lokálek. Od prosince na nich bude zajišťovat provoz vítěz krajského tendru, společnost GW Train Regio ze skupiny Jihotrans. Dráhy v reakci na to zrušily počínaje příští sezonou Šumavské léto s párou, k čemuž je nikdo nenutil. Řada jihočeských železničářů to proto považuje za pouhý truc. Zvláště v době, kdy Jihočeský kraj na podobné turistické atrakce chystá podpůrný program.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tomáš
Host
Tomáš

Kothera je zmrd, to je celé. Jeho „popularita“ přesáhla hranice pražského depa, kde působil. Ať se těma mašinama v Lužné třeba zadusí – tam mu na nich nikdo nebude makat zadarmo, takže postupně všechny zchátrají, párovkám propadnou kotelní revize a bude konečně muzeum, jak má být – studené, zaprášené exponáty.

Nikki
Host

Pavel Klicpera. Díky. Sám bych to nenapsal lépe

Jan
Host
Jan

Já se nedivím, taky bych k Zimolům neposlal ani korunu. Nyní se bude vyhazovat vybavení stanic a kdo ví co bude s vozovým parkem, zda se rozprodá za koruny na východ.. A hlavně to pak nikdo nedá už zpět.

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Házení perel sviním je na Jihu jakákoli investice do železnice. Ti co se o lokomotivy starali musí pochopit, že bez peněz ČD by jejich koníček velice rychle skončil. Takže si s lokotkami může ČD dělat co uzná za vhodné. Zrovna tak, jako když kraj uznal za vhodné zlikvidovat plošně přes 40% km ujetých vlaky (v rámci dopravní obslužnosti svého území), aby pak na Šumavě instalovali protekčního dopravce se zlomkem počtu ujetých km (s přebývajícími penězi si jistě věděla osa KÚ-JIKORD-Kuba-GW rady). Člověka taktéž dožere, že zrovna když mělo dojít k ekonomickému hodnocení stavby Ševětín – Nemanice, tak kraj zrušil prakticky… Číst vice »

pavel klicpera
Host
pavel klicpera

Železnice ve své „původní“ podobě končí… Systémem jejího rozdrobení na různé servisní organizace:osobní doprava, cargo, opravárenství, železniční cesta…etc.. dostala poslední ránu do vazu. Celá agenda, chcete-li plán, byl realizován v Německu. Šlo o to paralyzovat levnou železniční síť/dopravu ve prospěch dopravy finančně náročné, neekologické. Zničit se musely vlásečnice – regionální/lokální tratě, které byly „mrzačeny“ postupným vylučováním manipulačních kolejí, vyjímáním jazyků u výhybek, předraženým servisem pro provoz vleček tak, až se z tratě se svými motoráky staly jakýmsi tupým taktovým tramvajovým provozem pro pár cestujících. „Cestující, cestující, vozíčkaři a zmatené emerity“ – zkrátka kaštani prahnoucí po moderních nízkopodlažních strojích s komplikovanými… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Pane Klicpero, vy si myslíte že by si unitární dráha jen tak nechala po kolejích jezdit jiné dopravce? O tom pochybuji. Motoráky si jděte vyřizovat s tím kdo je platí, napovím, dráhy to a svoje triko neprovozují. Co se týče rušení a vůbec toho že se začal po revoluci přesun na silnice, někdy si vezměte k ruce mapy SŽDC, jsou veřejné a podívejte se na to jaké jsou tam rychlosti. Podívejte se jak se staví fabriky, podívejte se jak se dnes pracuje s materiálem, zjistěte si kolik aut týdně jede kam… Když to přeženu tak dneska na jednom konci překládáte… Číst vice »