Dráhy prohrály soud o vrácení arbitrážní miliardy za Zátopky

Lokomotiva 380, D1 Express, Praha hl.n., foto: České dráhyLokomotiva 380, D1 Express, Praha hl.n., foto: České dráhy

Lokomotivy Českých drah řady 380 zvané Emil Zátopek zůstávají nadále nejdražšími lokomotivami světa. Dráhy prohrály soudní spor, kterým se domáhaly

Lokomotivy Českých drah řady 380 zvané Emil Zátopek zůstávají nadále nejdražšími lokomotivami světa. Dráhy prohrály soudní spor, kterým se domáhaly vrácení více než miliardy korun od Škody Transportation.

Peníze musel dopravce zaplatit výrobci na základě verdiktu Rozhodčího soudu při Hospodářské a Agrární komoře ČR z roku 2015. Spor se točil kolem zpožděné dodávky dvacítky lokomotiv. Dráhy se zrušení arbitrážního verdiktu domáhaly u Městského soudu v Praze, ten ale jejich žalobu zamítl. Informovaly o tom Hospodářské noviny a server iHned.cz.

Dráhy uzavřely s plzeňským výrobcem lokomotiv smlouvu na dodávku 20 nových strojů v roce 2004. Cena byla 2,7 miliardy korun, termín dodání 2009. Jenže Škoda Transportation vlaky dodala se čtyřletým zpožděním a ještě bez části povolení jezdit v zahraničí.

Škoda obhajovala pozdní dodání změnou předpisů během vývoje lokomotiv a obrátila se na arbitrážní soud s požadavkem na doplatek kupní ceny a inflaci. Škoda po dopravci žádala zhruba 1,4 miliardy korun. Dráhy protižalobou uplatňovaly nárok na necelou miliardu jako smluvní pokutu za zpoždění dodávky, k tomu si dráhy už v minulosti strhly z plateb pro Škodu přes 200 milionů.

Arbitři rozhodli na podzim 2015 po více než třech letech od zahájení sporu. Dráhy nakonec musely Škodě zaplatit téměř půl miliardy jako doplatek kupní ceny, a rovněž podepsat inflační doložku, která činila dalších zhruba 700 milionů. Dráhy se tak mohou „chlubit“, že nakoupily nejdražší lokomotivy světa. Jedna vychází na zhruba 170 milionů korun, když nový vectron od Siemensu dnes stojí zhruba sto milionů. Ministr Dan Ťok v reakci na to vzápětí zakázal ve svém rezortu rozhodčí doložky.

Soudkyně Městského soudu v Praze Monika Vacková podle iHned.cz poukázala na to, že nemůže přezkoumávat samotné arbitrážní rozhodnutí. Soud se tedy zabýval jen tím, zda při arbitráži nebyla porušena procesní pravidla. Podle Vackové rozhodnutí arbitrů netrpí žádnými formálními chybami, kvůli nimž by bylo možno verdikt zrušit.
České dráhy se podle Hospodářských novin mohou ještě odvolat k Vrchnímu soudu v Praze. „Nyní vyčkáme na písemné vyhotoveni rozsudku a na základě jeho analýzy zvážíme další postup,“ řekl mluvčí ČD Radek Joklík.

Tagy České dráhy Emil Zátopek lokomotiva řady 380 Škoda Transportation soud Top
71 komentářů